خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

تفاوت میکسر برقی بتن با میکسر گازوئیلی در چیست؟

میکسر بتن دنده کمر با حجم 400 لیتری

فهرست مطالب

میکسر بتن برقی یا دیزلی، انتخاب شما کدام است؟

برای ساختن ساختمان های امروزی لازم است تا بتن مرغوب و باکیفیت داشته باشید. از این رو ساختن بتن در فضا های ساختمان سازی امروزی یک امر جدی محسوب می‌ شود. نکته ‌ای که ارتباط تنگاتنگی با استحکام آینده سازه خواهد داشت.

ساختن بتن همراه با دستگاه های گوناگون در مدل ها و حجم های متنوع از میکسر بتن انجام خواهد شد. اصولا مهندسین و یا متخصصین امر ساختمان سازی با توجه به نوع سازه و یا عملیات بتن ریزی ای که پیش رو دارند، نوع و یا حجم میکسر بتن مورد نظر خود را انتخاب می کنند. لازم است تا با نگاهی مهندسی شده از میان میکسر برقی بتن و یا میکسر دیزلی بتن و شاید انواع بنزینی یکی را انتخاب کنید.

میکسر بتن دنده کمر با حجم 400 لیتری

مقایسه میان انواع میکسر بتن از مدل های برقی تا دیزلی، یک مقایسه هوشمندانه است که کاملاً متوجه نیاز های ساخت و ساز شما می باشد. اینکه در چه فضایی از ساخت و ساز هستید، در چه سطحی از امکانات به سر می برید، چه مقدار از بتن در هر بار عملیات بتن ریزی می خواهید و... . داشتن یک نگاه مهندسی شده در این فاکتور ها است که در نهایت آن میکسر بتن ایده ‌آل را برای شما تعیین خواهد کرد.

همین نکات است که گاها باعث می ‌شود تا افراد اهل فن، آنها که عملیات های بتن ریزی قسمتی از شغل و حرفه آنها می باشد، دغدغه انتخاب در میان انواع میکسر بتن را داشته باشند این مقاله با نگرش ایجاد یک فضای مقایسه ‌ای میان میکسر دیزلی بتن در مقابل میکسر برقی بتن تدوین شده است.

از این رو می تواند در مسیر انتخاب نوع میکسر بتن با در نظر گرفتن نیازی که دارید، راهگشای مطلوبی برای شما باشد. لذا بهتر است قبل از پرداختن به مقوله های مقایسه ‌ای، اندکی با سبک طراحی در این دو گونه از میکسر بتن آشنا شویم.

مختصری از میکسر برقی بتن

مراد از میکسر برقی بتن آن است که در این نوع از میکسر بتن، حضور یک الکتروموتور باعث چرخش مخزن بتونیر خواهد بود. این الکتروموتور در انواع تکفاز و یا سه فاز مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در نهایت هدف آن است که بتوان همراه با برق استاندارد ۲۲۰ ولت شهری و یا برق استاندارد ۳۸۰ ولت سه فاز صنعتی، میکسر بتن را راه اندازی نمود.

خرید میکسر بتن برقی رقیب لزوماً باید همراه با تامین نیروی برق لازم باشد. اگر چه لیست قیمت میکسر بتن برقی به نسبت انواع دیگر در رنج های کمتری قرار می گیرد؛ اما در نهایت موتور های برقی خصوصاً در انواع تکفاز در تامین قدرت های بالا همراه با گشتاور زیاد ناتوان هستند.

از این رو عمده ایده های طراحی تا ساخت آنها همراه با خلق انواع میکسر بتن در ظرفیت های کم می باشد. عموم میکسر برقی بتنی که در فضا های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌ گیرند، همراه با طراحی از طریق موتور های تکفاز می باشند. چرا که برق حاضر در فضا های شهری عموماً از نوع تکفاز ۲۲۰ ولت خواهد بود.

مختصری از میکسر دیزلی بتن

در فضا های بزرگ ساخت و ساز و یا حجم های عظیم در عملیات ‌های بزرگ بتن ریزی که غالباً در ساخت و ساز های صنعتی شاهد آن هستیم، نیاز است تا در هر بار عملیات های ساختمانی حجم بسیار بالایی از بتن تولید شود.

در چنین حالتی، در کل پروژه نیاز به میکسر بتن با ظرفیت های بالا می باشد. میکسر هایی که بتوانند پاسخگوی مطلوبی برای حجم های وسیعی از فضا های بتن ریزی باشند. چنین میکسر هایی از مخزن های بزرگی برخوردار می ‌شوند.

لذا لازم است تا از موتور های قدرتمندی برای گردش مخزن های حجیم و قاعدتاً سنگین خود استفاده کنند. موتور های قدرتمند دیزلی، گزینه ‌های مطلوب در ساخت چنین میکسر هایی هستند. از این رو می ‌توان انواع میکسر دیزلی بتن را در ردیف گونه های بزرگ و قدرتمند از میکسر بتن قرار داد.

میکسر دیزلی بتن

لیست قیمت میکسر بتن دیزلی تحت تاثیر این فضای ساخت، قاعدتا بسیار بیشتر از دیگر انواع است. البته هستند مدل هایی از میکسر بتن با ظرفیت های اندک که همراه با موتور های دیزلی طراحی شده ‌اند. لکن خود موتور های دیزلی از قیمت بالاتری برخوردار هستند. لذا در حجم ‌های برابر با دیگر مدل ها، اصولا از قیمت میکسر بتن بالاتری برخوردار می شوند.

همراه با این آشنایی های ساده و مقدماتی از انواع تا قیمت میکسر برقی بتن در قبال میکسر دیزلی بتن می توانیم قیاس نهایی خود را آغاز کنیم. قیاسی که مورد توجه بسیاری از اهل فن قرار دارد. چرا که در زمان خرید میکسر بتن، به هر حال باید میان این دو نوع از میکسر بتن همراه با مدل های بنزینی که جایگاه خاص خود را دارند، یکی را انتخاب کنند.

لذا لازم است، قبل از هر گونه اقدام جدی در مقدمات خرید میکسر بتن، شناخت کافی از هر دو نوع مدل برقی و دیزلی همراه با تمام مزایا و محدودیت های آنها داشته باشند.

مقایسه در ویژگی ‌های میکسر بتن برقی با دیزلی

تامین قدرت اولین فاکتور در قیاس مدل ‌های برقی با دیزلی

همان طور که قید کردیم، قدرت حرف اول را در طراحی انواع میکسر بتن خواهد زد؛ اما لزوماً این قدرت نباید در مقدار حداکثری باشد. کافیست تناسبی منطقی میان ظرفیت حجم مخزن و قدرت موتور حاصل آید.

به این ترتیب قاعدتاً همراه با ساخت میکسر بتن در ظرفیت ‌های کمتر از موتور های ضعیفتر و در ظرفیت های بالاتر از موتور های قدرتمندتر استفاده خواهد شد. نکته در تناسب میان قدرت موتور با ظرفیت مخزن است.

در حجم های بالا از میکسر بتن که نیاز به تامین قدرت ‌های بالا می باشد، موتور های دیزلی کارآمدتر هستند؛ اما قیمت بالای آنها و در مقابل حجم کاری تا تعمیرات و نگهداری ای که دارند، استفاده آنها را در میکسر بتن با ظرفیت ‌های کمتر به صرفه نخواهد کرد. لذا بهتر است در میکسر بتن با حجم های کمتر از موتور های ارزانتر و کم دردسرتری مانند الکتروموتور های برقی تکفاز استفاده شود.

ظرفیت ‌ها در ساخت انواع میکسر بتن برقی یا دیزلی

هدف از حضور موتور های برقی و یا دیزلی در طرح ساخت میکسر بتن آن است که بتوانند مخزن سنگین و مملو از بتن را در این دستگاه‌ ها به گردش انداخته تا در نهایت طرح اختلاط بتن را حاصل آورند.

به این ترتیب از نگاه تئوری می توان هر نوع موتوری را همراه با هر مقدار از حجم مخزن نمود؛ اما در مقام عمل موتور باید توان لازم در تامین قدرت گردش مخزن را داشته باشد. موتور های برقی غالباً توان محدودی دارند. از این رو میکسر برقی بتن در انواع کم حجم تر ساخته می ‌شود. در مقابل می توان از قدرت بالای موتور های دیزلی با هدف خلق میکسر دیزلی بتن استفاده کرد.

بتونیر آزمایشگاهی دنده کمر

تامین انرژی از دیگر فاکتور ها در قیاس برقی یا دیزلی

یقینا نیروی برق در صورت تامین بودن، آسانترین روش تامین انرژی محسوب می ‌شود. از این رو غالباً در فضا های ساخت و سازی که می توانند نیروی برق لازم را تامین نمایند، ترجیح می دهند تا از میکسر برقی بتن استفاده کنند. چرا که قیمت میکسر برقی بتن از لحاظ تامین انرژی بسیار به صرفه خواهد بود. از این رو همراه با اهداف ساخت و ساز های شهری بیشتر شاهد فروش میکسر بتن برقی هستیم.

اما در فضا هایی که دیگر نمی توان به آسانی شرایط تامین برق شهری را حاصل آورد، لازم است تا از میکسر دیزلی بتن استفاده کنیم. خرید میکسر بتن در حین عملیات های ساخت و ساز خارج از فضا های شهری بسیار متداول می باشد.

البته در چنین حالتی میکسر دیزلی بتن رقیب جدی دیگری با عنوان میکسر بتن بنزینی نیز دارد. لکن قدرت بالای انواع دیزلی مقوله ‌ای است که حق انتخاب نهایی را مشخص خواهد کرد.

بتونیر مجهز به باکت هیدرولیک

نگرش‌ های متفاوت در نکات ایمنی

هر تجهیز موتوری به هر صورت که باشد، لاجرم همراه با نکات ایمنی بسیار خواهد بود. در میکسر بتن برقی لازم است تا همواره از سلامت کابل ها مطمئن باشیم، اتصالات برقی را جدی بگیریم و تجهیزات موجود در تابلو برق را در شرایط کاملاً ایده ‌آل نگهداری کنیم.

در کار با میکسر بتن برقی، خطر برق گرفتگی در اثر سهل انگاری بسیار زیاد است. در مقابل همراه با انواع میکسر بتن از مدل های دیزلی به هر صورت با سوختی مواجه هستیم که قدرت احتراق دارد.

البته قدرت احتراق گازوئیل که سوخت موتور های دیزلی است، به مراتب کمتر از بنزینی می باشد. از این رو می ‌توان ضریب امنیت بالاتری را احساس کرد؛ ولی در نهایت در کار با میکسر بتن دیزلی باید متوجه نگهداری ایمن از سوخت موجود در دستگاه باشیم.

تفاوت خرابی ها و عیب ‌های حاصل شده

موتور های برقی از ساختار پیچیده ‌ای برخوردار نیستند. از این رو در زمان خرابی‌ ها، تعمیرات چندان پیچیده ای متوجه آنها نمی باشد. شاید سادگی در تعمیرات است که گاهاً خرید میکسر برقی را توجیه می ‌کند. لکن نگهداری از تجهیزات در تابلو برق میکسر های برقی اهمیت بالایی دارد.

در مقابل در میکسر بتن از انواع دیزلی شاهد موتور هایی هستیم که کارکرد مطلوبی دارند؛ اما در زمان خرابی ها، همراه با قطعات بسیاری که در ساخت آنها به کار رفته است، دردسر های فراوانی حاصل می آورند. موتور های دیزلی غالباً از شرایط تعمیر و نگهداری سخت تر و در عین حال گرانتری برخوردار هستند.

مقایسه در تولید آلودگی های محیطی

یکی دیگر از نکات مهم در مقایسه میکسر بتن دیزلی در مقابل انواع برقی، مقوله آلودگی ‌های محیطی می باشد. موتور های برقی همراه با تولید صدای کمتر در مقابل عدم تولید هر گونه ضایعات محیطی کار می ‌کنند.

که به این ترتیب می ‌توان همراه با کارکرد میکسر بتن برقی با آلودگی‌ های صوتی و محیطی بسیار کمتری مواجه بود. در مقابل در میکسر بتن دیزلی، جدا از آلودگی های محیطی ناشی از احتراق سوخت دیزل در بطن موتور، تولید صدای بالاتر نیز وجود دارد. 

از این رو غالباً از میکسر بتن دیزلی در فضا های بسته ساختمانی و یا محیط های متراکم مسکونی استفاده نمی شود. 

میکسر بتن برقی باکت دار

با وجود مطرح کردن این تفاوت ها در کنار ذکر مزایا تا محدودیت های انواع میکسر بتن برقی در مقابل دیزلی در سطح بازار همراه با فروش میکسر بتن که باشید هرگز نمی توانید یکی را بر دیگری ارجح بدانید.

تقریبا هر دو مدل میکسر بتن برقی تا دیزلی در مسیر فروش میکسر بتن به مقدار قابل توجهی به فروش می رسند. البته در این بین مدل های بنزینی از میکسر بتن نیز حضور دارند. انواع بنزینی از قیمت میکسر برقی بالاتر هستند و در عین حال در رنج قیمتی کمتری به نسبت انواع دیزلی قرار می گیرند.

غالبا کسانیکه از یک قدرت میانه در انواع میکسر بتن قصد بهره برداری دارند، مدل های بنزینی را انتخاب می کنند. به هر صورت نیاز است تا در انتخاب نوع میکسر بتن همسو با نیاز هایی که دارید، رعایت الزامات حاکم بر شرایط پروژه در هنگام ساخت و ساز را کرده باشید.   

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر