خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

خرید بالابر ساختمانی تکفاز یا سه فاز

فهرست مطالب

بررسی تفاوت ها در بالابر ساختمانی تکفاز و سه فاز

ساخت و ساز در طبقات، مستلزم حمل لوازم و مصالح ساختمانی در ارتفاعات گوناگون است. فرقی نمی کند که با یک ساختمان دو طبقه مواجه هستید و یا در یک برج مشغول به کار شده اید. تمام مصالح سنگین ساختمانی باید ارتفاعی را به جهت ساخت سازه طی کنند. نکته در سنگین بودن و یا حجیم بودن مصالح ساختمانی است. قطعا نمی‌ توان این مصالح سنگین و یا حجیم را با کمک نیروی انسانی در طبقات یک ساختمان نیمه ساز جا به جا کرد. چرا که اولاً سازه های نیمه ساز از شرایط مطلوب به جهت جا به جایی میان طبقات برخوردار نیستند، ثانیاً به طور قطع نمی ‌توان بار های سنگین ساختمانی را از طریق انسانی و با تکیه بر پلکان های ساختمانی جا به جا کرد. برای این منظور نیاز به ماشینی است. یک ماشین موتوری که بتواند به راحتی مصالح ساختمانی را در ارتفاعات مختلف سازه جا به جا کند. بالابر ساختمانی تکفاز و یا سه فاز همان ماشینی است که می تواند این مهم را به انجام رساند.

بالابر ساختمانی یک تجهیز ساده است. چهار چوبی فلزی که الکتروموتوری همراه با گیربکسی قدرتمند بر آن سوار شده است. نیروی موتور الکتریکی با کمک سیم بکسل ها، در کنار یک سیستم حمل و نقل آسانسوری شکل که متشکل از چندین ریل، کرپی، قلاب، باکت، وینچ و... می باشد، جابه جایی بارها را در فضاهای بین طبقات به انجام می رساند. در این بین، یکی از ملاک های اصلی در هنگام خرید و فروش بالابر ها، مسئله قدرت و توانمندی آنها در حمل بار های گوناگون است. قدرت مقوله ای است که ارتباط مستقیم با نوع موتور الکتریکی به کار رفته در بالابر ها دارد. موتور قویتر، الزاماً توان بیشتر و در نهایت جا به جایی بار با حجم بالاتر دارد. از این رو می ‌توان در دسته بندی قدرتی بالابر ها، این تجهیزات را در دو گروه قرار داد. بالابر ساختمانی تکفاز در کنار بالابر ساختمانی سه فاز.

خرید بالابر ساختمانی تکفاز یا سه فاز

اینکه کدام یک، یعنی بالابر ساختمانی تکفاز یا سه فاز مناسب فضای ساختمان سازی شما است، بسته به شرایط کار، نوع مصالح، سرعت مورد نظر شما و البته ارتفاع ساختمان دارد. منطقی است که بگوییم بالابر ساختمانی تکفاز به نسبت بالابر ساختمانی سه فاز از توان کمتری برخوردار است و در عین حال شرایط راه اندازی آسانتری دارد. فروش بالابر تکفاز به نسبت از فروش بالابر سه فاز بیشتر است. این مقبولیت بالابر ساختمانی تکفاز در نزد صاحبان کسب و کار های ساختمانی از عوامل متعددی نشأت می ‌گیرد. عواملی که می ‌خواهیم در این مقاله با مطرح کردن تفاوت ها در کارکرد بالابر ساختمانی تکفاز در مقابل انواع سه فاز آن مطرح سازیم.

قدرت، برگ برنده ی بالابر ساختمانی سه فاز

به طور معمول موتور های الکتریکی سه فاز از قدرت بالاتری به نسبت انواع تک فاز برخوردار هستند. اصولاً موتور های تک فاز را نمی ‌توان از حد مشخصی بزرگتر و توانمندتر ساخت. از این رو همراه با توان کمتر موتور های تک فاز می‌ توانید انتظار بالابر ساختمانی تکفاز با نیروی کمتری را داشته باشید. در عوض برای ساخت موتور های الکتریکی سه فاز، اصولا مانعی به جهت تامین توان وجود ندارد. از موتور های چند دهم کیلو واتی تا چند صد کیلو واتی را می توان در این جمع پیدا کرد؛ اما در ساخت بالابر ساختمانی سه فاز اصولا نمی ‌توان از هر نوع موتور سه فازی بهره ‌مند بود. مدل های کم‌ توان، صرفه اقتصادی ندارند و در مدل ‌های پرتوان نمی ‌توان از وزن بالا در کنار قیمت بسیار آنها چشم‌ پوشی کرد. در فروش بالابر سه فاز اصولاً فاکتور انتخاب، تامین قدرت های بالاتر است. در این حالت اگر حساسیت خاصی در تامین این قدرت نباشد، در حالیکه بتوان همراه با یک موتور تک فاز نیز شرایط کار را تامین نمود، هیچ کارفرمایی قصد خرید بالابر ساختمانی سه فاز را بجای بالابر ساختمانی تکفاز در برنامه ‌هایش نخواهد داشت.

در مقام ساخت انواع بالابر ساختمانی تکفاز تا سه فاز، استاندارد های مشخص وزنی تعریف شده است. این استاندارد ها شامل اعداد ۲۵۰، ۳۵۰، ۵۰۰، ۷۵0 و1000 کیلوگرم می باشند. از این رو سازندگان به جهت ساخت انواع کم توان تا ۳۵۰ کیلوگرم، مدل بالابر ساختمانی تکفاز را در نظر می‌ گیرند. وزن های بالاتر نیاز به تامین قدرت های بیشتر و در نتیجه استفاده از سیستم ‌های سه فاز منطقی تر به نظر می رسد.

برق سه فاز، نیرویی که به این سادگی تامین نمی شود

در بالابر مصالح سه فاز اگر چه عموماً با قدرت های بالاتری مواجه هستیم؛ اما یک شرط اصلی در استفاده از آنها، شرایط تامین برق سه فاز می باشد. شرایطی که متوجه هر ساختمانی نخواهد بود. قانوناً به ساختمان ها با ارتفاع کمتر از ۶ طبقه حق استفاده از برق سه فاز داده نخواهد شد. از این رو نمی ‌توان در خیل بسیاری از این ساختمان ها اقدام به نصب بالابر مصالح سه فاز نمود.

از سوی دیگر اصول ساختمان ها پس از تکمیل، جواز های لازم به جهت استفاده از برق سه فاز را تهیه می ‌کنند. از این رو در فاز ساخت، بهره مندی از برق سه فاز عملاً وجود ندارد. اصولا برق سه فاز همراه با کارگاه های ساختمانی بسیار بزرگ، آن هم همراه با اجازه نهاد های گوناگون شهری خواهد بود. از این رو اگر دسترسی عملی و یا قانونی به برق سه فاز وجود ندارد، خرید بالابر ساختمانی سه فاز به چه کار خواهد آمد؟!

الزامات نصب راحت تر برای بالابر ساختمانی تکفاز

یکی از مزیت ‌های کلی در نصب بالابر ساختمانی تکفاز به نسبت انواع سه فاز آن در سخت گیری های کمتر به هنگام نصب می باشد. وقتی توان موتور در بالابر افزایش پیدا می‌ کند و به تبع آن دستگاه همراه با ابعاد بزرگتر در کنار توانایی حمل بار های سنگین تر خواهد شد، شرایط نصب تجهیز نیز وارد فاز پیچیده ‌تری می شود. ابعاد بزرگتر در بالابر ساختمانی سه فاز خطر کله کردن دستگاه در حین انجام عملیات را به دنبال دارد. از این رو در زمان نصب تکیه گاه دستگاه بالابر، باید برخی نکات الزامی رعایت شود. غالباً در مدل ‌های بالاتر از بالابر ساختمانی 500 کیلو، حمل بار که همراه با موتور های سه فاز خواهد شد، لازم است تا تکیه گاه بالابر به زمین کار جوش داده شود.

موارد ایمنی این چنینی در بالابر ساختمانی تکفاز به نسبت انواع سه فاز از آنجا که دستگاه بالابر از حجم و قدرت کمتری برخوردار است، شرایط مطلوب‌ تری را متوجه کارفرما خواهد نمود. بالابر ساختمانی تکفاز به مراتب ساده تر نصب خواهد شد.

متعلقات بیشتر موتور در ساخت بالابر ساختمانی تکفاز                                      

یکی از عیب های موتور بالابر ساختمانی تک فاز در تامین قدرت های بالا، همراهی این موتور ها با خازن های راه انداز می باشد. وجود این خازن ها در کارکرد روان موتور های تک فاز الزامی خواهد بود. از این رو در بالابر مصالح تکفاز نیز شاهد وجود این خازن ها هستیم. این خازن در انواع سه فاز وجود ندارد. از این رو می‌ توان گفت که راه اندازی موتور های بالابر ساختمانی تک فاز همراه با یک قطعه اضافی است که می ‌تواند دردسر های خاص خودش را در آینده کار دستگاه داشته باشد.

در مقابل در زمان راه اندازی موتور های سه فاز نیاز به هیچ راه اندازی نمی باشد. فقط کافی است تا نیروی برق را به اتصالات کلمپ موتور سه فاز برسانید تا موتور همراه با قدرت بالایی به گردش درآید.

موتور های سه فاز همراه با ساختاری ساده تر هستند

اگر موتور های سه فاز را کالبد شکافی کنید و متعلقات آن را دمونتاژ سازید، یقیناً تایید خواهید کرد که با یک تجهیز بسیار ساده رو به رو هستید. موتور های سه فاز در مقابل انواع تک فاز به مراتب از ساختار ساده ‌ای برخوردار هستند. یک استاتور سیم پیچی شده که رتوری صلب به همراه دو بلبرینگ در آن می چرخد. این می ‌تواند ساده ‌ترین ساختاری باشد که از یک موتور می توانید انتظار آن را داشته باشید. از آنجا که در موتور های انواع بالابر ساختمانی تکفاز تا سه فاز خرابی بلبرینگ ها در اثر کارکرد های سنگین بسیار است، عموما پس از گذشت مدتی، نیاز به سرویس و نگهداری پیدا می ‌کنند. در بالابر ساختمانی تکفاز شاهد استهلاک بالاتر موتور در همراهی با سیستم موتوری پیچیده ‌تری هستیم که به نسبت از شرایط تعمیر و نگهداری سخت تری از انواع سه فاز برخوردار است.

در سیستم سه فاز خطر از دست رفتن فاز همواره وجود دارد

یکی از مشکلات کار کردن با موتور های سه فاز در حساسیت بالای این موتور ها در تامین دقیق و همگون برق سه فاز می باشد. هر گونه اختلاف ولتاژ در برق سه فاز و یا از دست رفتن یکی از فاز ها می ‌تواند کارکرد موتور را در شرایط بحرانی قرار دهد. شرایطی که با عنوان خطای دو فاز از آن یاد می ‌کنند. تا زمانیکه بالابر ساختمانی سه فاز در پنل کنترلی خود از سیستم کنترل فاز بهره ‌مند باشد، احتمال بروز این خطا عملاً وجود نخواهد داشت؛ اما برای زمان ‌هایی که به هر دلیلی مانند خرابی قطعه کنترل فاز، این قطعه تعویض نگردد و یا وجود آن در تابلو برق دستگاه با مشکل مواجه شود، احتمال از دست رفتن فاز و در نهایت خرابی ناگهانی موتور، کل دستگاه را تهدید می ‌کند. در بالابر ساختمانی تکفاز مشکل از این بابت دیده نمی ‌شود. نبود برق در بالابر ساختمانی تکفاز مساوی با عدم کارکرد دستگاه است.

قیمت ارزانتر بالابر سه فاز

شاید در نگاه اول، موتور های سه فاز از قیمت بالاتری به نسبت انواع تک فاز برخوردار باشند؛ اما بهتر است این مقایسه را در شرایط کارکرد یکسان در نظر بگیریم. موتور های سه فاز به نسبت موتور های تک فاز در قدرت برابر، از سادگی در طراحی تا حجم کمتری برخوردار هستند. از این رو در قدرت های یکسان در رنج قیمتی پایین تری قرار می ‌گیرند.

این تفاوت های قیمتی خودش را به خوبی در قیمت بالابر ساختمانی تکفاز در مقام قیاس با قیمت بالابر ساختمانی سه فاز نشان می ‌دهد. در مقابل موتور های سه فاز در زمان راه اندازی نیاز به الزامات گرانتری دارند. یک موتور تک فاز را می توان با تعریف یک سیستم تابلو برق ساده راه اندازی نمود؛ اما برای موتور های سه فاز ماجرا فرق می کند. ضرورت استفاده از کنتاکتور در کنار بیمتال و سیستم کنترل فاز و بهره مندی از یک کلید سه فاز مینیاتوری الزامی خواهد بود. هر کدام از این قطعات می توانند تاثیر مسقیم بر قیمت بالابر ساختمانی سه فاز داشته باشد. از این رو شاید بتوان بالابر ساختمانی تکفاز را به مراتب مقرون به صرفه تر دانست.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر