خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

خرید موتور برق دو زمانه یا چهار زمانه

شخص در حال حمل موتور برق به کمک چرخ های آن

فهرست مطالب

موتور برق به عنوان یکی از تجهیزات اصلی در زمان قطعی یا عدم دسترسی به برق محسوب می‌شوند. در هنگام خرید موتور برق، با موارد مختلفی مانند برند، نوع سیم پیچ و دو زمانه یا چهار زمانه بودن مواجه خواهید شد. اینکه مدل دو زمانه تهیه نمایید یا چهار زمانه، موضوعی است که به آن می‌پردازیم.

خرید موتور برق دو زمانه یا چهار زمانه؟

در این یادداشت ما قصد داریم تا یک مقایسه منطقی بین موتور برق چهار زمانه و دو زمانه داشته باشیم. اما قبل از شروع باید بدانیم مکانیزم عملکرد موتور چهارزمانه و دوزمانه به چه شکل می‌باشد.

تفاوت موتور دوزمانه و چهارزمانه

برای دستیابی به درکی درست از تفاوت‌های موجود بین دستگاه چهار زمانه و دو زمانه، نیاز است تا به درکی کلی از معنی دو زمانه یا چهار زمانه بودن برسید. مقصود از واژه "زمانه" در این عناوین اصطلاحاً همان مرحله است؛ بدین صورت که مقصود، موتوری چهار مرحله‌ای است. در موتور چهار زمانه عملیات احتراق موتور در چهار مرحله مختلف انجام خواهد شد و در موتور دو زمانه این پروسه دو مرحله‌ای خواهد بود. همچنین موتور دو زمانه به خاطر نداشتن مکانیزم سوپاپ نسبت به موتور چهار زمانه طراحی ساده‌تری دارد.

شماتیک عملکرد موتور های احتراق داخلی چهار زمانه

مدل دو زمانه

در مدل‌های دو زمانه شاهد یک باک هستیم که بنزین و روغن را با نسبت مشخصی ترکیب می‌نماییم. این مدل دارای طراحی ساده نسبت به مدل‌های چهار زمانه بوده و نسبتا سبک‌تر می‌باشد. در زیر مزایا و معایب موتور برق دو زمانه را شرح داده‌ایم.

موتور برق با موتور چهار زمانه

مزایای موتور برق دو زمانه

  • طراحی ساده: یکی از ویژگی‌های بارز مدل‌های دوزمانه سادگی در طراحی موتور آن می‌باشد، همین امر سبب می‌شود در صورت نیاز به تعمیر، هزینه‌های آن خیلی کاهش یابد و همچنین نیاز به یک متخصص برای درست کردن آن نباشد.
  • اندازه و سایز مناسب: معمولا مدل دو زمانه معمولاً وزن کمتری داشته و در عین حال حجم آن نیز کمتر از مدل‌های چهار زمانه است. این موضوع باعث شده تا این وسیله قابلیت جابجایی بالایی داشته و به راحتی قابل انتقال به موقعیت‌ها و فضاهای مختلف باشد.
  • روغن‌کاری ساده: در دستگاه‌های دوزمانه به دلیل ترکیب سوخت و روغن، نیازی نیست دائما حواسمان به روغن باشد. شما روغن و بنزین را با نسبت 1 به 25 ترکیب نموده و دستگاه تا تمام نشدن بنزین به راحتی کار می‌کند.
موتور برق با سایز کوچک پشت وانت

معایب موتور برق دو زمانه

  • قدرت کم و محدود: پیش‌تر نیز به این مورد اشاره شد که مدل دو زمانه اغلب در موقعیت‌هایی کاربرد دارد که شما به توان خروجی زیادی نیاز ندارید.
  • مصرف سوخت: معمولاً مدل‌های دو زمانه نسبت به مدل‌های چهار زمانه مصرف سوخت بیشتری دارد. این مورد در مدت زمان طولانی باعث افزایش هزینه‌های شما خواهد شد.
  • نگهداری و پایش مداوم: اینکه هزینه تعمیر و نگهداری  موتور برق دو زمانه کمتر است قطعاً درست است، ولی استهلاک مدل‌های دو زمانه در طول زمان نسبت به مدل چهار زمانه بیشتر است.
  • صدای تولیدی زیاد: برخلاف تصور عامه دستگاه دو زمانه صدای تولیدی بیشتری نسبت به مدل‌های چهار زمانه ایجاد می‌کند. این مورد در صورت ساعت کارکرد طولانی آزاردهنده خواهد بود.
  • سطح بالای آلایندگی: آلایندگی در موتور‌های دو زمانه عموماً نسبت به مدل‌های  چهار زمانه بیشتر است و در بلند مدت گاهاً سوای محیط زیست، حتی به خود کاربر هم آسیب خواهد زد.

مدل چهارزمانه

در موتور برق چهارزمانه شاهد دو عدد باک جداگانه یکی برای روغن و یکی برای بنزین هستیم. این مدل دارای طراحی پیچیده‌تری نسبت به مدل دوزمانه بوده اما طول عمر بیشتری دارد و کارکرد دستگاه نرم‌تر انجام می‌پذیرد.

موتور برق ۴ زمانه

مزایای موتور برق چهار زمانه

  • طول عمر بیشتر: دستگاه چهار زمانه نسبت به مدل‌های دو زمانه، مقاومت بیشتری داشته و این کمک می‌کند تا طول عمر بیشتری داشته باشد. جدای از مقاومت بیشتر ساختار مدل چهار زمانه، چون دارای یک سیستم روغنکاری مستقل می‌باشد، اجزای داخلی در طولانی مدت دچار استهلاک می‌شوند.
  • صدا و آلایندگی کمتر: دستگاه چهار زمانه ضمن تولید صدای کمتر، آسیب کمتری نیز به محیط زیست خواهد زد. این مسئله بیشتر ناشی از عدم ترکیب روغن و بنزین داخل باک و سوختن روغن است.
  • عدم نیاز به ترکیب سوخت با روغن: در مدل چهار زمانه دیگر نیازی به ترکیب سوخت با روغن نیست، همین امر باعث صرفه‌جویی در زمان و سهولت کاربری خواهد شد. تنها موردی که باید توجه کافی داشت میزان روغن است که باید به طور مداوم کنترل شود. همچنین روغن را باید در تایم‌های مشخص تعویض نمود، در صورت عدم توجه، هزینه‌هایی برای شما در بر خواهد داشت.
  •  عدم محدودیت: در مدل‌های چهار زمانه محدودیتی برای توان خروجی وجود نداشته و شاهد تولید محصولاتی با توان‌های بسیار بالا هستیم، در حالی‌که در مورد مدل دوزمانه، محدودیت توان داریم.
موتور برق پرتابل مورد استفاده در کمپ

معایب موتور برق چهار زمانه

  • طراحی پیچیده: همان چیزی که یک نقطه قوت برای مدل دو زمانه بود، در دستگاه چهار زمانه به یک پاشنه آشیل بدل شده است. طراحی و ساختار پیچیده موتور‌های چهارزمانه، تعمیر و تعویض قطعات را سخت کرده است.
  • قیمت بالا: مدل‌های چهار زمانه به‌خاطر طراحی پیچیده‌ای که دارد، از قیمت بالاتری نسبت به دستگاه‌های دوزمانه برخوردار است.

 

  • در موتور برق‌ها، موتور دو زمانه بهتر است یا چهار زمانه؟

    مسلما مدل‌های چهار زمانه از کیفیت بالاتری نسبت به مدل‌های دوزمانه برخوردار هستند. همچنین مدل‌های دو زمانه به خاطر طراحی ساده‌، بیشتر در توان‌های 1 کیلووات دیده می‌شود در حالی‌که توان‌های 3 کیلووات به بالا، همه 4 زمانه هستند.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر