خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

آموزش پی سازی

آموزش پی سازی

فهرست مطالب

پی سازی با کمپکتور می ‌تواند اولین فعالیت جدی بعد از مسطح سازی زمین به جهت ساخت و ساز بنا ها باشد. و اما پی سازی با کمپکتور چگونه صورت می گیرد؟ اصولا کمپکتور چه نوع تجهیزی است؟ و چرا در فضا های ساختمان سازی مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟ آموزش پی سازی از جواب دادن به همین سوالات آغاز خواهد شد.

آموزش پی سازی ساختمان ها با دستگاه زمین کوب

ساختمان ها را بر روی زمین های بایر می سازند؛ اما هر زمینی به واسطه موجود بودن، آماده ساخت و ساز نخواهد بود. اگر یک بنایی را بدون در نظر داشتن استحکام خاک بر زمینی بسازید، یقیناً بنای شما همراه با گذشت زمان کوتاهی در اثر وزن خود نشست خواهد کرد. زیرا زمین مورد ساخت و ساز از قبل آماده نشده است. از این رو لازم است که اقدامات مقدماتی در آماده سازی زمین قبل از انجام هر گونه ساخت و سازی صورت گیرد. برای این مقدمات ابزار های بسیاری ابداع شده اند. یکی از آنها ابزار قدرتمند و مفید زمین کوب یا همان کمپکتور می باشد.

زمین کوب صفحه ای برند میکاسا

پی سازی با کمپکتور می ‌تواند اولین فعالیت جدی بعد از مسطح سازی زمین به جهت ساخت و ساز بنا ها باشد. و اما پی سازی با کمپکتور چگونه صورت می گیرد؟ اصولا زمین کوب چه نوع تجهیزی است؟ و چرا زمین کوب در فضا های ساختمان سازی مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟ آموزش پی سازی از جواب دادن به همین سوالات آغاز خواهد شد. در آموزش پی سازی، کار اصولی با زمین کوب یکی از مهمترین فعالیت های مقدماتی در ساخت ساختمان ها است.

انواع مدل های مختلف کمپکتور

شناخت دستگاه زمین کوب در مقدمات پی سازی

از نام این ابزار به راحتی می ‌توان متوجه هدف نهایی در استفاده از آن شد. زمین کوب یا همان کمپکتور (Compactor) که در معنای تحت اللفظی می‌ شود فشرده ساز، در اصل تجهیزی است که می‌ تواند سطح خاک را کوبیده و تراکم آن را افزایش دهد. بدین ترتیب می ‌تواند زمین را قبل از هر گونه عملیات ساختمان ‌سازی آماده سازد.

اصولاً همگی در طرز کار غلتک های بزرگ ساختمانی و چرایی استفاده از آنها آگاهی داریم. اینکه زمین باید قبل از هر گونه ساخت و سازی فشرده شود نیز مورد تایید همگان قرار دارد؛ اما آن غلتک های بزرگ را نمی توان در فضا های محدود به کار بست. به جهت کوبش خاک در فضا های محدود ساختمان سازی، انواع کمپکتور صفحه ‌ای و یا کمپکتور قورباغه ای ابداع شده اند.

هر کدام از این دو نوع کمپکتور صفحه ای و یا کمپکتور قورباغه ای از ساز و کار مشخصی در خود استفاده می کنند. هدف نهایی در ساخت هر دو نوع زمین کوب در کوبش خاک است؛ اما خرید کمپکتور از نوع صفحه ای به مراتب بیشتر از خرید کمپکتور از نوع قورباغه ای می باشد. یک دلیل قانع کننده در قیمت کمپکتور نهفته است. قیمت کمپکتور از انواع صفحه ای به مراتب به صرفه تر از قیمت کمپکتور در مدل‌ های قورباغه ای است.

دستگاه کمپکتور

هدف از کارکرد نیز می‌ تواند در فروش کمپکتور تاثیرگذار باشد. غالبا فروش کمپکتور از نوع صفحه ای با تأمین نیاز های زمین های کوچک اما باز صورت می ‌گیرد؛ در عوض، فروش آن در مدل های قورباغه ای با هدف فشرده سازی عمیق خاک، خصوصاً در فضا های محدود ساختمانی می باشد. به هر صورت وقتی در مراحل مقدماتی ساختمان ‌سازی هستید، باید پی سازی با کمپکتور را در اولویت مقدماتی به انجام رسانید. این پی سازی می تواند با هر دو نوع کمپکتور صفحه ای و یا کمپکتور قورباغه ای به انجام رسد. مهم در نوع خرید کمپکتوری که دارید نمی باشد؛ بلکه اهمیت در اسلوب پی سازی با کمپکتور نهفته است. آموزش پی سازی آن هم در استفاده با زمین کوب، هدف نهایی این مقاله است.

آموزش پی سازی در همراهی با انواع زمین کوب

همان طور که اشاره کردیم، در مقدماتی ترین مراحل ساختمان سازی باید پی سازی با کمپکتور را به انجام رسانید؛ اما این فعالیت ابتدایی در ساختمان سازی را نمی توان در زمین های خشک اجرایی کرد. پی سازی با کمپکتور در یک زمین خشک چیزی جز گرد و خاک به همراه نخواهد داشت.

برای پی سازی با کمپکتور باید در ابتدای این امر زمین مورد هدف را آبپاشی کنید. آن هم نه در حد خیس شدن خاک، بلکه باید به نوعی خاک زمین مورد هدف زمین کوب را از آب سیراب سازید. تا جاییکه احساس کنید دیگر آب جذب خاک نمی شود. سپس نیاز است به زمین برای مدت حداقل ۲۴ ساعت فرصت داده شود تا آب ریخته شده را به خوبی جذب خود نموده و با لایه های مرطوب در انتظار ضربه های متوالی زمین کوب بنشینید.

دقت کنید که خاک مرطوب و سیراب شده از آب با خاک گل آلود شده متفاوت است. بر خاک گل آلود شده نیز نمی توان پی سازی با کمپکتور را به انجام رسانید. فرقی نمی‌ کند، کمپکتور صفحه ‌ای و یا کمپکتور قورباغه ای هر دو در آب گل آلود گیر خواهند کرد. شاید در زمان خرید کمپکتور به نوعی شما را با قید کلماتی مانند قدرت بالا، توان ضربه ای مطلوب و... قرار داده باشند؛ اما هیچکدام از آن ویژگی های برتر در آب گل آلود پاسخگو نخواهند شد. خاک گل آلود شده در همراهی با صبری که خواهید داشت، به سرعت خیسی خود را از دست می ‌دهد و در نهایت همان خاک مرطوب مورد نظر انواع زمین خوب را تامین خواهد ساخت.

کار با کمپکتور کانگورویی

انجام عملیات قبل از کوبش خاک با زمین کوب:

یکی از اصولی که باید قبل از عملیات پی سازی با کمپکتور جدی بگیرید، عاری کردن سطح زمین و حتی اعماق خاک از مصالح نامناسب، تکه سنگ های درشت، ریشه درختان و ضایعات احتمالی مانده بر آن است. در آموزش پی سازی همواره این نکته اهمیت دارد که ضایعات در خاک کف ساختمان می تواند به راحتی باعث نشست های آتی آن باشد. از سوی دیگر اگر این احتمال وجود دارد که بستر مورد نظر به جهت کوبش خاک از جمله خاک های رس است، لازم است تا قبل از عملیات کوبش خاک توسط زمین کوب برای یکبار تمام زمین تا عمق ۱۵ سانتیمتر را شخم زد و سپس عملیات فشرده سازی خاک را به انجام رسانید. این عملیات می ‌تواند ریشه گیاهان و تخم های احتمالی مانده از آنها در اعماق خاک را به کل از میان بردارد. در مواردی توصیه شده است که پس از شخم زدن تا عمق ۱۵ سانتیمتری از خاک، زمین حاصل را با دوغاب آهک آغشته سازند تا از نابودی تمام عناصر گیاهی اطمینان حاصل شود.

اگر چه شما می توانید همراه با خرید کمپکتور به نوعی خود را مجهز به بهترین ابزار های کوبش خاک کرده باشید؛ اما همواره به یاد داشته باشید که کوبش اصولی ماجرایی فراتر از خرید و فروش کمپکتور است و داشتن زمین کوب تنها قسمتی از این ماجرای کلیدی در ساخت ساختمان ها می باشد. ماجرایی که جدا از داشتن ابزاری کارآمد مانند زمین کوب، نیاز به مهارت ها، دقت ها و حساسیت های مهندسی دارد.

زمین کوب صفحه ای برند هیساکی

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر