خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

تجهیزات کشاورزی و گلخانه

تجهیزات کشاورزی

    مرتب‌سازی محصولات:

  • پیش‌فرض
  • ارزان‌ترین
  • گران‌ترین
  • جدید‌ترین
  • پرفروش‌ترین
  • پربازدیدترین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فهرست مطالب

ماشین آلات کشاورزی ابزارهای مدرنی هستند. انسان عصر حاضر سعی کرده که هر ابزار دستی کشاورزی را تبدیل به ماشینی قدرتمند نماید. لذا از ایده موتوریزه شدن ابزارها استفاده کرده ‌است.

دسته بندی انواع تجهیزات کشاورزی

کشاورزی از قدیمی‌ترین فعالیت‌های تاریخ بشر است. زندگی انسان‌ها پس‌ از پیدا کردن مهارت کشاورزی تحولی بزرگ را تجربه کرده ‌است. کشاورزی هنر پرورش گیاهان و یا حیوانات برای تهیه غذا است. البته با روش‌های سنتی نمی‌توانیم پاسخ‌گوی حجم زیاد غذا در دنیای جدید باشیم. برای دنیای جدید نیاز به کشاورزی مدرن داریم. انواع تجهیزات کشاورزی برای دستیابی به تحولی مدرن در صنعت کشاورزی و باغبانی تا دامداری طراحی شده‌اند.

انواع تجهیزات کشاورزی متنوع هستند. در کل هر نوع ابزار موتوری شده برای فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری می‌تواند در لیست بلند بالای تجهیزات کشاورزی قرار بگیرد. ابزارها بخش کلیدی در کشاورزی سنتی و حتی مدرن هستند. بدون حضور ابزارها به هیچ حالت نمی‌توانیم زمین زراعی و یا باغی آباد و حتی گله گوسفندی پربار داشته باشیم. البته ابزارهای سنتی روش‌های استفاده دستی دارند. این ابزارها کند با ظرفیت کار محدود هستند. کشاورزی با ابزارهای قدیمی محدود است. ماشین آلات کشاورزی در امتداد تفکر طراحی ابزارهای مکانیزه شده طراحی ‌شده‌اند تا باعث سادگی و افزایش سرعت و کیفیت کار کشاورزی و دام‌پروری شوند.

ماشین آلات کشاورزی ابزارهای مدرنی هستند. در واقع انسان هوشمند عصر حاضر سعی کرده که هر ابزار دستی صنعت کشاورزی را تبدیل به ماشین قدرتمند و کار راه‌انداز نماید. لذا از ایده موتوریزه شدن ابزارها و طراحی انواع تجهیزات کشاورزی و باغبانی استفاده کرده ‌است. به ‌این ‌ترتیب هر ابزار صاحب قدرت موتوری شده ‌است که می‌تواند طیف بزرگی از فعالیت‌های باغبانی و زراعتی را در مدت زمانی کوتاه و قدرت بالا با نهایت ظرافت و دقت انجام دهد.

برای خرید و یا اطلاع از قیمت ادوات کشاورزی می‌توانید از خدمات فروش آنلاین سایت نیکا کورپ استفاده کنید. نیکا کورپ مجری مستقیم فروش انواع تجهیزات کشاورزی و باغبانی در سراسر کشور است. خدمات این گروه شامل عرضه ماشین آلات اصلی با بهترین قیمت ادوات کشاورزی می‌باشد. در صورت لزوم کارشناسان نیکا کورپ حضور دارند تا به شما برای تحلیل فنی و بررسی قابلیت‌های کاربردی انواع ماشین آلات کشاورزی خدمات مشاوره‌ای لازم را ارائه نمایند.

اگر قصد دارید تا با انواع تجهیزات کشاورزی آشنا شوید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید. چرا که می‌خواهیم به دورنمایی کامل با تشریحی مختصر از انواع تجهیزات کشاورزی و باغبانی صحبت کنیم.

انواع تجهیزات کشاورزی کدامند؟

کشاورزی، باغبانی و حتی دامپروری هر کدام سلسله‌ مراتبی از فعالیت‌هایی بی‌پایان هستند. قاعدتاً می‌دانید که کشاورزی در سه مرحله کاشت، داشت و برداشت خلاصه شده ‌است. این فرایند با اندک تفاوت در باغبانی و حتی دامپروری نیز حضور دارد. برای انجام تمامی این فعالیت‌ها نیاز به انواع ابزارهای باغبانی و دامپروری داریم. البته در حال حاضر برای هر نوع فعالیت کشاورزی و دامپروری دستگاه موتوریزه شده طراحی ‌شده است. گستره انواع تجهیزات کشاورزی به بزرگی انبوه فعالیت‌های جاری در فضاهای باغبانی و کشاورزی می‌باشد. انواع تجهیزات کشاورزی و باغبانی و البته دامپروری به ‌قرار زیر هستند.

  • انواع علف زن موتوری
  • انواع اره موتوری
  • شمشاد زن
  • انواع آبپاش‌های باغبانی و زراعتی
  • پد سلولزی گلخانه
  • انواع توری سایبان
  • انواع قطره چکان‌ها
  • انواع تیلرهای روتیواتور و کولتیواتور
  • موتور پمپ کشاورزی
  • انواع سمپاش
  • چاله کن
  • کلاغ پران
  • انواع سیستم سرمایش گلخانه
  • پشم چین گوسفند
  • و...

این لیست بلند بالا تماماً سری ماشین آلات کشاورزی و دامپروری هستند که در طراحی بخش فنی و قدرت اجرایی آنها از انواع موتورهای الکتریکی، بنزینی و یا دیزلی استفاده می‌شود. اگر کشاورزی پویا با تفکر مدرن باشید، به ‌ترتیبی نیاز به همگی و یا تعدادی از این تجهیزات کشاورزی و باغبانی دارید. قاعدتاً علاقه دارید تا هر دستگاه را در نهایت قابلیت کارآمدی و کیفیت ساخت مطلوب تهیه نمایید. لذا در قدم اول باید هر کدام از این ماشین آلات را شناخته و از قابلیت‌های کاربردی تا اصول طراحی و مکانیزم کار آنها مطلع باشید. در ادامه به بررسی انواع ماشین آلات کشاورزی و دامپروری می‌پردازیم.

تجهیزات کشاورزی

علف زن موتوری

علف زن موتوری از ساده‌ترین تجهیزات کشاورزی است. در عین ‌حال از کاربردی‌ترین آنها می‌باشد. این دستگاه اگر چه برای تقابل با علف‌های هرز محیط باغ و مزرعه طراحی‌ شده است؛ اما در عمل قابلیت‌های کاربردی بسیار زیادی مانند دروی محصول، هرس کردن درختان، بریدن شاخه‌ها، وجین کردن و حتی شخم زنی دارد.

انواع علف زن موتوری در مدل‌های دوشی و پشتی و یا کالسکه‌ای طراحی می‌شوند. نمونه‌های دوشی و در مواردی مدل‌های پشتی متداول هستند. هر دستگاه علف زن موتوری دارای یک تیغه گردان است که با سرعت بالایی توسط موتور دستگاه به چرخش درمی‌آید. این تیغه برای بریدن ساقه نازک گیاهان تا شاخه‌های ظریف درختان کارایی دارد.

هر دستگاه علف زن دارای موتوری کوچک اما قدرتمند است که در مدل‌های دوشی بر انتهای محوری بلند سوار است. این موتور در علف زن‌های پشتی بر روی یک شاسی شبیه به کوله‌ پشتی سوار شده تا بر پشت اپراتورها قرار بگیرد. قدرت موتور از طریق محوری بلند در اختیار تیغه گردان علف زن قرار می‌گیرد. در طراحی علف زن دوشی این محور صلب و کاملاً محکم است. اما در طراحی علف زن پشتی فرم منعطف و فنری شکل دارد. هر دو مدل علف زن دوشی و پشتی دارای بندهایی هستند تا به ‌راحتی به شکل دوشی و پشتی بر اندام کشاورزان و باغبان‌ها سوار شوند.

تیغه‌های دیسکی شکل در انتهای محور علف زن بخش کلیدی و برش زن دستگاه هستند. این تیغه‌ها با سرعت بسیار بالایی می‌چرخند و قدرت بریدن قابل‌ توجهی دارند. البته انواع مدل تیغه علف زن از نمونه‌های توپی پلاستیکی و فلزی تا نمونه‌های دو پره و تیغه‌های دیسکی شکل 20 و حتی 40 پره طراحی ‌شده‌اند که هر کدام قابلیت‌های کاربردی خاص خودشان را دارند.

برای علف تراشی و یا حاشیه زنی از توپی‌های فلزی و پلاستیکی استفاده می‌شود. اما برای هرس کردن درختان تا بریدن گیاهان با ساقه‌های چوبی شکل از تیغه های دو و یا سه پره استفاده می‌شود. تیغه‌های دیسکی شکل نیز مناسب بریدن شاخه‌های نه ‌چندان ضخیم درختان هستند.

اگر از علف زن‌های چند کاره تهیه کرده باشید، فراتر از توانایی تراشیدن گیاهان می‌توانید فعالیت‌های گسترده‌تری را پوشش دهید. علف زن موتوری چند کاره ایده خلاقانه‌ای است که در این سال‌های اخیر توسط برندهای مطرح طراحی ‌شده است. این علف زن‌ها توانایی کار کردن با انواع الحاقی اره زنجیری، شمشاد زن، شخم زن، درو کردن گیاهان و... را دارند. نوع قابلیت‌های کاربردی بستگی به طراحی نوع الحاقی توسط برند سازنده دارد. در کل انواع علف زن از مهمترین تجهیزات کشاورزی هستند که حالا سبک الگوی کار در فعالیت‌های بی‌پایان باغبانی و زراعتی را متحول کرده‌اند.

اره موتوری

چوب‌بری صنعت بزرگی است که در ابتدای طراحی مصنوعات چوبی قرار دارد. برای این صنعت از انواع ابزارهای برش تخصصی چوب مانند اره موتوری در سایزهای گوناگون طراحی ‌شده است. البته از انواع اره موتوری به شکل گسترده در فعالیت‌های باغبانی نیز استفاده می‌شود. هرس کردن درختان تا بریدن شاخه‌های خشک‌ شده در فضای باغ فعالیت همیشگی است که برای انجام آن نیاز به دستگاه‌های کارآمد مانند اره موتوری داریم.

تجهیزات کشاورزی

اره موتوری‌ها همگی شبیه هم طراحی ‌شده و کار می‌کنند. اما اره موتوری صنعت چوب‌بری اندک تفاوت‌هایی با اره موتوری مناسب در فعالیت‌های باغبانی دارد. اره موتوری چوب‌بری دارای طول ساطور بلند با پهنای 0.5 متری و حتی بزرگتر است. این اره‌ها قدرت موتوری بالایی دارند. سنگین هستند و مخصوص برش تنه‌های قطور درختان طراحی ‌شده‌اند. اما اره‌های مناسب باغبانی با طول ساطور کوتاه در حد 30 الی 40 سانتی‌متری طراحی می‌شوند. قدرت موتوری کمی دارند، سبک‌ وزن هستند و مخصوص جابجایی ساده با قدرت مانور زیاد برای بریدن شاخه‌های قطور و یا تنه نه ‌چندان ضخیم درختان باغ و فضای مزرعه طراحی ‌شده‌اند.

هر اره موتوری دارای ساطور پهن و بلندی است که زنجیری با تیغه‌های برنده حول محیط آن در حال چرخیدن است. این ساطور محل هدایت چرخش زنجیر است. در عین ‌حال بلندای آن معرف ظرفیت برش زنی اره موتوری می‌باشد. برای چرخش زنجیر حول محیط ساطور از انواع موتورهای بنزینی و برقی استفاده می‌شود. اره موتوری برقی چندان متداول نیست و قاعدتاً مناسب کار در باغ‌ها با فضاهای کوچک و یا محیط کارگاه چوب‌بری است. برای فعالیت جدی در فضای بزرگ باغ‌ها و یا حضور در بطن جنگل‌ها انواع متداول اره موتوری بنزینی طراحی ‌شده است. این مدل‌ها دارای موتورهای تک سیلندر و هوا خنک هستند که قدرت بالایی در برش زنی تنه قطور درختان دارند.

شمشاد زن

شمشاد زن‌ها از دیگر ملزومات برش شاخه درختان برای هرس کردن منظم فضای باغ و باغچه هستند. کاشت و نگهداری از گیاهان تزیینی در فضای باغ و باغچه متداول است. گیاهان همیشه سبز مانند شمشادها برای آراستن فضای باغ و باغچه استفاده می‌شوند. البته رشد شاخه بوته‌های شمشاد و درختچه‌های شبیه آن بسیار زیاد است.

در اندک زمانی فرم آراسته آنها در رشد سریع شاخه‌ها محو می‌شود. برای هرس کردن منظم و زیبای انواع شمشاد و دیگر درختچه‌های فضای باغ از انواع شمشاد زن دستی و موتوری استفاده می‌شود.

شمشاد زن‌های موتوری دارای دو عدد تیغه با لبه‌های برنده هستند که بر روی ‌هم قرار می‌گیرند. تیغه زیرین ثابت است و تیغه بالایی به وسیله موتور الکتریکی و یا بنزینی با سرعت بالا به حالت ارتعاش در حال جابه‌جا شدن است. با جابجایی تیغه بالایی بر روی تیغه پایینی هر کدام دندانه‌هایی که مقابل هم هستند، تبدیل به یک قیچی قدرتمند باغبانی می‌شوند که می‌توانند حجم انبوه شاخه‌های درهم شمشاد و دیگر درختچه‌ها را هرس نمایند. البته از آنجا که طول تیغه بلند است، حجم شمشادها را به فرمی منظم و آراسته برش می‌زند. به ‌این ‌ترتیب ظاهری منظم با فرم اصلاح شده برای هر شمشاد فراهم است.

شمشاد زن موتوری از دسته تجهیزات اصلی باغبانی نیست. اما می‌تواند به ‌جای خود سرعت اجرای فعالیت‌های باغبانی را افزایش داده، در عین‌ حال مناسب نظم دهی فضای باغ و باغچه باشد. با حضور شمشاد زن موتوری حجم کار در فضای باغ و بوستان‌های شهری بسیار کاهش پیدا می‌کند. انواع شمشاد زن موتوری در دسته تجهیزات کشاورزی و باغبانی موتوریزه شده طراحی شده‌اند تا برای فعالیت بی‌پایان باغ‌ها و بوستان‌های شهری و حتی تمیز کردن شمشادها در فضاهای شهری و حاشیه خیابان‌ها استفاده شوند.

تجهیزات کشاورزی

طول تیغه مهمترین ویژگی در قابلیت‌های انواع شمشاد زن موتوری است. این دستگاه‌ها در نمونه‌های 45، 50 و 60 سانتی‌متری طراحی می‌شوند. هر اندازه طول تیغه شمشاد زن بلندتر باشد، قابلیت برش زنی سریع‌تر، عمیق‌تر و منظم سازی بهتر شمشادها را به همراه دارد.

آبپاش‌های باغبانی

آبیاری مدرن الگوی فعالیت‌های کشاورزی و باغبانی را متحول کرده ‌است. روش‌های آبیاری سنتی که متکی بر ایده‌های غرقابی بود، روش‌های ناکارآمدی هستند که حجم قابل ‌توجه از آب را تلف می‌کنند. قاعدتاً توسعه زیرساخت‌های کشاورزی در کنار منابع محدود آب‌های سطحی و زیرزمینی باعث شده تا سبک‌های متفاوت از آبیاری در محیط باغ و مزرعه استفاده شود. آبیاری بارانی یکی از همین روش‌های نوین است که تماماً به وسیله انواع آبپاش باغبانی انجام می‌پذیرد.

آبپاش‌های کشاورزی متفاوت هستند؛ اما همگی آنها الگوی کار یکسانی دارند. در همگی آنها آب تحت فشار زیاد به حالت بارانی بر سطح زمین‌های زراعی و باغبانی توزیع می‌شود. هر آبپاش باغبانی نازل بلند و باریکی است که در انتهای شیلنگ‌های توزیع آب فضاهای زراعی نصب می‌شود. آب تحت فشار پمپ‌ها به این آبپاش‌ها رسیده و از نازل مخصوص آنها به حالت بارانی در فضای بزرگ مزرعه توزیع می‌شود.

آبپاش‌های باغبانی عملکردهای مکانیکی دارند. در طراحی همگی آنها از بخش ضربه ساز مکانیکی استفاده ‌شده است. این بخش تحت تأثیر قدرت فشار آب به حالت ضربه ‌زنی جابه‌جا می‌شود تا هر بار حجم آب پاشیده شده از نازل آبپاش را تبدیل به قطرات ریز شبیه باران نماید. در عین ‌حال این آبپاش‌ها با حضور قدرت آب توان چرخیدن و آبپاشی در زوایای تنظیم ‌شده را دارند. البته برخی از آبپاش‌های باغبانی با طراحی مخفی شونده کار می‌کنند. این نوع آبپاش مناسب فعالیت در باغ‌ها و باغچه‌ها است و در صورت عدم نیاز در فضای مخصوص طراحی ‌شده، آن‌هم در عمق خاک باغ پنهان می شود تا از آسیب دیدن آنها جلوگیری شود.

انواع آبپاش باغبانی را براساس ظرفیت آب‌دهی، قدرت پاشش آب، متریال بدنه و مکانیزم کار در تولید باران مصنوعی دسته‌بندی می‌کنند. آبپاش‌ها بدون تردید از مهم‌ترین تجهیزات کشاورزی و باغبانی هستند که الگوی کار در آبیاری فضاهای باغ و مزرعه را متحول کرده‌اند. با حضور این آبپاش‌ها می‌توانیم از منابع محدود آب در زمین‌های زراعی بسیار بزرگ برای کشاورزی حرفه‌ای استفاده کنیم.

پد سلولزی گلخانه‌ای

فضاهای گلخانه‌ای روش‌های مؤثر برای فرآوری محصولات کشاورزی در تمامی ایام سال است. هر فضای گلخانه‌ای یک محیط کاملاً محصور و ایزوله شده از فضای اطراف است که فارغ از شرایط محیطی و جغرافیایی منطقه می‌تواند برای کشت انواع محصولات باغبانی و کشاورزی استفاده شود. البته تأمین تعادل دمایی و همچنین ایجاد شرایط مطلوب رطوبت هوا از الزامات طراحی فضاهای گلخانه‌ای است. پد سلولزی گلخانه یکی از ابزارهای تأثیرگذار برای کنترل دما و رطوبت محیط گلخانه است.

پد سلولزی از لایه‌های فشرده کاغذ کرافت ساخته‌ شده است. کاغذ کرافت قابلیت جذب زیاد آب را دارد. در عین ‌حال با قرار گرفتن در مقابل جریان هوا به ‌سرعت خشک می‌شود. پد سلولزی تهیه شده از کاغذ کرافت بهترین ابزار برای طراحی سیستم‌های سرمایش گلخانه‌ای است. در طراحی هر فضای گلخانه‌ای از بخش‌های بزرگ پد سلولزی در جداره‌های جانبی آن استفاده می‌شود. هر سیستم گلخانه‌ای دارای یک شبکه توزیع آب است که با جریان یکنواخت حجم قابل‌ توجه آب را در داخل جداره‌های پد سلولزی تزریق می‌کند. آب از سمت بالای پد وارد شده و مازاد آن از بخش زیرین پد سلولزی تخلیه می‌شود. بخشی از آب نیز همراه جریان هوا برای ایجاد رطوبت وارد فضای گلخانه‌ای خواهد شد.

تجهیزات کشاورزی

 

استفاده درست از پد سلولزی، نصب مناسب آن در وجه‌های فضای گلخانه‌ای، طراحی مناسب سیستم توزیع آب و در نهایت استفاده مناسب از فن گلخانه‌ای از جمله عوامل کلیدی هستند که جریان هوای مرطوب فضای گلخانه‌ای و حتی محیط مرغداری را تأمین می‌نمایند.

نوع پد سلولزی، ابعاد آن، حجم توزیع آب و یا طراحی فن گلخانه‌ای بستگی به شرایط آب‌وهوایی و جغرافیایی منطقه دارد. هر اندازه آب‌وهوای جغرافیایی منطقه مرطوب‌تر باشد، کمتر به طراحی سیستم پد سلولزی در محیط گلخانه‌ای نیاز داریم. اما هر اندازه محیط خشک‌تر باشد، برای تأمین رطوبت هوا ملزم به استفاده بیشتری از سیستم‌های پد و فن گلخانه‌ای هستیم. از پد سلولزی علاوه‌بر خنک کردن و مرطوب کردن محیط گلخانه برای خنک کردن محیط مرغداری‌ها، دامداری‌ها و حتی کولرهای بزرگ خانگی و صنعتی در سیستم‌های سرمایش تبخیری استفاده می‌شود.

توری سایبان

توری سایبان نوعی پارچه بافته شده از الیاف پلیمری است که مقدار تراکم کمی دارد و با نصب شدن در مقابل تابش آفتاب باعث ایجاد سایه در فضاهای متنوع ساختمانی و گلخانه‌ای و یا محیط دامداری و مرغداری‌ها می‌شود. تابش تند آفتاب از مشکلات جدی در فضاهای گلخانه‌ای و یا مرغداری‌ها و... می‌باشد. در عین ‌حال نمی‌توانیم کل فضا را با سقف‌های شفاف و حتی سقف‌های یکپارچه بپوشانیم. توری سایبان برای حل چنین مشکلی طراحی ‌شده است. این توری‌ها بدون تأثیر در کاهش روشنایی محیط یا ایجاد سایه از ورود تابش تند آفتاب در فضاهای تحت پوشش خود جلوگیری می‌کنند. حضور توری سایبان باعث ایجاد تعادل دمایی، محیط خنک‌تر، ورود هوای تازه و البته مقدار نور کنترل ‌شده است.

کنترل حجم نور مهمترین وظیفه نصب انواع توری گلخانه‌ای است. برای این منظور انواع توری گلخانه‌ای را در مدل‌ها با درصد سایه‌اندازی 30 الی 80 درصد طراحی می‌کنند. درصد سایه‌اندازی مهمترین ویژگی در بررسی مشخصات فنی انواع توری سایبان است. این درصد معرف مقدار قابلیت جذب نور توری است. هر اندازه درصد سایه‌اندازی بالاتر باشد، مقدار نور بیشتری جذب شده ‌است. در عین ‌حال توری بافت متراکم‌تری دارد. در نتیجه وزن آن سنگین‌تر و قیمت آن نیز بالاتر است.

انواع توری سایبان را براساس جنس الیاف بافت توری نیز دسته‌بندی می‌کنند. برای این منظور انواع توری گلخانه‌ای در مدل‌های الیاف پلی‌اتیلن و پلی پروپیلن ساخته می‌شوند. هر دو نوع الیاف از نمونه متریال‌های پلیمری هستند که قابلیت‌های کاربردی و مشخصه‌های فنی تخصصی دارند.

از انواع توری سایبان برای کنترل نور در فضاهای گلخانه‌ای، مرغداری‌ها و دامداری‌ها، استخرهای پرورش ماهی، فضاهای صنعتی و حتی طراحی روف گاردن و یا حیاط و تراس‌های خانگی نیز استفاده می‌شود. عموماً از توری سایبان با الیاف پلی اتیلن در طراحی فضاهای گلخانه‌ای و صنعتی استفاده می‌شود. اما از توری سایبان پلی پروپیلن برای طراحی فضاهای خانگی و طراحی روف گاردن و موارد مشابه استفاده خواهد شد.

توری سایبان از کلیدی‌ترین تجهیزات کشاورزی است. حضور این توری‌ها تقابل ساده‌ای با تابش تند نور خورشید است. در غیر این صورت واقعاً نمی‌توانیم محیط گلخانه‌ای و یا فضای مرغداری را در یک دمای مطلوب و ایده‌آل نگه داریم.

قطره چکان (دریپر)

قطره چکان یا همان دریپر بخش کلیدی در طراحی آبیاری قطره‌ای فضاهای کشاورزی است. با حضور مؤثر قطره چکان‌ها می‌توانیم جریان آبی پیوسته و هدفمند را درست در پای گیاهان مزرعه تزریق کنیم. به ‌این ‌ترتیب توان آن را داریم که برای تمامی گیاهان در کل مزرعه به یک اندازه آبیاری کنیم. از طرفی برای منابع محدود آب مدیریت بهتری اعمال کرده‌ایم. در نهایت نیز از ریخته شدن آب برای رشد گیاهان هرز و غیره هدف جلوگیری کرده‌ایم. بدون تردید آبیاری قطره‌ای تحولی بزرگ در مدیریت آب برای زمین‌های بزرگ کشاورزی است. تا جاییکه می‌توانیم در زمین‌های وسیع شرایط کشت هدفمند و یکنواخت داشته باشیم.

دریپر یا قطره چکان قطعه‌ای کوچک از جنس پلاستیک سخت است که به لوله‌های توزیع آب در سطح فضاهای زراعی متصل می‌شود. هر قطره چکان دارای نازل برای عبور حجم معینی از آب می‌باشد. قطره چکان‌ها طراحی ‌شده‌اند تا آب را در جریانی کم اما پیوسته و یکنواخت در پای گیاهان مزرعه بریزند.

دریپرهای ساده فقط مجرای عبور آب هستند. این دریپرها نمی‌توانند مقدار دبی عبوری خود را تنظیم نمایند. لذا وقتی فشار آب زیاد است، مقدار دبی آنها زیاد می‌شود و با افت فشار نیز مقدار دبی عبوری آنها به‌ شدت کاهش پیدا می‌کند. این موضوع باعث اختلال در آبیاری قطره‌ای زمین‌های بزرگ و یا زمین‌های شیب‌دار است. چرا که دبی دریپرهای نزدیک پمپ آب زیاد و دبی آنها که در دوردست مزرعه هستند، کم می‌شود. برای حل این مشکل قطره چکان‌های مدرن pc با قابلیت جبران‌کننده فشار آب را طراحی کرده‌اند.

قطره چکان‌های pc همیشه مقدار دبی ثابتی دارند. لذا چه در نزدیکی پمپ آب و یا مناطق دوردست مزرعه و حتی حضور در زمین‌های شیب‌دار که فشار آب به ‌شدت افت پیدا می‌کند، مقدار دبی خروجی آب آنها همواره یکسان است. این دریپرها در مدل‌های گوناگون براساس مقدار دبی عبور آب دسته‌بندی می‌شوند. در عین ‌حال مدل‌های حرفه‌ای از متریال پلیمر فشرده و مقاوم در مقابل ضربه و حتی تابش مداوم نور خورشید طراحی ‌شده‌اند.

انواع دریپر از اجزای کلیدی در طراحی سیستم آبیاری قطره‌ای هستند. دریپرها کوچک و ارزان‌قیمت می‌باشند. اما به تعداد زیاد در فضاهای گلخانه‌ای و یا مزارع بزرگ نصب می‌شوند. از آنجا که آبیاری قطره‌ای به تحولی بنیادین در سبک کشاورزی مدرن تبدیل شده‌ است، حضور انواع دریپر با کیفیت ساخت بالا به تعداد مناسب در محیط مزرعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

موتور پمپ کشاورزی

پمپ آب از مهمترین تجهیزات کشاورزی و باغبانی است که در همه سطوح فعالیت گلخانه‌ای تا حضور در باغ‌های میوه و باغ‌های ویلایی و البته مزارع و زمین‌های جالیزی و... کارایی دارد. موتور پمپ کشاورزی طراحی ‌شده است تا آب مورد نیاز برای زمین‌های کشاورزی را از منابع آبی پمپاژ نماید و آن را با سطح فشار مناسب در سیستم توزیع کند.

تأمین آب در فضاهای باغبانی و کشاورزی و حتی محیط گلخانه‌ای از مباحث چالشی است. بدون وجود آب هیچ فعالیت کشاورزی امکان‌پذیر نیست. اگر زمین‌های تحت کشت دیم را مستثنی کنیم، برای باقی فضاهای کشاورزی نیاز به تأمین آب مصنوعی داریم. برای این منظور انواع موتور پمپ کشاورزی طراحی ‌شده است.

در تأمین آب زمین‌های کشاورزی و باغبانی با دو الگوی کلی مواجه هستیم. اول آنکه باید بتوانیم آب را از منابع به سمت مزرعه هدایت کنیم. دوم آنکه باید بتوانیم آب را با سطح فشار کافی در داخل لوله‌های توزیع مناسب فعالیت آبپاش‌ها و قطره چکان‌ها فرستاده باشیم. در هر صورت باید از موتور پمپ کشاورزی استفاده کنیم. اما الگوی انتخاب پمپ با توجه به نوع کاربری و مقدار دبی و حتی فشار مورد نیاز سیستم تعیین می‌شود.

هر دستگاه موتور پمپ کشاورزی از کنار هم قرار گرفتن پمپ آب و موتورهای الکتریکی و بنزینی و حتی دیزلی ساخته ‌شده است. هر اندازه پمپ بزرگتر و قدرت آن در مکش و پمپاژ آب بالاتر باشد، ملزم به استفاده از موتورهای قدرتمندتر هستیم. قطر اینچ پمپ در مدخل‌های ورودی و خروجی از اصلی‌ترین معیارها برای تعیین ظرفیت پمپ و همچنین انتخاب موتور مناسب است.

انواع موتور پمپ کشاورزی در مدل‌های موتور پمپ ارتفاع بالا، موتور پمپ کف‌کش، موتور پمپ شناور و یا موتور پمپ آب‌های قدرتمند مناسب جابه‌جایی دبی زیاد آب دسته‌بندی می‌شوند. در هر صورت انواع موتور پمپ کشاورزی برای جابجایی آب آن‌هم با حجم زیاد به شکل اتوماتیک شده هستند. لذا حضور آنها در تداوم جریان کشاورزی چه در محیط باغ و مزرعه و حتی گلخانه الزامی است. در عین ‌حال می‌توانیم از موتور پمپ کشاورزی برای مقاصد شهری، تأمین آب خانه‌های روستایی، کنترل سیلاب‌ها و... استفاده کنیم.

انواع موتور پمپ کشاورزی را در مدل‌های چرخ و دسته دار مناسب حمل ‌و نقل ساده در فضای باغ و مزرعه طراحی می‌کنند. در عین ‌حال مدل‌های سنگین آن‌قدر حجیم هستند که باید از اتاقک مخصوص برای استقرار آنها در فضای باغ و مزرعه استفاده کرده باشید.

انواع تیلر

تیلرها در واقع تراکتورهای کوچک در فعالیت‌های باغبانی و کشاورزی هستند که در دسته مدل‌های روتیواتور و کولتیواتور دسته‌بندی می‌شوند. این دستگاه برای جابه‌جایی موتوریزه شده در فضاهای کشاورزی که زمین‌های گل‌آلود دارند، طراحی‌ شده است. از انواع تیلر برای تکمیل عملیات‌های خاک‌ورزی برای طی شدن مقدمات کشت گیاهان استفاده می‌شود. قاعدتاً می‌دانید که خاک‌ورزی از مهم‌ترین عملیات در آغاز فعالیت‌های کشاورزی است. شخم زن‌های قدیمی و یا شخم زن‌های مدرن که به تراکتورها متصل می‌شوند، نمونه‌های قدیمی هستند. شخم زن‌های دستی تجهیزات کندی هستند که کیفیت مناسبی برای شخم زمین‌ها ندارند. در مقابل برای خاک‌ورزی هر زمین نمی‌توانیم از ماشین آلات سنگین مانند تراکتورها استفاده کنیم. انواع تیلر برای حضوری قدرتمند در عملیات خاک‌ورزی زمین‌های کوچک و البته گل‌آلود مانند شالیزارها طراحی‌ شده است.

تیلرها در مدل‌های کولتیواتور و یا روتیواتور ماشین پایش خاک هستند. بسته به طراحی نوع تیغه پایش خاک، از آنها می‌توانیم برای شخم زنی و یا برهم زدن حجم خاک پس ‌از طی مراحل کاشت استفاده کنیم. در عین ‌حال انواع تیلر توان حمل گاری در سطح فعالیت‌های کشاورزی را دارند. این ماشین نوعی وسیله حمل ‌و نقل و یا حمل بار و یا انجام فعالیت‌های سخت خاک‌ورزی در محیط زمین‌های بزرگ زراعتی است.

سمپاش‌های کشاورزی

مبارزه با آفات همواره از مهمترین فعالیت‌های باغبانی و کشاورزی است. آفات به شکل انواع بیماری‌ها و یا حشرات موذی محصولات با ارزش زمین‌های کشاورزی و یا میوه‌ی درختان باغ را تهدید می‌کنند. بدون تردید در هر سطح از فعالیت‌های کشاورزی باید برای تقابل با انواع آفات آماده باشید. برای اینکار به انواع دستگاه سمپاش نیاز دارید. چرا که تنها می‌توانید با سمپاشی، آفات خطرناک را از سطح مزارع دور سازید.

انواع سمپاش تجهیزات توزیع سموم در سطح گسترده به شکل قطرات ریز با حالتی شبیه بارانی هستند. انواع سمپاش در مدل‌های دستی، پشتی موتوری، پشتی شارژی، فرغونی، زنبه‌ای و یا فوگر حرارتی دسته‌بندی می‌شوند. همگی این مدل‌ها سری تجهیزاتی هستند که می‌توانند محلول سمپاش را با فشار و فضایی گسترده از نازل‌های مخصوص خود پاشش نمایند.

سمپاش‌های دستی ساده‌ترین مدل سمپاش‌های باغبانی هستند که براساس ایجاد مخزن تحت فشار کار می‌کنند. این سمپاش‌ها دارای اهرمی دستی هستند تا مقدار فشار سیال داخل سیلندر مخزن دستگاه را به شکل دستی افزایش دهیم. پس ‌از تأمین فشار کافی با بازکردن اهرم، تخلیه‌ی عملیات سمپاشی از نازل دستگاه انجام می‌شود.

سمپاش‌های موتوری نمونه‌های کارآمدتری هستند. این سمپاش‌ها دارای بخش‌های موتوری شده برای تأمین پمپاژ سموم می‌باشند. سمپاش شارژی ساده‌ترین و کم‌توان ترین آنها است. این سمپاش‌ها از موتورهای الکتریکی کوچک و باتری‌های قابل شارژ شدن برای پمپاژ سیال سموم استفاده می‌کنند. مدل‌های سمپاش موتوری قوی‌ترین دستگاه‌های سمپاش قابل‌ حمل شدن هستند که از موتورهای احتراق داخلی بنزین سوز در طراحی کوله‌ای برای پمپاژ سموم استفاده می‌کنند.

سمپاش‌های زنبه‌ای و یا سمپاش فرغونی سری سمپاش‌های بزرگ مناسب عملیات‌های وسیع در زمین‌های پهناور کشاورزی و باغبانی می‌باشند. این سمپاش‌ها از موتورهای قدرتمند برای پمپاژ سموم استفاده می‌کنند. دارای دو عدد خروجی برای متصل شدن به نازل‌های سمپاشی هستند. هر کدام از این خروجی‌ها توان اتصال شیلنگ‌های 50 متری به بالاتر را دارند. سمپاش فرغونی در مدل‌های 100 و 200 لیتری طراحی می‌شود.

فوگر حرارتی مدرن‌ترین نمونه دستگاه سمپاشی است که با توان تولید مه از قطرات سموم برای سمپاشی استفاده می‌کند. مه تولید شده فوگر حرارتی جریانی غلیظ و متراکم است که در هر فضایی محدود نفوذ کرده و سمپاشی مؤثری را به انجام می‌رساند.

سیستم‌های سرمایش گلخانه‌ای

تعادل دمایی از مهم‌ترین فاکتورها در فضاهای گلخانه‌ای است. این در حالی است که محیط گلخانه دائماً در معرض گرما و محیط اطراف و خصوصاً تابش مستقیم نور خورشید قرار دارد. فضای بسته محیط گلخانه کاملاً مستعد گرم شدن بیش ‌از اندازه است. قاعدتاً چنین شرایطی اصلاً در حد تحمل گیاهان گلخانه‌ای نیست. تمهیدات ویژه برای تأمین تعادل دما در فضای گلخانه‌ای صورت می‌گیرد که سری تجهیزات سیستم‌های سرمایشی گلخانه‌ای از این نمونه‌ها هستند.

سیستم سرمایشی گلخانه‌ای مجموعه تجهیزاتی است که در طراحی کارآمد و محاسبه ‌شده در کنار هم قرار گرفته‌اند. سیستم‌های متداول پد و فن گلخانه‌ای از چنین تجهیزاتی هستند. این سیستم‌ها متکی بر گردش هوای مرطوب در فضای گلخانه‌ای طراحی ‌شده‌اند. به این شکل که با جریان یافتن آب در پد سلولزی سطوح بزرگ و خیس تهیه می‌شود. جریان باد از داخل این سطوح صورت می‌گیرد.

باد در مواجهه با پدهای خیس از آب کاملاً مرطوب می‌شود. در آن‌سوی فضای گلخانه از فن گلخانه‌ای در ابعاد استاندارد 140*140 یا 100*100 استفاده می‌شود. این فن‌ها مجهز به موتورهای الکتریکی قدرتمندی هستند که حجم هوای بسیار زیادی را مکش می‌نمایند. از آنجایی ‌که تنها بازشوی محیط گلخانه در سمت جداره پد سلولزی است، هوای مرطوب شده آن از طریق مکش فن گلخانه‌ای وارد فضای گلخانه خواهد شد. جریان هوای مرطوب، دمای محیط گلخانه‌ای را خنک می‌کند.

هواکش گلخانه‌ای مهم‌ترین بخش در طراحی سیستم‌های سرمایش گلخانه‌ای است. این هواکش‌ها دارای پره‌های استیل در ابعاد بزرگ همراه با قاب مکعبی شکل به اندازه‌های 140 و یا 100 سانتی‌متری هستند. در عین ‌حال از حضور موتورهای تک‌فاز و یا سه فاز برای مکش هوا استفاده می‌کنند. از هواکش گلخانه‌ای برای انواع سالن‌های مرغداری، دامداری، سالن‌های صنعتی و حتی فضاهای بزرگ مانند انبارها استفاده می‌شود.

پشم چین گوسفند

دامپروری از فعالیت‌های پایه در صنعت کشاورزی است. البته تمرکز دام در داخل ایران معطوف به پرورش گوسفند است. بهتر است بدانید که ایران یکی از ده کشور برتر در پرورش گوسفند می‌باشد. تمامی این گوسفندان نیز در آغاز فصل گرما به پشم چینی نیاز دارند. دستگاه پشم چین گوسفند برای سرعت بخشیدن به فعالیت پشم چینی دامداران طراحی ‌شده است. با پشم چین گوسفند تعداد زیاد گله را در مدت‌ زمانی کوتاه پشم چینی خواهید کرد. در عین ‌حال خطر زخمی شدن گوسفندان کمتر است. از طرفی پشم‌ها در شرایط مطلوب و بهتری چیده می‌شوند.

پشم چین گوسفند ساختاری شبیه به ریش تراش آقایان با ابعادی بزرگتر، مؤثرتر، قدرتمندتر و تیغه‌های بلندتر دارد. پشم چین گوسفند با طراحی تیغه‌های متفاوت عرضه می‌شود. برندهای آلمانی بهترین‌های بازار هستند. با این ‌وجود پشم چین های سوییسی و یا ترک نیز از کیفیت ساخت مناسبی برخوردار هستند. هر دامدار برای سرعت بخشیدن به کار پشم چینی گوسفندان به یک دستگاه پشم چین قدرتمند و کارآمد نیاز دارد. این دستگاه طول دوره پشم چینی را کوتاه می‌کند و بر کیفیت پشم‌های چیده ‌شده می‌افزاید.

چاله کن

چاله کن‌ها از ایده‌های جذاب و نوین در تجهیزات کشاورزی هستند. این ماشین‌های کوچک اما قدرتمند مخصوص حفر چاله در ابعاد کوچک تا عمق 80 سانتی‌متری طراحی ‌شده‌اند. از چاله کن ها برای حفر چاله‌های کم عمق مناسب کاشت نهال و یا استقرار انواع تیرک و پایه مناسب فنس کشی تا نصب تیرهای برق و چراغ استفاده می‌شود.

چاله کن ها دارای مته‌های ماردونی شکل هستند. این مته‌ها در قطرهای گوناگون می‌باشند که بسته به نوع چاله می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. هر دستگاه چاله کن مجهز به موتور قدرتمند بنزین سوز از نوع تک ‌سیلندر می‌باشد. این موتور در بالاترین بخش شاسی دستگاه نصب شده ‌است. انواع چاله کن در مدل‌های تک‌ نفره و یا دو نفره طراحی می‌شوند. چاله کن‌های سبک‌ وزن که قدرت حفاری کمی دارند، از نمونه‌های تک ‌نفره هستند. در طراحی این نوع چاله کن از یک دسته برای هدایت دستگاه حین حفاری استفاده می‌شود.

چاله کن های سنگین دارای دو عدد دسته هستند تا توسط دو نفر در حین کار نگه ‌داشته شوند. البته برخی از چاله کن ها با طراحی شاسی فرغون شکل طراحی ‌شده‌اند که شرایط جابه‌جایی ساده‌ای دارند و کار حفاری با آنها ساده است.

کلاغ پران

کلاغ پران دستگاه تولید صدای بلند مناسب فضاهای بزرگ مانند محیط مزارع است تا باعث ایجاد ترس در حیوانات و پرندگان شود. این دستگاه قادر است تا در فعالیت متوالی و حداکثر هر دو دقیقه یک‌بار صدایی بلند در حد 120 دسی‌بل شبیه به شلیک گلوله‌ی تفنگ را تولید نماید. این صدا در حد شلیک تفنگ ژ سه بلند است و باعث ترس حیوانات و خصوصاً پرندگان می‌شود.

محصولات زراعی به همان اندازه که برای ما جذاب هستند، مورد توجه حیوانات و پرندگان نیز قرار می‌گیرند. تهاجم پرندگان غیر قابل کنترل است و در صورت حمله می‌توانند به سرعت تمام محصول زراعتی باغات و مزارع را نابود کنند. حمله حیوانات وحشی مانند گراز و روباه به فضای مزرعه نیز چالش‌برانگیز است. تولید صدای بلند یکی از بهترین راه‌ها برای ترساندن حیوانات و دور کردن آنها از فضای باغ و مزرعه است. کلاغ پران دستگاه تولید صدا مخصوص ایجاد ترس در پرندگان می‌باشد.

این دستگاه با احتراق گاز در محفظه‌ای حفاظت‌ شده و هدایت موج بلند انفجار گاز باعث تولید صدای بلند شبیه به شلیک گلوله می‌شود. هر دستگاه کلاغ پران دارای یک لوله بلند برای هدایت صدا است. کافی است دهانه‌ی لوله را به سمت فضای زراعی تنظیم کنید تا موج صدای بلند دستگاه باعث ترس پرندگان شود. از تزریق گاز مایع در محفظه انفجار و طراحی سیستم جرقه زنی که در بازه زمانی‌های تنظیم شده فعالیت می‌کند، برای تولید صدای انفجار استفاده می‌شود.

انواع کلاغ پران در مدل‌های مکانیکی و الکترونیکی طراحی ‌شده‌اند. این دو در تمامی مکانیزم تولید انفجار و ایجاد موج صدای بلند یکسان هستند. فقط در طراحی سیستم جرقه زن تفاوت‌هایی دارند. در مدل‌های ساده از جرقه‌زن مکانیکی استفاده می‌شود. اما برای طراحی مدل‌های مدرن با قابلیت تنظیم مدت زمان از سیستم جرقه زنی الکترونیکی استفاده ‌شده است.

سخن پایانی

تجهیزات کشاورزی حضور ما را در فعالیت‌های سخت و بی‌پایان کشاورزی ساده‌تر خواهد کرد. بدون استفاده مفید و کارآمد از ماشین آلات کشاورزی نمی‌توانیم عملکرد بهینه در چنین فعالیت سخت داشته باشیم. ماشین آلات کشاورزی طراحی‌ شده‌اند تا سرعت کار ما در فعالیت‌های باغبانی و زراعتی را افزایش دهند. در عین ‌حال بهره‌وری محیط باغ و مزرعه را توسعه داده و در کیفیت نهایی محصولات کشاورزی تأثیرگذار باشند. از طرفی با حضور مفید تجهیزات کشاورزی و باغبانی می‌توانیم منابع آب را مدیریت کرده و از آن برای بهره‌برداری زمین‌های بیشتری استفاده کنیم. بدون تردید استفاده مناسب و حرفه‌ای از تجهیزات کشاورزی و باغبانی باعث ارتقای کیفی و کمی فعالیت‌های کشاورزی خواهد شد.

در حال حاضر انواع تجهیزات کشاورزی در مدل‌های گوناگون محصول برندهای متعدد از کشورهای متفاوت در سطح بازار حضور دارند. عمده این محصولات از کشور چین هستند. اما در برندهای چینی نیز رده‌بندی گسترده از محصولات باکیفیت و بی‌کیفیت مطرح است. برندهای کره‌ای، ژاپنی، آلمانی، ایتالیایی و... همیشه از بهترین‌های بازار هستند. به شرط آنکه توانسته باشید تا از نمونه‌های اصلی برندهای مطرح محصولی را تهیه نمایید. محصولات کپی شده و یا قلابی بلای جان بازار بزرگ تجهیزات کشاورزی هستند که ممکن است دامن شما را هم بگیرند. قاعدتاً برای انجام فعالیت‌های حرفه‌ای خود در دنیای بزرگ کشاورزی نیاز به ماشین آلات حرفه‌ای، خوش ‌ساخت، با ظرفیت کافی از برندهای اصلی بازار دارید.

برای خرید و یا اطلاع از قیمت ادوات کشاورزی می‌توانید از خدمات فروش آنلاین سایت نیکا کورپ استفاده کنید. نیکا کورپ مجری اصلی فروش مستقیم انواع تجهیزات کشاورزی در سراسر کشور است. در این مجموعه محصول برندهای اصلی بازار در کنار برندهای مطرح چینی عرضه شده ‌است. در عین ‌حال نیکا کورپ همواره خود را متعهد به درج اطلاعات دقیق فنی و ارائه مطالب آموزشی مفید در زمینه ماشین آلات کشاورزی می‌داند. در صورت لزوم و برای کسب اطلاعات کامل فنی و تحلیل کاربردی هر یک از تجهیزات کشاورزی می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای کارشناسان خبره گروه نیکا کورپ استفاده کنید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر