خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

توری گلخانه

برای استعلام قیمت، تماس بگیرید.

تماس با ما
  • ارسال به سراسر ایران

  • پشتیبانی از ۹ الی ۲۱

  • کمترین هزینه ممکن

  • امکان خرید ۲۴ ساعته

  • پرداخت نقد

  • نقد و بررسی
  • مشخصات فنی
  • نظرات کاربران
  • پرسش و پاسخ

فهرست مطالب

چگونگی کار توری گلخانه

این توری سایبان از جنس پلیمر ساخته شده است. در گذشته برای این که نور مستقیم خورشید به گیاهان در داخل گلخانه ها صدمه نزند از حصیر برای جلوگیری از نور آفتاب استفاده می شد. روش استفاده از آن هم این گونه بود که حصیرها را بر روی شیشه ی گلخانه پهن می شد. استفاده از این حصیر ها اگر چه مزایای داشت اما به علت این که در اثر نور خورشید زود آسیب می دید و از هم دریده می شد و هر چند گاهی مجبور به تعویض این حصیر ها می شدند. هزینه های گزافی را بر دوش استفاده کنندگان آن می گذاشت. همچنین در گذشته برای جلوگیری از تابش نور خورشید بر گیاهان از گل اندود کردن شیشه های گلخانه استفاده می کردند. این روش چند ایراد داشت. یکی این که گل اندود کردن کار سخت و دشواری بود و امکان آسیب دیدگی در افراد را ایجاد می کرد. دیگر این که گل ها در اثر باد و باران و مرور زمان از بین می رفت و این کار باید در طی سال چندین بار انجام می شد. دیگر این که باید برای خرید خاک و درست کردن گل و کارگری که این کار را انجام می داد هزینه پرداخت می شد. که این موارد از معایب استفاده از گل برای پوشش سقف گلخانه ها بود.

با پیشرفت صنعت برای جلوگیری از نور مستقیم خورشید بر روی شیشیه گلخانه ها از این توری گلخانه استفاده می شود. این سایبان گلخانه بسیار سبک و اقتصادی است زیرا در اثر نور خورشید به آسانی پوسیده نمی شود. و مهم تر این که میزان تولید  و برداشت محصول را در طی یک فصل بیشتر می کند.

توری 50 درصد گلخانه

مزیت استفاده از توری گلخانه ای

این توری ها مزایای بسیاری برای مصرف کننده دارند.در زیر به ذکر این مزایا می پردازیم.

-این توری گلخانه ای بسیار انعطاف پذیر است. برای همین مسئولان گلخانه ها می توانند به آسانی و نسبت به این که چه فصلی از سال است به جمع کردن و یا گستردن ایت توری گلخانه اقدام کنند.

-این توری ها از هرز رفتن انرژی جلوگیری می کنند.

-این توری گلخانه علاوه بر جلوگیری از تابش نور خورشید از افزایش دما در گلخانه جلوگیری می کند. کاربرد دیگر این توری محافظت گلخانه از بارش تگرگ، وزش بادهای شدید، و یا پرندگان است.

-از این توری ها همچنین می توان در کشاورزی، صنعت، دام و طیور نیز استفاده کرد.

شید سبز گلخانه

مقیاس های موثر تابش نور در فضای گلخانه و فضای آزاد بر رشد گیاهان

 بر رشد گیاه سه عامل مهم تاثیر به سزایی دارد.1-کیفیت نور 2- طول دوره نوردهی 3-کمیت نور

1-کیفیت نور یا همان طیف نور:

کیفیت نور محیط تاثیر زیادی بر رشد گیاه دارد. شما می توانید با قرار دادن گیاه در نورهای مختلف رشد گیاه را تحت کنترل داشته باشید. مثلا طیف نور آبی بر روی گیاه باعث رشد علفی در گیاه می شود. اندام ها در این گیاه سفت شده و رنگ سیاهی به خود می گیرد. اما طیف نور قرمز گیاه را نرم و لطیف می کند. در گیاهانی که تحت تاثیر نور قرمز قرار می گیرند می توانیم گلدهی را تا حد زیادی افزایش داده و میانگره ها را زیادتر کنیم. اما برای این که رشد گیاه کامل شود باید از طول موج نور مرئی استفاده شود و بهتر است از نور سفید و رنگی هم زمان استفاده کنیم. برای همین است که در انتخاب توری گلخانه باید رنگ آن مد نظر قرار گیرد. اما این انتخاب رنگ در تابستان بر روی گلخانه تاثیر دارد. در هنگام زمستان باید بر روی رنگ نور مصنوعی تاکید شود. در محیطی که شرایط مانند مقدار دی اکسید کربن و دما و رطوبت به اندازه است برای این که گیاه عمل فتوسنتز را به خوبی انجام دهد نور متوسطی نیاز داریم. اما شدت نور بالاتر بر رشد و فتوسنتز گیاه بی تاثیر است و یا حتی تاثیر منفی می گذارد.

2-فتوپریودیسم یا طول دوره نوری:

یکی دیگر از عواملی که بر رشد گیاه تاثیر دارد طول دوره نوری در گیاهان است. مثلا در گیاهانی که به صورت شاخه بریده استفاده می شوند این طول دوره اهمیت بسیاری دارد. زمان دوره روشنایی  و تاریکی بر روی جوانه زدن دانه، ریشه زدن آن، رشد و نو گیاه، هنگام گل دادن و باردهی آن موثر است. برای همین است که گیاهان را از این نظر به سه دسته تقسیم می کنند.

-گیاه روز بلند: برای رشد در این گیاهان لازم است زمان نور دهی به آن حدود 10 تا 14 ساعت باشد. این گیاهان برای گل دادن و جوانه زدن به شب های کوتاه نیاز دارند.

-گیاه روز کوتاه: این گیاهان را باید کمتر از 12 ساعت نور در طی روز داد. برای  این کار از توری گلخانه ای استفاده می شود تا زمان نورگیری گیاه را تحت کنترل در آورد.

-گیاه بی تفاوت به نور: برای این گیاهان زمان نورگیری  زیاد مهم نیست. وتاثیری بر روی روند رشد و گل دهی آنان نمی گذارد. در این گونه از گیاهان برای کنترل گرمای محیط از توری گلخانه ای استفاده می شود. این توری به کاهش دما در گلخانه ها کمک می کند.

3- کمیت نوریا شدت نور:

شدت نور بر تولید محصولات گلخانه ای بسیار تاثیر گذار است. شدت نور فرایند فتوسنتز را کم  و زیاد می کند. اگر شدت نور از مقدار معین بیشتر باشد ممکن است باعث ریزش گل ها و کم شدن محصول شود و با کم بودن بور نیز فرایند فتوسنتز کم می شود و عمل کرد در گیاه کم می شود. برای کنترل شدت و یا کاهش مقدار نور در گلخانه ها از سایبان شید برای این منظور استفاده می شود. به مقدار معین نور محیط نقطه اشباع نوری گیاه گفته می شود.

توری سایه انداز

توری گلخانه ای در چه زمینه هایی کاربرد دارند

توری گلخانه که به نام های توری شید، شبکه سایبان و شید گلخانه نیز نامیده می شوند برای مصارف گوناگونی استفاده می شوند. از مصارف دیگر این توری می توان به توری استخر پرورش ماهی، دامداری و مرغداری ها، باغات میوه، پارکینگ های ماشین و... استفده کرد.

اما این توری گلخانه در رنگ های بسیار مختلف تولید و به بازار عرضه می شود. رنگ های مختلف در جلوگیری تابش نور و رساندن مقدار مناسب نور برای گیاهان گوناگون بسیار مفید است.

از این توری همچنین برای محافظت از محصولات و میوه ها در برابر هجوم پرندگان و حتی حیوانات نیز می توان استفاده کرد.

به توری گلخانه برای این که در برابر اشعه یو وی خورشید مقاوم تر و مستحکم در برابر تنش های دمایی باشد مواد اولیه و افزودنی های پایدار اضافه می کنند. این توری ها اگر به صورت فرمول بندی و ترکیب شده باشند می توانند هم در برابر نور خورشید و هم برف و باران و اختلاف دما از 25 تا 60 درجه ایستایی و مقاومت کنند و پوسیده نشوند.

-توری استخر پرورش ماهیان: توری سایبان به علت این که قیمت بسیار مناسبی دارد و بسیار مقرون به صرفه است برای سایبان استخرهای پرورش ماهی استفاده می شود.  همچنین مزیت های فراوان این توری ها باعث شده است ه پرورش دهندگان ماهی برای تهیه آن اقدام کنند.

این توری گلخانه ای از ایجاد خزه و جلبک در سطح آب استخر جلوگیری می کند.

آب استخرها به خاطر استفاده از توری کمتر تبخیر می شود.همچنین استفاده از توری ها باعث می شود تا برگ ها و همچنین سایر ضایعات موجود در هوا وارد آب استخر نشوند. همین مسئله باعث تمیزی بیشتر آب استخر و جلوگیری از آلوده شدن آن می شود. در نتیجه لازم نیست مدام نسبت به تعویض آب استخر اقدام کنید.

توری سایبان 30 درصد

ویژگی های توری گلخانه ای و انواع آن

از اثرات مخرب نور خورشید استخر و ماهیان را محافظت می کند.

به علت سایه اندازی بر روی استخر تمامی فضا دارای دمایی یک نواخت می شود.

به علت دوام و عمر طولانی استفاده از این توری گلخانه ای بسیار مناسب است.

توری ضد پرندگان: 

یکی دیگر از کاربرد های این توری محافظت باغات و محصولات کشاورزی از هجوم پرندگان است.این توری ها را با اضافه کردن مواد پلی اتیلن سنگین کرده و به آن آنتی یو وی می افزایند. این مواد توری را در برابر اشعه آفتاب و پوسیدگی مستحکم می کند. استفاده از این روش برای مصون ماندن میوه ها و محصولات کشاورزی برای باغداران و کشاورزان بسیار مقرون به صرفه تر از استفاده آنان از مواد دیگر است. همچنین این توری گلخانه ای به پرندگان هیچ گونه آسیبی وارد نمی کند و فقط آن ها را از محصولات دور می کند. همن طور این توری ها با داشتن روزنه از رسیدن نور خورشید به درخت و تهویه هوا در مجاورت درختان جلوگیری نمی کند و بدون هیچ صدمه ای درختان و محصولات را نگه داری می کند. نحوه استفاده از این توری نیز بسیار ساده و آسان است. این توری گلخانه ای را بر روی درخت یا محصول کشاورز کشیده و یک پایه آن را نگه می دارند.

توری ضد تگرگ: 

بسیاری از باغداران در اثر بارش تگرگ بیشتر محصولات باغی خود را از دست می دهند. توری های ضد تگرگ این مشکل را حل نموده و میوه ها را در برابر این آسیب مصون می دارد.

توری ضد سرما:

 برای این که گیاهان و درختان در فصل زمستان دچار سرما زدگی و آسیب نشوند از توری ضد سرما می توان استفاده کرد. این  توری را بر روی سقف گلخانه ها می کشند. در هنگام سردی هوا با ایجاد دود این محوطه گرم می شود و از سرما زدگی درختان و محصولات باغی و گلخانه ای جلوگیری می شود.

توری ایمنی:

همیشه ساختمان های در حال ساخت و یا تعمیرات ساختمانی باعث ایجاد حوادث بسیاری در سطح شهرها می شود. استفاده از توری ایمنی یکی از ملزوماتی است که در این مورد بسیار کاربردی است. اما در کشور ما از مواد دیگری استفاده می شود که در برابر نور خورشید ماندگاری ندارند و یا با ریزش مصالح ساختمانی دچار پارگی و از هم گسیختگی می شوند و یا جلوه بسیار زشتی به ساختمان می دهند. به تمام افرادی که در صنعت ساختمان سازی فعالیت می کنند استفاده از توری ایمنی را به علت ایمنی بیشتر و بهتر توصیه می کنیم. توجه کنید که رنگ این توری ایمنی نیز باید حتما سفید باشد.

توری حصاری:

 این نوع نیز یکی دیگر از مصارف توری ها است. از این نوع بیشتر برای حصار کشی پروژه ها و باغات و یا حفاظ دام و طیور استفاده می شود.هزینه این توری کشی ها نسبت به انواع صنعتی و سنتی آن پایین است و نیاز به داربست و فریم برای نگه داری توری ندارد. این توری از حمله حیوانات وحشی به محوطه جلوگیری می کند.

توری سایبان پارکینگ: 

در هنگامی که هوا بسیار گرم است و محل هایی مانند سالن های ورزش و پارکینگ ها و... نیاز به سایبانی با امکان هوادهی دارند از این توری سایبان استفاده می شود.

توری سایه انداز: 

این توری کاربرد موثری در پایین آوردن دمای ساختمان و اماکن اداری دارد.این توری ها سایه اندازی مختلف تولید می شود.عمر مفید این توری حدود 5 سال است.

سایبان گلخانه

انواع دیگری از توری گلخانه

توری پرورش گل:

برای پرورش گل در گلخانه ها و گل دهی این گل ها از توری پرورش گل استفاده می شود. اما نوع گل و اقلیمی که گل ها در آن پرورش داده می شوند در انتخاب نوع توری و رنگ آن و همچنین سایه اندازی آن بسیار موثر است.

توری جمع آوری محصول:

از این توری ها در جمع آوری محصولات باغی نیز استفاده می شود. از مزایای استفاده از این توری ها می توان به چند مورد مهم اشاره کرد.

1-سرعت بخشیدن به کار جمع آوری محصول

2-صرفه جویی در نیروی کارگر و کم کردن هزینه.

3-جمع کردن بهداشتی محصولات .

4-کم نمودن ضایعات و زیاد کردن کمی و کیفی محصولات باغی.

5-بالا بردن قیمت محصولات باغی به علت بالا بودن کیفیت محصول.

این توری در ارتفاع مشخصی از سطح زمین در زیر درختان بسته می شود.برای همین است که میوه ها در صورت ریخته شدن روی زمین آلوده و کثیف نمی شوند. همین طور توسط حیوانات کثیف نمی شوند.از مهم ترین مزیت استفاده از این توری گلخانه ای، خطر افتادن از درختان در هنگام جمع آوری محصول پیش نمی آید.

توری برای سایه اندازی در بخش دام و طیور: از توری گلخانه ای در صنعت دام و طیور بسیار استفاده می شود. برای جلوگیری از نور خورشید بر روی دام داری ها و تلف شدن دام ها در گرما و افزایش بهره وری از این توری گلخانه ای بر روی محوطه دام داری ها استفاده می شود.

توری استتار استخر: از توری برای پوشش استخر ها استفاده می شود. همین طور برای جلوگیری از تابش آفتاب و بالا بردن حرارت در این استخرها نیز می توان از توری استفاده نمود.

توری شید گلخانه ای: این توری ها با افزودن آنتی یو وی در برابر پوسیدگی و زوال در برابر نور آفتاب مقاوم شده اند. عمر این توری گلخانه ای چیزی در حدود 5 سال است. مزیت استفاده از توری گلخانه ای در این است که دمای محیط را کم می کند و به علت این که تبخیر آب را نیز را مقدار زیادی می کاهد از مصرف آب در گلخانه ها کم می کند. این توری گلخانه ای در سه رنگ سفید، سبز، و سیاه تولید می شود.و نسبت به تولید محصول در گلخانه از رنگ های متفاوت آن استفاده می شود. رنگ این توری گلخانه ای در ایجاد سایه اندازی مناسب بر روی گیاهان درون گلخانه متفاوت است.

توری راشل سبز

استفاده از توری گلخانه ای در برداشت بیشتر محصول گوجه فرنگی

گوجه فرنگی در مناطق نیمه خشک بیشتر کشت داده می شود. اما با استفاده از توری گلخانه ای می توان این محصول را محیط ها دیگر نیز کشت داد. با استفاده از توری گلخانه ای این محصول خش رنگ تر و براق تر می شود. همچنین از هجوم آفات به این محصول نیز جلوگیری می شود. مهم ترین نکته نیز این است که مواد مغذی در این محصول با استفاده از توری گلخانه ای 30 درصد بیشتر از محصولات غیر گلخانه ای است. همچنین استفاده از توری گلخانه ای باعث می شود که در تمام فصول سال بتوان محصول گوجه فرنگی برداشت نمود. و محصول بیشتری نیز با این روش می توان تولید کرد.

استفاده از توری گلخانه ای سایبان در کشت هیدروپونیک

توری گلخانه ای نور به طور یکنواخت در سطح گلخانه پخش می شود. به علت مقاوم بودن بسیار در برابر خوردگی و یا مواد شیمیایی و سم ها یکی دیگر از مزایای این توری گلخانه ای است. در امور نگهداری گلخانه مدیریت هزینه ها یکی از اصول مهم است. استفاده از این توری گلخانه ای هزینه نصب و برداشت آن را توسط کارگر بسیار کم می کند.این توری ها در انواع مختلف با ایجاد سایه از 35 درصد تا 50 در صد تولید می شود. رنگ ها نیز در این توری ها گوناگون می باشد. برای همین است که از توری گلخانه ای در کشت خیار و حفاظت از نهال ها  استفاده موثر می کنند.

سایه بان گلخانه

استفاده از توری گلخانه ای در نگهداری درخت انار

با تمام کاربرد هایی که تا به حال گفته شده است بازهم می توان از موارد مصرف توری گلخانه ای گفته شود. یکی دیگر از کاربرد های این محصول در نگه داری درخت انار است. از این توری برای ایجاد سایه برای درختان انار می توان به صورت گسترده استفاده کرد. مصرف این نوع توری گلخانه ای مزیت دیگری نیز دارد. کاهش مصرف آب مهم ترین مزیت استفاده از این توری است. همچنین استفاده از آن از آفتاب سوختگی درخت انار جلوگیری می کند و مانع از ایجاد آفت کرم گلوگاه انار می شود.

استفاده از توری شید در زمین های بازی

از موارد مصرف ویژه این توری استفاده از آن در سایه اندازی زمین های ورزشی است. به علت توجه روز افزون افراد به ورزش و جلوگیری از نور آفتاب و سایه اندازی بر روی زمین های ورزشی، استفاده از توری سایه انداز بسیار رواج پیدا کرده است.

توری سایبان استخر

استفاده از توری گلخانه ای در محوطه بازی و یا مدارس

تا اینجا از موارد مصرف این توری در اماکن مختلف گفته شد. یکی دیگر از موارد مصرف این توری شید استفاده از آن در سایه اندازی محوطه بازی بچه ها و یا در حیاط مدارس است. این توری ها از دمای محیط کم می کند و از اثرات مخرب نور خورشید بر پوست می کاهد. این توری انعطاف پذیر بوده و به راحتی نصب و جمع می شود. همین طور در برابر انواع مختلف آب و هوا دوام بالایی دارد.

استفاده از توری گلخانه ای به عنوان کیسه خرما

از این توری ها می توان در نگه داری محصولات باغی نیز استفاده کرد. توری ها را می توان به صورت کیسه خرما نیز استفاده  کرد. مزیت استفاده از این کیسه ها چندین مورد است.

این کیسه ها خرما را در برابر گرد و خاک محافظت می کند.

به علت ریزش محصول خرما نیمی از محصول تلف می شود. استفاده از کیسه خرما از این هدر رفت محصول جلوگیری می کند.

همچنین استفاده از کیسه خرما از محصول آن در برابر پرندگان و یا زنبورها و آفات جلوگیری می کند.

علل افزایش مصرف توری گلخانه ای

یکی از بحران های بزرگ دنیا که در چند دهه اخیر گریبان گیر بیشتر کشورها شده است. مشکل کمبود آب است. به علت کمی آب در بیشتر مناطق و افزایش جمعیت بیشتر کارشناسان تحقیقات خود را بر روی محصولاتی گذاشته اند که آب کمتری مصرف کند. همین طور این کارشناسان توجه به مصرف آب در زمین های کشاورزی و تولید محصول با مصرف آب کمتر را نیز در دستور کار دارند. در این زمینه کشور ایران با داشتن آب و هوای خشک و کم آب بیشتر در معرض کمبود آب قرار دارد. برای همین است که از گلخانه ها بیشتر استفاده می شود. و برای مدیریت در مصرف آب نیز در گلخانه ها استفاده از توری گلخانه ای کاربرد فراوانی یافته است. زیرا همان گونه که در مباحث قبل گفته شد از مزایای توری گلخانه ای تبخیر کمتر آب در گلخانه ها است. برای همین است که بیشتر کشاورزان و گلخانه داران از توری گلخانه ای استفاده می کنند.

توری مشکی گلخانه

چگونه یک توری گلخانه ای مناسب انتخاب کنیم

این توری گلخانه ای را با عوامل مختلفی می توان سنجید و بعد نسبت به انتخاب مناسب ان اقدام نمود. یک از موارد مهم در نوع توری گلخانه ای توجه به شرایط آب و هوا در آن منطقه است. نوع آب و هوا مشخص می نماید که توری گلخانه ای با چه تراکمی تهیه شود. مورد بعد اندازه ساختمان مورد نظر است. اندازه هر ساختمان معین کننده نوع توری گلخانه ای مصرف شده در آن است. مورد بعد هم ارتفاع گلخانه است. بلندی گلخانه و فاصله گیاهان از سقف آن برای انتخاب توری گلخانه ای نقش مهمی را ایفا می کند. مهم ترین نکته در انتخاب توری گلخانه ای نوع گیاهان کشت شده و وضعیت این گیاهان است. شما نسبت به این که چه گیاهی را در گلخانه خود کشت و پرورش خواهید داد نسبت به انتخاب توری گلخانه ای اقدام می کنید.

قیمت توری سبز گلخانه ای

در تولید محصولات گلخانه ای توجه به قیمت نکته بسیار مهم و ضروری است. تعیین قیمت توری سایبان با توجه به نیاز مشتری و نوع این  توری معین می شود. توری گلخانه ای در تراکم های مختلف تولید و به بازار عرضه می شود. گلخانه داران و کشاورزان و همه کسانی که از این محصول استفاده می کنند با توجه به نوع کاربری ثیمت های متفاوتی را پرداخت می نمایند. مثلا توری گلخانه ای که در پرورش گیاهان شاخه بریده استفاده می شود با توری گلخانه ای که در پرورش سبزی استفاده می شود متفاوت است. این تفاوت در قیمت نیز مشاهده می شود. زیرا بر اساس این که چه محصولی در گلخانه پرورش داده می شود از توری گلخانه ای با تراکم مخصوص استفاده می شود  و همین طور عرض این توری ها نیز نسبت به نوع کاربرد آن ها متفاوت است. توری در مصارف گوناگون قیمت های مختلفی دارد. تولید کننده توری گلخانه ای با توجه به نیاز شما این محصول را تولید می نماید.

وزن هر متر مربع توری

فروش توری سایبان گلخانه

اگر شما دارای یک گلخانه هستید و با توجه به مزایای استفاده از توری گلخانه ای نیاز به این محصول دارید می توانید به سایت فروشگاهی ما مراجعه نموده  و در قسمت لیست قیمت توری گلخانه این قیمت ها را مشاهده نمایید. در این سایت همچنین فروش توری سایبان نیز موجود می باشد. در قسمت لیست قیمت شید گلخانه شما می توانید با توجه به تراکم توری گلخانه و نیاز شما به این محصول اقدام به انتخاب و خرید نمایید.

اگر شما در نوع توری گلخانه ای خود تردید دارید و یا هنوز نمی دانید با توجه به نوع کشت محصول خود چه نوعی از توری گلخانه ای را انتخاب نمایید مشاوران مجرب و با تجربه ما در این زمینه آماده پاسخ گویی به پرسش های شما می باشد. شما می توانید در لیست قیمت شید گلخانه قیمت توری گلخانه خود را انتخاب کنید. سایت فروش توری سایه بان نیکاکورپ نیز به شما در انتخاب محصولات گلخانه ای کمک خواهد نمود.

حتی اگر شما نیاز به توری برای استخر پرورش ماهی و یا توری برای پارکینگ خودرو خود دارید می توانید از طریق سایت نیکاکورپ و تماس با کارشناسان فروش از طریق شماره ۰۲۶۳۳۵۱۰۳۳۰ این محصولات را خریداری نمایید. توجه به نوع نیاز و تراکم توری گلخانه ای و همچنین عرض این توری ها شما را در انتخاب درست کمک می کند. محصولات ما با کیفیت عالی به همراه ضمانت به شما ارائه می شوند که باعث جلب رضایت خاطر بیشتر شما خواهند شد.

توری سبز استخر پرورش ماهی

    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر

        مرتب‌سازی محصولات:

      • پیش‌فرض
      • ارزان‌ترین
      • گران‌ترین
      • جدید‌ترین
      • پرفروش‌ترین
      • پربازدیدترین
      • 1
      • 2
      • 3
      • 4
      • 5