خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

اره موتوری اسپینا (Spina)

برای استعلام قیمت، تماس بگیرید.

تماس با ما
اره موتوری اسپینا
  • اره موتوری اسپینا
  • ارسال به سراسر ایران

  • پشتیبانی از ۹ الی ۲۱

  • کمترین هزینه ممکن

  • امکان خرید ۲۴ ساعته

  • پرداخت نقد

  • نقد و بررسی
  • مشخصات فنی
  • نظرات کاربران
  • پرسش و پاسخ

فهرست مطالب

اره زنجیری که با نام های اره برقی یا اره موتوری هم شناخته شده است یکی از مهم ترین ابزارآلات باغبانی محسوب می شود. تشکیل شده از یک موتور و نوعی زنجیر ریز دندانه دار است که حول یک ورق فلزی به اسم ساطور می چرخد به این صورت که نیروی گشتاور موتور به زنجیر منتقل شده و باعث گردش آن به دور ساطور خواهد شد و حاصل برخورد زنجیر اره برش صورت می گیرد.

جالب است بدانید، ایده اره زنجیری ای که امروزه می شناسیم و در صنایع چوب بری از آن استفاده می شود، در اواخر قرن هجدهم توسط دو دکتر اسکاتلندی به نام های John Aitken و James Jeffray برای استفاده در جراحی لگن و خارج کردن استخوان از بدن بیماران اختراع گردید.

در واقع اره موتوری یا اره برقی نوعی پیشرفته از اره می باشد که با استفاده از جریان الکتریسیته، نیروی هیدرولیک و یا غالباً توسط یک موتور دو زمانه کار می کند. از این وسیله جهت بریدن درختان، هرس درخت، بریدن شاخه، تهیه هیزم و همچنین جهت طراحی دکور داخلی و مصارف صنعتی استفاده می شود.

اره زنجیری برای انجام کارهایی مانند هرس کردن درختان میوه، بریدن درختان خشک، هرس و قطع و انداختن درختان جنگل یا مزرعه تولید چوب، تهیه هیزم از درختان و سر شاخه ها کاربردهای فراوانی دارد. به عبارت کلی اره زنجیری یا موتوری وسیله ی مخصوص باغبانان و جنگلداران امروزی می باشد.

اره زنجیری با توجه به نوع سوخت و منبع تغذیه به دو دسته اره زنجیری برقی و اره زنجیری بنزینی تقسیم می شوند.

اره زنجیری برقی دارای موتور دو زمانه است که به وسیله ی آن نیروی گشتاور موتور توسط کاربر قابل کنترل می باشد و اره زنجیری بنزینی که قدرت آن از طریق سوخت بنزین تامین می شود.

این اره در ایران با نام اره برقی معروف شده اما اره زنجیری عنوان صحیح‌تری برای این ابزار است چون همان طور که در ادامه نیز خواهیم گفت این وسیله ممکن است با برق، بنزین یا هر منبع انرژی دیگری کار بکند.

اگرچه اختراع این وسیله کمک زیادی به روند نابودی جنگل‌ها در سرتاسر دنیا کرده اما همچنان استفاده‌های مفید زیادی از آن می‌شود و در حوادث مختلف برای نجات جان افراد، باز کردن مسیر‌های بسته شده توسط درختان سقوط کرده، هرس درختان، بهره برداری پایدار از درختان جنگل، جلوگیری از انتشار آتش سوزی، و حتی برای ساخت مجسمه‌های چوبی یا یخی و بسیاری موارد دیگر کارکرد بسیار موثری دارند.

انواع اره موتوری و اره زنجیری

اره زنجیری یا اره موتوری در مدل‌های مختلف و در سه نوع بنزینی، برقی و شارژی (بی‌سیم) در بازار موجود است که در ادامه به معرفی هریک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

اره زنجیری بنزینی

نیروی اره زنجیری بنزینی که به اره احتراقی نیز معروف است توسط سوخت بنزین تأمین می‌شود. این اره به گونه‌ای طراحی شده که برای افراد مبتدی و حرفه‌ای کاربرد دارد. اره زنجیری بنزینی از موتوری تک سیلندره و دو زمانه تشکیل شده که بنزین و روغن دو عامل اصلی نیروی محرکه‌ی آن است.

مدل‌های بنزینی اره زنجیری از قدرت بیشتری در مقایسه با انواع دیگر آن‌ برخوردار است. به همین نسبت با توجه به قدرت بیشتری که موتور این اره دارد ابزاری سنگین‌تر به حساب می‌آید. همچنین در مقایسه با سرعت بالای موتور، لرزش و صدای بیشتری نیز ایجاد می‌کند.

از اره بنزینی بیشتر به عنوان یک ابزار حرفه‌ای و در مکان‌هایی با مساحت‌های بالا مانند جنگل‌ها که امکان دسترسی به منبع برق وجود ندارد، استفاده می‌شود.

اره زنجیری برقی

نیروی محرکه‌ اره زنجیری برقی همان‌گونه که از اسم آن مشخص است توسط برق تأمین می‌شود. در نتیجه موتور کوچک و ارزان‌تری دارد و نیازی به باک بنزین در طراحی آن نبوده است؛ بنابراین ابزاری سبک‌تر به نسبت بنزینی آن است. این اره بیشتر مناسب افرادی است که مبتدی بوده یا کارهای کوچک خانگی با آن دارند.

از محدودیت‌های این اره سیم برقی است که قابلیت جابجایی آن را کمی مشکل می‌کند. قدرت اره زنجیری برقی را معمولاً با توان آن می‌سنجند. این اره لرزش و صدای کم‌تری داشته و با توجه به عملکرد آن مانند اره‌ بنزینی دود نمی‌کند.

اره زنجیری شارژی

این اره در بین تمام اره‌های زنجیری قیمت بالاتری داشته و نیروی محرکه‌ی آن با استفاده از باتری‌ شارژی تآمین می‌شود. این باتری‌ وزن زیادی دارند در نتیجه ابزاری به نسبت سنگین محسوب می‌شود.

از مزیت‌های این دستگاه قابل حمل بودن آن است که در مقایسه با اره بنزینی وزن کم‌تری دارد اما استفاده از آن نیز محدود به مدت زمان شارژ باتری است. این اره با توجه به قیمت بالا، قدرت بسیار پایینی داشته و بیشتر برای برش درخت‌های کوچک یا هرس آن‌ها استفاده می‌شود.

اره سرشاخه زن

سرشاخه زن از یک اره‌ی زنجیری کوچک تشکیل شده که به دسته‌ای بلند که گاهی ثابت و گاهی تلسکوپی است، متصل می‌شود. اره سرشاخه زن می‌تواند شارژی، بنزینی یا برقی باشد. دسته‌ی این اره به شما کمک می‌کند تا دسترسی بیشتری به شاخه‌های بلندتر و دور از دسترس داشته باشید. 

اره زنجیری دستی

اره زنجیری دستی فاقد موتوری برای برش است؛ در نتیجه توسط دست و نیروی انسانی کار می‌کند. مکانیزم این اره مانند اره زنجیری عمل می‌کند با این تفاوت که نیرو برای برش توسط دست انسان انجام می‌شود. امروزه از این اره‌ها کم‌تر در جایی استفاده می‌شود.

اره موتوری اسپینا

اره موتوری یا اره برقی نوعی پیشرفته از اره می باشد که با استفاده از جریان الکتریسیته، نیروی هیدرولیک و یا غالباً توسط یک موتور دو زمانه کار می کند. از این وسیله جهت بریدن درختان، هرس درخت، بریدن شاخه، تهیه هیزم و همچنین جهت طراحی دکور داخلی و مصارف صنعتی استفاده می شود.

اره زنجیری برای انجام کارهایی مانند هرس کردن درختان میوه، بریدن درختان خشک، هرس و قطع و انداختن درختان جنگل یا مزرعه تولید چوب، تهیه هیزم از درختان و سر شاخه ها کاربردهای فراوانی دارد. به عبارت کلی اره زنجیری یا موتوری وسیله ی مخصوص باغبانان و جنگلداران امروزی می باشد.

مکانیزم کارکرد این دستگاه به این صورت است که دندانه های اره به صورت یک زنجیر به یک محور دورانی متصل است که با گردش موتور زنجیر، اره کردن آغاز می شود. اره های زنجیری در دو مدل برقی و بنزینی تولید می شوند.

مزایا و معایب اره موتوری یا اره زنجیری اسپینا

مزایای استفاده از اره زنجیری

اره زنجیری از یک مجموع تیغه‌ که به صورت یک زنجیر به هم متصل شده اند ساخته شده است.

این زنجیر معمولا از حدودا ۳۰ عدد تیغه تیز تشکیل شده که دور یک صفحه فلزی پیچیده شده و به دور همان صفحه دوران می‌کند.

یک موتور بنزینی یا برقی دارد که انرژی لازم برای اره را فراهم کرده و توسط یک جعبه دنده این انرژی را به زنجیر منتقل می‌کند.

موتور‌های بنزینی معمولا یک سیلندره و دو زمانه هستند که با کاربراتور کار می‌کنند.

علت اصلی محبوبیت این وسیله سرعت بالای آن است.

در مقایسه با اره دستی یک اره زنجیری سرعت بسیار بالاتری دارد به نحوی که می‌شود گفت کار با آن بیشتر از ۱۰ برابر سریع‌تر است.

به علاوه از آن جا که نیروی لازم برای اره کردن توسط یک موتور تامین می‌شود مقدار انرژی مصرف شده توسط نیروی انسانی در زمان کار به شدت کاهش پیدا می‌ کند که خود همین مسئله هم به تنهایی باعث بالاتر رفتن سرعت کار می‌شود.

در کنار مزایایی که این وسیله دارد موضوع ایمنی در زمان کار با آن از مسائل بسیار مهم است.

اره زنجیری ابزاری خطرناک به حساب می‌ آید و مطابق آمار‌ها فقط در ایالات متحده موجب بیش از ۳۰ هزار حادثه شده.

به علاوه این اره‌ها نیاز به نگهداری و تعمیرات دارند و باید به طور منظم تمیز کاری بشوند تا خرده‌های چوب و ذرات خاک اره وارد بخش‌های مکانیکی دستگاه نشود و آسیبی به بخش‌های مختلف آن نرساند.

طول تیغه اره از فاکتورهای مهمی است که می‌توان با توجه به آن یک اره مناسب برای کاربرد مورد نظر را پیدا کرد.

اره‌هایی که بلند‌تر هستند برای بریدن چوب‌های با قطر بیشتر مناسب اند و کار را راحت‌تر می‌کنند.

اره‌هایی با طول ۱۵ تا ۵۰ سانتیمتر برای استفاده معمولی و اره‌های با طول بیش از ۵۰ سانتیمتر توسط کاربران حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین وزن دستگاه و توانایی بدن فرد هم از موارد مهمی است که خریدار در زمان تهیه ابزار باید به آن توجه بکند.

از نظر شکل دسته هم دو مدل مختلف وجود دارد.

یک مدل دسته بالای اره قرار گرفته که کنترل و تعیین مسیر حرکت دستگاه را از بالا اماکن پذیر می‌کند و برای کسانی است که بالاتر از محل برش قرار می‌گیرند.

اما مدلی که دسته آن در پشت اره قرار گرفته برای استفاده روی زمین و در سطح محل برش مناسب‌تر است.

کاربرد اره موتوری یا اره زنجیری اسپینا

از اره زنجیری به غیر از هرس و قطع درختان استفاده‌های زیادی در دیگر صنایع می‌شود که از جمله‌ی آن می‌توان به صنعت پزشکی و جراحی، ساختمان‌سازی (برای بریدن بتن و …)، شهرسازی(بریدن آسفالت و …)، آتش نشانی و … اشاره کرد.

طول تیغه یا ساطور اره زنجیری اسپینا

طول تیغه اره میزان برش را بیان می کند.اگر به صورت حرفه ای نمی خواهید از اره استفاده کنید با اره های کوچک تر هم می توانید چوب های بزرگ را برش دهید فقط باید عملیات برش را چندبار تکرار کنید.

برای برش ایمن و آسانتر با اره زنجیری،باید طول ساطور اره حداقل ۵ سانتی متر بیشتر از قطعه چوب یا تنه درختی باشد که قصد برش آن را دارید. بنابراین برای برش تنه ۳۵ سانتی متری باید اره ای با ساطور ۴۰ سانتی متری داشته باشید.

اگر شما کاربری هستید که فقط چند بار در سال از اره برقی استفاده می کنید اره با طول ۳۵سانتی متر و اگر استفاده بیشتر دارید اره با طول تیغه ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر و اگر به صورت حرفه ای کار میکنید اره با تیغه ی ۵۵ تا ۹۰ سانتی متر باید تهیه کنید.

قدرت و نوع موتور اره زنجیری اسپینا

توجه کنید که در اره برقی قدرت برحسب وات است و هر چه این عدد بزرگتر باشد اره زنجیری برقی شما قدرت بالاتری دارد و اره زنجیری بنزینی هر چه حجم موتور بیشتر باشد موتور قدرت بالاتری خواهد داشت.

اره های برقی قدرت کمتری دارند و برای برش درختان نازک و هرس کاری مناسب هستند.اره برقی صدای کمتری تولید میکند اما اره ها بنزینی سروصدای بیشتر دارند ولی در عین حال بسیار باقدرت بوده و با سرعت بالایی برش را انجام می دهند.

ایمنی هنگام کار با اره موتوری اسپینا

اره زنجیری یکی از خطرناک ترین ابزارآلات برشی وباغبانی است که اختراع شده زیرا هیچ محافظی ندارد به همین دلیل استفاده اره زنجیری تجربه و دقت بالا نیاز دارد.هنگام استفاده از اره زنجیری باید حتما از تجهیزات ایمنی مثل لباس مناسب، کفش کار، عینک محافظ، کلاه ایمنی، گوشی محافظ و دستکش استفاده کنید.

قدرت فیزیکی و توان بدنی

اره زنجیری ابزار قدرتمندی است که باید به خوبی کنترل شود.توان و قدرت کاربر برای هماهنگ شدن با ابزار و در دست گرفتن و کار با آن بسیار مهم است پس توصیه می شود که با توجه به قدر و توانایی خود اره تهیه کنید چون در استفاده طولانی مدت خسته کننده می شود و می تواند آسیب وارد کند.

تعمیر و نگهداری اره موتوری اسپینا:

جهت افزایش طول عمر اره زنجیری و اطمینان از آنکه دستگاه در شرایط کاری مناسب فعالیت می کند، پیروی از توصیه های تعمیر و نگهداری ضروری است. در این قسمت قصد داریم برخی از مهمترین نکات جهت افزایش طول عمر اره موتوری را برای شما بیان نماییم.

نکات مهم در تعمیر و نگهداری اره زنجیری:

به صورت دوره ای سطح تیغه و سطح زنجیر را بررسی و روانکاری و گریسکاری آن ها را انجام دهید. بهتر است قبل از هربار استفاده سطح زنجیر را روغنکاری نمایید.

همیشه زنجیر اره موتوری را تیز نگه دارید. این عمل نه تنها باعث افزایش کارآیی دستگاه در حین عملیات برش خواهد گردید بلکه ایمنی اپراتور در حین عملیات برش با اره برقی را تضمین خواهد نمود.

قبل از هربار استفاده، تیغه اره زنجیری را به طور کامل تمیز و بقایای ماده برش خورده را از روی آن پاک نمایید.

نحوه تیز کردن تیغه اره موتوری:

برای تیز نمودن زنجیر اره موتوری از یک سوهان آهن استفاده کنید. سوهانکاری تیغه سخت و زمان گیر نبوده، اما این امر جز موارد مهم در تعمیر و نگهداری علفتراش بوده که تاثیر زیادی در انجام مناسب عملیات برش خواهد داشت.

اره را توسط گیره ای به صورت مطمئن مهار نموده و مطمئن شوید که اره در هنگام عملیات تیز نمودن حرکت نمی کند.

ترمز اره موتوری را درگیر کنید.

در ابتدا دندانه های برنده را تیز کنید، سوهانکاری را بر اساس زاویه ای مناسب نسبت به مفصل های زنجیر انجام دهید.

هر کدام از دندانه های برنده را با استفاده از یک حرکت ملایم و جلو و عقب نمودن سوهان تیز کنید.

اره را چرخانده به صورتی که راه به صورت برعکس قرار بگیرد.

بقیه دندانه های اره زنجیری مطابق روشی که آموزش داده شد سوهان زده و تیز کنید.

نحوه تمیز کردن اره موتوری:

تمیز نمودن اره  موتوری بخش مهمی از  عملیات تعمیر و نگهداری دستگاه اره محسوب می گردد.  در این قسمت مهمترین موارد که در هنگام تمیز نمودن اره موتوری به آن ها توجه نمایید را برای شما بیان نموده ایم:

در ابتدا قاب محافظ کلاچ را بردارید.

ترمز اره زنجیری را چک کنید.

با استفاده از یک قطعه چوب یا فلز داخل مسیر زنجیره اره موتوری را پاک نمایید.

پوشش سیلندر را بردارید.

فیلتر هوا را بشویید.

منفذهای ورودی هوا به موتور و خنک کننده های موتور را تمیز کنید در صورت مسدود شدن شیارها، آن ها را باز نمایید تا هوا به صورت کامل به موتور اره زنجیری برسد.

به صورت دقیق منفذهای ورودی هوا به موتور را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به هیچ وجه این منفذها مسدود نگشته اند.

موارد مربوط به ایمنی اره زنجیری:

جهت اطمینان از ایمن بودن اره موتوری و کارکرد مناسب آن و عدم صدمه به اپراتور و ایمنی کار با آن حتما این موارد را چک نمایید:

ترمز اره موتوری

کنترل کننده گاز

گیرنده زنجیر

روانکاری زنجیر

چرخش زنجیر باید به صورت کامل و مناسب انجام شود و سایشی در آن وجود نداشته باشد.

پیچ و مهره ها در صورت شل بودن باید به طور کامل سفت شوند.

نکات خرید اره موتوری یا اره برقی

برای اینکه بتوانید خرید موفقی در زمینه اره موتوری یا اره برقی داشته باشید، باید به نکات خرید اره موتوری یا اره برقی  توجه کنید.
 
نخستین موضوع مهم در خرید اره بنزینی توجه به قدرت تولیدی آن است.
 
قدرت این اره با حجم موتور آن در ارتباط مستقیم است. حجم موتور این اره با سی سی مشخص می گردد.
 
هر چه عدد مربوط به حجم موتور بیشتر باشد، یعنی قدرت اره موتوری نیز بیشتر می شود.
 
حجم زیاد  موتور در این اره ها به معنی سنگین بودن آن ها نیز هست.
 
به گونه ای که هر چه قدر حجم موتور در اره موتوری افزایش یابد، به همان میزان وزن آن نیز افزایش خواهد داشت.
 
حجم مناسب برای اره بنزینی بین 24  تا 64 سی سی قرار دارد.
 
این حجم ضمن اینکه قدرت مناسبی برای کارکرد اره می باشد، وزن ایده آلی را نیز برای وسیله به همراه دارد.
 
در واقع این وزن، وزنی متوسط برای اره موتوری می باشد.

    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر

        مرتب‌سازی محصولات:

      • پیش‌فرض
      • ارزان‌ترین
      • گران‌ترین
      • جدید‌ترین
      • پرفروش‌ترین
      • پربازدیدترین
      • 1
      • 2
      • 3
      • 4
      • 5