خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

انواع روغن ادوات وماشین الات کشاورزی

انواع ادوات وماشین الات کشاورزی

فهرست مطالب

اصطلاح "کشاورزی مکانیزه" را شنیده‌اید. این اصطلاح از زمانی مورد استفاده قرار گرفت که کشاورزی از حالت سنتی خارج شده و به صورت پیشرفته یا همان مکانیزه انجام پذیرفت. به کشاورزی ای که در آن از دستگاه ها و ماشین آلات صنعت کشاورزی و باغبانی برای انجام فرایند‌های مختلف مانند کاشت، برداشت و … استفاده می‌شود، کشاورزی مکانیزه یا پیشرفته می‌گویند.

امروزه کشاورزان برای راحتی و همچنین کاهش هزینه‌های خود از تجهیزات و ادوات کشاورزی برای انجام مراحل مختلف بهره می‌برند. به همین دلیل هم هر کشاورزی باید با ادوات و تجهیزات کشاورزی مختلف آشنایی داشته و نحوه کار کرد هرکدام را بداند تا بتواند از آن‌ها در کسب و کار خود به نحو احسن استفاده کند.

ادوات وماشین الات کشاورزی چیست؟

به تمامی دستگاه‌هایی که در کشاورزی مکانیزه یا پیشرفته برای برخورداری از مزایایی مانند کاهش زمان و هزینه استفاده می‌شود، تجهیزات یا همان ادوات کشاورزی می‌گویند. استفاده از این نوع تجهیزات برای هر کشاورزی ضروری است چرا که مزایای بسیار زیادی را به همراه دارد.

محققان و متخصصان برای مکانیزه کردن مراحل مختلف کشاورزی انواع مختلفی از تجهیزات و ادوات کشاورزی را طراحی و تولید کرده‌اند تا کشاورزان بتوانند با استفاده از آن‌ها، فرایندهای مختلف کسب و کار خودشان را به صورت اتوماتیک یا مکانیزه انجام دهند.

توجه داشته باشید که ماشین آلات کشاورزی با ابزار کشاورزی و ادوات آن تفاوت دارد. تجهیزات و ادوات کشاورزی دستگاه‌هایی هستند که به ماشین آلات مختلف کشاورزی برای کاربردهای مختلف متصل می‌شوند.

انواع ادوات وماشین الات کشاورزی

ماشین آلات کشاورزی به یک سری تجهیزات پیشرفته مجهز می‌شوند تا بتوان از آن‌ها در کارهای مختلف به منظور کاربردهای متنوع استفاده کرد. به عنوان مثال از وسایل کشاورزی می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم

تانکر‌هایی طراحی ‌شده‌اند که به ماشین‌های مختلف مانند تراکتور و یا تریلرها متصل می‌شوند تا بتوان از آن‌ها برای حمل و نقل انواع مختلف محصولات و کالاها استفاده کرد.

برخی اوقات نیز برای سمپاشی و یا آبیاری کردن محصول نیاز است که تانکر مخصوص این نوع کار به تراکتور و تریلر متصل شود که این تانکرها جزو ادوات کشاورزی محسوب می‌شوند.

ادوات کشاورزی به صورتی ساخته می‌شوند که کشاورز بتواند در انواع مختلف زمین‌ها مانند سطوح شیب دار و غیر صاف از آن‌ها استفاده کند. همچنین در ساخت این نوع تجهیزات شرایط مختلف جوی نیز لحاظ می‌شود.

انواع ادوات وماشین الات کشاورزی

فواید استفاده از ادوات وماشین الات کشاورزی

همانگونه که گفتیم استفاده از ادوات کشاورزی فواید بسیار زیادی را به دنبال دارد. در ادامه برخی از این فواید را برای شما بیان خواهیم کرد.

۱- افزایش میزان تولید

مکانیزه کردن کشاورزی و استفاده از ادوات کشاورزی باعث می‌شود که سرعت انجام کارها بسیار افزایش پیدا کند به همین دلیل هم کشاورزان می‌توانند زمان مضاعفی برای کار بر روی زمین‌های بیشتر داشته باشند. همچنین استفاده از این تجهیزات باعث می‌شود که کیفیت انجام کارها نیز بهتر شود که نتیجه آن افزایش میزان تولید خواهد بود.

۲- افزایش بهره‌وری نیروی انسانی

مکانیزه کردن کشاورزی باعث می‌شود که بهره‌وری کار بسیار بالا رفته و تولید نیز بسیار افزایش پیدا کند. استفاده از تجهیزات کشاورزی و ادوات باغی باعث خواهد شد که مزارع مختلف به نیروی انسانی کمتری نیاز داشته باشند.

۳- کاهش هزینه‌ها

همانگونه که بیان شد استفاده از ادوات کشاورزی باعث می‌شود که هر مزرعه به نیروی انسانی کمتری نیاز داشته باشد که این مورد با کاهش هزینه‌ها رابطه مستقیم دارد. همچنین گفتیم که در کشاورزی مکانیزه کشاورز این فرصت را خواهد داشت که روی زمین‌های بیشتری فرایند کشاورزی خود را دنبال کند که این باعث می‌شود دامنه کاری بسیار بیشتر شده و هزینه‌ها به طور چشمگیری کاهش پیدا کند.

۴- پیدایش زمینه‌های مختلف برای پیشرفت‌ها

با ورود تجهیزات کشاورزی و رواج کشاورزی مکانیزه پیشرفت‌های زیادی در زمینه آبیاری، احیای زمین و جلوگیری از فرسایش خاک حاصل شد. این‌ها نشانگر این اصل هستند که با افزایش کشاورزی مکانیزه روش‌های جدیدتر و بهتری برای فرآیند‌های مختلف کشاورزی به وجود خواهد آمد و این امر باعث افزایش بهره‌وری کلی این صنعت خواهد شد.

۵- افزایش درآمد مزرعه

فوایدی که در بالا به آن‌ها اشاره شد همگی دست به دست هم می‌دهند تا درآمد مزرعه افزایش پیدا کند. پس می‌توان گفت که یکی از فواید استفاده از ادوات کشاورزی، افزایش درآمد مزارع و کشاورزان خواهد بود.

این‌ها فقط بخشی از مزایای استفاده از تجهیزاتو ادوات کشاورزی در فرآیندهای مختلف این کار هستند.

تعمیر و نگهداری ادوات وماشین الات کشاورزی

نگهداری ماشین آلات کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است، ماشین آلات کشاورزی بدلیل کارکردن در شرایط سخت و سنگین، محیط کار عمدتاً با گرد و غبار زیاد و شرایط اقلیمی متفاوت، نیاز به نگهداری و مراقبت دقیق و مستمر دارد. نکته اساسی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که هزینه نگهداری به مراتب از هزینه تعمیرات پایین تر می باشند.

علاوه بر آن با نگهداری و سرویس به موقع ماشین آلات از خرابی و وقفه آنها در حین کار در مزارع و فصل کار جلوگیری می شود و در بسیاری از اوقات که وقفه در کار ماشین آلات کشاورزی موجب خسارت و از بین رفتن محصول می شود جلوگیری می گردد.

تعمیر و نگهداری ادوات وماشین الات کشاورزی

اهداف کلی سرویس و نگهداری

1.    کم کردن هزینه های تعمیرات دستگاه

2.    کاهش و حذف خرابی ها و وقفه های حین کار دستگاه

3.    افزایش ایمنی کار با دستگاه و جلوگیری از خسارات جانی و مالی

4.    افزایش بازدهی و بهره وری ماشین آلات و اطمینان از کار مطلوب دستگاه

سرویس و نگهداری ماشین آلات در چند مرحله تعریف می گردند:

1. بازدیدهای روزانه

2. سرویس های دوره ای دستگاه

3. به کارگیری صحیح قابلیت های دستگاه

4. انجام بازبینی های برنامه ریزی شده برای پیش بینی، شناسایی و جلوگیری از عیوب احتمالی

5. اهمیت کیفیت مطلوب لوازم و مواد مورد استفاده در زمان نگهداری و تعمیرات

6. ضرورت رعایت نکات ایمنی برای افزایش عمر عملکرد دستگاه و کاهش خسارت های احتمالی

7. ثبت اطلاعات سرویس و نگهداری برای کنترل و نظارت بهتر و کاهش زمان تشخیص عیوب و هزینه ها در مراحل بعدی،

سرویس های روزانه دستگاه شامل سرویس های قبل از شروع کار، در حین انجام کار و بعد از پایان ساعت کاری دستگاه می باشد.

سرویس قبل از کار شامل کنترل سطح آب روغن دستگاه، باد لاستیک ها، میزان سوخت، شلی و سفتی پیچ ها و اتصالات، شکستگی های قسمت های مختلف ماشین، سیستم های کنترلی مثل ترمز، گاز و کلاچ، چک کردن نشتی های احتمالی آب و روغن.

سرویس های دوره ای

بازدیدهای دوره ای از خرابی های زیادی جلوگیری می نماید و تأثیر به سزایی در کاهش هزینه های دستگاه خواهد داشت.

در حین کار با دستگاه بایستی چراغ های اخطار واحدها کنترل شود.

همچنین صداهای غیر معمول می تواند نشانه ای از خرابی احتمالی برای دستگاه باشد که باید در زمان کار دستگاه توجه کافی به کار گرفته شود.

کنترل ماشین های کشاورزی بعد از پایان فعالیت آن مسأله ای است که متأسفانه از دید بسیاری از کاربران و حتی کارشناسان مغفول می ماند که می تواند با حداقل زمان و هزینه انجام شود و از فرسودگی و خرابی های احتمالی زیادی جلوگیری شود.

نکته مهم در عملیات کشاورزی محدودیت زمانی برای انجام آنها می باشد که ضرورت داشتن ماشین آلات سالم و آماده به کار را ایجاب می کند، بازدیدها و کنترل های بعد از انجام کار دستگاه باعث می شود، دستگاه برای دوره کاری بعدی آماده باشد و فرصت کافی برای سرویس و تعمیرات داشته باشیم در صورتی که اگر این مسأله مولکول به بازدید روزانه قبل از انجام کار گردد امکان دارد باعث تعلیق کار و هزینه های زیاد  و بهم ریختگی تمامی زمانبندی عملیات کشاورزی گردد.

سرویس و بازدید های بعد از پایان کار

سرویس های پس از پایان کار جزو سرویس های پیش گیرانه می باشد که باعث می شود از خرابی های آینده جلوگیری گردد.

روغن موتور :

در تعریف روغن موتور اینگونه بیان شده است که یکی از محصولات تقطیر در خلأ برش روغنی است که به عنوان ماده اولیه واحدهای روغن‌سازی وارد پالایشگاه می‌گردد. این برش روغنی تحت یک سری عملیات پالایش و به روغن پایه تبدیل می‌گردد.

روغن موتور

روغن کاری ادوات وماشین الات کشاورزی

با توجه به شرایط خاص محیطی و نا همواری زمین های کشاورزی ، موتورهای دیزل ماشین آلات کشاورزی نیاز به روغن موتور مناسب و تخصصی دارند تا بتوانند فشار ناشی از تردد در این سطوح نا هموار را تحمل نماید . این روغن موتور علاوه بر قیمت مناسب با مراقبت از اجزای موتور باعث کاهش هزینه های تعمیرات و نگهداری ماشین آلات کشاورزی می گردد .

ماشین آلات کشاورزی زیادی وجود دارند که برای کاشت، برداشت و دیگر عملیات های مرتبط با تولید محصول مورد استفاده قرار میگیرند. ماشین آلات کشاورزی برای اینکه عملکرد مناسبی از خود نشان دهند باید به صورت دوره ای روانکاری شوند.

روغن ماشین آلات کشاورزی که تنوع زیادی دارند از انواع روغن صنعتی محسوب میشوند که برای روانکاری مورد استفاده قرار میگیرند. روغن ماشین آلات کشاورزی نسبت به نوع ماشین و دستگاه متفاوت است.

اهمیت روغن کاری و تعریف گیرپاژ

در موتور قطعات زیادی وجود دارند که نسبت به هم حرکت کرده و مابین آنها اصطکاک بوجود می آید. اصطکاک بین این قطعات باعث سایش قطعات و نیز ایجاد گرما می‌شود. گاهی این حرارت ایجاد شده ناشی از سایش قطعات به حدی بالا می‌رود که موجب ذوب شدن قطعه می گردد.

ذوب شدن قطعات در شرایط خاصی باعث به هم چسبانده شدن قطعات می شود. به طوری که حرکت آنها نسبت به هم متوقف می شود. به این حالت گیرپاژ موتور می گویند. نمونه این اتفاق گیرپاژ بین پیستون و سیلندر موتور است. لذا برای کم کردن اصطکاک بین قطعات موتور.

از لایه ای از روغن که روی سطوحی که با هم دیگر در تماس هستند استفاده می شود.

شرایط کار موتور

اجزای داخلی موتور در شرایط سختی کار می‌کنند که برخی از این شرایط عبارت اند از:

o    محیط گرم و مرطوب که زنگ زدگی را تشدید می کند.

o    محیط اسیدی که در قطعات خوردگی ایجاد می کند.

o    وجود مواد چسبنده که تولید رسوب می کند.

o    دوده، کربن و مواد لجنی که مدارهای روغن کاری را مسدود می‌کنند.

وظایف روغن موتور در داخل قطعات موتور

1.    کم کردن اصطکاک و جلوگیری از افزایش دما بین قطعات

2.    جلوگیری از خوردگی قطعات به علت وجود خاصیت اسیدی که به دلیل ترکیبات مختلف در موتور ایجاد می شود.

3.    جلوگیری از زنگ زدگی قطعات داخلی موتور که به علت ترکیب با اکسیژن به وجود می آید.

4.    جلوگیری از رسوب گرفتگی که به علت وجود دوده و کربن ایجاد می شود.

5.    مانند یک بالشتک عمل کرده و جلو وارد شدن ضربات به قطعات داخلی موتور را می‌گیرد.

6.    فاصله خالی بین رینگ‌ها و پیستون و سیلندر را پر کرده موجب درزبندی قطعات داخلی موتور می شود.

7.    به صورت پاک‌کننده، رسوبات ایجادشده در داخل موتور را شست و شو می‌دهد.

8.    مقداری از گرمای حاصل از احتراق را از قطعات گرفته و به کارتر منتقل می‌کند.

وظایف روغن موتور در داخل قطعات موتور

انواع روغن موتور  و نکات مهم در آنها

 روغن‌های موتور بسته به منشأ تولید آنها به سه نوع مینرال، نیمه سینتیک و سینتیک تقسیم می شوند که به جای هم دیگر نمی توان از آنها استفاده نمود.

o    توجه کنید! پارامتر تعیین کننده برای انتخاب روغن مناسب برای موتور، جنس، ابعاد و فاصله قطعات داخلی موتور در زمان طراحی است. به همین دلیل باید در موتور از روغنی استفاده شود که در دفترچه راهنمای موتور توسط شرکت سازنده توصیه شده است.

o    توجه کنید! ملاک خوب بودن یک روغن قیمت آن نیست . چه بسا با استفاده از یک روغن گران قیمت سینتیک در موتور که بر اساس روغن‌های مینرال طراحی شده است بازده و عمر مفید موتور کاهش یابد.

ویسکوزیته یا گرانروی روغن چیست ؟

روغن موتور دارای مشخصه‌های زیادی می باشد که یکی از آنها گرانروی (ویسکوزیته) روغن است. ویسکوزیته عبارت است از مقاومت روغن در برابر جاری شدن و  هر چه این عدد کوچک تر باشد ویسکوزیته روغن نیز کمتر است یعنی روغن به آسانی جاری می‌شود.

o    توجه کنید! مقدار گرانوری روغن موتور باید با توجه به نوع موتور و درجه حرارت هوا به طور صحیح انتخاب شود.

انواع استانداردهای روغن

یکی دیگر از مشخصات روغن موتور عبارت است از دانسیته یا چگالی، نقطه حرارت و غیره…

روغن ها بر اساس ویژگی‌هایی که دارند به چند دسته تقسیم می شوند و از این نظر دارای استانداردهایی هستند. برخی از مشخصات و همچنین استانداردهای روغن روی ظرف آن درج می‌گردد.

این استانداردها عبارت اند از:

استاندارد SAE: در این استاندارد طبقه بندی روغن موتور به وسیله اعداد بین 0 تا 60 مشخص می‌شود.

oروغن های تابستانی اعداد گرانروی (ویسکوزیته) در حد 30 تا 60 داشته (هر چه هوا گرمتر باشد، باید از روغن با عدد بالاتر استفاده شود).

oروغن موتورهای زمستانی، اعداد گرانروی بین 0 تا 25 دارند (هر چه هوا سردتر باشد، باید از روغن با عدد پایین تر استفاده شود).

oبرای تشخیص راحت تر بعد از عدد گرانروی روغن های زمستانی حرف  W درج می گردد و قبل از درج عدد گرانروی SAE نوشته می شود. مانند: SAE25W و SAE10W20

روغن‌هایی که تنها دارای یک گرانروی می باشند، تک گرانروی نام دارند. مانند:  SAE10

اما روغن هایی که توانایی داشتن گرانروی های متفاوت در دماهای مختلف را دارا هستند (روغن در تمامی شرایط مختلف موتور از غلظت لازم برخوردار باشد)، روغن چهار فصل (چند درجه‌ای) نامیده می‌شود. مانند SAE10W50.

در این روغن‌ها عدد اول که به همراه حرف W می باشد، مربوط به پایین ترین ویسکوزیته آن روغن، و عدد دوم معرف بالاترین گرانروی آن روغن است.

مثلا روغن SAE10W30 روغنی زمستانی است. با گرانروی 10 که در زمان گرم شدن گرانروی آن بیشتر از 30 نخواهد شد.

استاندارد API: این استاندارد روغن های موتور را برحسب تکنولوژی و کیفیت ساخت و… دسته بندی می‌کند.

§    کد این استاندارد به صورت دو حرف می باشد. که حرف اول بنزینی (C) یا دیزلی (S) بودن خودرو را مشخص می کند. حرف دوم کیفیت روغن را مشخص می کند.

§    اگر روغنی برای هر دو موتور مورد استفاده قرار گیرد. کد اول برای موتور بنزینی و کد دوم برای موتور دیزلی است. مانند: API CE/SJ

ویسکوزیته یا گرانروی روغن چیست ؟

خرید روغن ماشین آلات کشاورزی

•    خرید روغن ماشین آلات کشاورزی شاید توسط برخی افرادی که سابقه خرید این نوع روغن ها را دارند کار آسانی باشد اما افراد زیادی نیز وجود دارند که هیچگونه آشنایی با روغن های صنعتی نداشته و باید قبل از خرید اطلاعاتی را به دست آورند. به دست آوردن اطلاعات قبل از خرید به تخصص و تجربه نیاز دارد که بسیاری از فروشندگان نسبت به آن تسلطی ندارند.

قیمت روغن ماشین آلات کشاورزی

•    افزایش قیمت روغن آلات کشاورزی نارضایتی هایی را برای کشاورزان ایجاد کرده است زیرا با افزایش قیمت این نوع روغن صنعتی، قیمت تمام شده محصولات نیز بالاتر میرود.


روغن ماشین آلات کشاورزی ارزان

•    با خرید روغن ماشین آلات کشاورزی ارزان نه تنها هزینه های تولید پایین خواهد آمد بلکه میتوان در مدت زمان کوتاه تری روغن مورد نیاز ماشین آلات را نیز تعویض نمود. با استفاده از روغن ماشین آلات کشاورزی ارزان عمر  و دوام قطعات خواه نا خواه افزایش چشمگیری خواهد داشت.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر