خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

آشنایی با پمپ هیدرولیک دنده ای خارجی و داخلی

فهرست مطالب

آشنایی با انواع پمپ هیدرولیک دنده ای

پمپ ها از مهمترین اجزای سیستم های هیدرولیکی می باشند. تقریبا هر جا که نیاز است تا سیالی را همراه با قدرت و فشار بالایی داشته باشیم، لازم است تا از نصب پمپ ها در مسیر جریان سیال استفاده کنیم. این پمپ ها هستند که می ‌توانند سیالات را همراه با سطح دبی بالا و یا فشار بسیار زیاد نمایند.

برای این منظور همراه با نیاز های گوناگون در کنار سیالات مختلف و همچنین ایده های خلاقانه، انواع پمپ های هیدرولیکی را طراحی کرده ‌اند. در این بین پمپ هیدرولیک دنده ای از گونه ‌های بسیار آشنا و متداولی محسوب می ‌شود.

انواع پمپ هیدرولیک دنده ای از ساختار ساده ‌ای برخوردار هستند، قدرت و کارایی مناسبی دارند، غالباً همراه با قیمتی معقول خواهند شد و در نهایت می‌ توانند در سطح وسیعی از نیاز های صنعتی و حتی خانگی مورد استفاده قرار گیرند. از این رو می‌ توان انواع پمپ هیدرولیک دنده ای را به عنوان گونه هایی بسیار متداول در جمع دیگر پمپ های هیدرولیک در نظر گرفت.

 

ایده طراحی در ساخت پمپ هیدرولیک دنده ای

اصولاً طرح ساخت اکثر پمپ های هیدرولیک با ایده خلق اختلاف سطح فشار در سیال همراه است، اینکه بتوانیم همراه با ایجاد یک تفاوت فشار در مسیر عبور سیال، فرایندی مکش گونه خلق کنیم. نمونه بارز در این طرح از ساخت پمپ های هیدرولیکی می تواند نمونه های پیستونی از آنها باشد.

البته همراه با روش‌ های متعددی می ‌توان این فرآیند مکش و در امتداد آن دهش را خلق نمود. مانند طرح ساخت انواع پمپ هیدرولیک دنده ای که سعی دارد تا در همراهی با دو چرخ دنده درگیر با هم به نوعی اختلاف فشار را در جریان سیال ایجاد نماید.

در طرح ساخت انواع پمپ هیدرولیک دنده ای، از دو دنده درگیر با هم استفاده شده است. یکی از دنده ها از طریق نیرویی خارجی که می‌ تواند موتور الکتریکی و یا احتراق داخلی باشد، خواهد چرخید و همراه با درگیر شدن با رزوه دیگر به ترتیبی مراتب گردش آن را نیز فراهم خواهد آورد.

از این رو در ساختار انواع پمپ هیدرولیک دنده ای شاهد دو دنده هستیم که درگیر با هم اما در خلاف جهت یکدیگر در گردش خواهند بود.

حال اگر فضای اطراف این دو چرخ دنده را کاملاً محصور نماییم، به طوری که تنها از یک سوی آن مسیر ورودی سیال در نظر گرفته شود و در سویی دیگر مجرای خروجی سیال تعریف شده باشد، مراحل پمپاژ را تکمیل خواهیم کرد. چرا که این دو چرخ دنده درگیر با هم می توانند در یک سو رفتاری مکش گونه و در سمت دیگر حالتی دهش گونه را خلق کنند.

به این ترتیب در خروجی پمپ با تناسب سرعت دوران چرخ دنده ها، سطح دبی معینی ایجاد خواهد شد. هر چه مقدار سرعت موتور مولد را که یکی از چرخ دنده ها را می ‌چرخاند زیاد کنیم، سرعت پمپ نیز افزایش یافته و در نهایت سطح دبی سیال نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

طرح ساخت پمپ هیدرولیک دنده ای در نگاه کلی، ایده چندان پیچیده ای نیست. البته هر ایده ‌ای در مقام ابداع می تواند همراه با طرح‌ های گوناگونی باشد. طرح هایی که همراه با ساخت انواع پمپ هیدرولیک دنده ای نیز شده اند. انواع پمپ هیدرولیک دنده خارجی در مقابل پمپ هیدرولیک دنده داخلی گونه های متداول از این طرح ها می باشند که می ‌خواهیم در ادامه به تشریح چگونگی طراحی تا کارکرد آنها بپردازیم.

پمپ هیدرولیک دنده خارجی

در طرح ساخت پمپ هیدرولیک دنده خارجی از دو چرخ دنده درگیر با هم استفاده شده است که یکی از آنها به سیستم محرک متصل بوده و دیگری به شکل هرزگرد می چرخد. در چنین طراحی از ساخت پمپ دنده ای هیدرولیک همراه با دور شدن دنده ها در چرخ دنده ها از یکدیگر، در حجم سیال خلاء نسبی ایجاد خواهد شد.

به دنبال خلق این خلاء، سیال به سرعت به سمت داخل در فضای میان چرخ دنده ها کشیده می شود و همراه با تداوم گردش چرخ دنده ها در آن سوی پمپ به شکل پمپاژ گونه خارج خواهد شد.

یکی از مشکلات کلی در طراحی این دست از پمپ دنده ای هیدرولیک، اختلاف همیشگی میان مقدار تئوری در پمپاژ سیال با مقدار جریان واقعی آن است. این اتفاق به علت وجود نشت سیال در فضا های مابین چرخ دنده ها و یا لقی چرخ دنده ها حاصل می شود.

اگر چه در سرعت های بالا می توان از این اختلاف چشم‌ پوشی کرد؛ اما در سرعت های پایین باعث خواهد شد تا پمپ مذکور نتواند راندمان و یا بازده حجمی مورد نظر را تامین نماید. لذا انواع پمپ هیدرولیک دنده خارجی مناسب برای کارکرد در سرعت های پایین و یا سطح دبی کم نمی باشند.

عملکرد این نوع از پمپ هیدرولیک دنده ای باید در همه حال همراه با حداکثر سرعت دوران پمپ باشد تا بتوان راندمان مطلوب را از آن استخراج نمود.

مزایا و محدودیت ها در استفاده از پمپ هیدرولیک دنده خارجی

کارکرد در سرعت بالا را می توان اولین مزیت این نوع از پمپ هیدرولیک دنده ای دانست. چرا که اصولاً آنها نمی توانند در سرعت های پایین کارایی لازم را داشته باشند. در عین حال همراه با پمپاژ در سرعت بالا، کارکرد آرام و بی ‌سر و صدایی دارند.

قادر هستند که فشار سطح بالایی از سیال را تأمین نمایند. به نسبت دیگر انواع پمپ هیدرولیک، ارزان محسوب می ‌شوند. در عین حال در محیط های پر گرد و غبار ماندگاری بالایی دارند و سازگاری خوبی با انواع سیالات خواهند داشت؛ اما در آن سوی ماجرا استفاده از پمپ هیدرولیک دنده خارجی محدودیت ‌هایی نیز خواهد داشت، مانند حساسیت به حضور ذرات جامد در داخل سیال. چرا که این ذرات جامد قادر هستند تا آسیب ‌های جدی به چرخ دنده ها وارد آورند.

پمپ هیدرولیک دنده داخلی

در طرح ساختپمپ هیدرولیک دنده داخلی نیز به مانند انواع خارجی، شاهد استفاده از دو چرخ دنده هستیم؛ اما اندازه تا موقعیت قرارگیری دنده ها در یکدیگر تفاوت کاملی با نوع خارجی دارد. در پمپ هیدرولیک دنده داخلی، از یک چرخ دنده در داخل چرخ دنده ای دیگر استفاده شده است. البته قطعه ثابت هلالی شکلی نیز در میان این دو چرخ دنده قرار می ‌گیرد.

چرخ دنده داخلی در طرح ساخت پمپ هیدرولیک داخلی، سایزی کوچک دارد و به نوعی در محیط درونی چرخ دنده بزرگتر همراه با شفتی که از جانب مولد های خارجی آمده است می چرخد. چرخش چرخ دنده کوچکتر باعث خواهد شد تا چرخ دنده بزرگتر نیز به گردش درآید.

حضور یک قطعه هلالی شکل ثابت در میان این دو چرخ دنده، مراتب خلق یک اختلاف فشار را در حرکت سیال همراه با چرخش چرخ دنده ها ایجاد خواهد کرد. به این ترتیب سیال می تواند به داخل محفظه پمپ کشیده شود و در امتداد گردش چرخ دنده ها به حالتی پمپاژ گونه در آن سوی پمپ راهی پورت خروجی شده و از بدنه پمپ خارج گردد.

مزیت ها و محدودیت ها در استفاده از پمپ هیدرولیک دنده داخلی

اصولاً از انواع پمپ هیدرولیک دنده ای نمی توان انتظار تامین فشار بالای سیال، مانند انواع پیستونی را داشت. با این وجود نوع دنده داخلی در انواع پمپ هیدرولیک دنده ای می تواند همراه با تولید فشار بالاتری در خروجی خود به نسبت انواع خارجی، سیالات را پمپاژ نماید.

عملکرد پمپ هیدرولیک دنده ای از نوع داخلی بسیار روان و کم صدا می باشد. از این رو کاملا مناسب در فضا هایی است که نیاز است تا از یک پمپ با عملکرد ملایم بهره ‌مند باشیم.

از مزیت های خوب در استفاده از پمپ هیدرولیک دنده ای نوع داخلی، توانمندی مطلوب آن برای پمپاژ انواع سیالات با ویسکوزیته های مختلف می باشد. البته اگر قصد تهیه پمپ هیدرولیک دنده ای از نوع داخلی را دارید، باید هزینه بیشتری به نسبت انواع خارجی نمایید. چرا که این نمونه های داخلی در حجم و ظرفیت برابر از مدل های خارجی گرانتر می باشند.

پمپ هیدرولیک دنده ای از انواع جا به جایی مثبت در خانواده پمپ های هیدرولیک می باشد. اگر چه این پمپ ها نمی توانند قدرت تامین سطح فشار بالای سیال مانند انواع پیستونی را داشته باشند؛ اما می توانند سطح دبی به مراتب بالاتری از انواع پیستونی را تامین نمایند.

یکی دیگر از جنبه های مهم در بررسی این دست از پمپ ها، مسیر تعمیر پمپ هیدرولیک دنده ای می باشد. در تعمیر پمپ هیدرولیک دنده ای یک نکته در حضور صددرصدی قسمت های متحرک پمپ در تماس با جریان سیال می باشد. به یقین می توان گفت که پمپ هیدرولیک دنده ای چه از نوع خارجی و یا داخلی بسیار بیشتر از دیگر انواع پمپ ها در مجاورت سیالات هستند.

این موضوع می تواند باعث احتمال آسیب و یا فرسایش بیشتر در قطعات پمپ هیدرولیک دنده ای باشد.

موضوعی که در تعمیر پمپ هیدرولیک دنده ای از چالش های جدی محسوب می شود. البته این پمپ ها در صورت استفاده استاندارد و البته ظرفیت طراحی شده از طول عمر بالایی برخوردار هستند. به گونه ای که به این سادگی ها اسیر خرابی ها نمی شوند.

 

 محصولات بیشتر نیکا کورپ: 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر