خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

اجزا بالابر ساختمانی کدامند

جعبه، موتور، پایه ها و سایر اجزای بالابر ساختمانی

فهرست مطالب

بالابر به وسیله ای می‌گویند که به منظور حمل یک فرد یا بار ، یا برای کار در ارتفاع جهت انتقال بار و نفرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. بالابرها با لیفتراک و جرثقیل تفاوت دارند و از مکانیزم های گوناگونی برای بالابردن استفاده می‌کنند.از جمله نام های دیگر بالابر ساختمانی ، می‌توان به بالابر مصالح یا کارگاهی اشاره کرد.نوع مکانیزم بالابر را به طور کلی ، عوامل  متعددی از جمله قدرت، ظرفیت، قیمت تمام شده، محیط کاری، ایمنی، نوع کاربرد نشان می‌دهد.

بالابر ساختمانی یکی از پر استفاده ترین نوع بالابر های موجود در بازار می‌باشد.همان طور که می‌دانید بالابر های ساختمانی دارای اجزای مختلفی می‌باشند که بهتر است اشاره کوچکی به آن بشود، این اجزا شامل الکتروموتور، گیربکس، وینچ، سیم بکسل، جعبه نگه دارنده، پایه ها، ریل، کرپی ها، قلاب و باکت می‌باشد.

انواع بالابر

بالابر ثابت

همان گونه که از نام این گونه بالابرها پیداست، ثابت بوده و قابلیت جا به جا شدن ندارند. این مدل بالابرها در مکان هایی هم چون انبارها، کارخانجات و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. بالابرهای ثابت خود به انواع بالابرهای ثابت هیدرولیکی، آکاردئونی، مفصلی، کابلی و زنجیری تقسیم بندی می‌شوند

بالابر متحرک

استفاده از بالابرهای متحرک به منظور جا به جایی افراد و کارکنان ساختمانی صورت می‌گیرد و امکان جا به جایی از مکانی به مکان دیگر را فراهم می‌کند. نمونه ای از کاربرد این گونه بالابرها را در آتش نشانی ها مشاهده کرده ایم. بالابرهای متحرک به دو دسته بالابرهای متحرک با دسترسی عمودی و بالابرهای متحرک با دسترسی عمودی و افقی تقسیم بندی می‌شوند.

بالابر متحرک با دسترسی عمودی

این گونه بالابرها  فقط حرکت عمودی داشته و به بالا و پایین حرکت می‌کنند. بالابرهای آکاردئونی نمونه ای از این بالابرهای متحرک می‌باشند.

بالابر متحرک با دسترسی عمودی و افقی

این نوع بالابرها قابلیت حرکت عمودی و افقی را دارند. نحوه عملکرد این گونه بالابرها به صورت هیدرولیکی بوده و از ضریب ایمنی بالایی برخوردار می‌باشند.

بالابرها چه کاربردی دارند؟

بالابرهای ساختمانی در همه جا کاربرد دارند، از کاربردهای بالابر می‌توان به موارد زیر توجه داشت:

  • جهت انتقال مصالح و بارهای ساختمانی در مقیاس های مختلف و خاص بهره گیری از بالابرهای ساختمانی بسیار رایج است.
  • حمل بارهای داخل کامیون و هم چنین تخلیه آن ها
  • برای بارگیری در کارگاه ها و کارخانه های گوناگون، انبارهای بزرگ، معدن، بنادر و ... از انواع بالابرهای ساختمانی استفاده می‌شود.
  • برای بارگیری در تمامی ماشین آلات ساختمانی مانند کامیون و وانت و ...
  • در زمان ساخت و ساز ساختمان ها و پروژه های عمرانی، برای جابه جایی مصالح بین طبقات استفاده می‌شود
  • در بخش های صنعتی برای انتقال بار در کارخانجات و انبارها از بالابرها استفاده می‌شود
  • برای انتقال آب از داخل چاه می‌توان از بالابرها استفاده کرد.

اجزای بالابر ساختمانی

دینام بالابر ساختمانی

موتوری که در بالابر ساختمانی وجود دارد باعث تبدیل شدن نیروی الکتریکی به نیروی دورانی می‌شود که باعث به حرکت در آمدن سیم بکسل می‌شود.

بالابر ساختمانی

  گیربکس بالابر ساختمانی

جهت تنظیم دور الکتروموتور از گیر بکس استفاده می‌شود که باعث کاهش دور موتور در راستای افزایش نیروی خارجی می‌باشد. گیربکس به کار رفته در بالابرهای ساختمانی معمولاً از نوع حلزونی می باشد تا در زمان از کار افتادن الکتروموتور یا قطع برق قفل می‌شود و بر نمی گردد تا حادثه ای بروز نکند.

قرقره بالابر ساختمانی

این قسمت از بالابر های ساختمانی در جهت هدایت و جمع کردن سیم بکسل و جلوگیری از پیچش سیم استفاده می‌شود. جنس قرقره معمولاً از فولاد می باشد تا استحکام کافی را در برابر سایش و فرسایش را داشته باشد.

سیم بکسل بالابر مصالح

طنابی فولادی که در هسته خود چند کابل وجود دارد که به دور هم پیچیده شده است. این قسمت در اندازه های گوناگون ساخته می‌شود. این قسمت نیروی دورانی تولید شده در الکتروموتور را به باکت بالابر منتقل می‌کند.

باکت بالابر ساختمانی

همان طور که گفته شد باکت بالابر در راستای انتقال مصالحی از قبیل: سیمان، ماسه، شن ... . این قسمت در ظرفیت های مختلف بسته به نیروی قابل حمل توسط بالابر ساخته می‌شوند.

بالابر ساختمانی

پایه بالابر

این قسمت باعث قرار گرفتن بالابر بر روی سطح می‌شود و ریل هم نیز باعث اتصال به آن اجزای شاسی این وسیله را تشکیل می‌دهند.بالابری دارای ویژگی های ایده آل می‌باشد که دارای پایه های با مقاومت و ایمن باشد و الکتروموتور مورد استفاده در آن دارای سیم پیچی تمام مس با کیفیت و با آمپر کم باشد و دارای گیربکس هایی با دندانه های با کیفیتباشد

وزن بالابرهای ساختمانی

انواع بالابرهای ساختمانی موجود در بازار در تناژهای زیر می‌باشند.

  • بالابر 350 کیلویی با الکتروموتور 3 اسب تک فاز و سه فاز و گیربکس سایز 86
  • بالابر 500 کیلویی با الکتروموتور 5.5 اسب سه فاز و گیربکس سایز110
  • بالابر 750 کیلویی با الکتروموتور 7.5 اسب سه فاز و گیربکس سایز 130
  • بالابر 1000کیلویی یا یک تنی با الکتروموتور 10 اسب و گیربکس سایز 150

 نکات لازم در استفاده از بالابر ساختمانی

بالابر ساختمانی برای جابجایی مصالح طراحی شده است اما عده ای به غلط از آن به عنوان نفربر استفاده می کنند که می‌تواند باعث ایجاد خطر و آسیب در فرد شود.توجه به ظرفیتی که برای باکت بالابر در نظر گرفته شده است می تواند باعث افزایش عمر مفید این وسیله شود. برای مثال در مورد باکت هایی که ظرفیت مفید آن ها 250 کیلوگرم است باید تا حداکثر 250 کیلو گرم مصالح ریخته شود.

بهتر است بجای گذاشتن گونی شن بر روی پایه های بالابر ساختمانی جوش زدن این قسمت به آهن ساختمان است زیرا این فعل امنیت کاری در استفاده از بالابر را بیشتر می‌کند.در صورتی ارتفاع ساختمان از 25 متر بیشتر باشد لازم است از الکتروموتور های ترمزدار برای حمل بار استفاده کرد همچنین در شرایط آب و هوایی نامتعادل و طوفانی از بالابر ساختمانی استفاده نکنید تا هوا در وضعیتی متعادل قرار بگیرد.

طریقه راه اندازی بالابر های ساختمانی

بعد از این که بالابر و اجزای آن را در جایگاه خود مستقر کردید که برای باید پایه هارا در فاصله مناسب قرار دهیم و در مرحله بعد ریل را روی پایه ها مستقر می کنیم، سپس پیچ ها را جایگذاری کرده و آنان را سفت می‌کنیم.  برای اینکه از استحکام پایه اطمینان کسب کنید می توان با قرار دادن چند گونی بر روی آنان، از لغزش احتمالی آن ها جلوگیری کرد. در اقدام آخر می‌توان انتهای ریل ها را بوسیله خاموت یا میلگرد بست تا هیچ گونه احتمالی برای جدایی اتصالات وجود نداشته باشد.

نکات لازم و اساسی در خرید بالابر ساختمانی

قبل از اینکه بالابر مناسب خود را انتخاب کنید لازم است در ابتدا بالابر مناسبی را گزینش کنید تا بتواند با قدرت و امنیت کافی کمک شایانی در جابجایی مصالح برای شما داشته باشد. برای انتخاب بالابر ساختمانی، لازم است به نکات مختلفی توجه کنید که به صورت موردی به آن ها اشاره می کنیم.

  • سه فاز یا تک فاز بودن برق محلی که در آن مشغول به کار هستید بسیار مهم می باشد، زیرا باید از الکتروموتوری استفاده کنید که منبع تغذیه آن متناسب با  برق ساختمان باشد.
  • کیفیت موتور و ضخامت شاسی، سلامت ریل ها و پایه های بالابر مواردی هستند که لازم است در انتخاب بالابر ساختمانی به آن ها توجه شود.
  • میزان دور موتور از موارد دیگری است که باید به آن توجه کنید.
  • توجه به متراژ سیم بکسل که معمولاً در حدود 20 متر می‌باشد که می‌تواند تا حدود 20 متر صعود کند.
  • در هنگام نصب وسایل و لوازم بالابر ساختمانی از یک متخصص در امور فنی کمک بگیرید تا با کمترین میزان زمان و خطر کار خود را شروع کنید.
  • همان طور که گفته شد از الکتروموتوری استفاده کنید که دارای سیم پیچ تمام مس بوده و از قدرت و توان کافی برای بالا بردن مصالح برخوردار باشد.

 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر