خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

تفاوت شمشه ماله با ماله پروانه ای در چیست؟

فهرست مطالب

تفاوت شمشه ماله با ماله موتوری

ابزار و تجهیزات ساختمان‌سازی، در انواع و کاربردهای مختلفی تولید می‌شوند. نیاز به اعمال تغییرات و اصطلاح خاصی بر مصالح باعث شده تا بسته به نیاز موجود، تجهیزات ساختمان‌سازی جدا از تفاوت در هدف ساخت، در نحوه کار نیز تفاوت‌هایی با هم داشته باشند.

شناخت این تفاوت‌های اهمیت زیادی دارد زیرا هم در هنگام کار باعث ایجاد اختلال در کار ساختمانی نخواهد شد و هم کمک می‌کند تا در هنگام خرید این تجهیزات در دام انتخاب‌های غلط نیوفتید. بر همین مبنا ما بر آن شدیم تا تفاوت دو وسیله با ماهیت نزدیک، یعنی ماله پروانه‌ای و شمشه ماله را برای شما همراهان گرامی تشریح کنیم.

پیش از هر چیز تلاش می‌کنیم تا به تفکیک با ماله پروانه‌ای و سپس شمشه ماله آشنا خواهیم شد و سپس تفاوت این دو را بررسی خواهیم کرد. 

از ماله برای چه کاری استفاده می‌شود؟

ماله که دسته‌بندی عام این ابزار است و فارغ از ماله پروانه‌ای یا شمشه ماله بودن در مورد آن صحبت می‌کنیم، وسیله‌ای برای اصلاح بر روی بتن و کار بر روی آن است. تیم ساختمانی در برخی مقاطع نیازمند بتن‌ریزی هستند.

بتن چون ماده‌ای خمیری شکل است، باید پس از ریخته شدن بر سطح مقطع، به طرق مختلفی صاف شود. این صاف کردن که به کمک ماله پروانه‌ای یا شمشه ماله انجام می‌شود، اهداف مختلفی دارد. بدیهی‌ترین و ابتدایی‌ترین کاربرد آن تراز و صاف نمودن سطح بتن ریخته شده است. البته کاربرد این ابزار منحصر به این نیست و بسته به انواع مختلفی که دارند، کارکردهای متفاوتی را پشتیبانی می‌کنند.

شمشه ماله ؛ انواع و کارکرد آن‌ها

شمشه ماله ‌ها در دو نوع بسته به کارکردی که در بتن‌ریزی دارند قابل تهیه هستند؛ نوع دستی و نوع موتوری. نوع موتوری شمشه ماله که به آن شمشه ویبره نیز گفته می‌شود با نوع دستی از نظر عملکرد تفاوت‌های خاصی دارد.

قطعاً از نام آن‌ها مشخص است که شمشه ماله دستی یک ابزار بدون هیچ بخش متحرکی بوده و صرفاً با اتکای بر قدرت دست کار مد نظر را انجام می‌دهد. شمشه ماله دستی مانند یک جارو سطح بتن ریخته شده را جارو کرده و باعث می‌شود تا بی‌نظمی‌ها در سطح بتن از بین رود.

انجام کار با آن شباهت به کشیدن تیغ بر سطح بتن دارد؛ سطح بتن را صاف، صیقلی و تا حد بسیار کمی تراز می‌کند. اما شمشه ویبره یا همان شمشه موتوری از یک بخش متحرک، اضافه بر قدرت دست، برای تحرک و لرزش کمک می‌گیرد. این لرزش و تحرک کمک می‌کند تا شمشه ویبره اثر بیشتری داشته و با تکانه‌های خود سطح بتن را تراز کند.

در کنار تراز کردن، این نوسان تکانه‌ها باعث می‌شود تا بطن بتن از حفره‌ها خالی شود. اکثر این حفره‌ها در طول بتن‌ریزی به علت مخلوط شدن هوا با خمیر بتن ایجاد می‌شوند و با کمک شمشه ویبره قابل تخلیه از بدنه بتن هستند. استفاده از شمشه ماله باعث می‌شود تا مقاومت بتن شما تا حد چشمگیری افزایش پیدا کند.

قیمت شمشه ماله دستی ارزان‌تر است و شمشه ویبره قاعدتاً قیمت بالاتری دارد.

ماله پروانه‌ای؛ چرخش در خدمت صیقل

ماله پروانه‌ای نیز همانند مدل‌های پیشین، یک دستگاه بسیار پر کاربرد در دنیای ساختمان‌سازی است و بدون استفاده از آن موفقیت کامل عملیات بتن‌ریزی ممکن نیست. ماله موتوری از نظر شکل ظاهری و نوع ساخت مکانیکی دارای تیغه‌هایی است که به شکل دایره‌ای حول یک محور چرخیده و با سطح بتن ریخته شده تماس پیدا می‌کنند.

ماله پروانه‌ای بخاطر قابلیت چرخشی که در حین حرکت دارد به طرز بهتری می‌تواند در کف‌سازی سطح بتن کمک کند.

چرخش مداوم به اصطلاح پروانه روی سطح بتن با حرکات دست اپراتور کمک می‌کنند تا اضافات سطح بتن از بین رفته، سطح صیقلی شده و در مجموع تخلخل بتن کاهش پیدا کند. تخلخل بتن به معنی وجود سوراخ‌هایی در مقیاس کوچک در بدنه بتن است.

وجود این سوراخ‌ها باعث ضعف بتن شده و به همین علت باید به کمک ماله پروانه‌ای این سوراخ‌ها را تا حد امکان کاهش داد. قیمت ماله پروانه‌ای نیز به جزئیات مختلفی ربط دارد؛ از برند ساخت آن تا ابعاد.

ماله پروانه‌ای در مقایسه نسبی با شمشه ماله

بررسی این دو در تقابل با یکدیگر کار آسانی نیست چون جزئیات فراوانی دارد اما تا سر حد امکان تفاوت‌های موجود را بررسی خواهیم کرد. در شمشه ماله اگر از نوع دستی باشد، به نیروی بیشتری برای صاف کردن سطوح نیاز بوده و این در حالی است که با وجود صرف نیروی بیشتر، تنها می‌توان سطح بتن را با کیفیت تمام صیقل داد ولی بدنه بتن همچنان با مشکلات مختلفی پابرجا می‌ماند. چون در نوع دستی فشار کافی برای اصلاح بتن باید با دست وارد شود، کیفیت کار خیلی بالا نیست ولی در ماله پروانه‌ای کیفیت خروجی بتن بسیار بهتر است.

چرخش مداوم پره‌های ماله پروانه‌ای کمک می‌کند تا سطح بتن با کیفیت بیشتری تراش خورده و در نهایت سطح صاف‌تری داشته باشیم به همین علت معمولاً در گام اول برای پخش و صاف کردن ابتدایی بتن روی مقطع از شمشه ماله استفاده می‌کنند اما پس از این از ماله پروانه‌ای برای تکمیل کار استفاده می‌کنند.

یک تفاوت چشمگیر مربوط به همین نکته است که شمشه ماله در مراحل ابتدایی بتن‌ریزی کاربرد دارد ولی ماله پروانه‌ای در مراحل بعدتر اثرگذاری لازم را دارد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر