خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

تیز کردن زنجیر اره موتوری

اره موتوری چیست؟

فهرست مطالب

 

همیشه انجام کارها و امور کشاورزی بسیار سخت و طاقت فرسا بوده است و به نیروی بسیاری نیاز داشته که معمولا به دلیل سختی کار باعث فرسودگی افراد می شود. به خصوص اگر آن که برای انجام امور باغبانی و کشاورزی از ابزار قدیمی استفاده شود!

امروزه ابزار و تجهیزات بسیار جدید به وجود آمده است که می توان به واسطه آن ها کارهای کشاورزی را انجام داد بدون آن که مشکلی برای کشاورزان و باغبانان به وجود بیاید و یا باعث خستگی بیش از حد آن ها شود.

لازم به ذکر می باشد که یکی از این تجهیزات و وسایل اره موتوری است. ممکن است شما اره موتوری را با نام اره زنجیری بشناسید. با استفاده از اره موتوری می توان بسیاری از امور مانند هرس کردن درختان را انجام داد.

اما یکی از مشکلاتی که بعد ها ممکن است برای اره موتوری به وجود بیاید، کم شدن برندگی زنجیر اره می باشد. به همین دلیل لازم است که به تیز کردن زنجیر اره موتوری بپردازید.

در این مقاله از وب سایت نیکا کورپ به بررسی اره موتوری و هم چنین تیز کردن زنجیر اره موتوری می پردازیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای این مطلب ما را یاری فرمایید.

 

اره موتوری چیست؟

بسیاری از شما با اره موتوری آشنایی دارید و برخی دیگرتان ممکن است با این تجهیز پرکاربرد آشنایی نداشته باشید به همین دلیل در این بخش یک توضیح اجمالی درباره اره موتوری بیان می کنیم.

لازم به ذکر است که اره موتوری یا همان اره زنجیری دستگاهی می باشد که قابل حمل بوده و از یک تیغه اره که بر روی آن یک زنجیر با مجموعه دندانه ها که بر روی یک نوار راهنمای فلزی در حال چرخش است تشکیل شده است.

با استفاده از این دستگاه می توان امور باغبانی و کشاورزی مربوطه را انجام داد. می توان اذعان داشت که اره موتوری ها معمولاً دارای یک موتور بنزینی تک سیلندر کوچک می باشند، البته بعضی از مدل های اره موتوری دارای موتور الکتریکی بوده که توان خود را از کابل متصل به برق یا باتری دریافت می نمایند.

زنجیر اره موتوری کمی شبیه به زنجیر دوچرخه می باشد و اطراف چرخ دنده زنجیر حدود 30 دندانه بسیار تیز و برنده از جنس آلیاژ فولاد سخت کاری شده قرار گرفته است که در فواصل معینی نصب می شود.

باید بدانید که پس از مدتی استفاده از این دستگاه، زنجیر اره موتوری کارایی خود را از دست می دهد و به اصطلاح به تیز کردن نیاز دارد. برای تیز کردن زنجیر اره موتوری در ابتدا باید آموزش های لازم در این زمینه را ببینید.

 

از موارد دیگری که می توانیم به آن اشاره داشته باشیم، این است که عملکرد موتور اره موتوری به این صورت است که در داخل موتور یک پیستون در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشتی را انجام می دهد و این حرکت باعث وارد شدن نیرو و حرکت شاتون می شود.

شاتون حرکت خطی پیستون را به حرکت دورانی تبدیل کرده و باعث چرخش میل لنگ می شود. میل لنگ به واسطه یک کلاچ گریز از مرکز به یکی از چرخ دنده های روی زنجیر متصل بوده که نهایتاً باعث چرخش زنجیر می شود  

 

اره موتوری چیست؟

 

انواع اره موتوری کدام است؟

اره موتوری به انواع و اقسام مختلفی تقسیم بندی می شود که این تقسیم بندی بر اساس مصرف انرژی و سوخت می باشد. از انواع اره موتوری می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • اره موتوری برقی
  • اره موتوری باتری دار
  • اره موتوری بنزینی
  • اره موتوری هیدرولیکی

هر کدام از این اره موتوری ها کارایی و عملکرد خاص خود را دارند و شما می توانید بر اساس نوع نیاز خود از انواع اره موتوری استفاده نمایید.

 

انواع اره موتوری کدام است؟

 

زنجیر اره موتوری:

همان گونه که اشاره شد، یکی از معایبی که ممکن است برای دستگاه اره موتوری به وجود بیاید، از بین رفتن یا کم شدن کارایی زنجیر اره موتوری می باشد.

خوشبختانه می توان با استفاده از توصیه هایی که در قسمت های بعد به شما ارائه می دهیم، به تیز کردن زنجیر اره موتوری خود بپردازید یا اگر گمان می کنید که نمی توانید زنجیر اره موتوری خود را تیز نمایید، می توانید با کارشناسان مجرب در این زمینه مشورت کرده و اره موتوری خود را به آن ها نشان دهید.

 

زنجیر اره موتوری

 

تیز کردن زنجیر اره موتوری:

 

لازم به ذکر می باشد که برای تیز کردن تیغه اره زنجیری می توان از چند روش استفاده کرد. نکته مهم این است که در حجم زیاد برای تیز کردن انواع تیغه های اره زنجیری دستگاه های بسیار مخصوصی وجود دارد که زنجیر اره درون آن قرار گرفته و توسط سنگ سنباده، تیز کردن تیغه ها اتفاق می‌افتد.

اما تیز کردن اره دستگاه اره زنجیری می تواند بسیار راحت تر باشد. سه روش برای تیز کردن زنجیر اره موتوری وجود دارد که در زیر به آن ها می پردازیم:

  • روش اول تیز کردن زنجیر اره موتوری:

برای تیز کردن تیغه اره زنجیری می توان از سنگ سنباده های مخصوص با اندازه مشخص که به صورت استوانه ای هستند را روی فرز مینیاتوری بسته و با قرار دادن آن درون دندان های تیغه، با زاویه مشخص اقدام به تیز کردن تیغه های اره زنجیری نمود.

این کار می‌تواند توسط سوهان های گرد مخصوص نیز انجام شود و تنها نکته مهم آن این است که سوهان دقیقاً در زاویه مشخص، درون دندانه تیغه قرار گرفته و با حرکت رفت و برگشتی دندانه های اره زنجیری تیز شود.

  • روش دوم تیز کردن زنجیر اره موتوری:

در روش دوم تیز کردن زنجیر موتوری با استفاده از سوهان می توان از سوهان تخت استفاده نمود و از روی دندانه ها اقدام به تیز کردن آن ها کرد.

 

  • روش سوم برای تیز کردن زنجیر اره موتوری:

باید بیان شود که برای تیز کردن دندانه های تیغه اره زنجیری وسیله ‌ای ساخته شده است که در قسمت نوک اره نصب می شود. درون این قطعه یک سنگ سنباده تعبیه شده است که به صورت منحنی به حالت نوک تیغه اره قرار دارد.

در قسمت پشت این وسیله یک پدال تعبیه شده است که با فشار دادن آن سنگ سنباده به تیغه برخورد کرده و با روشن کردن دستگاه، روی دندانه ها ساییده شده و سپس لبه دندانه ها تیز می شود.

این وسیله در قسمت نوک اره نصب شده و با در دست گرفتن دستگاه و روشن کردن آن، پدال را به زمین یا به هر جای دیگری تکیه می دهیم تا سنگ سنباده با دندانه های تیغه برخورد کرده و باعث تیز شدن آن ها  شود.  این حالت تیز کردن کم ترین خطر را داشته و بسیار کاربردی است.

 

تیز کردن زنجیر اره موتوری

 

ایمنی در هنگام تیز کردن زنجیر اره موتوری:

 

برای تیز کردن زنجیر اره موتوری در ابتدا باید تمام مسائل ایمنی را رعایت کنید تا به هنگام کار خطری شما را تهدید نکند. در کل ایمنی در حین کار از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. به موارد ایمنی بسیار مهم زیر توجه کنید و آن ها را انجام دهید:

  • شما باید به هنگام تیز کردن زنجیر اره موتوری، حتما لباس های ایمنی که شامل عینک، دستکش و... می باشد را بپوشید
  • نکته بسیار مهمی که باید در هنگام ایمنی کار آن را رعایت فرمایید، این است که وایر شمع را جدا کنید تا به طور تصادفی دستگاه شما روشن نشود.

 

ابزار و وسایل مورد نیاز برای تیز کردن زنجیر اره موتوری:

 

قطعا برای تیز کردن زنجیر اره موتوری به یک سری وسایل و لوازم مخصوص نیاز دارید. لازم به ذکر است که برای تیز کردن زنجیر اره موتوری باید از کیت سوهان مناسب استفاده کنید.

به هنگام خرید اره موتوری یک دفترچه راهنما به شما ارائه می شود که در آن نکاتی آورده شده است دفترچه راهنمای اره را مطالعه کنید تا سایز مناسب سوهان مشخص شود.

هر سوهان برای سایز مشخصی از زنجیر مناسب است و شما نمی توانید هر سوهانی را برای تیز کردن زنجیر اره موتوری به کار ببرید. باید بیان شود که کیت های سوهان شامل موارد زیر هستند:

  • سوهان گرد: برای تیز کردن سطح منحنی دندانه برش به کار برده می شود
  • سوهان صاف: این سوهان برای تیز کردن قلاب مورد استفاده قرار می گیرد
  • راهنمای سوهان: برای مطمئن شدن از این که سوهان گرد در زاویه مناسب قرار دارد.
  • ابزار تنظیم عمق پایه: برای تنظیم کردن اندازه عمق پایه به کار گرفته می شود.

 

مراحل تیز کردن زنجیر اره موتوری:

برای آن که زنجیر اره موتوری خود را تیز نمایید، مراحل تفاوتی وجود خواهد داشت که از این مراحل می توان به صورت زیر اشاره داشته باشیم:

 

1_  اگر زنجیر اره شما کثیف است، آن را تمیز نمایید. در این صورت عمل تیز کردن راحت تر و هم چنین دقیق تر خواهد بود.

2_ در این مرحله باید زنجیر اره را بکشید و مطمئن شوید که زنجیر تحت کشش مناسب است و تیغه را درون یک گیره ببندید تا در جای خودش محکم نگه داشته شود.

3_  زنجیر را بچرخانید تا لبه برنده در جای مناسب خود قرار بگیرد. با کوچک ترین برنده شروع کنید تا مقدار سوهان کردن برنده ها را تعیین نمایید. نکته بسیار مهم این است که تمامی برنده ها باید با اندازه مشابه سوهان شوند.

4_ نکته مهمی که باید رعایت فرمایید این است که ترمز اره را قفل کنید تا از حرکات ناشی از سوهان کاری جلوگیری کند.

5_ در یک طرف اره بایستید، در این صورت خواهید دید که لبه برنده هایی به سمت شماست و یک سری برنده ها هستند که در جهت خلاف شما قرار دارد.

ابتدا لبه برنده هایی که به سمت شماست را سوهان کاری کنید. زمانی که خواستید لبه برنده های سمت دیگر را سوهان کاری کنید باید در سمت دیگر اره قرار بگیرید.

6_ لازم به ذکر است که برای سوهان کاری هر دانه برنده، سه زاویه مهم است. که در زیر به آن اشاره می کنیم:

  • زاویه صفحه بالا
  • زاویه صفحه بغل
  • زاویه برش

باید بدانید که راهنمای سوهان علامت هایی دارد که به شما کمک می کند که زاویه برش مناسب سطح با سوهان گرد هماهنگ گردد.

7_  با استفاده از دو دست، سوهان و راهنمای سوهان را بر روی برنده قرار دهید و به آرامی بر روی لبه برنده به سمت جلو حرکت دهید. سوهان را تنها در یک جهت حرکت دهید، از داخل به بیرون. با چرخاندن تیغه، تمام لبه برنده ها را سوهان کاری نمایید.

8_  هنگامی که سوهان کاری برنده ها انجام شد، قلاب ها را تیز نمایید. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که قلاب ها کدام است؟ برای پاسخ به این سوال می توان بیان کرد که قلاب قسمت منحنی شکل دندان های برش هستند.

قلاب منحنی اندازه براده های چوب را مشخص می نماید. از سوهان صاف و راهنمای تنظیم عمق پایه، برای ارتفاع مناسب عمق پایه استفاده کنید. مطمئن شوید که ارتفاع عمق پایه به مقدار کمی از ارتفاع دانه برنده پایین تر باشد.

9_ دوباره تیزی لبه برنده ها را چک کنید. باید لبه نازک کرومیک دانه برنده را ببینید.

10_  در آخر، کشش زنجیر را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تنظیم کنید.

 

دو نکته بسیار مهم:

  • هنگامی که برنده های زنجیر در حدود 4 میلی متر ساییده شد، زمان تعویض زنجیر است.
  • استفاده از زنجیر با ساییدگی بیشتر با خطر پاره شدن در زمان کار همراه است.  

 

مراحل تیز کردن زنجیر اره موتوری

 

نکات ایمنی و بسیار مهم در هنگام کار با اره موتوری:

اره موتوری یک دستگاه خطرناک به حساب می آید اگر نکات ایمنی به هنگام کار با دستگاه را انجام ندهیم. در قسمت های قبل عنوان کردیم که برای تیز کردن زنجیر اره موتوری نیز لازم است تا نکات ایمنی و مهم را رعایت فرمایید و به هنگام کار با دستگاه نیز باید نکات مهمی را که در زیر به آن ها اشاره می کنیم، رعایبت کنید.

  • لازم به ذکر می باشد که همواره باید نکات ایمنی را رعایت کنیم و از لباس، عینک، کفش ایمنی و شیلد محافظ صورت استفاده کنیم.
  • از برش قطعات یا موادی که بالاتر از قسمت بازو هستند، خودداری نماییم.
  • زنجیر دستگاه را قبل از انجام برش چک کنیم و لازم است هر ۲۰ دقیقه یکبار در حین انجام برش، آن را چک نماییم.
  • یک تکه چوب کوچک همراه خود داشته باشیم تا قبل از برش اصلی، دستگاه را بر روی آن تست کنیم.
  • در حین عملیات برش ممکن است اتفاقات مختلفی مثل گیر کردن اره رخ دهد. به همین دلیل توصیه می شود تا همواره موادی مثل چکش و پتک همراه خود داشته باشیم.
  • در هنگامی که از دستگاه استفاده نمی کنیم، حتماً‌ و حتماً ترمز دستگاه را فعال کنیم.
  • بعد از انجام عملیات برش، بهتر است جهت افزایش کاربری و طول عمر دستگاه، مخزن روغن و بنزین را خالی کنیم و حتی یکبار هم بعد از خالی کردن مخازن آن را روشن کنیم تا سوخت موجود در دستگاه به طور کامل تخلیه شود.
  • از تیز بودن زنجیر مطمئن شویم و تا حد امکان آن را با سوهان تیز کنیم.
  • بعد از استفاده از دستگاه، تیغه آن را به وسیله محافظ آن پوشش دهیم.  

 

نکاتی که به هنگام استفاده از اره موتوری باید بدانید:

 

اگر بخواهید که به صورت دقیق از اره موتوری استفاده نمایید، باید به نکاتی مهم زیر توجه داشته باشید:

  • دفترچه راهنمای کاربر را با دقت بخوانید
  • اره موتوری را بر اساس نیاز خود تهیه فرمایید.

همان گونه که اشاره داشتیم، اره های زنجیری مختلفی در بازار وجود دارند که هر کدام ویژگی ها و کاربرد های خاص خود را دارند.

باید بدانید شما باید طبق نیاز و نوع کار خود، مناسب ترین آن را انتخاب نمایید. لازم به ذکر است که بهترین اره، لزوما بهترین برای شما نخواهد بود.

 

  • قبل از استفاده، محیط اطراف را آماده کنید

نکته مهم این است که حتماً به خطوط برق، ساختمان ها ، اتومبیل ها و افراد که در اطراف محیط کاری شما وجود دارند توجه فرمایید.

شما باید قبل از انجام کار ، منطقه مورد نظر را آماده سازی کرده تا به نوعی که چیزی مستعد خطر نباشد. به دلیل آن که هر یک از این موانع می تواند خطر بزرگی را به همراه داشته باشد.

 

  • قبل از استفاده، اره موتوری را به درستی کنترل نمایید.

وقت آن است که دستگاه خود را آماده و بررسی نمایید. قبل از شروع کار، بررسی کنید که آیا زنجیره به درستی در جای خود نصب شده است یا خیر. میزان کشش زنجیر باید به درستی تنظیم شود.

لازم به ذکر است که زنجیرهای شل سبب آسیب شیار روی تیغه شده و مانع جا افتادن زنجیر روی شیار تیغه می گردد. لازم است بعد از هر ۲۰ دقیقه استفاده، دوباره زنجیر ها را چک  و کنترل نمایید.

 

  • سوخت و روغن را به درستی پر کنید

بسیاری از شما ممکن است از اره های بنزینی استفاده نمایید. باید بیان شود که در صورت استفاده از اره های بنزینی، باید مخزن بنزین را با مخلوط صحیح سوخت و روغن پر کنید، این موضوع بسیار مهم است!

شما باید آن را به نسبت مناسب پر کنید در غیر این صورت، دستگاه می تواند در حین استفاده متوقف شود. در واقع اگر از نسبت مناسب استفاده نشود، دستگاه می سوزد و منجر به وضعیت خطرناکی می شود.

 

  • از اره موتوری خود به نحو احسنت مراقبت کنید

لازم به ذکر می باشد که بعد از استفاده از دستگاه، اجازه دهید تا کاملا خنک شود. اگر نمی خواهید مدت زیادی از اره موتوری استفاده کنید، توصیه می شود تمام سوخت آن را خالی نمایید. این کار باعث خواهد شد تا دستگاه سالم بماند و حداقل تعمیرات را نیاز داشته باشد.

 

 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر