خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

تجهیزات هیدرولیک

تجهیزات هیدرولیک

      مرتب‌سازی محصولات:

    • پیش‌فرض
    • ارزان‌ترین
    • گران‌ترین
    • جدید‌ترین
    • پرفروش‌ترین
    • پربازدیدترین
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5

    فهرست مطالب

    تجهیزات هیدرولیک، قطعاتی هستند که هر یک از آنها در بیشتر مدار های هیدرولیکی چه هیدرولیک صنعتی و چه هیدرولیک موبایل (راهسازی) جهت انجام وظیفه ای به کار گرفته می شوند. در صفحه هیدرولیک صنعتی تجهیزات اصلی سیستم های هیدرولیک صنعتی شرح داده شد و مورد بررسی قرار گرفت. حال قصد داریم سایر تجهیزات هیدرولیک که کمتر مورد بررسی قرار گرفتند را در اینجا شرح دهیم. باید به این نکته اشاره کنیم که در هر مدار هیدرولیک با توجه به نیاز و منطق مدار تجهیزات هیدرولیکی به کار گرفته می شوند و این به این معنی است که تمامی تجهیزات هیدرولیکی که قصد معرفی آن را داریم الزاماً در همه مدار های هیدرولیکی وجود ندارند و اما یک سری از تجهیزات هیدرولیکی در سیستم های هیدرولیک حضوری ثابت دارند. در ادامه به بررسی مهم ترین و پر کاربرد ترین تجهیزات هیدرولیکی مصرفی می پردازیم.

    مخزن روغن سیستم هیدرولیک (تانک روغن)

     مخزن هیدرولیک وظایفی را بر عهده دارد که به این شرح است. محل نگهداری روغن سیستم هیدرولیک است از این رو باید کاملاً استاندارد ساخته شود تا مانع از ورود هوا و گرد و غبار به داخل مخزن شود زیرا که هوای وارد شده به مخزن و ترکیب با روغن هیدرولیک آسیب های جبران ناپذیری را به پمپ و سایر اجزای سیستم وارد می کند. تانک روغن باید به گونه ای طراحی شده باشد تا از سطوح جانبی آن حرارت روغن هیدرولیک دفع شود. در بسیاری از سیستم های هیدرولیکی قدیمی، الکتروموتور و پمپ هیدرولیک کوپل شده به صورت افقی روی مخزن قرار می گرفت. این آرایش قرار گیری معایبی همچون انتشار صدای بالای پمپ هیدرولیک در مدار، اشغال فضای زیاد روی مخزن،امکان آسیب به پمپ و کثیفی روی مخزن به دلیل نشتی روغن پمپ داشتند. در آرایشی دیگر که امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، الکتروموتور به صورت عمودی روی مخزن و کوپل شده به پمپ هیدرولیک قرار می گیرد. در این آرایش پمپ هیدرولیک به طور کلی در مخزن روغن است. این آرایش باعث اشغال کمتر فضای روی مخزن و حداقلی شدن ورود صدای پمپ به محیط می شود. در یک آرایش قرار گیری هم می توان موتور و پمپ را در زیر مخزن مستقر نمود که این مدل کاربرد کمتری داشته و یکی از مزایای آن جلوگیری از بروز کاویتاسیون پمپ هیدرولیک است.

    نحوه انتخاب حجم مخزن هیدرولیک

    حجم مخزن هیدرولیک با توجه به دبی خروجی پمپ هیدرولیک تعیین می گردد. به طوری که اگر پمپ هیدرولیک دبی ثابت روی سیستم دارید باید 3 برابر دبی خروجی پمپ و اگر پمپ دبی متغیر دارید 3 برابر دبی متوسط پمپ حجم مخزن را انتخاب می کنید. به عنوان مثال برای پمپی که دبی خروجی 30 لیتر بر دقیقه دارد یک مخزن 90 یا 100 لیتری مناسب است. برای انتخاب حجم مخزن به 2 نکته توجه داشته باشید. اولین نکته انبساط روغن داخل مخزن است. همیشه به میزان 10 درصد باید بالای سطح روغن هیدرولیک داخل مخزن خالی باشد چرا که با انبساط روغن و برگشت روغن از خطوط تخلیه باید فضای کافی برای روغن وجود داشته باشد. نکته دوم مربوط به منطقه قرار گیری مخزن است. اگر در هوای گرم مخزن را می خواهید قرار دهید مخزن را با حجم بیشتری انتخاب کنید.

    جنس مخزن هیدرولیک

    جنس مخزن هیدرولیک را معمولاً از آلومینیوم ریخته گری شده می سازند. همچنین جهت استحکام بیشتر صفحه فوقانی مخزن را فولادی می سازند تا تحمل وزن تجهیزات نصب شده روی آن را داشته باشد. در رابطه با رنگ مخزن های هیدرولیک مدل هایی که دارای رنگ کوره ای بوده از ثبات رنگ بیشتری برخودار هستند و قیمت آنها هم کمی بالاتر است.

    خرید مخزن هیدرولیک

    با توجه به تنوع گسترده سیستم های هیدرولیکی، مخزن های هیدرولیک هم در حجم های گوناگون ساخته می شود. مخزن های هیدرولیک کوچک معمولاً به صورت وارداتی بوده و یا سازندگان مخزن هیدرولیک آنها را به دلیل مصرفی بودن از قبل آماده می کنند.اما مخزن های هیدرولیک بزرگتر معمولاً سفارشی بوده که شما می توانید با تماس با فروشگاه نیکا مخزن مورد نظر خود را سقارش داده و طی 3 الی 4 روز کاری آن را تحویل بگیرید. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که اگر در هوای سرد قصد قرار دادن مخزن را دارید یا سیستم هیدرولیک شما با بازه زمانی  طولانی روشن می شود احتمال افزایش ویسکوزیته روغن وجود دارد. از این رو هنگام روشن کردن سیستم روغن تمایلی برای ورود به پمپ نداشته و پدیده کاویتاسیون در پمپ شما محتمل است. برای حل این مشکل پیشنهاد می شود یک گرمکن مجهز به ترموستات را درون مخزن نصب کنید.

    فیلتر مکش هیدرولیک

    فیلتر های مکش یا همان صافی ها تجهیز هیدرولیکی ضروری هر سیستم هیدرولیکی هستند. صافی ها دارای شبکه بندی (مش بندی) درشتی هستند تا با گرفتگی مجاری صافی در ورودی پمپ کاویتاسیون به وجود نیاید. فیلتر های مکش را تا چهار برابر ظرفیت نرخ دبی خروجی پمپ انتخاب می کنند. صافی های پمپ از قطعات مصرفی هر سیستم هیدرولیکی می باشد. از این رو به مصرف کنندگان توصیه می شود در بازه های زمانی کوتاه صافی ها را چک کرده و مرتب آنها را تعویض کنند. به این نکته توجه داشته باشید در صورت گرفتگی کامل مجاری صافی عیوبی مانند افت فشار در پمپ، کاویتاسیون و افزایش صدای پمپ و کاهش عمر پمپ را در پی خواهد داشت. محل قرار گیری صافی چند سانتیمتر بالاتر از کف مخزن و نزدیک ورودی پمپ است.

    خرید فیلتر مکش (صافی پمپ هیدرولیک)

    برای خرید صافی های پمپ هیدرولیک فقط پی بردن به لیتراژ خروجی پمپ شما کافیست تا یک فیلتر مکش با سایز مناسب انتخاب کنید. فیلتر های مکش مصرفی معمولاً تولید داخل بوده و از قیمت و کیفیت مناسبی برخودار هستند. پیشنهاد می شود هنگام خرید تعداد بالاتری از صافی هیدرولیک را برای سیستم هیدرولیک خود خریداری کنید. چرا که با تعویض دوره ای فیلتر و نصب فیلتر جایگزین بدون اتلاف وقت مشکلی در سیستم شما از حیث آلودگی روغن مدار به وجود نخواهد آمد.

    فیلتر خط فشار هیدرولیک

    فیلتر های خط فشار در سیستم های هیدرولیک پس از پمپ و در مسیر فشار روغن هیدرولیک نصب می شود. این فیلتر ها باید بگونه ای طراحی شود تا دبی عبوری را به راحتی بتواند رد کند و همچنین قابلیت تحمل فشار بالایی برخوردار باشد. این مدل فیلتر از مش بندی بسار ریزی برخوردار هستند و می تواند ذرات بسیار ریز را فیلتر کنند. فیلتر خط فشار یک تجهیز پر مصرف نمی باشد زیرا که معمولاً این مدل فیلتر را در سیستم های هیدرولیکی که دارای تجهیزات بسیار حساس در برابر آلودگی هستند نظیر شیرهای سروو نصب می شود. معمولاً تجهیزات حساس را در نزدیگی خروجی فیلتر نصب می کنند تا روغنی تمیز و فیلتر شده را مصرف کنند. وجود آلودگی در این تجهیزات باعث گریپاژ در داخل شیر می شود.

    انتخاب و خرید فیلتر خط فشار هیدرولیک

    فیلتر های خط فشار را با توجه به مقدار دبی که می تواننند عبور دهند و مقدار درجه مش بندی آن که معمولاً با صدم میکرون نشان می دهند انتخاب می کنند. برای خرید فیلتر فشار شما می توانید با مراجعه به کاتالوگ برند مربوطه از این دو فاکتور مطلع شوید. در حال حاضر فیلتر فشار برند های رکسروت آلمان و MP Filtri ایتالیا بهترین فیلترهای خط فشار هستند که در بازار حضوری پر رنگ دارند. در صورتی که به کاتالوگ فیلتر خط فشار دسترسی ندارید می توانید با تماس با فروشگاه نیکا قبل از خرید فیلتر مشاوره بگیرید.

    فیلتر خط برگشت هیدرولیک

    آخرین تجهیز هیدرولیکی که می توان در یک سیستم استاندارد قبل از ورود روغن برگشتی به مخزن نصب کرد، فیلتر خط برگشت هیدرولیک است. فیلتر خط برگشت می تواند ذرات ریز ناشی از سایش قطعات متحرک نظیر آب بند ها و ... را قبل از ورود به مخزن فیلتر کند تا روغنی با کیفیت در مدار جریان داشته باشد. فیلتر های خط برگشت باید توانایی عبور کل روغن برگشتی را داشته باشد از این رو ظرفیت آن را 2 تا 3 برابر دبی خروجی پمپ انتخاب می کنند.

    خرید فیلتر برگشت هیدرولیک

    در حال حاضر فیلتر های خط برگشت ترکیه ای و ایتالیایی در بازار حضور دارند. از مهم ترین برند های آنها می توان به دوپلوماتیک ایتالیا و MP Filtri ایتالیا اشاره کرد. این فیلتر ها در سایز های مختلف موجود بوده و دارای مش بندی بزرگتری در قیاس با فیلتر های خط فشار می باشند.

    پرشر سوییچ هیدرولیک

    پرشر سوییچ های هیدرولیک یا سوئیچ های تابع فشار در حالت باز یا بسته قرار دارند. پرشر سوییچ ها در فشار های بالا یا پایین تنظیم می شوند. نقطه کاری پرشر سوییچ را می توانید با توجه به شرایط سیستم تنظیم کنید. به عنوان مثال اگر پرشر سوییچ را در فشار پایین تنظیم کنید باعث شروع به کار پمپ و اگر در فشار بالا تنظیم کنید باعث توقف پمپ می شود. پرشر سوییچ ها در حال حاضر با توجه به نیاز مدار در فشار های مختلف تولید می شود که می توان به انواع 70 باری، 250 باری، 350 باری و 400 باری اشاره کرد.

    خرید و انتخاب پرشر سوییچ هیدرولیک

    همان طور که بیان شد پرشر سوییچ هیدرولیک را با توجه به فشار تنظیمی مدار خریداری می کنند. در حال حاضر پرشر سوئیچ های 70 باری، 250 باری و 400 باری از برند های مختلف چینی نظیر رکستور و ویکتور موجود است که مدل نصب آن بین راهی بوده و نیازی به تعبیه بلوک نمی باشد. مدل های 350 باری یا 630 باری را سازندگان اروپایی نظیر دوپلوماتیک و آیدرو ایتالیا تولید و روانه بازار کرده اند. در بین انواع برند های پرشر سوییچ برند های چینی از قیمت مناسبی بر خوردار هستند و با کد فنی JCS-02N شناخته می شوند.

    آکومولاتور هیدرولیک

    آکومولاتورهای هیدرولیک مخزن های تحت فشاری هستند که وظایفی همچون حفظ فشار روغن هیدرولیک، ذخیره و بازیابی انرژی، تعلیق و کاهش نوسانات و لرزش های روغن سیستم بر عهده دارد. آکومولاتور های هیدرولیک در هنگام کار حجمی از روغن هیدرولیک را در خود ذخیره می کنند و در صورت نیاز این حجم را به مدار باز می گردانند. با افزایش فشار در سیستم آکومولاتور این روغن تحت فشار را در خود جمع میکند. در این مرحله گاز داخل کپسول فشرده شده و با کاهش فشار گاز دوباره منبسط می شود و روغن داخل مخزن را وارد مدار می کند. آکومولاتور های هیدرولیک به سه دسته پیستونی، دیافراگمی و تیوپی تقسیم بندی می شوند.

    آکومولاتور پیستونی

    آکومولاتور های پیستونی کم مصرف ترین آکومولاتور ها هستند حتی می توان عنوان کرد استفاده از آنها دیگر منسوخ شده است. این آکومولاتور ها به دلیل اینرسی پیستون نمی توانند ضربه و فشار را دفع کنند. قیمت آن بسیار گران بوده و قطعات یدکی آنها موجود نمی باشد. 

    آکومولاتور دیافراگمی

    آکومولاتور های دیارفاگمی بیشتر در سیستم های کوچک با حجم  کم تولید می شود. در این آکومولاتور ها یک دیافراگم الاستیک وجود دارد و روغن را از گاز نیتروژن جدا می کند و در هنگام روشن شدن سیستم روغن را با تغییر شکل دیافراگم در خود ذخیره می کند. این آکومولاتور ها سایز کوچکی داشته و در سیستم های هیدرولیکی که مشکل فضای نا کافی برای نصب آکومولاتور دارند مناسب است. آکومولاتور های دیافراگمی معمولاً تا فشار 210 بار را تحمل می کنند و دیافراگم آنها قابل تعویض نیست. از بهترین برند های حال حاضر موجود در بازار هیداک آلمان و EPE ایتالیا است.

    آکومولاتور تیوپی

    آکومولاتور های تیوپی را می توان پر مصرف ترین آکومولاتور های سیستم های هیدرولیک دانست. قابلیت تحمل فشار بعضاً تا 360 بار و تنوع لیتراژ های مختلف باعث شده است یکی از انتخاب های اول برای طراحان سیستم های هیدرولیکی باشد. تیوپ این مدل آکومولاتور با گاز نیتروژن با استفاده از کیت شارژ مخصوص شارژ می شود و هنگام نیاز مدار، با انبساط گاز روغن تجمیع شده در مخزن به مدار وارد می شود. برای خرید این مدل آکومولاتور باید به این نکته توجه داشته باشید که برند مذکور قابلیت تحمل فشار سیستم شما را داشته باشد. علاوه بر این اگر قصد جایگزینی تیوپ از برند جدید با برند قبلی را دارید، باید رزوه تیوپ جدید با مدل قبلی یکی باشد. سایز رزوه ها معمولاً 22 یا 50 هستند. برندهای مطرح آکومولاتور های تیوپی هیداک آلمان، اُلائر فرانسه و EPE ایتالیا است.

    شلنگ هیدرولیک

    از شلنگ های فشار قوی هیدرولیک برای اتصال وسایل و تجهیزات متحرک هیدرولیک یا در مکان هایی که فضای کافی برای لوله کشی وجود ندارند استفاده می شود. شلنگ ها همچنین در اتصال هملگرهایی نظیر سیلندر ها دارای حرکات جانبی (در ماشین آلات راهسازی) و جلوگیری از انتقال نویز و ارتعاشات کاربرد دارند. استفاده از شلنگ برای اتصال پمپ ها به سیستم (خطوط مکش، خروجی و تخلیه نشتی) تقریباً در همهم موارد الزام است. برای محاسبه جهت نصب شلنگ هیدرولیک باید مقدار افت فشار هم محاسبه کرد زیرا افت فشار در شلنگ از لوله ها بیشتر است. شلنگ های هیدرولیک معمولاً از سه لایه تکشیل می شود. لایه رویی از لاستیک ضد سایش قابل ارتجاع، لایه وسطی از بافته های فولادی و لایه داخلی از لاستیک مصنوعی از پلی استر یا نئوپرن است. برای خرید شلنگ هیدرولیک فشار قوی همیشه باید مقدار فشار لحظه ای سیستم را محاسبه کرد و با محاسبه متراژ مورد استفاده (باید مقدار افت فشار را حتماً در نظر گرفت) طول مورد نیاز را خریداری کرد. البته با تجوه به محل نصب شلنگ هیدرولیک می توان اتصالات مختلف را در دو سمت شلنگ متصل و پرس کرد. در حال حاضر انواع برندهای چینی و اروپایی در ایران فعال هستند.|

     خنک کننده روغن هیدرولیک

    دمای کاری یک سیستم هیدرولیک باید بین 50 تا 60 درجه سانتیگراد باشد. در صورت بالا رفتن  دمای روغن هیدرولیک، ویسکوزیته آن پایین می آید و سبب کاهش کیفیت روغن و کاهش عمر کاری قطعات می شود. اگر عملیات دفع حرارت توسط شبکه لوله کشی و مخزن به خوبی انجام نشود، خنک کن روغن هیدرولیک وارد مدار می شود و با توجه به دمای تنظیمی ترموستات آن دمای روغن را به حالت قبل بر می گرداند. خنک کن های هیدرولیکی آب خنک و هوا خنک هستند. در مدل آب خنک تا 35 درجه کاهش دما و در مدل هوا خنک تا 25 درجه کاهش دما خواهیم داشت. مزیت خنک کن آب خنک انتقال حرارت بیشتر و صدای کمتر است در مقابل عیوبی مانند مصرف انرژی بیشتر و پوسیدگی بالای قطعات خنک کن را در پی دارد. در مقابل مزیت رادیاتور هوا خنک نصب آسان و مصرف انرژی کم و عیب آن صدای زیاد رادیاتور است. در حال حاضر خنک کن های روغن هیدرولیک چینی بیشترین سهم بازار را در ایران داشته و مدل های تولید داخل هم در لیتراژهای مختلف ساخته می شود.

    سایر تجهیزات هیدرولیک

    دز مطلب فوق شرح بسیاری از تجهیزات هیدرولیکی پر مصرف را بیان کردیم. غیر از موارد ذکر شده تجهیزاتی نظیر گلدانی و کوپلینگ پمپ هیدرولیک، انواع اتصالات هیدرولیک، سنسور های مختلف، گیج های فشار، چشمی روغن نما و ... هم در اکثریت سیستم های هیدرولیکی به کار گرفته می شوند که بسیاری از این محصولات قابل خرید از طریق فروشگاه نیکا تامین کننده قطعات هیدرولیک هستند.

        مرتب‌سازی مقالات:

      • پیش‌فرض
      • جدید‌ترین
      • پربازدیدترین
      • بیشترین امتیاز

        جدید‌ترین مقالات:

      مشاهده مقالات بیشتر
      دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
      کاربر میهمان

      تایید و ارسال
      انصراف
      دیدگاه کابران:
        نمایش دیدگاه‌های بیشتر