خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

خلاطه یا مخلوط کن بتن چیست؟

خلاطه یا مخلوط کن بتن سایز 400 لیتری

فهرست مطالب

خلاطه یا مخلوط‌کن بتن چیست؟

ابزار و وسایل در ساختمان‌سازی، نقشی بی‌بدیل دارند که بدون آن‌ها نمی‌توان پیشرفت در هیچ پروژه‌ای را داشت. هر کدام از وسایل در راستای پاسخگویی به نیاز خاصی طراحی شده است و به مرور زمان توانسته پیشرفت‌ها و توسعه‌های مختلفی را پشت سر بگذارد.

یکی از این وسایل بسیار همه و کاربردی در عرصه ساختمان‌سازی خلاطه بتن یا همان بتونیر است. خلاطه بتن وسیله‌ای است که شما در عمل بدون آن امکان استفاده از بتن در پروژه‌های خود را ندارید. اما اینکه این وسیله اساس کارش چیست و چگونه کار می‌کند موضوعی است که ما در ادامه قصد داریم تا به آن بپردازیم.

در کنار این موضوع تلاش می‌کنیم تا شما همراهان گرامی را با مشخصات یک خلاطه بتن خوب آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید تا گام به گام خلاطه بتن را بیشتر شناسایی کنیم.

خلاطه بتن را چرا باید شناخت؟

این سؤالی است که احتمالاً به عنوان شخصی که سراغ این یادداشت آمده به‌خوبی می‌دانید. شناخت هر وسیله تولیدی در هر عرصه‌ای کمک می‌کند تا شما بهتر با کارکرد آن آشنا شوید و در نتیجه کیفیت کار شما با آن افزایش پیدا کند. یک راننده لازم است که بداند پس از پیچاندن فرمان، دقیقاً چه اتفاقی رخ می‌دهد تا به یک راننده حرفه‌ای بدل شود.

شما نیز اگر یکی از فعالان عرصه ساختمان‌سازی هستید، بد نیست تا نحوه کار خلاطه بتن را بشناسید.

حتی اگر خودتان در چرخه مراحل ساختمان‌سازی به شکل مستقیم حضور ندارد و مسئولیت خرید یک پروژه را برعهده دارید، این یادداشت کمک می‌کند تا در هنگام خرید بدانید که با چه وسیله‌ای سر و کار دارید.

چرا به خلاطه بتن نیاز است؟

این پرسش مهمی است؛ به نوعی می‌توان گفت که مخلوط‌کن بتن در چه کاری به ما کمک می‌کند. همانطور که می‌دانید خود بتن ذاتی خمیری‌شک داشته و پس از ترکیب پودرها و دانه‌های مختلفی با آب ایجاد می‌شود.

در کنار این موضوع حتماً این موضوع را می‌دانید که بتن اگر در یک محل بدون تکانه‌های مختلف، ثابت بماند خشک و غیرقابل استفاده خواهد شد. با این اوصاف شما برای کار با بتن در دو مرحله به تکانه نیاز دارید: مرحله اول در تولید خود بتن و در اصطلاح میکس کردن مواد و در مرحله دوم در تازه نگه‌داشتن مخلوط و جلوگیری از خشک شدن آن. این دو کار همان چیزهایی هستند که خلاطه بتن انجام می‌دهد.

خلاطه در مرحله تولید خود بتن به شما کمک می‌کند تا کامل و به سادگی مواد مورد نیاز را میکس کنید. در ادامه نیز برای خشک نشدن بتن، این خلاطه بتن است که با تکانه‌های مداوم و چرخیدن از خشک شدن بتن جلوگیری می‌کند. شما گاهی نیاز دارید تا چند ساعت قبل‌تر بتن را تولید کنید و سپس در طول چند ساعت اندک اندک آن را به سطح مد نظر اضافه کنید.

همزن بتن به شکلی نسبتاً قابل حمل در مراحل بتن‌ریزی، بتن تازه را در اختیار شما قرار می‌دهد.

خلاطه یا مخلوط کن بتن سایز 400 لیتری

اساس کار خلاطه بتن یا بتونیر چیست؟

خلاطه بتن، همانطور که از نام آن پیداست، باید دائماً در حال مخلوط کردن موادی باشد که درون آن قرار دارد. اساس کار یک دستگاه مخلوط‌کن بتن، چرخش و گردش مداوم است. این وسیله بر روی دو جفت چرخ متحرک ایستاده و در قلب خود یک موتور دارد.

این موتور با ایجاد نیروی چرخش، باعث گردش مخزن اصلی خلاطه بتن خواهد شد. چرخش موتور در برخی موارد با چرخ‌دنده‌های بزرگ و در برخی دیگر توسط تسمه‌ها به مخزن اصلی منتقل می‌شود. این چرخش کمک می‌کند تا جریانی دائمی از مواد در مخزن ایجاد شود که ضمن خوب ترکیب شدن ذرات، باعث خشک نشدن مواد می‌شود.

در کنار این اجزا معمولاً شاهد یک دسته به شکل فرمان در طرف مقابل مخزن خلاطه بتن هستیم که به کمک آن می‌توان زاویه مخزن را تغییر داد. با این وسیله می‌توانید جریان گردش مواد را تغییر داده یا در صورت لزوم حین پر و خالی کردن مخزن، زاویه ورودی آن را تغییر دهید.

ساخت خلاطه در مدل های مختلف

نحوه کار با خلاطه بتن چگونه است؟

توضیح دقیق نحوه کار در حوصله این یادداشت نبوده و از طرفی دیگر نیاز دانش کافی نسبت به تولید بتن است اما ما تلاش می‌کنیم تا دید کلی از آن در ذهن شما همراهان گرامی ایجاد کنید. ماده اصلی بتن که پودر است در کیسه‌هایی با سایز مختلف در دسترس است.

این ماده مادر برای تولید خمیر بتن است اما به‌تنهایی کافی نیست. ماده دیگری که نیاز است در اصطلاح مصالح است. مصالحی که برای ترکیب با بتن نیاز هستند بسته به تشخیص اپراتور شامل ذرات ریزی با قطر نه الی بیست میلی‌متر می‌شوند.

جنس این ذرات معمولاً از شن، گرانول سنگ، ماسه، بتن بازیافت‌شده و سنگدانه‌های ژئوسنتیک است. اینکه کدام یک از این موارد استفاده شود در حیطه تخصص فعالان ساختمان‌سازی است و به نوع نیاز آن‌ها وابسته است.

این سه ماده نام برده شده شامل آب، بودر بتن و مصالح باید با نسبت خاصی درون میکسر بتن ریخته شوند؛ معمولاً در شرایطی که خلاطه بتن روشن است. پس از افزودن کم کم مواد باید سرعت چرخش خلاطه بتن را تنظیم کنید؛ این کار در تمام مدل‌ها ممکن نیست اما در مدل‌های جدید الزامی است.

پس از ریختن مواد درون میکسر بتن، باید زمان خاصی را برای تولید آن منتظر بمانید و سپس پس از آزمایش بتن ترکیب شده، پس از قوام یافتن مخلوط آن را به میزان مورد نیاز تخلیه کنید.

خلاطه دیزل با موتور مارگو

در خرید خلاطه بتن چه مشخصاتی اهمیت دارد؟

خلاطه بتن بسته به سایزی که دارد، دارای ظرفیت خاصی است. قیمت همزن بتن نیز به ظرفیت آن وابسته است. این یعنی شما باید متناسب با سطح نیاز خود آن را خریداری کنید. شما در طول یک پروژه ریختن بتن نیاز دارید تا دائم بتن در دسترس داشته باشید و خب اگر این هدف ممکن نشود، عملاً خلاطه بتن شما کاربردی نیست.

معمولاً در پروژه‌های معمولی ظرفیت صد و پنجاه لیتر کافی است. نکته دومی که نیاز است به آن دقت کنید اجزای متحرک است.

هدف اصلی خلاطه گردش مداوم مواد است پس باید به روانی اجزای آن در کنار یکدیگر حرکت کنند. اگر گیر یا اصطلاحاً گریپاژی در سیستم باشد، چه موتور و چه گردش مخزن، خلاطه شما به سرعت خراب و معیوب خواهد شد. کیفیت موتور بر قیمت خلاطه تأثیر دارد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر