خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

تفاوت موتور پمپ 2 اینچ با 3 اینچ در چیست؟

فهرست مطالب

تفاوت موتور پمپ 2 اینچ با 3 اینچ در چیست؟

در خرید تمام وسایل و ابزار صنعتی یا کشاورزی، دقت به برخی از مشخصات بسیار اهمیت دارد؛ به طرزی که اگر به این مشخصات دقت نکنید، ممکن است یک وسیله به‌کلی ناکارآمد خریداری کنید. از طرفی دیگر در بسیاری از مواقع بدون درک این مشخصات نمی‌توان به درستی تصمیم گرفت.

مثلاً در وسیله‌ای خاص هنگامی که صحبت از سایز می‌شود مقصود قطر تیغه برنده آن است و در وسیله دیگری مقصود طول شیلنگ آن؛ این نشان می‌دهد که در مورد هر وسیله نیاز است تا منحصراً شناخت کافی از مشخصات وسیله و اصطلاحات معروف آن داشته باشیم.

اما در خرید موتور پمپ نیز این موضوع حاکم است؛ ممکن است با عبارت‌هایی مانند موتور پمپ 2 اینچی یا موتور پمپ 3 اینچی روبرو شده باشید اما به درستی متوجه مقصود این پسوندها نباشید. هدف اصلی ما از نگارش این یادداشت، مانند همیشه ایجاد دید واضح‌تری نسبت به یک ابزار خاص است و این بار موتور پمپ را در نقطه تمرکز خود داریم.

در ادامه نگاهی به مفهوم اینچ در موتور پمپ داشته و تلاش می‌کنیم تا پس از درک معنی این اصطلاح، تفاوت موتور پمپ 2 اینچ با 3 اینچ را تشریح کنیم. پس برای رسیدن به پاسخ این پرسش که تفاوت موتور پمپ 2 اینچ با 3 اینچ چیست، تا انتها با ما همراه باشید. در این یادداشت با عناوین زیر مواجه خواهید شد:

  •         به اساس کار پمپ آب رجوع کنیم
  •         دِبی چیست و چه معنایی دارد؟
  •         نگاهی به اصل تفاوت
  •         تفاوت موتور پمپ 2 اینچ با 3 اینچ ناشی از چیست؟

به اساس کار موتور پمپ آب رجوع کنیم

یک بار دیگر به فلسفه و اساس کار موتور پمپ رجوع کنید؛ این وسیله یک نیروی مکانیکی را به سیال(آب) منتقل کرده و از این طریق کمک می‌کند تا آب در راستای مدنظر ما حرکت کنید. در حالی که در طبیعت همواره حرکت آب منطبق بر نیروی گرانش است، گاهی ما نیاز داریم تا آب را برخلاف جهت اعمال آن یا عمود بر آن راستا به حرکت درآوریم.

با دقت در این توضیح اولین پرسشی که در مورد مشخصات یک موتور پمپ شکل می‌گیرد این است که موتور پمپ فرضی توان به حرکت درآوردن چقدر آب را دارد؟ در پاسخ به این پرسش باید به مفهوم دِبی نیز رجوع کنیم.

دِبی چیست و چه معنایی دارد؟

دِبی یک کمیت فیزیکی برای تشخیص میزان آب جابجا شده در واحد زمان است که گاهاً به آن میزان آبدهی نیز گفته می‌شود. رایج‌ترین واحدی که برای سنجش دبی استفاده می‌شود، مترمکعب بر ثانیه است و فرمول محاسبه این کمیت به شرح زیر است:

  •         Q= A * u

در فرمول فوق Q همان دبی است، A مساحت سطح مقطع خروجی است و u همان سرعت خروج است. در هنگام اشاره موتور پمپ 2 اینچیو موتور پمپ 3 اینچی، مقصود از این پسوندهای به‌کاررفته در بخش انتهایی اشاره به همین دبی خروجی موتور پمپ است. حال با این دید بهتر می‌توان به تفاوت موتور پمپ 2 اینچ با 3 اینچ پرداخت.

پیش از پرداختن به تفاوت موتور پمپ 2 اینچ با 3 اینچ

پیش از پرداختن به تفاوت موتور پمپ 2 اینچ با 3 اینچ باید دو پیش‌نیاز را در ذهن داشت:

  •         شما با اعلام اینچِ موتور پمپ عملاً نوع آن را از نظر سوخت مصرفی با نحوه عملکرد تعیین نمی‌کنید. هر چند ممکن است که مثلاً قریب به اتفاق موتور پمپ‌های 1 اینچ بنزینی باشند یا تنها موتور پمپ‌های دیزلی 4 اینچی باشند اما شما در این نوع از اشاره به موتور پمپ تنها میزان دبی آب خروجی آن را مد نظر دارید.
  •         در کنار توجه به مورد فوق، باید اشاره کرد که موتور پمپ 3 اینچی در هر سه نوع بنزینی، دیزلی و نفت-بنزین تولید شده و موتور پمپ 2 اینچینیز در دو نوع بنزینی و نفت-بنزین تولید می‌شوند. پس با این وجود متوجه خواهید شد که در هنگام نام بردن از اینچ در موتور پمپ آب، به وضوح مشخص نیست که مقصود شما از سوخت مصرفی آن چیست.

نگاهی به اصل تفاوت

احتمالاً خودتان نیز تا به اینجای متن متوجه شده باشید که ریشه اصلی تفاوت موتور پمپ 2 اینچ با 3 اینچ در میزان دبی آب خروجی است. در موتور پمپ 2 اینچ میزان خروجی آب در هر ثانیه کمتر از میزان خروجی آب در موتور پمپ 3 اینچاست. این نشان می‌دهد که در شما در صورت نیاز به سرعت بیشتر در پمپاژ آب، نیاز است تا از موتور پمپ 2 اینچی استفاده کنید که قطعاً برای شما هزینه بیشتری نیز به همراه دارد.

اما در صورتی که نیازی به این حد از سرعت ندارید و با حد کندی پمپاژ آب در موتور پمپ 2 اینچ کنار بیایید، نیازی نیست که هزینه اضافی برای خرید موتور پمپ 3 اینچ بپردازید.

به طور مثال در آبیاری باغات و مزارع، دبی آب اهمیت دارد و باید به میزان مناسبی آب را در زمان مناسبی به سطح زمین برد اما در پمپ تخلیه استخر شیلات یا استخر باغات شما نیازی به سرعت بالا ندارید و می‌توانید از دبی کمتر موتور پمپ 2 اینچ استفاده کنید.

تفاوت موتور پمپ 2 اینچ با 3 اینچ ناشی از چیست؟

در کنار اینکه تفاوت این دو به چه معناست، بد نیست تا در این مورد که این تفاوت ناشی از چیست و در چه مشخصاتی از وسیله تمایز ایجاد می‌کند توضیحاتی ارائه کنیم. قطعاً این تفاوت ناشی از قدرت موتور و جزئیات طراحی موتور پمپ فرضی است. در شرایط برابر هر قدر قدرت موتور پمپ آب بیشتر باشد دبی خروجی بیشتر بوده و امکان ارسال آب از یک نقطه به نقطه دیگر با سرعت و فشار بیشتری فراهم است.

به همین علت معمولاً موتور پمپ 4 اینچی موتوری با قدرت 7 اسب بخار یا بیشتر دارند و در موتور پمپ 1 اینچ شاهد قدرت بسیار کم 3 اسب بخاری هستیم. البته گاهی جزئیات طراحی موتور پمپ نیز اهمیت پیدا کرده و مثلاً در یک دبی برابر 2 یا 3 اینچی، دو برند متفاوت از دو توان متفاوت از موتور استفاده می‌کنند. مثلاً هوندا برای دبی‌های 2 و 3 اینچ بین 5 تا 7 اسب را مد نظر دارد اما روبین بین 4 تا 6 اسب را مد نظر دارد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر