خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

از بالابر ساختمانی چه می دانید؟

کاربرد بالابر های ساختمانی

فهرست مطالب

بالابر ساختمانی امروزه یکی از مهم ترین و اصلی ترین تجهیزات ساختمانی بوده که در همه ساختمان هایی که در حال ساخت هستند حداقل یکی از آن ها دیده می شود. همان طور که می دانید کاربرد اصلی بالابر ساختمانی حمل مصالح و وسایل مختلف می باشد.

بالابر برای هر ساختمانی الزامی است که اجزای آن شامل الکتروموتور، گیربکس، وینچ، سیم بکسل، جعبه نگهدارنده، پایه ها، ریل، کرپی ها، قلاب و باکت است. همچنین برخی از بالابر ها قابلیت نصب ترمز و ریموت کنترل را نیز برای کنترل از راه دور دارند.

در این مقاله قصد داریم درباره بالابرها و کاربردهای آن ها توضیح داده و هر یک را مورد بررسی قرار دهیم.

کاربرد بالابر های ساختمانی

بالابرهای ساختمانی کاربردهای بسیاری دارند که در این قسمت قصد داریم هر یک را نام برده و مورد بررسی قرار دهیم.

1.با استفاده از بالابرهای ساختمانی می توان مصالح ساختمانی را در مقیاس کوچک و صنعتی بالا برد.

2.در کارخانه ها با استفاده از بالابرهای ساختمانی می توان بارهای سنگین را حمل کرد. البته در مکان‌های دیگری مانند معادن، اسکله‌ها و انبارها نیز برای بلند کردن مواد مختلف از بالابرهای ساختمانی استفاده می شود.

همچنین از این وسیله برای نصب ماشین آلات و همچنین تخلیه و بارگیری کامیون ها نیز استفاده می شود.

مشخصات فنی بالابرهای ساختمانی

بالابرهای ساختمانی با توجه به انواع مختلفی که دارند مشخصات فنی مخصوص به خود را دارند. برای مثال بالابرهای ساختمانی در انواع ۳۵۰، ۵۰۰ و ۷۵۰ کیلوگرمی ساخته شده و به بازار عرضه می شوند.

البته توجه داشته باشید که در بالابرهای ساختمانی که مدل آن ها بالای ۵۰۰ کیلوگرم است؛ حتماً باید تکیه گاهی به صورت مطمئن و به زمین محکم شده وجود داشته باشد تا یک وقت بالابر کله نکند.

همچنین توجه داشته باشید که در بالابر های بالای ۵۰۰ کیلو باید حتماً ترمز وجود داشته باشد. کارکرد بالابرهای ساختمانی شبیه به ستون ریز ها می باشد. در ادامه این قسمت می ‌خواهیم به مشخصات فنی انواع بالابرهای ساختمانی بپردازیم:

۱.اولین بالابرهای ساختمانی که ظرفیت اسمی آن ۳۵۰ کیلوگرم می باشد؛ نسبت به سایر مدل ها ظرفیت کم تری دارد. ظرفیت مفید این دستگاه ۲۵۰ کیلوگرم بوده و توان الکتریکی آن سه اسب بخار می باشد. مدل گیربکس این بالابر ساختمانی VF85 است.

2.ظرفیت اسمی این مدل از بالابرهای ساختمانی ۵۰۰ کیلوگرم بوده و ظرفیت مفید آن ۴۰۰ کیلوگرم می باشد. توان الکتریکی این مدل از بالابرهای ساختمانی ۵.۵ اسب بخار بوده و مدل گیربکس آن VF110 است.

3.مدل بعدی بالابرهای ساختمانی ۷۵۰ کیلوگرم ظرفیت اسمی دارد و ظرفیت مفید آن ۶۰۰ کیلوگرم می باشد. همچنین توان الکتریکی این مدل ۷.۵ اسب بخار بوده و مدل گیربکس آن VF150 است.

4.ظرفیت اسمی آخرین مدل بالابرهای ساختمانی 1000 کیلوگرم بوده و ظرفیت مفید آن ۹۰۰ کیلوگرم می باشد. همچنین توان الکتریکی این نوع از بالابرها ۱۰ اسب بخار بوده و مدل گیربکس آن VF180 است.

توجه داشته باشید که سرعت بالابرهای ساختمانی معمولاً ۲۱ متر بر دقیقه می باشد. یعنی بالابر های استانداردی که سیم بکسل آن ۲۰ متر می باشد زمان رسیدن آن از نقطه اول یعنی زمین به نقطه آخر که همان پشت بام می‌باشد یک دقیقه است.

مشخصات فنی بالابرهای ساختمانی

اجزای بالابرهای ساختمانی

بالابرهای ساختمانی مانند هر محصول دیگری جای مخصوص به خود را دارد. در این قسمت قصد داریم اجزای بالابرهای ساختمانی را نام برده و آن ها را مورد بررسی قرار دهیم:

الکتروموتور

الکتروموتورها از اجزای مهم بالابرهای مصالح هستند که کار آن ها تبدیل نیروی الکتریکی به نیروی دورانی می باشد. این عملکرد در نهایت موجب به حرکت در آوردن سیستم می شود.

در حقیقت وظیفه الکتروموتور در بالابر تامین نیروی محرکه دستگاه است که در دو نوع سه فاز و تکفاز و در قدرت های متفاوت با توجه به نوع ظرفیت بالابر برای آن تعبیه شده است. بهتر است بدانید که الکتروموتور های تعبیه شده در بالابر ها شبیه تجهیزاتی مثل بتونیر ها هستند.

الکترو موتور ها در بالابرهای ساختمانی بر اساس دو مورد انتخاب می شوند:

1.  وزنی که بالابر قرار است تحمل کند.

2.  ارتفاعی که بالابر باید بر اساس آن نصب شود.

گیربکس

 گیربکس نیز از اعضای دیگر بالابرهای ساختمانی می باشد که برای تبدیل دور الکتروموتور به قدرت از آن استفاده می شود. توجه داشته باشید که در بالابرهای ساختمانی به علت جا به جایی بارهایی که وزن آن ها زیاد است جنس و کیفیت دنده های گیربکس بسیار مهم می باشد. گیربکس های تعبیه شده در بالابر ها حلزونی هستند.

همچنین هنگامی که الکتروموتور از کار بیفتد یا برق گیربکس قطع شود قفل می شود و بار موجود در بالابرهای ساختمانی بر نمی گردد. این کار به این علت انجام می‌شود که حوادثی رخ ندهد.

وینچ

وینچ یا قرقره نیز یکی از قطعات به کار رفته در بالابرهای ساختمانی می باشد که از آن برای هدایت و جمع کردن سیم بکسل و جلوگیری از تاب خوردن آن استفاده می شود. قرقره های تعبیه شده در بالابر های ساختمانی معمولاً از جنس فولاد هستند و در نوع معمولی آن ها قابلیت پیچیده شدن تا ۴۰ متر سیم بکسل در آن ها وجود دارد.

البته توجه داشته باشید که امکان ساخت مدل های سفارشی که قابلیت جمع کردن سیم بکسل در متراژهای بالا را داشته باشد نیز میسر است.

اجزای بالابرهای ساختمانی

سیم بکسل

 سیم بکسل بالابر های ساختمانی طنابی است که از فولاد ساخته شده و از قرار گرفتن هسته های مرکزی متفاوت که در هم پیچیده اند به وجود آمده است. این قطعه در تجهیزات مختلفی مانند جرثقیل، آسانسور، بالابر های فروشگاهی و ساختمانی به کار می رود.

در بالابرهای ساختمانی معمولی سیم بکسل بکاررفته ۲۰ متر می باشد که این مقدار قابل ارتقا است.

جعبه بالابر ساختمانی

 همه تجهیزات بالابر مانند الکتروموتور، گیربکس، وینچ و سیم بکسل آن در جعبه بالابر قرار داده شده است. این جعبه می‌تواند به صورت ریلی بر روی پایه ها قرار گیرد.

با کت

 از باکت برای حمل مصالح مختلف مانند شن، ماسه، گونه های سیمان و ... استفاده می شود. باکت ها در ظرفیت‌های مختلفی و با توجه به نیروی حمل شده توسط بالابر ساخته می شود.

پایه ها

 برای قرار گرفتن بالابرهای ساختمانی بر روی زمین از پایه استفاده می شود که این پایه ها را معمولاً از لوله های گازی یا نبشی می سازند تا مقاوم تر باشد. برای مطمئن شدن از محکم بودن آن ها نیز این پایه ها را با وزنه سنگین می کنند.

توجه داشته باشید که هر بالابر ساختمانی از دو پایه تشکیل شده است.

ریل

برای نصب جعبه روی بالابر از ریل استفاده می شود که این ریل بر روی پایه ها نصب می شود. همچنین توجه داشته باشید که انتهای ریل باید بسته باشد تا بشود جعبه را از داخل ریل بیرون آورد.

مشخصات بالابر ساختمانی مناسب

یک بالابر ساختمانی مناسب باید خصوصیاتی داشته باشد تا فرد کاربر در هنگام خرید آن ها را ملاک قرار دهد. در این قسمت می خواهیم ملاک و معیار یک بالابر ساختمانی خوب را نام ببریم:

  1. بالابر ساختمانی مناسب باید ریل ها و پایه های بسیار مقاومی داشته باشد که این پایه ها باید ایمنی بالایی داشته باشند.
  2. الکتروموتور تعبیه شده در بالابرهای ساختمانی باید مجهز به سیم پیچی تمام با کیفیت و توان بالا باشد.
  3. یک بالابر ساختمانی خوب باید ظاهر زیبایی داشته باشد و اندازه آن مناسب باشد.
  4. جنس گیربکسی که در بالابرهای ساختمانی از آن استفاده شده است باید با کیفیت باشد.
  5. قیمت بالابر نیز از موارد حائز اهمیت در هنگام خرید می باشد که باید به آن توجه شود.

خرید بالابر ساختمانی :

در خرید بالابر مصالح بر ملاک های زیادی وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد. یکی از این ملاک ها قیمت بالابر ساختمانی می باشد.

همان طور که پیش از این گفتیم بالابر تک فاز و بالابر سه فاز از متداول ترین نوع بالابر های ساختمان هستند که با توجه به نوع ساختمان می توان هر یک را خریداری کرد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر