خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

آشنایی با کارکرد توپ صوتی، کلاغ پران

خط تولید دستگاه کلاغ پران

فهرست مطالب

آفت های جانوری یکی از عمده دردسر های باغبانان می‌باشند. آفت‌هایی که ریشه در حیواناتی مانند انواع پرندگان، حیوانات شب زی مانند خوک ها، گرگ ها و حتی شغال ها دارند. در گذشته انواع روش‌ها به جهت دور نگهداشتن این حیوانات مورد استفاده قرار گرفته است. از کشتن آن‌ها تا روشن کردن آتش، ساختن انواع مترسک‌ها و... . مترسک شاید بتواند برای دفع حیوانات خاصی موثر باشد؛ اما هرگز نمی‌تواند در مواجهه با پرندگان موفق ظاهر شود. پرندگان را تنها می‌‌توان با تولید صدا های بلند و ناگهانی ترساند. به هر صورت دفع پرندگان یک دغدغه همیشگی بوده است و این دغدغه منجر به خلق اولین ایده ‌ها در ساخت تفنگ کلاغ پران شده است.

آشنایی با توپ گنجشک پران گازی

اولین تلاش‌ها برای ایجاد صدا های بلند و ناگهانی منجر به استفاده از تفنگ بوده است. تفنگ‌هایی با گلوله‌های واقعی و یا مشقی که فقط صدای بلند تولید کنند. اگر چه این حربه پاسخگو بود؛ اما باغبان باید دائماً تفنگ به دست در سطح مزارع گشت می زد و بعد از هر شلیک تاوان هزینه‌های سنگین گلوله ها را می‌داد. از اینجای ماجرا بود که طراحان تجهیزات باغبانی کم کم به فکر استفاده از انفجار گاز به جای شلیک گلوله‌ها افتادند.

ایده ساخت تفنگ کلاغ پران‌ها خیلی زود فراتر از مزارع، مورد استقبال صنایع هواپیمایی، شرکت‌های انبارداری، تولید کنندگان غذای دام و طیور و پرورش دهندگان حیوانات اهلی قرار گرفت. یکی از بهترین نمونه‌ها در استفاده از کلاغ پران‌ها در مزارع پرورش ماهی در زمان تخم ریزی ماهی‌ها می‌باشد. استفاده از یک تفنگ کلاغ پران می‌تواند موجب امنیت تخم ریزی ماهی‌ها از دست پرندگان همیشه گرسنه باشد.

دستگاه کلاغ پران

توپ صوتی، دستگاه دور کننده حیوانات وحشی

دستگاه‌های گنجشک دورکن جدا از پرندگان می‌توانند برای دفع انواع حیوانات بزرگتر مانند گراز ها نیز مورد استفاده قرار گیرند. تفنگ کلاغ پران با استفاده از انفجار هایی کوچک از گاز مایع ایجاد صدایی شلیک گونه می‌کند. این صدا از طریق لوله هایی به سمت خارج از دستگاه هدایت شده و با توجه به جهت گیری لوله می‌توان منطقه وسیعی را پوشش داد. از این رو می ‌توان از دستگاه کلاغ پران انتظار پوشش سطح وسیع تری از مزرعه را داشت. در حالت عادی هر دستگاه تفنگ کلاغ پران می تواند در حدود نیم هکتار از مزارع را پوشش دهد.

مشخصات فنی دستگاه گراز دور کن

دستگاه کلاغ پران یک لوله قطور و بلند هدایت صدا است که در انتهای آن محفظه انفجاری کوچکی قرار گرفته و این مجموعه را یک سیستم کنترل مکانیکی و یا دیجیتالی همراهی می‌کند. انواع مکانیکی می‌توانند برای هر دو دقیقه شلیک صوتی داشته باشند و در انواع دیجیتالی با تعبیه تایمرهایی این شرایط ایجاد شده است تا زمان شلیک از ۲ الی ۲۰ دقیقه قابل تنظیم باشد.

  • دستگاه با گاز مایع (LPG) و یا به اصطلاح آشنای خودمان با پیک نیک کار می کند و به ازای هر دو کیلوگرم گاز مایع می تواند تا ۳۰۰۰ انفجار صوتی را تولید نماید.
  • زمان توالی انفجار در دستگاه قابل تنظیم است. این تنظیمات در مدل های دیجیتالی با تنوع بیشتری صورت می‌گیرد؛ ولی در حالت عادی می توان میان دو الی ۲۰ دقیقه فاصله زمانی توالی دو انفجار را تنظیم نمود.
  • دستگاه ابعاد بزرگی ندارد و تقریبا کمتر از یک متر طول خواهد داشت. از طرفی وزن دستگاه به ندرت به بیشتر از ۱۰ کیلوگرم خواهد رسید.
توپ صوتی

موارد کابرد تفنگ کلاغ پران

اصولاً هر جا که نیاز به دفع حیوانات است، می‌توان از دستگاه تفنگ کلاغ پران استفاده کرد. دقت داشته باشید که این دستگاه موجب دفع حشرات نخواهد بود؛ بلکه تنها می‌تواند حیواناتی مانند انواع پرندگان و یا پستانداران را از سطح فضای مورد نظر دور سازد. از این رو یک تفنگ کلاغ پران می‌تواند یک تجهیز بسیار کارآمد برای فضا هایی چون مزارع، باغات، دامپروری ها، انبار ها، باند های فرودگاهی، مراکز پرورش شترمرغ، کارخانجات خوراک دام و... باشد.

اصول نکات ایمنی در کارکرد با تفنگ کلاغ پران

از آنجا که تفنگ کلاغ پران برای تامین انفجار صوتی خود از گاز مایع استفاده می کند و برای هر صدای بلندی که دارد یک انفجار کوچک را ترتیب خواهد داد، خطرات تجهیزات گازی نیز همراه آن خواهد بود. کارکرد با یک دستگاه گراز دورکن باید به اندازه کارکرد با تجهیزات گازی، همراه با دقت و رعایت نکات ایمنی باشد. نکاتی که برخی از آنها را می ‌توانید در موارد ذیل شاهد باشید.

  • در مکان ‌های مسکونی از آن استفاده نکنید. گراز دورکن یک تجهیز با توان تولید صدای ناگهانی و بسیار بلند است. صدایی که در درازمدت موجب آزار انسان خواهد شد. از این رو نمی‌توان از این تجهیز در مکان‌های مسکونی استفاده کرد. از طرفی وجود انفجارهای پی در پی دستگاه تفنگ کلاغ پران نیز می ‌تواند امنیت فضا های مسکونی را تهدید کند.
  • هرگز در زمان استفاده و کارکرد دستگاه کلاغ پران در مقابل لوله خروجی صدای دستگاه نایستید. چرا که صدای انفجار به همراه موج آتش از دهانه باز لوله خارج خواهد شد و قطعاً می‌تواند تبعات سنگینی برای افراد داشته باشد.
  • هرگز دستگاه را نپوشانید. چرا که احتمال عدم انفجار و جمع شدن گاز در فضای بسته وجود دارد. دستگاه تفنگ کلاغ پران را در حالت کلی به شکل ضدآب طراحی می‌کنند.
  • نصب در مکانی صاف می‌تواند بهترین کارکرد دستگاه را ایجاد کند. هرگز دستگاه تفنگ کلاغ پران را در ارتفاع، خصوصاً روی درختان نصب نکنید.
کلاغ پران
  • قطعات پر مصرف کلاغ پران که در معرض استهلاک هستند چه نام دارد؟

    معمولاً قطعاتی نظیر فندک و تیوب کلاغ پران با گذر زمان دچار فرسایش شده و می‌تونید به راحتی آن‌ها را تعویض کنید.

  • برای توپ صوتی می‌توان به جای گاز LPG از گاز CNG استفاده کرد؟

    خیر. کلاغ پران‌ها جهت کار با گاز LPG طراحی شده اند و نباید از گاز CNG استفاده کرد.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر