خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

بالابر ساختمانی ریموت دار (کنترل از راه دور)

برای استعلام قیمت، تماس بگیرید.

تماس با ما
بالابر ساختمانی ریموت دار (کنترل از راه دور)
  • بالابر ساختمانی ریموت دار (کنترل از راه دور)
  • ارسال به سراسر ایران

  • پشتیبانی از ۹ الی ۲۱

  • کمترین هزینه ممکن

  • امکان خرید ۲۴ ساعته

  • پرداخت نقد

  • نقد و بررسی
  • مشخصات فنی
  • نظرات کاربران
  • پرسش و پاسخ

فهرست مطالب

بالابر ساختمانی ریموت دار وجه مدرن شده نمونه ‌های کلاسیک است. این نوع از بالابرهای ساختمانی از لحاظ ساختاری هیچ تفاوت فاحشی با مدل های شناخته شده کلاسیک ندارند. بلکه در مسیر کنترل آن قرار است به جای حضور یک کلید ساده اهرمی از یک سیستم مدرن کنترل از راه دور استفاده شود.

بالابر ساختمانی ریموت دار چیست و چه تاثیری در سرعت ساخت و ساز دارد؟

نقش بالابرهای ساختمانی در سرعت بخشیدن به ساخت و سازهای مدرن امروزی بر هیچ کسی پوشیده نیست. سازه های امروزی ساختارهای بسیار پیچیده ای هستند که همگی آنها قرار است در ارتفاع بالایی ساخته شوند. دیگر احداث بناهای چندین طبقه به یک جریان بسیار عادی تبدیل شده است.

برای همین است که هر کارگاه ساختمان سازی به حضور مستمر و البته مطمئن و معقول یک بالابر ساختمانی حرفه ‌ای نیاز دارد. قید به کلمه حرفه ‌ای داریم. زیرا وقت آن رسیده است که این تجهیز استراتژیک ساختمان سازی را با نگرش مدرن تری نگاه کنیم. برای این منظور قصد آن را داریم تا شما را با بالابر ساختمانی ریموت دار آشنا کنیم.

بالابر ساختمانی ریموت دار تکفاز

بالابر ساختمانی ریموت دار وجه مدرن شده نمونه ‌های کلاسیک است. این نوع از بالابرهای ساختمانی از لحاظ ساختاری هیچ تفاوت فاحشی با مدل های شناخته شده کلاسیک ندارند. بلکه در مسیر کنترل آن قرار است به جای حضور یک کلید ساده اهرمی از یک سیستم مدرن کنترل از راه دور استفاده شود.

به هر صورت وقتی پای مدرنیته در میان باشد، منطقی است که هر ابزار مفید اما کلاسیک را در دنیای دیگری تجسم کنیم. مانند بالابر ساختمانی ریموت دار که می خواهد این ابزار توانمند ساختمان سازی را با الگوی کاملاً متفاوتی در وجه کنترلی به ما معرفی کند.

قاعدتاً می ‌دانید که تمامی بالابرهای ساختمانی با کمک نیروی الکتریسیته در حضور موتورهای تکفاز و سه فاز کار می ‌کنند. قدرت موتور معرف ظرفیت حمل بار در بالابر ساختمانی است. این الکتروموتورها تبدیل به اصلی ترین مشخصه فنی انواع بالابر ساختمانی شده اند. زیرا ماهیت تامین قدرت تا توان راه اندازی آنها را تعریف می‌ کنند.

در عین حال الگوی بهره مندی از نیروی الکتریسیته باعث شده تا شرایط کنترلی تقریباً ساده ‌ای بر دستگاه بالابر ساختمانی حاکم باشد. کافی است یک کلید اهرمی ساده تکفاز و یا سه فاز را تهیه کنید تا شرایط کنترل دستگاه توانمندی مانند بالابر ساختمانی را فراهم آورید.

همین ایده های ساده در شرایط کنترل بالابرهای ساختمانی است که موضوع طرح ساخت بالابر مصالح کنترل از راه دور را پیش می ‌کشد. زیرا تمام ماهیت کنترلی تجهیزات الکترونیکی در تعریف انواع کلیدهای رله ای و یا دستی است و این ایده ها در دسته ساده ترین روش های کنترلی قرار دارند.

وقتی تمام ماجرا در راه اندازی بالابر ساختمانی الکتریکی است، گنجاندن یک قطعه تمام الکترونیکی به مانند ریموت کنترل از راه دور امر چندان بعید و دشواری به نظر نمی رسد. به راحتی می توانیم هر دستگاهی را تبدیل به یک بالابر ساختمانی ریموت دار کنیم.

کافی است بخش کلید کنترل دستی دستگاه را حذف کرده و آن را به یک سیستم مدار فرمان مجهز شده به برد کنترل از راه دور مجهز کنیم. در واقع وقتی قرار است در باب بالابر مصالح ریموت دار صحبت کنیم، قصد تحلیل و آشنایی با یک دستگاه تماما جدید و متفاوت را نداریم.

بالابر مورد نظر ما همان دستگاه کلاسیک و آشنای ما است که حالا در رویکردی مدرن شده قرار است توسط ریموت های کنترل از راه دور تحت کاربرد قرار بگیرد. با این مقدمه همراه ما باشید تا در بیانی مفصل به تحلیل و آشنایی با بالابر ساختمانی ریموت دار بپردازیم.

روش های کنترل بالابر ساختمانی

وقتی قرار است در باب تحلیل فنی تا آشنایی کاربردی از بالابر ساختمانی ریموت دار وارد شویم، در واقع قرار است یک بحث مفصل از ماجرای کنترل در این دستگاه قدرتمند را پیش بکشیم. اما این کنترل چه نوع است و چه تفاوت هایی با روش ‌های کلاسیک دارد؟ بهتر است بحث مدرن خود را با تحیل ایده های کلاسیک پی بگیریم. در واقع قبل از هر کلامی در باب آشنایی با بالابر ساختمانی ریموت دار به بیان کاملی از روش های کنترل در این ماشین بپردازیم.

همان طور که قید کردیم، در هر بالابر ساختمانی از الکتروموتورها برای تامین قدرت استفاده شده است. بالابرهای کوچک با موتورهای کم توان تکفاز کار می کنند و در نمونه های قدرتمند و بزرگ جثه از الکتروموتورهای سه فاز استفاده شده است. نوع موتور اگر چه تاثیر چشمگیری در عملکرد نهایی دستگاه دارد؛ اما در نهایت تاثیر عمیق بر ماهیت کنترل دستگاه نخواهد گذاشت. در هر دو مدل از کلیدهای تک پل ساده دستی برای اعمال شرایط کنترلی استفاده می ‌شود.

برای کنترل یک بالابر ساختمانی باید قادر باشیم تا در بهترین حالت و البته سریع ترین روش ممکن انواع حرکت های چپگرد و راستگرد موتور را برقرار کنیم و در عین حال بتوانیم در هر لحظه برای هر موقعیتی موتور را در جای خود کاملاً ثابت و عاری از هر گونه حرکتی نگه داریم. موتورهای تکفاز در اتصال خط فاز و نول کار می کنند. برای موتورهای سه فاز لازم است تا به اتصال مستقیم سه فاز R و S و T بپردازیم. اما در کنترل بالابر ساختمانی باید قابلیت ساده تغییر دور نیز فراهم شده باشد.

احتمالاً می ‌دانید که در مسیر راه اندازی موتورهای تکفاز با جابجایی موقعیت اتصال سیم فاز و نول می توانیم جهت حرکت گردش موتور را عوض کنیم. به این ترتیب با یک جابجایی ساده در نحوه اتصال فاز و نول جهت حرکت نهایی بالابر ساختمانی عوض خواهد شد. همین ایده در نمونه های سه فاز نیز صادق است. کافی است جای دو فاز در ترتیب اتصال سه فاز را عوض کنید تا جهت گردش موتور و در امتداد آن جهت حرکت بالابر ساختمانی تغییر کند.

برای انجام تمامی این عملیات های ساده، انواع کلیدهای تک پل بالابر ساختمانی در مدل های تکفاز و سه فاز طراحی شده اند. این کلیدها به شکل اهرمی با عملکرد دستی هستند و می توانند اتصال امن، مطمئن و البته دقیق را برقرار کنند. در طرح ساخت یک کلید بالابر ساختمانی تکفاز، اهرمی دستی در نظر گرفته شده است تا سه موقعیت کاری را تامین نماید.

حالت چپگرد، راستگرد و توقف. در این کلید مسیر پیش ‌بینی شده است که با جابجایی اهرم از حالت چپگرد به سمت راستگرد مسیر اتصال فاز و نول جابجا شود. در این بین حالت توقف قرار دارد. کافی است اتصالات ساده کلید را طبق دستورالعمل های آن برقرار سازید تا شرایط ساده کنترلی شما حاصل شود.

همین ایده های ساده در نمونه های سه فاز نیز حاضر هستند. با تغییر اهرم دستی از حالت چپگرد به سمت راستگرد و یا برعکس مسیر اتصالات فیزیکی در داخل کلید جابجا می شود.

این ایده های ساده مسیر کنترلی هر بالابر ساختمانی را تدوین خواهد کرد. اما مشکل بزرگ آنها در کنترل دستی است. در این حالت همواره لازم است تا از یک نفر در کنار دستگاه برای اعمال شرایط کنترلی استفاده کنیم. ماهیت طراحی بالابر ساختمانی ریموت دار در ایجاد قدرت مانور بالا برای کنترل دستگاه است.

در این حالت دیگر نیازی نیست که از حضور دائمی یک نیروی کار در کنار بالابر ساختمانی بهره ‌مند باشیم. در طرح ساخت بالابر ساختمانی ریموت دار قرار است ماهیت طراحی کلیدهای کنترل از یک فرم اهرمی ساده تبدیل به یک سیستم مدار فرمان کاملاً هوشمند شود.

بالابر ساختمانی 300 کیلویی تکفاز به همراه باکت

طرح ساخت کلید کنترل در بالابر ساختمانی ریموت دار

در مقدمات امر با مقوله کنترل های کلاسیک در انواع بالابر ساختمانی آشنا شدیم و قید کردیم که ایده های کلاسیک در نهایت طرح ساخت تقریباً ساده ای دارند. اما در روش های مدرن که قرار است مسیر کنترل بالابر ساختمانی را کاملاً متفاوت کنند، قرار است یک تابلو فرمان کوچک را به جای کلیدهای دستی ساده قرار دهیم.

وقتی پای کنترل از راه دور در میان است، دیگر نمی ‌توانیم حضور اهرم های کنترلی را که متکی بر فعالیت های دستی هستند، در نظر داشته باشیم. بلکه باید یک مدار فرمان کاملا الکترونیکی را در نظر بگیریم.

بر این اصل ساده که باشیم، مسیر تامین برق برای موتورهای الکتریکی در طرح ساخت بالابر مصالح کنترل از راه دور در حضور دو کنتاکتور صورت می گیرد. کنتاکتورها کلیدهای الکترونیکی هستند که قرار است تحت تاثیر فرمان های الکتریکی مسیر عبور جریان را متصل کنند. یک کنتاکتور از دو بخش تشکیل شده است.

تیغه های اتصال که در سمت ورودی و خروجی قرار دارند، به همراه بوبین که محرک نهایی کنتاکتور است. وقتی بوبین تحریک می شود، موقعیت تمامی تیغه ها نیز تغییر می‌ کند. در این حالت تیغه ‌های NO به حالت بسته و تیغه ‌های NC به حالت باز تغییر حالت می دهند.

در یک کنتاکتور چند تیغه کنتاکت NO قرار دارد که عموماً برای اتصال الکتریکی مستقیم الکتروموتورها کاربرد دارد. اتصال فاز و نول و یا برق سه فاز در الکتروموتورهای بالابر ساختمانی ریموت دار را از طریق این تیغه ها برقرار می کنیم. در عین حال هر کنتاکتور از تیغه های کمکی NO و یا NC بهره مند است که غالباً برای تکمیل سیستم های مدار فرمان کارایی دارند.

از آنجا که الگوی تعریف مدار قدرت الکتروموتورهای بالابر ساختمانی متکی بر تعریف دو دور چپگرد و راستگرد می باشد، لازم است تا از دو کنتاکتور استفاده کنیم. هر کنتاکتور قرار است مسیر اتصال یک دور را در موتور بالابر ساختمانی ریموت دار تامین نماید. در واقع مسیر اتصالات هر دو کنتاکتور تقریباً یکسان است.

فقط در آنها توالی اتصال فاز و نول و یا دو فاز در یک اتصال سه فازی جابجا می شود. به این ترتیب که یک کنتاکتور مسیر اتصال چپگرد و دیگری مسیر اتصال راستگرد را تامین می‌ نماید. اینکه کدام کنتاکتور تحت تاثیر مدار فرمان تحریک می شود، شرایط گردش چپگرد و راستگرد موتور در بالابر ساختمانی ریموت دار تعیین خواهد شد.

آنچه مسلم است آن است که تحت هیچ حالتی نباید این دو کنتاکتور به شکل همزمان فعال شوند. لکن نکته طراحی در همین بخش ساده نهفته است. اینکه قرار است چگونه مسیری امن و مطمئن برای تغییر دور در بالابر ساختمانی ریموت دار را فراهم کنیم.

مدار فرمان در طرح ساخت بالابر ساختمانی ریموت دار

در هر بالابر ساختمانی باید الگوی کاملا ایمن و دقیقی برای حرکت چپگرد و یا راستگرد موتور الکتریکی تامین نمایید. در تیتر قبلی مطرح کردیم که برای این منظور باید از دو کنتاکتور در مدار قدرت استفاده کنید. هر یک از کنتاکتورها برای تامین یک دور حضور دارند و در نحوه اتصال الکتریکی آنها توالی فازها متفاوت است. نحوه فعال سازی این کنتاکتورها مدیریت مدار فرمان سیستم مورد نظر است.

بالابر ساختمانی با قابلیت کنترل از راه دور

هر کنتاکتور از طریق بوبین فعال می ‌شود و وقتی فعال می ‌شود، موقعیت تیغه هایش را جابجا می کند. در این حالت هر تیغه باز تبدیل به یک تیغه بسته و بالعکس خواهد شد. وقتی قرار است از دو کنتاکتور برای ترتیب دو دور چپگرد و راستگرد استفاده شود، در حالیکه نباید این دو کنتاکتور به شکل همزمان فعال باشند، از همین تیغه های کمکی NOو یا NC در طرح ساخت کنتاکتورها استفاده می شود.

با تحریک بوبین هر کنتاکتور می توانیم آن را فعال کنیم. اما اگر از تیغه ‌های NC هر کنتاکتور در مسیر فرمان کنتاکتور دیگر استفاده کرده باشیم، در واقع ترتیبی داده ایم که به هیچ حالت این دو به شکل همزمان فعال نباشند.

در مدار فرمان تعریف شده برای بالابر ساختمانی ریموت دار تمام همت ما در تعریف یک سیستم الکتریکی برای راه اندازی بوبین کنتاکتورها می باشد. از آنجا که قرار است از بردهای الکتریکی برای کنترل از راه دور استفاده شود، کنتاکتورها مجهز به یک بوبین ۲۲۰ ولت ساده هستند. هر سیستم کنترل از راه دور دارای رله هایی برای فرمان دادن به این بوبین ها می باشد.

در مدار فرمان تعریف شده برای بالابر ساختمانی ریموت دار، یک برد الکتریکی با قابلیت کنترل از راه دور تعریف شده است. این برد از تغذیه ۲۲۰ ولت برخوردار است و در نهایت قادر است رله های ۲۲۰ ولتی را قطع و وصل کند. در داخل خود برد مبدل هایی تعریف شده است تا شرایط کارکرد سیستم های الکترونیکی را برقرار سازند.

برد مذکور مجهز به یک سیستم فرستنده و گیرنده الکترونیکی با برد محدود است. این سیستم به شکل یک بخش ساختار یافته در تابلو فرمان دستگاه بالابر ساختمانی ریموت دار نصب خواهد شد. برد الکتریکی مذکور کاملاً گوش به فرمان واحد ریموت کنترل از راه دور است. ریموت تعریفی تقریباً ساده ‌ای دارد.

یک ریموت ساده که با تعریف ۳ شاسی همراه است و فرمان های ساده ای را به شکل امواج الکترومغناطیسی برای برد الکتریکی فراهم می ‌کند. در داخل برد نیز یک میکروپروسسور ساده طراحی شده است تا فرمان ‌های چپگرد، راستگرد و یا توقف را تولید کند. این فرمان ها در نهایت رله هایی را فعال کرده تا این رله ها در مسیر اتصال بوبین کنتاکتورها قرار بگیرند.

در داخل برد الکتریکی تعریف شده شرایطی حاکم است که مانع از فعال شدن دو خروجی چپگرد و راستگرد به شکل همزمان خواهد شد. در عین حال با تعریف مدار فرمان نیز مانع از بروز چنین رخدادی هستیم. به هر صورت در حضور یک برد الکتریکی و ریموت کنترل از راه دور و تعریف رله های کنترل برای کنتاکتورهای چپگرد و راستگرد، مقدمات فعال سازی دستگاه بالابر ساختمانی به شکل یک سیستم کنترل از راه دور فراهم است. سیستمی که در نهایت ما را به بالابر ساختمانی ریموت دار می رساند.

مشخصه های فنی ریموت در کنترل بالابر ساختمانی

وجه مشخصه طراحی شده در بالابر مصالح با قابلیت کنترل از راه دور در تعریف یک ریموت است. این ریموت در واقع یک سیستم کنترل از راه دور است که می‌ تواند بخش کلید اتوماتیک طراحی شده ما را در کنترل داشته باشد. با حضور این ریموت می‌ توانید فارغ از نیاز تعریفی یک اپراتور در کنار دستگاه آن را از راه دور در اختیار گرفته، انواع سناریوهای کنترلی را پیاده سازی کنید. به این ترتیب توانسته اید با تعریف نیروی کار کمتر، سرعت اجرای عملیات ‌های عمرانی را افزایش بدهید.

مدل ‌های استاندارد تعریف شده برای ریموت در طراحی بالابر ساختمانی 2۵۰ کیلویی اعمال شده است. از آنجا که این مدل ها از بالابرها متداول هستند، بهره مندی از قابلیت کنترل از راه دور بسیار مورد توجه اهل فن قرار گرفته است. در این مدل ها شاهد طراحی بالابر ساختمانی ریموت دار تکفاز هستیم. در عین حال مدل های کنترل سه فاز نیز طراحی شده و کاملاً مورد توجه قرار دارند. این مدل های سه فاز برای نصب شدن بر بالابر ساختمانی های ۵۰۰ کیلویی کاملاً مناسب هستند.

تمامی بخش های الکترونیکی تا اتصالات در یک قاب از پلاستیک فشرده قرار دارند. این قاب با استحکام بسیار بالایی طراحی شده است تا بتواند از تجهیزات الکتریکی در مقابل شرایط سخت کارگاهی محافظت کند. در مدل های تکفاز، بخش ریموت در راه اندازی مدار قدرت با ظرفیت ۲۵ آمپر طراحی شده است.

از طرفی برای این مجموعه از یک ریموت با کارکرد ساده که قابلیت مانور تا ۴۰ متر را دارد استفاده شده است. به این ترتیب به راحتی می توانید تا شعاع ۴۰ متری کلیه عملیات های کاربردی با بالابر ساختمانی را به شکل کنترل از راه دور در اختیار بگیرید.

در طرح ساخت سیستم کنترل برای تعریف بالابر مصالح با قابلیت کنترل از راه دور از کنتاکتورهای D25 در نمونه های تکفاز و D40 در نمونه ‌های سه فاز استفاده می ‌شود. این کنتاکتورها از مدل های بوبین ۲۲۰ ولت AC هستند. هر چند ممکن است در سطح بازار با نمونه ‌های بوبین ۲۴ ولت DC نیز مواجه باشید.

وجه کلیدی در تحلیل فنی سیستم کنترل از راه دور، استفاده از یک کلید حرارتی در تکمیل بخش مدار قدرت دستگاه است. از آنجا که با راه اندازی چپگرد و راستگرد موتورهای الکتریکی سر و کار داریم، لازم است تا خط تغذیه سیستم از هر نظر امن و استاندارد باشد.

موتورهای الکتریکی نسبت به جریان کشی های احتمالی به شدت حساس هستند و کاملاً مستعد خرابی می باشند. اضافه بار، خرابی گیربکس و یا وینچ، استهلاک بلبرینگ های موتور و یا اتصالات شل شده مستعد ایجاد اضافه جریان در سیستم هستند. اضافه جریانی که باعث داغ شدن و در نهایت سوختن موتور خواهد شد. برای پرهیز از این اتفاق در طراحی بخش مدار قدرت سیستم کنترل بالابر ساختمانی ریموت دار از یک کلید حرارتی استفاده شده است.

با تنظیم صحیح این کلید حرارتی می توانیم به جریان عبوری سیستم سطح کنترل کاملی داشته باشیم. کلید حرارتی در مسیر برق تغذیه کنتاکتورها نصب خواهد شد. این کلید مقدار جریان عبوری از سیستم را چک می‌ کند و در صورت مشاهده هر گونه اضافه جریان بالاتر از مقدار تنظیم شده، به شکل اتوماتیک تمام سیستم را قطع می کند. در این حالت موتورها از کار می افتند و ترمز سیستم فعال خواهد شد. ادامه کارکرد دستگاه در صورت رفع عیب احتمالی که منجر به جریان کشی شده است، صورت خواهد گرفت.

در نظر داشته باشید که بخشی از مدار فرمان دستگاه در کنترل کنتاکتورها از داخل یک تیغه NC تعبیه شده در این کلید حرارتی عبور می ‌کند تا جریان کنترلی بهتری را پدید آورد. البته در نمونه هایی از کلید حرارتی های ساده که تنها متکی بر قطع جریان برق ورودی سیستم هستند، استفاده شده است.

آیا می توان بالابرهای کلاسیک را مجهز به سیستم های ریموت دار کرد؟ اگر قصد تهیه کردن یک بالابر ساختمانی با قابلیت کنترل از راه دور را دارید، می توانید راهی بازار باشید و به راحتی یکی از مدرن ترین سیستم های حال حاضر در عرصه ساخت و ساز را تهیه کنید. اما اگر از یک نمونه کلاسیک با کنترل های ساده دستی بهره ‌مند هستید، آیا می ‌توان آنها را تبدیل به مدل ‌های کنترل از راه دور نمود؟

واقعیت آن است که دستگاه بالابر ساختمانی در دسته ماشین ‌آلات مونتاژی با طول عمر بسیار بالا است. این دستگاه را نمی ‌توان به این سادگی ها کنار گذاشت و آن را با یک نمونه جدیدتر تعویض نمود. لذا حجم بالایی از انواع بالابر ساختمانی های کلاسیک در حال حاضر در سطح صنایع ساخت و ساز حضور دارند. در این حالت قطعاً جمع بزرگی از پیمانکاران علاقه دارند تا ماشین های خود را به شکل کنترل از راه دور در اختیار داشته باشند. اما آیا می ‌توان مدل های کلاسیک را تبدیل به یک بالابر ساختمانی ریموت دار نمود؟

در جواب به این سوال باید گفت که عموم بالابر ساختمانی های ریموت دار در واقع همان نمونه ‌های کلاسیک هستند که در بخش کنترل تغییراتی در آنها ایجاد شده است. در ساختار فیزیکی و تعریف استانداردها هیچ تفاوتی میان نمونه های ریموت دار و اقلام کلاسیک وجود ندارد. پس به راحتی می توانید هر بالابر ساختمانی کلاسیک که با کلیدهای اهرمی کنترل می شود را تبدیل به یک مدل ریموت دار با شرایط کنترل از راه دور نمایید.

البته در این تبدیل ‌کردن ها باید اصول بهداشتی در نصب کلیدهای ریموت دار را رعایت کنید. به هر صورت دستگاه شما با ساختار کلاسیک تنظیم شده است و در تغییر الگوی کنترل آن باید مراتب پذیرش سیستم های جدید کنترلی را رعایت کنید. اما این تغییرات چه هستند و چگونه بتوانیم آنها را اعمال کنیم؟

آنچه مشخص است می توان هر نوع بالابر ساختمانی کلاسیک را تبدیل به ماشینی با قابلیت کنترل از راه دور نمود. اما آنچه در مقدمات امر حائز اهمیت است، نحوه ایجاد چنین سیستم هایی است. در واقع هر کلید ریموت دار بالابر ساختمانی به شکل یک پک مجزا با قابلیت نصب شدن کاملاً مستقل طراحی شده است که برای حضور در هر بالابر ساختمانی آمادگی کامل دارد.

روش تبدیل کلیدهای کلاسیک به ریموت های کنترل از راه دور

یک کلید کلاسیک بالابر ساختمانی طرح ساخت تقریبا ساده ‌ای دارد. این کلیدها از طریق تعریف اهرم های دستی در سه حالت طراحی شده ‌اند و بسته به مدل های تکفاز و یا سه فاز می توانند هر یک از دور‌های چپگرد، راستگرد و یا توقف را تامین نمایند.

برای جابجا کردن چنین کلیدهایی با طراحی ساده به ریموت های کنترل از راه دور، کافی است نحوه اتصال تکفاز و یا سه فاز را در سیستم رعایت کنید. همان طور که قید کردیم، انواع کلیدهای کلاسیک به شکلی طراحی شده اند که با جابجایی اهرم دستی قابلیت تغییر موقعیت اتصال سیم فاز و نول و یا دو فاز متوالی در یک سیستم برق سه فاز را دارند. لذا کافی است اتصال ورودی و خروجی کلید را تامین نمایید تا به راحتی مسیر کنترل صحیح دستگاه بالابر ساختمانی را برقرار کنید.

اما وقتی قرار است کلید ریموت دار را نصب کنید، ماجرا اندکی متفاوت خواهد شد. البته در داخل خود کلید ریموت دار که از دو کنتاکتور استفاده شده است، ترتیبی داده شده که توالی تغییر فازها صورت بگیرد. در این حالت کافی است کلید مناسب با نوع موتور دستگاه بالابر ساختمانی را تهیه کنید و با نصب درست و اصولی آن بر بدنه دستگاه بالابر ساختمانی، مقدمات اتصال الکتریکی را فراهم آورید.

به مانند کلیدهای ساده اهرمی در این موارد نیز باید اتصال درست فاز و نول در مدل های تکفاز و اتصال سه فاز در نمونه ‌های قدرتمندتر را تامین نمایید. عموم کلیدهای ریموت دار از قبل دارای اتصالات تعریف شده هستند و لزومی ندارد که بخواهید مسیر اتصالات الکتریکی در آنها را جابجا کنید. این کلیدها با اتصال سیم فاز و نول و یا سیستم‌ های سه فاز به ورودی کلید حرارتی نصب شده در سیستم راه اندازی می ‌شوند.

مزایای استفاده از ریموت کنترل دار

قابلیت اصلی در کار با بالابر ساختمانی ریموت دار، حصول کنترل سطح بالاتر به نسبت از مدل های کلاسیک می باشد. در ساختمان سازی و یا عموم فعالیت ‌های عمرانی غالبا با یک فضای بسیار بزرگ با سطح دسترسی وسیع مواجه هستیم. در این حالت قابلیت دسترسی به عموم دستگاه های ساختمان سازی بسیار سخت و شاید زمان بر می باشد. به این ترتیب چاره ‌ای جز این نیست که همواره از یک یا چند اپراتور در کنار تجهیز ساختمان سازی استفاده کنیم.

ماهیت اصلی در طراحی یک بالابر مصالح کنترل از راه دور، در رسیدن به یک شرایط برتر کنترلی است. اینکه بتوانیم فارغ از محدودیت های فضا و یا عملیات های عمرانی، سطح دسترسی کاملی بر کنترل بالابر ساختمانی داشته باشیم. در کنار این تعریف کلی از سیستم بالابر ساختمانی ریموت دار می ‌خواهیم شرح کاملی از مزایای چنین دستگاهی را مطرح کنیم. برخی از مزایای کار با یک بالابر ساختمانی ریموت دار به قرار زیر هستند.

ریموت های کنترل از راه دور، کار کردن با بالابر ساختمانی را بسیار ساده می کند. در نمونه های کلاسیک همواره لازم است که اپراتور در کنار دستگاه حاضر باشد. با توجه به انبوه فعالیت ‌ها و زمانبر شدن پروسه حمل و نقل مصالح، حضور دائمی یک اپراتور جدا از صرف نیروی کار باعث زحمت فراوانی است. اما بهره مندی از انواع بالابر ساختمانی ریموت دار تاثیر مستقیم بر کاهش حجم کاری اپراتورها دارد.

پا استفاده از بالابر ساختمانی ریموت دار باعث افزایش سرعت اجرای عملیات ‌های عمرانی می ‌شود. وقتی می ‌توانیم دستگاه استراتژیکی مانند یک بالابر ساختمانی را در هر لحظه و هر فضایی از عملیات عمرانی در اختیار داشته باشیم، قطعاً شرایط انجام سریعتر کار فراهم شده است. در واقع با این روش بدون نیاز فیزیکی در کنار دستگاه و از هر نقطه تا شعاع ۴۰ متری در اطراف آن می توانیم عملیات کنترل را در دست بگیریم. این ماجرا در افزایش سرعت ساخت و ساز عملیات ‌های عمرانی بسیار تاثیرگذار است.

کنترل از راه دور بالابر ساختمانی

وقتی از یک دستگاه بالابر ساختمانی ریموت دار استفاده می کنید، می توانید در نیروی کار صرفه ‌جویی کنید. هر بالابر ساختمانی در بالاترین نقطه بنا نصب خواهد شد. در حالیکه به شکل مداوم در حال جابجایی مصالح و تحویل دادن آن به طبقات میانی است. در این حالت پروسه حمل و نقل مصالح از پای بنا تا فاصله طبقات میانی نیاز به 3 کار به شکل همزمان دارد.

یک کارگر که در پای ساختمان در حال بار زدن مصالح است، کارگری که در طبقات میانی ایستاده و باید مصالح را تخلیه کند و کارگر سوم که تنها برای روشن و خاموش کردن موتور بالابر باید در کنار دستگاه در بالاترین نقطه ساختمان باشد. در این پروسه کاری، کارگر سوم عملاً وظیفه ساده و شاید ناچیزی داشته باشد.

این ماجرا چیزی جز اتلاف منابع انسانی نیست. اما وقتی از یک بالابر ساختمانی ریموت دار استفاده می کنید، می توانید آن نفر کارگر شماره ۳ را حذف کنید. زیرا با کنترل از راه دور قادر هستید تا در همان طبقات میانی توسط کارگر تحویل گیرنده مصالح دستگاه بالابر ساختمانی را تحت کنترل داشته باشید.

بعد فاصله ۴۰ متری که در هر شعاعی از بالابر ساختمانی ریموت دار کارایی دارد، از دیگر مزیت های جالب توجه این دستگاه هوشمند است. در این حالت اگر موقعیت نصب بالابر در شرایط با دسترسی سخت باشد و یا در مواردی رسیدن به بالابر مستلزم صرف زمان بسیار زیادی است، قابلیت کنترل از راه دور با برد 40 متری بسیار راهگشا است. بالابر مصالح با قابلیت کنترل از راه دور برای حضور در عملیات های رده بالای عمرانی که در سطح وسیعی صورت می‌ گیرد، بهترین انتخاب هستند.

استفاده از بالابر ساختمانی ریموت دار باعث افزایش ایمنی در حین جابجایی مصالح می باشد. در نظر داشته باشید که در کار با بالابرهای کلاسیک، کارگر تحویل گیرنده مصالح هیچ دسترسی مستقیم به بالابر با کلیدهای کنترل کلاسیک ندارد. از طرفی هیچ ارتباط ساده و مطمئنی نیز با کارگری که کنار دستگاه ایستاده است نیز نخواهد داشت.

همین عدم ارتباط صحیح و اصولی به دستگاه و یا اپراتور پای دستگاه، مقدمات بروز انواع حوادث و خطرات ناگوار می باشد. زیرا کارگر پایه دستگاه بالابر ساختمانی هیچ اطلاع دقیقی از شرایط تحویل مصالح در طبقات میانی ندارد و ممکن است برای روشن و یا خاموش کردن بالابر دچار اشتباه شود. اما وقتی از یک بالابر مصالح ریموت دار استفاده می کنید، تمام شرایط کنترلی در اختیار کارگری است که مسئولیت تحویل مصالح را بر عهده دارد.

در این حالت تمام جریان کارکرد دستگاه را در اختیار گرفته و آن را مطابق با شرایط حاکم شده بر عملیات عمرانی تنظیم می ‌کند. لذا ایمنی در حین جابجایی مصالح سنگین ساختمان سازی به مراتب افزایش پیدا کرده است.

استفاده از بالابر ساختمانی ریموت دار باعث کاهش خطر برق گرفتگی خواهد شد. عموم حالت ها در نصب بالابر ساختمانی، استقرار آنها در بالاترین نقطه ساختمان است. در این حالت غالبا سطح دسترسی بسیار کمی به برق وجود دارد. لذا با کابل کشی های طولانی برای فعال کردن بالابر ساختمانی مواجه هستیم.

در عین حال محیط کار خشن کارگاه های ساختمان سازی باعث استهلاک تقریباً بالای بخش های الکتریکی، اعم از کابل ها و کلیدها خواهد شد. در عین حال غالب فضاهای نصب بالابرهای ساختمانی در هوای آزاد و مجاورت با وزش باد و باران است. این همه باعث می‌ شود تا بالابر ساختمانی دچار استهلاک قابل توجهی در بخش اتصالات الکتریکی باشد.

به این ترتیب همواره خطر برق گرفتگی اپراتورها را تهدید می ‌کند. خصوصا که بدنه بالابرهای ساختمانی از جنس فلز می باشد. اما وقتی از مدل ‌های ریموت دار استفاده می کنید، یک فضای تقریبا امن کاری ایجاد کرده ‌اید. اپراتورها کاملاً از دستگاه بالابر ساختمانی دور هستند و خطر برق گرفتگی در اثر فرسایش بخش های الکتریکی دستگاه آنها را تهدید نمی ‌کند.

کلید بالابرهای کلاسیک که از یک قاب چدنی استفاده می ‌کنند، مستعد بروز انواع خطرات اعم از برق گرفتگی و یا اتصال کوتاه هستند. این کلیدها باید بر بدنه فلزی دستگاه نصب شوند. اما غالباً به مرور زمان در اثر کارکرد مداوم اپراتورها از جای خود کنده می شوند. در این حالت غالباً کم اهمالی عجیبی در نزد اپراتورها دیده می شود.

تا جاییکه نسبت به کلید آویزان شده هیچ احساس مسئولیتی ندارند و آن را به حال خود رها می کنند. اما وقتی از بالابر ساختمانی ریموت دار استفاده می کنید، هیچ گونه تماسی با بخش های کنترلی دستگاه ندارید. لذا از آشفته شدن شرایط کنترلی دستگاه در آینده جلوگیری کرده ‌اید. در عین حال حذف کلیدهای چدنی، خطر برق گرفتگی و یا اتصال کوتاه را تا حدود بسیار زیادی کاهش خواهد داد.

برای استفاده از بالابر ساختمانی ریموت دار قابلیت مانور بالایی دارید. این دستگاه را می توانید در هر فضای ساخت و ساز برای هر نوع عملیات عمرانی در هر نوع شرایط آب و هوایی به کار اندازید. خصوصاً که ریموت کنترل ها قابلیت نصب شدن بر انواع بالابر ساختمانی را دارند. لذا می‌ توانند با حضور در کنار انواع بالابر ساختمانی از پس از تکمیل تا سرعت بخشیدن بر انواع عملیات های عمرانی برآیند.

استفاده از بالابر ساختمانی ریموت دار در کاهش قابل توجه میزان کابل کشی ها تاثیرگذار است. راه اندازی تا کنترل کردن یک بالابر ساختمانی کلاسیک امر ساده ای نیست و غالباً به کابل کشی های طولانی می انجامد. این کابل کشی های طولانی، جدا از بحث هزینه های اضافی باعث بروز انواع حوادث اعم از اتصال و برق‌گرفتگی هستند و در عین حال در افت ولتاژ سیستم تاثیرگذار می باشند.

اما در صورت استفاده از بالابر مصالح ریموت دار می‌ توانیم بخش بزرگی از این کابل کشی ها را حذف کنیم که چه از لحاظ ایمنی و چه از لحاظ صرفه جویی در هزینه ها بسیار تاثیرگذار است.

ایده های تکمیلی در طرح ساخت بالابر ساختمانی ریموت دار

مدل های استاندارد در طرح ساخت بالابر ساختمانی ریموت دار متکی بر نصب یک کلید کنترل از راه دور است تا بتوان فارغ از نیاز به حضور فیزیکی در کنار دستگاه مراتب کنترل آن را در دست گرفت. این ایده در نهایت ما را به یک بالابر که قابلیت کنترل از راه دور دارد می رساند. اما می ‌توان با صرف نکات هر چند ساده در طراحی این سیستم ها از امکانات جالب تری بهره مند شد. نکاتی مانند:

می توان به جای یک عدد ریموت، بالابر ساختمانی مورد نظر را به دو عدد ریموت مجهز کرد. به این ترتیب هر دو فرد درگیر با پروژه ساخت و ساز و حمل مصالح تا ارتفاع مابین طبقات می توانند سطح کنترل کاملی بر دستگاه داشته باشند. این ریموت اضافی برای افزایش امنیت در حین جابجایی مصالح به کار می ‌رود و در صورت خراب شدن، افتادن از ارتفاع، گم شدن و یا حواس پرتی یکی از کارگران، کارگر دیگر همچنان قابلیت کنترل کافی بر بالابر ساختمانی ریموت دار را دارد.

می توان از طرح ساخت با سه کنتاکتور استفاده کرد. در این ایده یک کنتاکتور مشترک با کنتاکتورهای چپگرد و راستگرد تعریف شده است. به این ترتیب که در هر بار عملیات بالابر ساختمانی ریموت دار، هر جهت حرکتی در حضور دو کنتاکتور به شکل همزمان صورت می ‌گیرد. این کنتاکتور دوم در مقام کمکی و برای افزایش ایمنی دستگاه در حین جابجایی مصالح در نظر گرفته شده است.

در زمان هایی که به هر دلیلی اعم از جریان کشی های بالا و یا استهلاک بر اثر قطع و وصل های متوالی، یکی از کنتاکتورهای اصلی قابلیت عبور جریان را نداشته باشد، این کنتاکتور کمکی در مدار حاضر باشد و مسیر تامین انرژی الکتریسیته تا موتور برای جابجایی مصالح را تأمین نماید.

می توانیم سیستم کنترلی مدرن و به روز شده خود را به یک دستگاه کنترل جریان مجهز کنیم. کلید حرارتی ها بهترین و شاید ساده ترین ایده برای تامین این شرایط هستند. حضور این سیستم های کنترل جریان در مدار فرمان بالابر ساختمانی ریموت دار برای حصول اطمینان از عدم حمل بارهای نامتعارف می باشد.

هر بالابر ساختمانی با یک ظرفیت اسمی طراحی شده است و در نهایت برای مدت طولانی و به دفعات قادر به حمل وزن مشخصی از مصالح است. حمل مصالح که بسیار سنگین ‌تر از ظرفیت بالابر ساختمانی هستند، باعث ایجاد فشار بر روی موتور الکتریکی دستگاه و در نتیجه جریان کشی خواهد شد. این جریان کشی ها باعث خرابی و سوختن موتور الکتریکی است.

استفاده از تجهیزات محدود کننده جریان کشی موتور برای محافظت از سیستم اعمال شده است. به راحتی می توان آنها را در خط ورودی کنتاکتورها نصب نمود. در نظر داشته باشید که غالباً این سیستم های کنترل جریان مجهز به سلکتورهای انتخاب جریان هستند.

باید با اطلاع دقیق از میزان جریان کشی موتور الکتریکی بالابر ساختمانی ریموت دار در حداکثر ظرفیت اسمی آن، مقدار جریان استاندارد را به دست آورد و کلید حرارتی دستگاه را در مقدار ۱۰الی ۲۰ درصد بیشتر از ظرفیت جریان کشی اسمی موتور تعریف نمود.

اگر از بالابرهای ساختمانی سه فاز استفاده می ‌شود. نصب یک تجهیز کنترل فاز بسیار سودمند است. هر موتور الکتریکی سه فاز باید در حضور مطمئن و کاملا امن برق سه فاز فعال باشد. در صورتی که به هر دلیلی یکی از فازها از دست برود، خطر دو فاز شدن موتور الکتریکی ما را تهدید می ‌کند. این خطر باعث می ‌شود تا موتور به شدت داغ کند و در نهایت بسوزد.

لذا از تجهیزات کنترل فاز برای اطمینان از حضور دائمی برق سه فاز در سیستم ‌های سه فاز استفاده می ‌شود. در این مورد نیز اگر کنترل ریموت تعریف شده برای راه اندازی بالابر ساختمانی سه فاز باشد، لازم است تا از یک کنترل فاز در مجموعه استفاده کرد تا در صورت انواع حوادث، خطر دو فاز شدن وجود نداشته باشد.

کلیدهای ریموت دار در مقابل کلیدهای اهرمی

در پاره ‌ای از موارد ممکن است توجه به قیمت بالابر ساختمانی ریموت دار مانع از استفاده گسترده از چنین سیستم های مدرن و کارآمدی باشد. به هر صورت تعریف یک سیستم ایمنی در کنترل از راه دور همراه با نصب قطعات فنی و الکترونیکی بسیار بالایی است. لذا باید هم انتظار افزایش قیمت بالابر ساختمانی ریموت دار را داشته باشید.

اما آیا این دلیل ساده باعث می‌ شود که مدل ‌های اهرمی کلاسیک را بر این سیستم های مدرن اتوماتیک شده ترجیح بدهید؟ برای حل این مشکل بهتر است یک قیاس همه جانبه میان این نوع کلیدها داشته باشیم. در این قیاس می‌ خواهیم بررسی کنیم که آیا کلیدهای ریموت دار به نسبت از کلیدهای اهرمی ظرفیت ‌های کاربردی بالاتری دارند و یا خیر؟

در ادامه آیا این ظرفیت ها باعث می شود که چشم بر قیمت بالابر ساختمانی ریموت دار بسته، مدل های مدرن و کنترل پذیر الکترونیکی را به جای کلیدهای اهرمی انتخاب کنیم؟

  • اولین مشکل در کار با کلیدهای اهرمی، نیاز به حضور فیزیکی افراد برای جابجایی اهرم ها می باشد. این اهرم ها غالباً حرکت سخت و سنگینی دارند. لذا نمی توان کار کردن با کلیدهای اهرمی را ساده در نظر گرفت. اما وقتی با انواع بالابر ساختمانی ریموت دار مواجه هستید، می ‌توانید تنها با فشردن یک دکمه تمامی عملیات حمل و نقل مصالح را تکمیل کنید.
  • به علت وجه فیزیکی با دامنه حرکتی بالا در کلیدهای اهرمی، کنتاکت های تیغه های متصل کننده جریان الکتریسیته به سرعت مستهلک می شوند. مشکل بزرگ کلیدهای اهرمی در همین استهلاک سریع کنتاکت ها می باشد. در صورتی که برای کلیدهای ریموت دار، کنتاکت ها در اتصال تیغه های کنتاکتورها کار می ‌کنند. این کنتاکتورها دامنه حرکتی کمی دارند و می توانند طول عمر بیشتری را تجربه کنند.
  • کارکرد صرفاً فیزیکی در کلیدهای اهرمی باعث می‌ شود که گاهاً تیغه ‌ها شرایط اتصال کاملی را تجربه نکنند. این اتصال ناقص باعث جریان کشی خواهد شد که قطعاً در سوختن و خرابی موتور در بالابر ساختمانی بسیار موثر است. اما وجه الکترونیکی کلیدهای ریموت دار باعث می ‌شود تا تیغه ها در کنتاکتورها به درستی بر روی هم قرار بگیرند و هیچ اضافه جریانی حاصل نشود.

تاثیر کلید حرارتی در عملکرد مطمئن ریموت کنترلر

در تحلیل فنی بخش های مختلف از اجزای سیستم کنترلی ریموت دار برای تکمیل بالابرهای ساختمانی با قطعه ای امنیتی به عنوان کلید حرارتی مواجه شدیم. اگر چه به شکل ضمنی صحبتی هر چند مختصر از تاثیر امنیتی این قطعه در کار بالابر ساختمانی ریموت دار را مطرح کردیم، لکن در این بخش می خواهیم تا موضوع را از منظر حرفه ‌ای تری بررسی کنیم و ببینیم که حضور این قطعه چه تاثیری در عملکرد نهایی دستگاه دارد؟ در عین حال عکس العمل ما در قبال تنظیمات آن باید چگونه باشد؟

ماهیت کلی در طراحی هر نوع کلید حرارتی برای تامین امنیت سیستم های الکترونیکی موتوری است. به طور کلی هر جا که به هر دلیلی از یک موتور الکتریکی برای فعال سازی سیستم های مکانیکی استفاده شده است، باید از یک کلید حرارتی به منظور تامین امنیت موتور الکتریکی استفاده شود. قاعده حفاظت در پایش جریان موتوری می باشد.

هر موتور الکتریکی یک مقدار جریان ثابت را تحمل می کند. لذا وقتی در حین کار از مقدار جریان مجاز و تعریف شده ای برخوردار باشد، عاری از هر گونه فشار و یا خرابی به عملیات خود ادامه می ‌دهد. در صورت اعمال فشار خارج از محدوده استاندارد تعریف شده موتور، جریانی بالاتر از حد مجاز آن کشیده خواهد شد که در اصطلاح الکتریکی با عنوان اضافه جریان از آن یاد می شود.

وقتی از مدار الکتریکی انتظار تامین قدرتی بالاتر از ظرفیت اسمی آن را داشته باشیم، اضافه جریان تولید شده باعث داغ شدن سیم پیچ های موتور می شود. این داغ شدن ها به سرعت موجب سوختن سیم پیچ و در نهایت خرابی موتور خواهد شد. در یک دستگاه مانند بالابر ساختمانی به دفعات با این پدیده مواجه هستیم.

زیرا ماهیت دستگاه در حمل و نقل بارهای بسیار سنگین ساختمان سازی است و گاها ممکن است مقدار مصالح تحت حمل بسیار سنگین تر از ظرفیت اسمی دستگاه باشد. در این حالت اضافه جریانی خطرناک در دستگاه بالابر ساختمانی وجود دارد. برای پرهیز از این خطرات می ‌توانیم از کلیدهایی که حساس به اضافه جریان هستند، استفاده کنیم. کلید حرارتی یکی از بهترین نمونه ها می باشد.

وقتی جریانی از داخل سیم عبور می ‌کند، این جریان به تولید حرارت می ‌انجامد. ماهیت کارکرد کلید حرارتی نیز متکی بر همین تولید حرارت است. جریان بیشتر مساوی است با حرارت تولید شده بالاتر. لذا وقتی تناسب جریان و حرارت تولید شده را در اختیار داشته باشیم، به راحتی می توانیم یک کلید حرارتی بسازیم.

در کلید حرارتی کافی است مقدار جریانی را در رنج مورد نظر تنظیم کنیم. در این صورت هر گونه جریان کشی که بالاتر از رنج تنظیمی ما باشد، از نگاه کلید حرارتی خطرناک است و به شکل اتوماتیک کل سیستم قطع خواهد شد. البته تیغه های حساس به حرارت در داخل کلید حرارتی باعث این قطع شدن هستند. نقش کلید حرارتی را در تکمیل پروسه کاری بالابر ساختمانی ریموت‌ دار می توان در موارد زیر دسته بندی نمود.

  • خرابی بخش ‌های داخلی الکتروموتورها، گیربکس ها و یا قطعات فنی بالابر ساختمانی اعم از وینچ، ترمز، کابل، سیم بکسل و... مانع از عملکرد روان دستگاه خواهد شد. هر گونه تأثیر منفی بر عملکرد روان دستگاه بالابر ساختمانی ریموت دار باعث فشار بر موتور دستگاه می ‌شود. در نتیجه اضافه جریانی اتفاق می‌ افتد که در حضور کلید حرارتی می‌ توان متوجه این خطر بود و نسبت به رفع آن اقدامات لازم را به انجام رسانید.
  • در صورتی که بر اثر ناآگاهی و یا تصمیمات عمدی باری خارج از توان بالابر ساختمانی را به قلاب آن متصل کنیم، قطعاً اضافه جریان در الکتروموتور خواهیم داشت. متاسفانه این ماجرا به یکی از مشکلات بسیار متداول تبدیل شده است. کارفرمایان و یا کارگرانی که بدون توجه به ظرفیت بالابر ساختمانی، انتظار حمل هر نوع مصالح با هر نوع وزنی را دارند.

در بالابر ساختمانی های غیر استاندارد که خبری از تجهیزات حفاظتی مانند کلید حرارتی نمی باشد، هیچ مانعی برای مقابله با این اضافه بارها وجود ندارد. در عین حال نمی توان هر بار مقدار بار تحت حمل شده را وزن کرد تا ظرفیت اسمی بالابر ساختمانی را رعایت کرده باشیم. در این حالت حضور یک کلید حرارتی باعث تضمین امنیت کاری دستگاه است.

زیرا به نوعی حکم یک ترازوی مجازی را دارد. کلید حرارتی دائماً مقدار جریان کشی موتور را پایش می کند و در صورت مشاهده هر گونه اضافه جریان، بار با وزن غیر متعارف را شناسایی کرده، مانع از ادامه فعالیت موتور می ‌شود.

  • مواقعی پیش می آید که همه چیز کاملا صحیح و اصولی در حال اجرا است. دستگاه بالابر ساختمانی کاملاً سالم است و تمامی قطعات به شکلی کاملاً روان در حال کار کردن هستند. در عین حال اپراتور نیز هوشمندانه ظرفیت حمل بار را در مقدار تعریف شده دستگاه و حتی کمتر از آن تنظیم کرده است.

اما در مسیر بالا رفتن مصالح به هر دلیلی دستگاه خاموش نمی شود. مثلا اپراتور فراموش کرده است که دستگاه بالابر ساختمانی ریموت دار را خاموش کند. در این حالت قلاب دستگاه که در حال حمل مصالح بسیار سنگین است تا انتها حرکت کرده و در بخش انتهایی بر روی ریل دستگاه گیر خواهد کرد. در این حالت فشار قابل توجهی بر روی موتور وارد می ‌شود و جریان کشی قابل توجهی اتفاق خواهد افتاد.

این حادثه به شدت خطرناک است و می ‌تواند باعث پارگی سیم بکسل و سقوط مصالح بشود. در لحظه وقوع چنین رویدادی باید در سریعترین زمان ممکن بالابر ساختمانی را متوقف کنیم. قطعاً نمی توانیم این انتظار را از اپراتور کم اهمال داشته باشیم. بلکه باید با تعریف یک سیستم کاملاً اتوماتیک در چنین مواقعی امنیت دستگاه را تضمین کنیم.

حضور کلید حرارتی در چنین مواقعی بسیار حیاتی است. زیرا این کلید به سرعت متوجه اضافه جریان ناگهانی موتور شده و در سریعترین زمان ممکن قبل از آنکه سیم بکسل پاره شود و یا موتور بسوزد، کل سیستم برق دستگاه بالابر ساختمانی ریموت دار را خاموش می کند.

جمع بندی خرید بالابر ساختمانی ریموت دار:

یک بالابر ساختمانی مرغوب با قدرت مناسب که از تجهیزات با کیفیتی بهره مند است، در بهبود عملیات های عمرانی بسیار تاثیرگذار است. در ساخت و ساز ها حجم گسترده ‌ای از مصالح در حال جابجا شدن هستند و در این بین هر چه بالابر ساختمانی ما عملکردی سریع تر و مطمئن تر داشته باشد، قطعاً تاثیر مثبتی در جریان ساخت و ساز خواهد گذاشت.

سرعت عمل در جابجایی مصالح اولین و شاید اصلی ترین نکته است که ما را به سمت استفاده از بالابر ساختمانی ریموت دار سوق می دهد. در حال حاضر سطح بالایی از جریان فروش بالابر ساختمانی متوجه همین نکته ساده است. در فروش بالابر ساختمانی، سرعت عمل دستگاه از کلیدی ترین مولفه ها است.

در عین حال به این سادگی نمی توانیم از کنار دستگاه ‌های قدیمی عبور کنیم. برای همین است که بسیاری از پیمانکاران حرفه ای دست به کار شده اند تا با نصب ریموت کنترلرها، دستگاه های کلاسیک خود را در شرایط بسیار مناسب تری در اختیار بگیرند.

اما از کنار سرعت عمل که بگذریم، مقوله بهره‌ برداری مناسب تر از نیروی انسانی موضوع چالش برانگیز است. سطح فروش بالابر ساختمانی ریموت دار بالا است. زیرا می تواند تاثیر مثبتی در بهینه کردن مدیریت نیروی کار در کارگاه ساختمانی داشته باشد. همان طور که قید کردیم، استفاده از یک بالابر ساختمانی ریموت دار باعث کاهش یک نفر نیروی کار در حین عملیات جابجایی مصالح است و این تأثیر مثبت در دراز مدت می‌ تواند باعث خلق صرفه جویی های قابل توجهی باشد.

همین نکته ساده به راحتی جریان قیمت بالابر ساختمانی ریموت دار را توجیه می ‌کند. به هر صورت برای تهیه کردن این مدل های کنترل از راه دور و یا مجهز کردن ماشین آلات قدیمی به ریموت های کنترلی باید مستلزم صرف هزینه بالاتری باشیم. اما وقتی در نیروی کار، زمان و کابل کشی صرفه جویی کرده ایم، این هزینه اضافی در تهیه ریموت کنترلرها اصلا به چشم نمی ‌آید.

اما مهمترین بخش ماجرا در تامین امنیت دستگاه بالابر ساختمانی است. یک دستگاه بالابر ساختمانی مسئول خطرناک ترین عملیات عمرانی است. عملیاتی که قرار است به دفعات اجرا شود و در آن باید حجم سنگین انواع مصالح را تا ارتفاع بالای طبقات جابجا کنیم.

وقتی می ‌توانیم سطح کنترل بالاتری بر دستگاه داشته باشیم، قطعا شرایط کارکرد امن تری را تأمین خواهیم کرد. البته مشکل بزرگ بالابر ساختمانی ریموت دار تنها ماندن دستگاه در حین اجرای کار است. این دستگاه در بالاترین نقطه ساختمان نصب می‌ شود و قرار است از طریق یک ریموت کنترل که در دست اپراتورها در طبقات میانی بنا است، فعالیت کند.

در این نوع فعالیت عملاً هیچ کسی در کنار دستگاه نیست تا مراتب کارکرد اصولی و امن آن را چک کند. این تنها رها شدن دستگاه باعث کاهش ضریب ایمنی خواهد شد. لذا به عنوان یک اپراتور حرفه ‌ای باید هوشمند باشید و در حین اجرای عملیات هر از گاهی دستگاه بالابر ساختمانی ریموت دار را زیر نظر بگیرید و از صحت تمامی بخش‌ های فنی آن اطمینان حاصل کنید.

    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر

        مرتب‌سازی محصولات:

      • پیش‌فرض
      • ارزان‌ترین
      • گران‌ترین
      • جدید‌ترین
      • پرفروش‌ترین
      • پربازدیدترین
      • 1
      • 2
      • 3
      • 4
      • 5