خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

تیغه کاتر چیست؟

فهرست مطالب

از تیغه کاتر آسفالت بر تا انواع بتن بر در کاربرد

آیا می توان برای برش تمام سطوح از متریال های گوناگون، یک جور تیغه برش را در نظر گرفت؟ این یک سوال ساده در هنگام خرید انواع تیغه کاتر آسفالت بر می باشد. یقیناً کسانیکه همراه با یک نگاه غیر حرفه ‌ای در جستجوی خرید تیغه آسفالت بر هستند، سعی در پاسخ این سوال دارند. چرا که حرفه ای ها به خوبی می ‌دانند که هرگز نمی‌ توان برای سطوح گوناگون مانند آسفالت، بتن و یا سنگ از یک نوع تیغه کاتر آسفالت بر استفاده کرد.

افراد حرفه ‌ای به خوبی می ‌دانند که باید قبل از هر برش نسبت به تأمین الزامات آن برش اطمینان کامل و کافی کسب نمود و این اطمینان در گرو تامین تجهیزات مناسب خواهد بود. مانند تامین درست تیغه کاتر آسفالت بر در دستگاه کاتر آسفالت بر. دستگاه کاتر آسفالت بر یک دستگاه با هدف برش سطوح سفت ساختمانی مانند آسفالت و بتن و گاهاً سنگ می باشد؛ اما برای این منظور از انواع تیغه کاتر آسفالت بر و یا تیغه بتن بر استفاده می ‌کنند. تیغه کاتر آسفالت بر همان طور که از نام آن بر می ‌آید، مطلوب برش آسفالت است و بیشتر همراه با هدف نصب لوله های آب و فاضلاب و گاز در زیر سطوح خیابانی است که مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

تیغه بتن بر نیز برای برش در سطوح سخت بتن، اعم از مسلح و غیر مسلح مورد استفاده قرار می گیرد. نزدیکی ساختار مستحکم بتن به انواع سنگ باعث شده تا بتوان از تیغه برش آسفالت با هدف برش انواع سنگ مانند سنگ مرمر و یا گرانیت نیز استفاده کرد. هر چند که برش سنگ، تیغه های مخصوص خود را دارد؛ اما این تیغه ها جز در موارد حرفه‌ ای مانند کارگاه های سنگ بری، به ندرت استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با خصوصیات فیزیکی تا کارایی انواع تیغه برش آسفالت و بتن آشنا سازیم.

تیغه کاتر آسفالت بر چیست؟

جدا از طراحی خاص برای آسفالت و یا بتن، در اصطلاح رایج، به انواع تیغه های مصرف شده در دستگاه کاتر آسفالت بر، تیغه کاتر آسفالت بر گفته می شود. یک دیسک فلزی و بسیار مقاوم که در حاشیه آن سگمنت هایی تعبیه شده است. این صفحه های بزرگ دایره ‌ای شکل قابلیت نصب بر انواع دستگاه کاتر را دارند و می ‌توانند به راحتی انواع سطوح سفت ساختمانی مانند بتن، دیوار ها، موزاییک، سیمان و یا آسفالت را برش بزنند. عمده مصرف این تیغه های کاتر در صنایع گوناگون ساختمانی مانند تاسیس ساختمان های مسکونی تا اداری، راه سازی ها، سدسازی ها، ساخت مکان های عمومی، معادن، کارگاه های سنگبری و... می باشد.

مواد به کار رفته در ساخت تیغه کاتر آسفالت بر (بتن بر)

سطوح هدف در کارکرد کاتر های صنعتی، سطوح سفتی مانند آسفالت، بتن و انواع سنگ ها می باشد. پس برای برش آنها باید از متریال هایی به مراتب سخت‌ تر از این سطوح استفاده کنیم.

اولین و آخرین گزینه ما، استفاده از آلیاژ های فولاد است. چرا که تنها فولاد است که می تواند همراه با صرف هزینه ساخت معقول، مقاومت و کارایی مورد نظر را تأمین سازد؛ اما در همین آلیاژ های فولاد به جهت ساخت تیغه برش بتن تا آسفالت، شاهد تنوع بسیار هستیم؛ ولی در یک انتخاب جامع همراه با استفاده از آلیاژ های پرکربن فولاد، انواع تیغه برش بتن یا آسفالت ساخته می شود.

انتخاب آلیاژ های کربنی، ناشی از تامین مقاومت بالا در این ساختار های متالوژی گونه است. به هر حال به جهت رسیدن برای اهداف گوناگون مانند ضد زنگ شدن، منعطف بودن، شکل پذیری و البته مقاومت بالا از انواع متریال ها مانند نیکل، کروم پالادیوم و... در فولاد استفاده می شود. کربن بهترین گزینه برای تامین استحکام فولاد است. آلیاژ های کربن فولاد مقاوم تر از هر آلیاژ دیگری هستند. در این بین می ‌توان با افزایش مقدار کربن در سطح فولاد، استحکام نهایی آلیاژ را افزایش داد که در اصطلاح عام با فولاد پر کربن شناخته می ‌شوند. انتخاب درصد کربن، اگر چه تاثیر عمیق بر مقاومت فولاد می ‌گذارد؛ اما برخی دیگر از ویژگی های این فلز را تحت تاثیر قرار داده و کارایی های گوناگون از فولاد را ایجاد خواهد کرد. از این رو در صنایع گوناگون با در نظر گرفتن نیاز های مورد تقاضا است که مقدار ترکیبات کربن انتخاب می ‌شود. برای ساخت تیغه آسفالت بر، اصولاً از سطح کربن بالای ۶ درصد استفاده می‌ کنیم.

انواع تیغه کاتر آسفالت بر کدامند؟

بسته به نوع کارکرد می ‌توان یک دسته بندی دو عضوی از انواع تیغه کاتر معرفی نمود، تیغه کاتر خشک در مقابل تیغه کاتر مرطوب. بهتر است در هنگام خرید تیغه کاتر آسفالت بر متوجه این دسته‌ بندی ‌ها باشید. چرا که خرید غلط می‌ تواند باعث کندی در کار و یا عدم انجام برش مورد نظر شما باشد.

تیغه کاتر آسفالت بر مرطوب به گونه ‌ای است که در حین کار باید سطح آن مورد خنک سازی با آب قرار گیرد. این تیغه ها در اثر کار برش به شدت داغ خواهند شد. سرد نشدن سطوح آنها می تواند همراه با کند شدن و یا شکستگی تیغه باشد. خنک سازی تیغه آسفالت بر باید از هر دو سو باشد تا بتوان هر دو سمت این تیغه را خنک نمود. وجه تمایز تیغه کاتر آسفالت بر مرطوب با انواع خشک در عدم تولید گرد و خاک است. البته انواع خشک بدون نیاز به خنک سازی توسط آب فعالیت خود را انجام می ‌دهند. فعالیتی که در اثر خشک بودن محیط، تولید گرد و خاک بسیاری را شامل خواهد شد.

تفاوت ‌ها در ماهیت تیغه کاتر آسفالت بر تا تیغه برش بتن

شاید این سوال پیش آمده باشد که اصولاً چه تفاوتی در طراحی تا متریال انواع تیغه کاتر آسفالت بر تا تیغه برش بتن وجود دارد که می ‌تواند باعث عملکرد های متنوع آنها باشد. آگاهی از این تفاوت ها است که از یک فرد عادی، اپراتوری حرفه ای در امر برش انواع سطوح خواهد ساخت. از تفاوت های عمده در انواع تیغه کاتر آسفالت بر و تیغه بتن بر در هنگام خرید می توان به موارد زیر اشاره کرد.

نکات مهم هنگام خرید تیغه کاتر:

  •         تیغه کاتر آسفالت بر به نسبت انواع تیغه بتن بر از مقاومت بالاتری برخوردار است.
  •         از تیغه بتن بر می توان برای برش آسفالت نیز استفاده کرد؛ اما عکس این ماجرا امکان‌ پذیر نیست.
  •         تیغه بتن بر به نسبت انواع تیغه کاتر آسفالت بر از قیمت بالاتری برخوردار هستند.
  •         تیغه بتن بر در دو نوع برش بتن غیر مسلح و برش بتن مسلح تولید می شود که نوع مناسب برای برش بتن مسلح از قیمت بالاتری برخوردار است.

در هنگام خرید تیغه آسفالت بر، جدا از در نظر گرفتن برند سازنده تا کشور تولیدکننده با رعایت اصول انتخاب، با تناسب عمق برشی که می خواهید و رعایت جداول حداکثر سرعت مجاز در کارکرد تیغه، متوجه نوع آسفالت بر و یا بتن بر بودن تیغه نیز باشید.

اگر می خواهید همراه با یک تیغه از پس برش های عمیق در سطوح بتنی و یا آسفالت به طور همزمان برآیید، اگر چه این تصمیم یک تصمیم حرفه ای نخواهد بود، می توانید با خرید یک تیغه ی بتن بر با درجه سختی مناسب هر دو نوع برش را داشته باشید. تیغه برش بتن می تواند در موارد اضطراری به عنوان تیغه کاتر آسفالت بر نیز مورد استفاده قرار گیرد. البته در این استفاده با در نظر گرفتن جداول مربوطه و رعایت حداکثر دور مجاز اقدام به برش داشته باشید.

تیغه بتن بر گرانتر است یا آسفالت بر؟

در بحث مقایسه قیمت تیغه کاتر آسفالت و بتن بر ذکر این نکته حائز اهمیت بوده که قیمت تیغه کاتر بتن بر نسبت به آسفالت بر بیشتر است از آن جهت که تیغه های بتن بر سختی بیشتری نسبت به نوع آسفالت بر دارند. از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت کاتر می توان به آسفالت بر یا بتن بر بودن، برند و کشور سازنده اشاره نمود.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر