خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

انواع ویبراتور بتن کدامند؟

موتور ویبراتور برقی به همراه شیلنگ

فهرست مطالب

ویبراتور بتن با توجه به استفاده‌ای که دارد به 4 نوع برقی، بنزینی، دیزلی و دریلی تقسیم می شود. ویبراتور بنزینی و دیزلی به دلیل ساختار پیچیده‌ای که دارند و همچنین سوخت سیال‌شان دارای قدرت بیشتری‌اند و مناسب پروژه‌های بزرگ می باشند. ویبراتور‌های برقی و دریلی نیز به دلیل سهولت در حمل و همچنین راه‌اندازی، برای انواع فضاهای محدود با حجم کم مناسبند.

انواع ویبراتور بتن کدامند؟

به منظور از بین بردن حباب‌ها و هوای موجود در بتن هنگام عملیات بتن‌ریزی، مهندسان ویبراتور بتن را طراحی و تولید کرده‌اند. زیرا که عمل ویبراسیون بتن با دست قابل انجام نیست و این امر مستلزم تجهیزات صنعتی مخصوص است.

اما این لرزش و ارتعاش در بتن توسط شیلنگ ویبراتور انجام می پذیرد، به طوری که با قرار دادن این شیلنگ در بتن و ارتعاش آن، هوای موجود در بتن آزاد می شود و بدین ترتیب باعث استحکام بتن پس از خشک شدن آن می شود. ویبراتور بتن دارای چهار نوع مختلف برقی، بنزینی، دیزلی و دریلی است که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد. در ادامه به بررسی هر یک از انواع ویبراتور‌ بتن می پردازیم.

ویبراتور بتن برقی

ویبراتور بتن برقی در میان دیگر ویبراتور‌ها پرطرفدار‌ترین ویبراتور می باشد. اما دلیل این محبوبیت چیست؟

ویبراتور بتن برای تأمین نیروی موردنیاز برای به گردش در آوردن فنر موجود در ویبراتور، نیاز به یک مولد دارد. در ویبراتور برقی بتن این مولد، برقی می باشد و همراه با برق تک‌فاز و در برخی موارد، سه‌فاز کار می کند. از این نظر که در هر فضایی برق به راحتی در دسترس است، استفاده از این دستگاه در هر محل و زمانی ممکن می باشد.

همچنین استفاده از این انرژی به مراتب کم هزینه‌تر است. عامل دیگری که استفاده از این دستگاه را آسان می سازد، سهولت در نصب و راه‌اندازی آن است. به طوری که با اتصال دوشاخه به برق و فشردن کلید تعبیه شده، ویبره بتن به کار می افتد.

موتور ویبراتور برقی به همراه شیلنگ

یکی دیگر از ویژگی‌های ویبراتور برقی، کارکرد مطمئن و طولانی مدت آن است. ممولأ موتور‌های برقی دارای ساختار ساده‌تری نسبت به دیگر موتورها دارند، که این امر باعث می شود تا برای زمان‌های طولانی بدون عیب به فعالیت خود ادامه دهد. به این دلیل که در ویبراتور برقی هیچ نوع سوختی مانند بنزین وجود ندارد، کار با آن بسیار تمیز است و دود نمی کند.

از این رو، این ویبراتور بتن جزو تمیزترین تجهیزات در صنعت به شمار می رود. به دلیل ساختار ساده‌ی آن، تعمیر و نگهداری آن نیز بسیار آسان‌تر است زیرا که از دو قسمت استاتور، که سیم‌پیچ‌ها در آن قرار دارند، و روتور، که قسمت متحرک است و داخل استاتور به کار می افتد، تشکیل شده است.

ممکن است این سؤال پیش بیاید که با این همه ویژگی ویبراتورهای برقی چه نیازی به انواع دیگر ویبراتورهاست؟

یکی از محدودیت هایی که این دستگاه دارد، نیاز آن به کابل‌های برق طویل می باشد. این امر نیازمند آن است که دستگاه به نزدیک‌ترین پریز موجود وصل شود و به همین دلیل باید همواره از سالم بودن کابل و نحوه اسقرار آن مطمئن بود تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود.

همچنین تأمین برق لازم در ساختمان‌هایی که هنوز در مراحل اولیه ساخت هستند و یا مجوز استفاده از برق را ندارند، مشکل است.

و اما مشکل عمده این نوع ویبراتور بتن، عدم توانایی استفاده از آن در پروژه‌های بزرگ ویبره‌زنی بتن است. قدرت موتور این دستگاه بسیار پایین‌تر از ویبره بتن بنزینی و یا دیزلی است. به همین دلیل برای پروژه‌های بزرگ ویبره‌زنی،  که به قدرت زیادی نیاز است، مناسب نیستند.

ویبراتور بتن بنزینی

ویبره بنزینی بتن دستگاهی است که  با سوخت بنزین کار می کند و از 3000 تا 3600 دور در دقیقه، دور خروجی آن می باشد. در مقایسه با ویبراتور برقی، این ویبراتور بتن به برق نیاز ندارد و از این رو از نظر ایمنی مطمئن‌تر است و همچنین در نبود برق مشکلی ایجاد نمی کند.

اما تعمیر و نگهداری موتور ویبراتور بنزینی به دلیل اینکه ساختار پیچیده‌تری دارد، مشکل‌تر است. این دستگاه باید همواره از نظر پمپ بنزین و روغن، شمع و یا وایر‌ها سالم باشد و تعمیر خرابی آن به مراتب سخت‌تر و زمان‌بر  است.

اما آنچه ویبراتور بتن بنزینی را از دیگر ویبراتور ها متمایز می کند، قدرت بی‌نظیر آن در تولید ویبره موردنیاز پروژه‌های بزرگ ویبره‌زنی است. همین امر نیز باعث شده است تا قیمت موتور ویبراتور بنزینی بیشتر باشد و در صورت خرابی یک قطعه ویبره بنزینی مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتری باشید.

موتور ویبره بنزینی برند روبین

ویبراتور بتن دیزلی

ویبراتور بتن دیزلی از نظر وزن، قدرت و صدایی که تولید می کند، در میان انواع دیگر ویبراتور بتن، پیشروست. این ویژگی‌ها به دلیل مشخصات فنی آن می باشد. این ویبراتور از سوخت گازوئیل استفاده می کند و در پروژه‌های بسیار بزرگ به کار گرفته می شود.

زیرا با موتور 4 زمانه‌ای که دارد، دارای قدرت 6 اسب بخاری است و با نیرویی که دارد در حجم‌های بزرگ، عمل ویبراسیون بتن را به خوبی انجام می دهد. به دلیل وزن زیادی که این ویبراتور بتن دارد، حمل آن سخت‌تر است و برای پروژه‌های کوچک با فضای کم مناسب نیست.

ویبره دیزلی بتن

اتصال میان شیلنگ و موتور ویبراتور توسط یک فلنچ ایجاد می شود. دوشاخه‌ی موجود در فلنچ به دلیل اینکه با شیلنگ ویبراتور کوپل شده است، لرزش را به فنر تعبیه شده در موتور منتقل می کند. همین امر و قدرت زیاد آن دلیل قیمت بیشتر این نوع ویبراتور بتن نسبت به دیگر مدل‌ها می باشد.

همچنین روغن یکی از عوامل حیاتی این ویبراتور است؛ به طوری که دکمه‌ای در کنار سایر دکمه‌ها برای کنترل سطح روغن تعبیه شده است. عیب اصلی این دستگاه این است که اگر سوخت آن در حین کار تمام شود، باید به منظور استارت مجدد ویبراتور بتن، عمل هواگیری و قلق‌گیری انجام شود.

ویبراتور بتن دریلی

ویبراتور دریلی به دلیل اندازه کوچکی که دارد دستی است و مناسب انواع فضاهای کم و پروژه‌های کوچک است. به همین دلیل افرادی که می خواهند عملیات حباب‌گیری بتن را در مقیاس کوچک‌تر انجام دهند از این ویبره دریلی استفاده می کنند. این ویبراتور بتن توسط شیلنگ ویبراتور دریلی، به کار گرفته می شود.

یکی از ویژگی‌های این دستگاه سبک بودن آن به منظور حمل صریح در طول فعالیت است.

شیلنگ ویبراتور دریلی با پوسته پلاستیک

این ویبراتور که برقی است به راحتی به کار می افتد و نیازی به سوخت و یا تعویض روغن ندارد. ویبراتور دریلی در دو نوع پوسته پلاستیکی و پوسته آلومینیومی در بازار موجود است و به دلیل استحکام این پوسته‌ها، از زیان ضربات احتمالی به موتور کاسته می شود.

 قیمت ویبره دریلی بسیار ارزان‌تر از انواع دیگر ویبراتورهاییست که پیش‌تر به آن پرداختیم. در نتیجه اگر به دنبال تهیه ویبراتور بتن برای فضای کوچک و یا سقف و ستون هستید، ویبراتور دریلی بهترین انتخاب برای شماست.

از این رو بسته به نیاز و مقیاس کار می توانید از میان این چهار نوع ویبراتور بتن، بهترین را برگزینید. اگر به قدرت بیشتر برای حجم زیاد بتن نیاز دارید، ویبراتور‌های بنزینی و دیزلی، و اگر به سهولت در استفاده و حمل ویبراتور بتن برای محل‌های کوچک‌تر با حجم کمتر نیاز دارید، ویبراتور بتن برقی و دریلی، بهترین انتخاب شما خواهد بود. چنانچه هنوز هم در خرید ویبراتور مردد یا دچار سوال هستید می توانید با کارشناسان شرکت نیکاکورپ تماس حاصل نمایید و از بحث مشاوره آن ها استفاده نمایید. 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر