خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

در مورد شیلنگ ویبره دریلی چه می دانید

شیلنگ ویبراتور دریلی

فهرست مطالب

در مورد شیلنگ ویبراتور دریلی چه می دانید؟

اسکلت بتنی یکی از متداول ترین انواع روش های ساخت و ساز در دنیای امروز می باشد. روشی که بر اصول ایجاد بتن مسلح استوار است. در سازه ها با اسکلت بتنی از کنار هم قرار دادن میلگرد های در هم گره خورده با پوششی از بتن ساختاری ایجاد می ‌شود که از استحکام بالا در کنار دوام معقولی برخوردار خواهد بود. مزیت های بسیار در ایجاد سازه‌ های بتنی، این نوع سازه را در مسیر بسیاری از ساخت و ساز های بزرگ و کوچک، خانگی و صنعتی و حتی راه سازی قرار داده است. از این رو در مسیر توسعه ی روز افزون سازه های بتنی همواره شاهد تحولات بزرگ در ساختار تا تجهیزات هستیم. در این مقاله قصد داریم تا با نگاهی جامع در باب یکی از مهمترین تجهیزات کاربردی در مسیر ساخت سازه های بتنی صحبتی داشته باشیم. شیلنگ ویبراتور دریلی که در زبان عادی این صنعت با عنوان شیلنگ ویبره دریلی از آن یاد می ‌شود، موضوع کلی مقاله ی ما خواهد بود.

شیلنگ ویبراتور دریلی

اهمیت شیلنگ ویبراتور دریلی در ایجاد استحکام بتن نقش پررنگی است. این تجهیز نسبتا ساده می تواند به راحتی تمام حباب های مانده در اعماق بتن را خارج کرده و یا باعث هدایت بتن در فضاهایی که احتمال دارد به وسیله ی سیال سنگین و غلیظ بتن پر نشده باشد، بشود. ساختار این تجهیز در کنار کیفیت ساخت، کاربرد و اهمیت آن، موضوع قیمت و عوامل تاثیرگذار بر آن از جمله مواردی هستند که قصد این مقاله قرار خواهند گرفت.

شیلنگ ویبراتور دریلی پوسته پلاستیکی تکفاز

شیلنگ ویبراتور دریلی چیست و چه کاربردی دارد؟

احتمالا می دانید که در ایجاد سازه های بتن مسلح، بتن مایع را بر سطح یکپارچه و از قبل ساخته شده ای از میلگرد هایی در هم تنیده می گسترانند. بتن اگر چه ساختار بسیار مستحکمی دارد، اما در ابتدای امر درست آن زمانی که در حالت سیالی متراکم و غلیظ در فضا های ساختمانی ریخته می شود به مانند هر ماده ی خمیری شکل و غلیظی نمی تواند تمامی فضا های مورد نظر را پر کند. به هر صورت حباب های بسیاری در دل بتن باقی خواهد ماند. حباب هایی که از استحکام بتن خواهند کاست و در ایجاد سازه ‌های بزرگ دردسر ساز خواهند شد. در ایجاد سازه‌ های بتنی مسلح به هر صورت به تجهیزی نیاز است تا بتواند این حباب های مانده در دل بتن را قبل از سفت شدن خارج سازد. شیلنگ ویبراتور دریلی همان تجهیز ساده ‌ای است که به خوبی می ‌تواند این حباب ها را از دل بتن تازه خارج نماید و به این ترتیب استحکام قطعی سازه را تضمین کند. خروج کامل این حباب ها در تمامی مراحل بتن ریزی از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که در محاسبات، سازه بتن را با ساختاری یکنواخت در نظر می گیرند و این حباب ها علاوه بر احتمال ایجاد ترک در بتن تاثیر قابل توجهی بر استحکام بنا خواهد گذاشت.  

نحوه کار با دستگاه ویبراتور دریلی تکفاز

شیلنگ ویبراتور دریلی یا همان شیلنگ ویبره دریلی همراه با ایجاد ارتعاش در دل بتن خام باعث خروج حباب های مانده از دل بتن شده و یا بتن مایع را به سمت خلل و خرج های مانده در سازه که احتمالاً از بتن پر نشده اند، هدایت می کند. بدین جهت در هنگام بتن ریزی سازه های بتنی، شیلنگ ویبراتور دریلی را در میان بتن رها کرده و با چرخش و ایجاد لرزش در آن توسط یک سیستم دریلی قدرتمند، ایجاد موج هایی در اعماق بتن می کنند تا این موج ها علاوه بر خروج هوای مانده در دل بتن این سیال سخت و سنگین را به سمت فضا های خالی هدایت کنند. البته این موج ها که در اثر فرکانس کاری شیلنگ ویبراتور دریلی ایجاد خواهد شد باید تابع یک نسبت مشخصی باشد. بسته به نوع بتن، سطح بتن ریزی، نوع سازه، عمق بتن و... تناسب منطقی بین فرکانس کاری و دامنه ی شیلنگ ویبراتور دریلی وجود خواهد داشت. عدم رعایت این تناسب می تواند باعث خرد شدن دانه های بتن شده و در نهایت مقاومت کلی سازه های بتنی را تهدید کند.

نحوه روشن کردن ویبره دریلی فلزی

شیلنگ ویبره دریلی در بازار

حال که با اصول کاری شیلنگ ویبراتور دریلی همراه با چرایی استفاده از آن و چگونگی کارکرد آن در زبانی ساده و مختصر آشنا شدیم، کمی هم در باب انواع شیلنگ ویبراتور موجود در بازار و جزئیات این موضوع صحبتی داشته باشیم.

شیلنگ ویبره بتن را با توجه به نوع سازه، ابعاد بتن ریزی در کنار حجم و عمق بتن ریزی انتخاب می کنند؛ البته برای یک سازه ممکن است از چندین نوع شیلنگ ویبراتور بتن استفاده بشود. چرا که همه ی سازه از یک ساختار مشابه در بتن ریزی برخوردار نخواهند بود. قطعاً اصول بتن ریزی در فونداسیون با بتن ریزی ستون ها متفاوت است و احتمالاً نیاز متفاوتی به شیلنگ ویبراتور احساس می شود. از این رو تقریباً تمامی فعالان حرفه ای در زمینه ی بتن ریزی ساختمان در تهیه ی انواع شیلنگ ویبره کم کاری نخواهند کرد و این موضوع را با نگاهی حرفه ای مدیریت خواهند نمود.

قیمت شیلنگ ویبراتور با توجه به نوع و سایز و استحکام آن متغیر خواهد بود. شیلنگ ویبراتور در انواع سایز های 1، 1.5، 2، 2.5 و 3 اینچی در سطح بازار یافت می شود. از این رو خیلی منطقی است که همراه با افزایش سایز، قیمت شیلنگ ویبره نیز زیاد شود؛ البته تاثیر افزایش سایز در قیمت شیلنگ ویبره در کنار طول و جنس این تجهیز تاثیرگذار خواهد بود. از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت شیلنگ ویبراتور علاوه بر سایز تا طول قطعا سازنده و یا همان برند تولیدکننده شیلنگ ویبراتور نیز خواهد بود. البته نوع شیلنگ نیز در تعیین قیمت ویبراتور تاثیرگذار است. 

اصول کار با ویبره بتن از نوع برقی

انواع شیلنگ ویبراتور را بشناسید

شیلنگ ویبره دریلی در سه تیپ کلی مکانیکی و برقی و بادی طراحی و تولید می ‌شود که با اندکی جست و جو در سطح بازار به راحتی می توانید شاهد هر سه نوع به همراه قیمت شیلنگ ویبراتور باشید. در سه نوع ذکر شده، تیپ مکانیکی متداول ترین نوع می باشد که برای بسیاری از سازه های بتنی با حجم کم تا متوسط مناسب خواهد بود. در انواع خاص با طراحی قدرتمند نیز می توان از شیلنگ ویبره بتن با ساختار مکانیکی در سطح پروژه های بزرگ با حجم بتن ریزی بالا بهره برد. یکی از معروفترین برندها که در زمینه ساخت شلنگ ویبره بتن در کشور فعال است، شرکت ایران کوب بوده که شیلنگ ویبراتور خود را با نام تجاری شلنگ ویبره ایران کوب به بازار عرضه می نماید.

شیلنگ ویبراتور برند ایرانکوب

انتخاب نوع شیلنگ ویبره در سطح قیمت ویبره بتن تاثیر خواهد گذاشت. قیمت متعادل رو به پایین انواع مکانیکی است که این نوع از شیلنگ ویبراتور را به جهت پروژه های کوچک مناسب خواهد نمود؛ البته نوع مکانیکی قطعاً کارایی و قدرت اجرایی انواع برقی، بادی و کانورتوری را نخواهد داشت. از این رو در اکثر پروژه ‌ها با ابعاد وسیع و حجم بالای بتن ‌ریزی و یا عمق زیاد بتن، انواع بادی و برقی از کارایی بهتری برخوردار هستند. عموما قیمت ویبره برقی به نسبت نوع مکانیکی گران تر و از نوع بادی ارزان تر خواهد شد. البته این قیمت ویبره برقی که از آن صحبت می شود همراه با یک نگاه کلی در حد میانه قرار گرفته است و در موارد خاص ممکن است که قیمت ویبره برقی از دو نوع دیگر کمتر و حتی بیشتر بشود.

شیلنگ ویبراتور مدل دوشی

یکی دیگر از عوامل اصلی در تعیین قیمت ویبره بتن در نوع تغذیه ی شیلنگ می باشد. به هر حال شیلنگ ویبراتور بادی به یک کمپرسور قدرتمند باد را طلب خواهد کرد و این موضوع کم هزینه نخواهد بود. در حالی که یک شیلنگ ویبراتور مکانیکی و حتی برقی را با تجهیزات ساده تر و ارزان تری می توان به فعالیت در آورد. نوع بادی قطعا همراه با ضریب اطمینان بالاتری همراه خواهد بود. چرا که این نوع به راحتی همراه با یک کمپرسور باد توان بسیار بالای گردشی تولید خواهد کرد و در نهایت قدرت بسیار بالایی در فرکانس ویبره شیلنگ خواهیم داشت. شیلنگ ویبراتور بادی را بیشتر در پروژه ها با عمق زیاد در بتن ریزی استفاده می کنند.

شیلنگ ویبراتور از مدل بادی

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر