خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

تاثیر رنگ شید گلخانه در رشد گیاهان

فهرست مطالب

تاثیر رنگ شید گلخانه در رشد گیاهان

جهت محافطت از گیاهان در برابر گرمای بیش از حد خورشید، از شید گلخانه یا توری سایبان استفاده می شود. به طوری که علاوه بر حفاظت در برابر گرما، به بهبود در رساندن نور و تهویه مناسب هوای گلخانه هم کمک می کند. یکی از نکات مهم برای خرید شید گلخانه، انتخاب رنگ آن است. رنگ پارچه توری سایبان در رشد گیاهان مختلف تاثیر می گذارد. مطمئناً انتخاب درست رنگ پارچه شید گلخانه، می تواند نقشی موثر در پرورش گیاهان مختلف، به خصوص گیاهان خاص بازی کند. ادامه این مطلب به شما کمک خواهد کرد که در مورد رنگ پارچه توری سایبان و تاثیر آن بر رشد گیاهان مختلف به درک بیشتری برسید.

چیزهایی که درباره شید گلخانه نیاز است بدانید

در مقالاتی نظیر "توری سایه بان چیست؟" به تعریف شید گلخانه و انواع آن پرداختیم و در مقاله "توری سایه مناسب برای گیاهان مختلف" به این نکته اشاره کردیم که برای گیاهان مختلف از چه نوع توری سایه بانی استفاده کنیم اما در ادامه به جزئیاتی درباره شید گلخانه می پردازیم.

استفاده از توری سایه بان راه حلی موثر جهت کاهش آفتاب سوختگی گیاهان است. همچنین باعث کاهش تشعشعات خورشید می شود. این ویژگی باعث بازتاب و انعکاس هوا و نور خورشید می شود. استفاده از شید گلخانه می تواند باعث تغییر و اصلاح ظاهر گیاهان شود. گیاهانی که در سایه رشد می کنند دارای برگ هایی بزرگتر، بلند تر و با گره هایی (node) بیشتر روی ساقه خواهند بود.این نتیجه در صورتی است که توری سایبانی متناسب با گیاه استفاده کنیم. عوامل متعددی وجود دارد که در هنگام انتخاب توری سایه بان باید مد نظر قرار دهیم. عواملی که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

مواد پارچه           

نوع پارچه توری شید گلخانه می تواند از نوع بافتنی یا پارچه بافته شده نساجی باشد. جنس پارچه بافتنی (knitted)  ترکیبی از جنس پلی اتیلن بوده و می تواند نور و حرارات را دفع نماید. این نوع پارچه دارای وزنی سبک بوده و همچنین در برابر پارگی مقاوت نسبتاً خوبی دارد. در حالی که نوع دیگر پارچه سایبان که از نوع بافته شده (woven) بوده، %100 از پلی پروپیلن ساخته شده و استفاده از این نوع پارچه بیشتر در طول زمستان مناسب می باشد. این نوع پارچه نسبت به نوع دیگر پارچه توری سایه بان سنگین تر بوده که این باعث ایجاد گرمای بیشتر برای گیاهان در طول فصل سرما می شود.

درصد تراکم یا درجه سایه اندازی

به غیر از جنس پارچه، درصد تراکم توری سایه بان فاکتور مهم دیگی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. انتخاب درصد تراکم مناسب بستگی به نوع گیاهی است که قصد پرورش آن را داریم. در ادامه درصد سایه اندازی که بعضی از گیاهان به آن نیاز دارند بیان می شود.

  • درصد تراکم %30: توری سایبان با درصد تراکم 30 درصد برای گیاهان و محصولاتی نظیر فلفل، گوجه و کدو سبز که در برابر گرما تحمل نسبتاً بالایی دارند.
  • درصد تراکم 40 الی 50 درصد: این درصد تراکم برای گیاهان و گلهایی نظیر زنبق و سوسن، فیل گوش (کالادیوم)، اُرکیده، آزالیا، بگونیا و کاملیا ایده آل است.
  • درصد تراکم %60: این درصد تراکم برای گیاهان حساسی نظیر کاهو و اسفناج مناسب است.
  • درصد تراکم 70 الی 90 درصد: این درصد تراکم معمولاً برای گیاهان زینتی همچون سرخس، نخل، آنتوریوم (درفش گیاه)، دراسنا و گل شیپوری (فیلو دندرون) استفاده می شود.

رنگ پارچه

توری های سایبان سبز و مشکی رنگ بیشترین استفاده را دارند اما توری های سفید، قرمز، زرد و آبی رنگ هم تولید می شوند. همچنین یک نوع رنگ توری سایبان وجود دارد که نوع خاصی بوده و به آلومینیومی معروف است که می توان به جای توری های مشکی رنگ از این نوع توری استفاده کرد.

تاثیر رنگ شید گلخانه در رشد گیاهان

انتخاب رنگ توری سایبان یک موضوع یا سلیقه شخصی نمی باشد. کارشناسان بر این باورند که به کارگیری توری سایبان با رنگ های روشن تر به علت بازتاب بیشتر نور خورشید، می تواند باعث تهویه بهتر هوا در گلخانه شود.

توری سایبان سفید رنگ مقدار نور تابش خورشید را کاهش می دهد اما طیف  نور وارد شده به گلخانه با کیفیت نمی باشد. بنابراین رشد گیاهان در گلخانه های دارای توری سفید رنگ سریع تر از گلخانه هایی است که دارای شید مشکی یا سبز رنگ می باشند. پارچه سفید رنگ برای گیاهان گلدار مناسب می باشد.

توری هایی با رنگ روشن تر باعث انعکاس و بازتاب نور و گرمای خورشید شده اما در مقابل توری های تیره رنگ باعث جذب گرمای خورشید می شوند. معمولاً توری های سیاه و سبز رنگ مانند فیلتر عمل کرده و گیاهان را از دریافت بیشتر نور خورشید محروم می کنند.

شید های آلومینیومی رنگ باعث خنک شدن بهتر گیاهان می شود و شید های قرمز رنگ با فیلتر کردن طول موج های مختلف نور، برای رشد و پرورش گیاهان خاص توصیه می گردد.

رنگ توصیه شده شید گلخانه برای گیاهان مختلف

بر پایه مطالعات و آزمایشات انجام شده استفاده از شید گلخانه با رنگ های مختلف اثرات متفاوتی را بر روی گیاهان دارد.در زیر نمونه ای از نتیجه این مطالعات برای محصولات و گیاهان مختلف آورده شده است.

بلوبری

شید گلخانه مشکی، قرمز، خاکستری و سفید رنگ با درصد تراکم 35 و 50 درصد برای هر رنگ برای رشد و پرورش بلوبری استفاده شد.

نتیجه:در انتها استفاده از شید سیاه رنگ بود که باعث کاهش 47 درصدی تشعشعات فعال فتوسنتزی (PAR) گردید و 54 درصد بر افزایش رشد و تولید بلوبری ها موثر بود. به طوری که باعث افزایش گره های روی ساقه، طول و پهنای برگ ها شد. در مورد رنگ های دیگر شید گلخانه نظیر قرمز، خاکستری و سفید برای پرورش بلوبری باید به این نکته اشاره کرد که در آزمایش انجام شده استفاده از این سه رنگ باعث کاهش 29 الی 41 درصدی تشعشعات فعال فتوسنتزی شد اما در افزایش طول و پهنای گیاه تاثیری نداشت و اثر آن بر رشد گیاه بسیار ناچیز بود.

 

گل شیپوری

استفاده از شید قرمز، خاکستری، آبی و مشکی رنگ برای گل شیپوری (فیلودندرون) بر افزایش حجم و توده برگ ها تاثیری نداشت اما با این حال استفاده از شید قرمز رنگ بود که منجر به افزایش تعداد برگ ها در مقابل شید آبی رنگ شد.

 

هلو

محققان برای پرورش هلو از شید های آبی، خاکستری، صدفی، قرمز و زر رنگ با درصد تراکم 30 درصد و شید سفید رنگ با درصد تراکم 12 درصد استفاده کردند.

نتیجه: صرف نظر از رنگ شید، در تمامی موارد باعث افزایش رشد درخت هلو شد.

تاثیر رنگ شید گلخانه در رشد گیاهان

اُرکیده

مطابق با تحقیقات و آزمایش های انجام شده جهت تاثیر رنگ شید گلخانه برای رشد اُرکیده، این شید آبی رنگ بود که در مقایسه با شیدهای مشکی و قرمز رنگ باعث افزایش تعداد شاخه و برگ ها شد. استفاده از شید سبز رنگ هم رایج است که در مقایسه با شید سفید، گرمای بیشتر و شید مشکی گرمای کمتری تولید می کند.

 

گیاه برگ عبایی (cast iron plant)

در این نوع گیاه، استفاده از شید سیاه رنگ در مقایسه با شید آبی، قرمز و خاکستری بود که باعث افزایش تعداد گیاهان شد. اما در سایر رنگ ها هم نتیجه آزمایش افزایش رشد و تولید برگ های سبز بود.

 

کاهو

برای آزمایش رشد کاهو، سه شید قرمز، مشکی و سبز رنگ با درصد تراکم 50% مورد استفاده قرار گرفت.

نتیجه: این استفاده از شید قرمز رنگ در مقایسه با سایر رنگ ها بود که باعث افزایش چشمگیر طول و پهنای کاهو شد. این آزمایش در زیر شید مشکی رنگ هم انجام شد اما نتیجه چشمگیری را در پی نداشت. علاوه بر این استفاده از شید قرمز رنگ باعث بزرگتر شدن قطر ساقه کاهو شد. پس مناسب ترین رنگ برای شید گلخانه جهت پرورش کاهو قرمز است.

 

نتیجه گیری

استفاده از شید گلخانه باعث نتایج بسیار مثبتی در گیاهان و محصولات شما می شود اما در صورتی که بدانیم از توری سایه بان با چه نوع پارچه ای، چه درصد تراکمی و چه رنگی متناسب با گیاه استفاده کنیم. همان طور که به آن اشاره شد انتخاب رنگ پارچه باید بر اساس نوع گیاه و توصیه کارشناسان مجرب باشد نه برخواسته و نظر و سلیقه شخصی مالک گلخانه، زیرا عدم رعایت این نکته می تواند نتیجه مخربی را برای محصول شما در پی داشته باشد. اگر برای انتخاب پارچه متناسب با گیاهی که قصد پرورش آن را دارید دچار تردید هستید و نیاز به مشاوره دارید می توانید با شرکت نیکاکورپ تماس بگیرید تا از مشاوره فنی رایگان کارشناسان مجرب ما بهره مند شوید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر