خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

تفاوت موتور ویبراتور برقی، بنزینی و دیزل

فهرست مطالب

بررسی جامع در تفاوت موتور ویبراتور برقی، بنزینی و دیزلی

برای افزایش استحکام سازه های بتنی، در مرحله بتن ریزی، زمانیکه هنوز بتن در فاز سیالی خود به سر می برد، از یک ابزار کارآمد به جهت خروج حباب های مانده در بتن استفاده می شود. شیلنگ ویبراتور در انواع گوناگونی که دارد، همراه با نیرو های محرکه ی متنوع که از آنها برخوردار شده است، به گونه ای طراحی شده تا بتواند همراه با ارتعاشات سنگین در اعماق بتن، حباب‌ های مانده را خارج سازد. از ویبراتور برقی تا استفاده از موتور های احتراق داخلی، نمونه های این تنوع در موتور ویبراتور هستند.

عملکرد کامل و بدون نقص شیلنگ ویبراتور است که می تواند این مهم را به طرزی صحیح و با کیفیت به انجام رساند. در عملکرد مطلوب شیلنگ ویبراتور جدا از خود شیلنگ، متریال به کار رفته در آن، انعطاف مطلوب و دوام و استحکام خوبی که باید داشته باشد، نیروی محرکه نیز بسیار حائز اهمیت است. یک شیلنگ ویبراتور، مجموعه ای متشکل از دو جز است. شیلنگ منعطف با قابلیت ایجاد ارتعاش و منبع مولد این ارتعاش که اصولاً یک موتور با شفت گردان خواهد بود.

در کارکرد های حرفه ای از شیلنگ ویبراتور باید به همان اندازه که برای انتخاب خود شیلنگ همت و دقت دارید، در انتخاب مولد نیز نکات حرفه ‌ای را در نظر گرفته باشید. از ویبراتور برقی تا ویبره بنزینی بتندر کنار مولد هایی دیگر همچون موتور های دیزلی، هر کدام به هدفی طراحی و تولید می ‌شوند و در شرایط مخصوص به خود مورد استفاده قرار می گیرند.

آگاهی از شرایط متنوع کاری در کارکرد شیلنگ ویبراتور می ‌تواند در انتخاب صحیح مولد مناسب یاری رسان باشد. از این رو در رسیدن به یک شرایط کاری مطلوب، همراه این مقاله باشید تا اندکی بیشتر و بهتر از تفاوت های حاکم بر موتور ویبراتور برقی، بنزینی و یا دیزلی بدانید.

موتور در ویبراتور برقی یا بنزینی چگونه تجهیزی است؟

هدف از اتصال شیلنگ ویبراتور به موتور ویبره، تامین نیروی گردشی و تبدیل آن به ضربه و ارتعاش است. در داخل شیلنگ ویبراتور مکانیکی تجهیزی وجود دارد که می ‌تواند این نیروی گردشی را تبدیل به یک نیروی لرزشی شدید کند. در واقع تنها مولدی که می ‌توان برای کارکرد شیلنگ ویبراتور در نظر گرفت، همین موتور ها با توان نیروی گردشی هستند.

موتور ویبراتور دستگاهی است به مانند تمام موتور هایی که می شناسید. تجهیزی که با هدف تولید یک نیروی گردشی کار می ‌کند. همان طور که می توان برای رسیدن به یک موتور از انواع برقی، بنزینی و یا دیزلی بهره ‌مند شد، در موتور ویبراتور نیز شاهد انواع مولد ها هستیم. موتور ویبراتور برقی و یا بنزینی و شاید دیزلی، همگی با هدف تامین نیروی گردش شیلنگ ویبراتور ساخته می‌ شوند.

نوع موتور ویبراتور بسته به شرایط گوناگون کاری انتخاب خواهد شد. کارکرد در محیط های بسته و یا تامین توان های بالا، در کنار شرایط تامین سوخت و حتی وجود نیروی برقی است که فاکتور های اصلی تا فرعی در انتخاب نوع موتور ویبراتور می باشند.

از این رو هر گاه در اقدامی به جهت خرید یک دستگاه ویبراتور برقی تا بنزینی، راهی بازار هستید، لزوماً باید یک تصمیم جامع در باب خرید موتور ویبراتور داشته باشید. این مقاله را داشته باشید تا بهتر بتوانید تفاوت ‌های کاری در انواع موتور ویبراتور را در زمان خرید به کار بندید.

خرید موتور ویبراتور و توجه به وسعت کار

یکی از دلایل اصلی که می تواند فاکتور مهم در انتخاب شما برای خرید موتور ویبراتور برقی یا بنزینی باشد، وسعت کار بتن ریزی شده ی پروژه خواهد بود. قدرت موتور ویبراتور در پروژه‌ های بزرگ حرف اول را می ‌زند. خصوصاً که در این پروژه ‌ها مستلزم استفاده از شیلنگ های ویبراتور بسیار بلندتر و یا قطورتری هستیم و این افزایش حجم لزوما قدرت بالاتری می ‌خواهد.

انواع ویبره بنزینی بتنو یا نوع دیزلی به مراتب قدرت بالاتری به نسبت ویبراتور برقی تولید می کنند. از این رو عموماً در مسیر بتن ریزی پروژه های بزرگ ساختمان سازی، انتخاب ویبره بنزینی بتنو یا نوع دیزلی در اولویت بالاتری به نسبت انواع ویبراتور برقی قرار می‌ گیرد.

خصوصا که انواع بنزینی و دیزلی را می‌ توان در زمان ‌های بسیار طولانی ترین مورد استفاده قرار داد. از طرفی قیمت ویبراتور برقی به نسبت بسیار کمتر از قیمت ویبراتور بنزینی خواهد بود. همین تفاوت فاحش در قیمت ‌ها است که انجام عملیات ویبره در پروژه ‌های کوچک را مجاب به تهیه ی انواع برقی کرده است.

اندازه و شرایط کارکرد، فاکتور تاثیرگذار در انتخاب موتور ویبراتور

اگر چه انواع ویبراتور بتن دیزلی، قدرت های بسیار بالایی تامین می ‌کنند؛ اما این قدرت را در کنار وزن بالا، حجم وسیع و تولید صدای بسیار بیشتر از انواع برقی تامین خواهند کرد. موتور ویبراتور دیزلی یک موتور بسیار سنگین، حجیم و پر سر و صدا است. نوع بنزینی موتور ویبراتور نیز به نسبت کمتر از انواع دیزلی تولید صدا می کند؛ ولی باز هم از صدای قابل توجهی برخوردار است.

شاید اگر در یک پروژه راهسازی در قلب بیابانی هستید و یا فضای بسیار بزرگی در کارگاه دارید و می توانید یک سمت آن را در جوش و خروش پر سر و صدای موتور ویبراتور بگذارید، انواع دیزلی و یا بنزینی به کار شما آید؛ اما در فضا های محدود کارگاهی، حضور در مناطق مسکونی، کار در طبقات و... دیگر نمی توان تحمل صدای بالا در کنار حجم و وزن سنگین انواع دیزلی را داشت. برای این موارد موتور ویبراتور برقی مناسب خواهد بود.

شرایط محیطی و تاثیر آن در خرید ویبراتور بتن

یکی از عمده عوامل تاثیرگذار در انتخاب نوع موتور ویبراتور، شرایط محیط است. این شرایط می ‌تواند از تامین امکانات تا ویژگی های ذاتی محیط را شامل شود.

¨     تامین امکانات: برای محیطی که نمی تواند نیروی برق شما را تامین سازد، چگونه می توانید از موتور ویبراتور برقی استفاده کنید؟ خصوصا اگر این موتور ویبراتور از نوع سه فاز باشد. از طرفی اگر تامین سوخت بنزینی و یا گازوئیل در محیط با چالش ‌های جدی رو به ‌رو باشد نیز می‌ تواند در انتخاب شما تاثیرگذار باشد. عوامل متعدد دیگری نیز در این ماجرا دخیل می شوند. کار در ارتفاع و یا کار در طبقات که احتمالاً تحمل وزن سنگین موتور ویبراتور دیزلی را نداشته باشند.

¨     ویژگی‌ های ذاتی محیط: یک محیط می‌ تواند شرایط آب و هوایی و یا ساختار غیرقابل تغییری داشته باشد. شرایطی که ایجاد آنها و یا تغییر آنها در اختیار انسان قرار ندارد. مثلاً موتور ویبراتور دیزلی در آب و هوای سرد به خوبی کار نمی کند و یا در محیط های مرطوب و نمناک استفاده از موتور ویبره برقی توجیه ‌پذیر نیست. همچنین آلودگی صوتی انواع موتور ویبراتور دیزلی در یک فضای مسکونی را نمی‌ توان پذیرفت و آلودگی ناشی از گاز های خارج شده از اگزوز آنها را چطور می توان در یک محیط بسته به مانند تونل ها تحمل کرد؟

قیمت موتور ویبراتور اصلی ‌ترین فاکتور در انتخاب موتور ویبراتور

قیمت ویبراتور برقی به نسبت دیگر انواع موتور ویبراتور پایینتر است. نوع دیزل موتور ویبراتور از قیمت بسیار بالایی برخوردار است و جز در موارد استفاده در پروژه های بزرگ، غالباً خریداری نمی شوند. قیمت ویبراتور بنزینی در یک حد میانه قرار دارد. از انواع دیزلی ارزان تر و از انواع برقی گران تر هستند؛ اما پرفروش ترین آنها نیز می باشند. چرایی این فروش بالا می ‌تواند در اطمینان کارکرد آنها باشد. اگر چه قیمت ویبراتور برقی بسیار مطلوب است؛ اما نیروی برق در همه جا در دسترس نمی باشد. در حالیکه می توان در هر جایی با چند لیتر بنزین، ویبره بنزینی بتنرا به راه انداخت.

بررسی موتور های برقی تا بنزینی و دیزلی در یک مقیاس کلی

موتور ویبراتور برقی برای پروژه های بزرگ تعریف نشده است. در حالیکه می توان از ویبره بنزینی بتن و یا انواع موتور ویبراتور دیزل انتظار تامین قدرت لازم برای پروژه ای بزرگ ساختمانی را داشت.

  •         موتور های احتراق داخلی مانند انواع دیزل در هوای سرد کارایی خود را از دست می دهند. در حالیکه انواع ویبراتور برقی خارج از دمای محیط کارکرد یکسانی دارند.
  •         ویبراتور برقی در محیط های مرطوب خطر آفرین هستند. این موضوع در انواع بنزینی و یا دیزل مشکلی ایجاد نمی کند.
  •         انواع موتور های احتراق داخلی به علت تولید دود، مناسب فضا های بسته نیستند. مشکل آلودگی محیط در انواع ویبراتور برقی وجود ندارد؛ مگر آنکه از ژنراتور تولید برق استفاده شود و این ژنراتور در فضای بسته مانده باشد.
  •         موتور های دیزلی مشکل آلودگی صوتی ایجاد می کنند، از این رو در محیط های مسکونی مناسب نیستند. تولید صدا در ویبراتور برقی یک موضوع قابل تحمل است.
  •  

  •         موتور دیزلی و حتی بنزینی قدرت بالایی دارند و این قدرت را به شکل یکنواخت تولید نمی کنند. ضربات شیلنگ ویبراتور در موتور های احتراق داخلی به شدت ناهماهنگ و گاها همراه با ضربات سنگین و ناگهانی است. ضربات در ویبراتور برقی بسیار یکنواخت تر و بهتر است؛ اما قدرت لازم را ندارد.
  •         قیمت ویبراتور برقی بسیار کمتر از قیمت ویبراتور بنزینی و یا دیزل می باشد.

آنچه گفتیم خلاصه ی جامعی بود از تفاوت های اجرایی تا ذاتی انواع موتور ویبراتور.  قطعا نمی توان برای تمام شرایط متنوع کاری یک جور فرمول را ترتیب داد. از طرفی نمی توان تمام تنوع پروژه های ساختمانی را در یک غالب تعریف قرار داد. انتخاب از ویبره برقی بتن تا انواع بنزین و دیزل یک ماجرای کاملا مهندسی و در نتیجه ی تجربه ی افراد است. بهتر است در این انتخاب هوشمندانه همراه با کسب مشاوره های لازم اقدام کنید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر