خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

راهنمای خرید اره زنجیری

اره زنجیری

فهرست مطالب

اره زنجیرییا اره درخت بر یکی از مهم ترین وسایل مورد استفاده در حوزه باغبانی، جنگل داری، آتش نشانی، نجاری و مجسمه سازی می باشد. مهم ترین مزیت های این وسیله افزایش سرعت عمل و کاهش اتلاف وقت در حوزه های کاری و نجات می باشد و در مقابل به جرات می توان نام قاتل جنگل را برای این ابزار گذاشت. در ادامه در مورد انواع و اجزای اره زنجیری بحث بیشتری می شود پس با ما همراه باشید.

اره زنجیری

نگاهی بر تاریخچه اره زنجیری

ایده این وسیله اولین بار توسط دو دکتر اسکاتلندی به منظور خارج کردن استخوان از بدن بیمار بیان شد. و ساخت اره زنجیری برای اولین بار توسط یک ارتوپد آلمانی صورت گرفت که دارای زنجیرهای کوچک و ریزی بود که در زمینه برش استخوان استفاده می شد. در سال 1927، فردی به نام Emil lerp نخستین اره موتوری زنجیری که از نوع بنزینی آن بود را ساخت. اولین مدل ساخته شده دارای وزن بسیار سنگینی بودند به شکلی که برای حمل آن از چرخ استفاده می کردند و حتما باید دو نفر با هم از این وسیله استفاده می کردند. بعد از جنگ جهانی دوم، پیشرفت در تولیدات محصولات آلمینیومی باعث شد که وزن وسایل مختلف از جمله اره زنجیری به شدت کاهش پیدا کند.

اره زنجیری

انواع اره زنجیری

اره موتوری بر اساس نوع سوختی که مصرف می کند و منبع انرژی به دو دسته تقسیم می شود: اره موتوری برقی و شارژی، اره موتوری بنزینی که انرژی آن از طیق اشتعال سوخت فسیلی تامین می شود.

اره زنجیری برقی:  اره  زنجیری برقی نسبت به نوع بنزینی این محصول قدرت کمتری دارند و بهتر است در بریدن درختان نازک به کار بروند ولی مزیت اره زنجیری برقی این است که صدای کمتری تولید می کند، سبک تر بوده و هزینه نگه داری کمتری نسبت به گونه های دیگر دارد. در مقابل یکی از محدودیت هایی که برای اره زنجیری برقی  وجود دارد این است که باید دائما به برق متصل باشد که این مزاحم جابجایی فرد استفاده کننده از اره زنجیری می شود. به طور کلی استفاده از این وسیله مناسب افرادی است که در کارگاه های مختلف مانند نجاری مشغول به کار هستند چرا که به احتی می توانند اتصال به برق را فراهم کنند، سبکی اره برقی آنان را اذیت نمی کند و صدای کمتری تولید می کند. همان طور که اشاره شد قدرت موتور الکتریکی این وسیله نسبت به نوع بنزینی پایین تر است.

نوع دیگری از اره زنجیری برقی وجود دارد که به صورت شارژی و ذخیره نیرو کار خود را انجام می دهد این نوع اره به جای اتصال مستقیم به برق، باطری هایی با توانایی شارژ شدن داشته و محدودیت نوع قبلی که باید متصل به برق می بود را ندارد. این دستگا برخلاف نوع متصل به برق، بدلیل وجود باطری سنگین، دارای وزن بیشتری است همین طور شارژ دستگاه محدود بوده و تا زمانی معین بیشتر نمی توان از آن استفاده کرد. این وسیله درموارد محدود تری مانند هرس کردن درختان کوچک استفاده می شود.

اره زنجیری بنزینی: اره زنجیری با موتور بنزینی معمولا پر استفاده ترین اره در مقایسه با سایر گونه ها می باشد و دارای موتور دو زمانه بنزینی می باشد که این موتور دو زمانه بنزینی هر چه حجم بیشتری از سوخت را بگیرد قدرت بیشتری تولید می کند. اره زنجیری بنزینی برای استفاده در مساحت های زیاد که نیاز به سوخت بسیار دارد و برق هم در دسترس فرد استفاده کننده از اره برقی نیست، کاربرد بیشتری دارد.  همین طور قدرت بالای موتور و سرعت عالی از مزیت های این وسیله به شمار می رود در مقابل اره بنزینی سنگین تر بوده و سر و صدای بیشتری تولید می کند به همین منظور باید سرویس نگه داری و تعمیر مناسب تری داشته باشد.  

اره زنجیری

اره زنجیری سرشاخه زن: اره سرشاخه زن یکی دیگر از گونه های اره زنجیری به حساب می آید که دارای انواع بنزینی، برقی و شارژی می باشد. این دستگاه در واقع یک اره زنجیری کوچک و سبک است تا بتوان به راحتی به شاخه ها و سرشاخه های بلند دست پیدا کرد. این اره زنجیری بر پایه ای متصل شده که این پایه می تواند ثابت یا از نوع تلسکوپی آن باشد.

اره زنجیری

قیچی هرس زنجیری: قیچی هرس زنجیری، از انواع ساده اره زنجیری به شمار می رود و عملکرد آن مشابه قیچی های هرس ساده می باشد. اره زنجیری کوچکی که در آن تعبیه شده برای بریدن شاخه هایی حتی به قطر 10 سانتی متر هم مناسب است.

اره زنجیری دستی : اره زنجیری دستی یکی دیگر از انواع اره زنجیری به شمار می رود که با نیروی دست کار می کند. عملکرد این وسیله به این صورت است که دست انسان باید به جای موتور گشتاور، به گردش در بیاید تا عمل بریدن انجام شود.

مشخصات فنی اره زنجیری

اره زنجیری از یک موتور و نوعی زنجیر دندانه دارتشکیل شده است  که بواسطه یک ورق فلزی به نام ساطور گردش می کند. همین طور اره زنجیری با نیروی گشتاوری که به زنجیر منتقل می کند باعث چرخش زنجیر حول ساطور می شود و عملیات برش به همین شکل انجام می شود. دسته اره برقی هم به دو مدل مختلف یافت می شود یکی که در قسمت بالای اره زنجیری قرار گرفته است و دیگری در پشت وسیله قرار می گیرد و برای استفاده روی زمین و در سطح محل برش می باشد.  

تیغه راهنما: نام دیگر آن تیغه زنجیر یا صفحه زنجیر می باشد این قسمت نوعی تکیه گاه برای زنجیر اره  بوده و باعث به گردش در آمدن زنجیر می شود. ریلی که در دو طرف صفحه زنجیر قرار داده شده است از خروج نا گهانی زنجیر از دستگاه جلوگیری می کند.

تجهیزات ایمنی: از آنجایی که استفاده از اره زنجیری،  بسیار پر ریسک و خطرناک می باشد، قطعاتی در آن تعبیه شده که از خطرات احتمالی جلوگیری می کند.  این قطعات شامل

·        زنجیر ترمز: وسیله ای جهت قفل کردن زنجیر اره می باشد تا درهنگام لگد زدن دستگاه بتوان آن را کنترل کرد.

·        ترمز زنجیر غیر دستی: این نوع ترمز بدون دخالت کاربر و در هنگام لگد زدن وسیله فعالیت می کند.

·        مهار زنجیر: وسیله ای برای مهار کردن تیغه در هنگام پاره شدن و خارج شدن از ریل تیغه راهنما است.

·        محافظ دست جلو که به محافظت از دست در هنگام کار می پرازد.

اره زنجیری

انواع زنجیر در دستگاه اره زنجیری

نوع زنجیری که در اره زنجیری کاربرد دارد برای افرادی که به طور حرفه ای درزمینه کار با اره زنجیری مشغول به کارهستند، بسیار حائز اهمیت می باشد. تعداد دندانه های زنجیر، چینش قطعات، شکل قطعات و جنس ان ها مسائلی است که باید به آن ها توجه کرد این قطعه در اره زنجیری به انواع مختلفی تقسیم می شود.

اره زنجیری

زنجیر full chisel: این نوع زنجیر دارای دندانه های صاف و عمودی می باشد که در بریدن الوار، تنه درخت و چوب های نرم کاربرد دارد. زنجیرهای full chisel مقاومت پایین تری نسبت به انواع دیگر زنجیر دارد و شاخصه های ایمنی که در زنجیر های دیگر وجود دارد در زنجیرfull chisel وجود ندارد.

زنجیرsemi chisel: این نوع زنجیر دارای گوشه های نرم تری می باشد و برخلاف مدل قبلی از برای چوب های موجود در خاک، چوب های یخ زده و چوب های خشک استفاده می شود در واقع این زنجیر مناسب بریدن چوب های سخت می باشد و از ایمنی بیشتری برخوردار است.

زنجیر full skip: این نوع زنجیر دندانه های کمتری روی خود دارد ولی به دلیل اینکه هر دندانه مقدار بیشتری از چوب را می برد، بازدهی بالا و سرعت مناسبی دارد. کاربرد این نوع زنجیر در بریدن قطعات بزرگ چوب، برای افرادی که قصد بریدن تنه درختان بزرگ را دارند اختصاص دارد . در واقع این زنجیر برای اره های هایی با سایز بزرگ تعبیه می شود و برای اره های کوچک مناسب نمی باشد.

زنجیر semi skip:این نوع زنجیر دندانه های بیشتری دارد و برای کارهایی که نیازمند ظرافت و سرعت بالایی هستند کاربرد بیشتری دارند.

زنجیر ها از لحاظ جنس هم به انواع مختلفی دسته بندی می شوند برای مثال زنجیر های فولادی مخصوص دما های پایین ساخته شده است یا زنجیر الماسه برای بریدن سنگ، سیمان یا فلزات دیگر اختصاص دارد؛ زنجیر الماسه به جای روغن با آب روان کاری می شود تا گرمای ناشی از بریدن فلزات و سیمان را کاهش دهد و هم شستشویی برای خاک و گرد و غبار محل برش باشد. اره با زنجیره الماسه کاربرد زیادی در ساختمان سازی و عملیات های نجات در بحث زلزله و دیگر حوادث طبیعی دارد. 

اره زنجیری

یکی دیگر از فاکتور هایی که  میزان برش را تعیین می کند طول تیغه اره زنجیری می باشد. برای داشتن برشی ایمن باید طول ساطور اره زنجیری 5 سانتی متر بیشتر از قطر تنه و یا قطعه چوبی که می برید باشد. برای مثال اگر قطر تنه 20 سانت باشد شما باید از اره ای با تیغه 25 سانت استفاده کنید.

اره زنجیری

نکات ایمنی در استفاده از اره زنجیری

قبل از استفاده از اره زنجیری حتما از تجهیزات ایمنی مانند کفش کار، عینک محافظ، کلاه ایمنی، لباس مناسب، دستکش و گوشی محافظ استفاده کنید. مهم ترین نکته ای که در استفاده از اره زنجیری باید به آن توجه داشت این است که باید تجربه و دقت لازم در گرفتن صحیح اره زنجیری به همراه داشت چرا که این وسیله هیچ حفاظی ندارد و ممکن است برای کسی که از آن استفاده می کند و اطرافیان این شخص خطرناک باشد. همین طور قبل از استفاده از اره زنجیری حتما نگاهی به دفترچه راهنما بیندازید.

  •         سوخت اره زنجیری را بدون اینکه سر ریز کند بعد از سرد شدن موتور بریزید تا از خطر اتش سوزی احتمالی جلوگیری شود.
  •         هر موقع خواستید قسمت های مختلف اره را بررسی کنید ابتدا اره زنجیری را خاموش کرده و سپس صبر کنید تا زنجیر اره از حرکت بایستد.
  •         هنگام استفاده از اره زنجیری ابتدا مطمئن شوید که دور و بر شما انسان یا حیوان دیگری نباشد و بعد اره زنجیری را روشن کنید.
  •         تولید گاز مونواکسید کربن در محیط بسته می تواند خطرناک باشد به همین منظور از روشن کردن اره های زنجیری بنزینی در محیط بسته خودداری کنید.
  •         اگر در محیطی هستید که نور و روشنایی لازم جهت کار کافی نمی باشد ابتدا روشنایی محیط را فراهم کنید و بعد دستگاه را وشن کنید.
  •         در هنگام استفاده از اره زنجیری حواستان به تمامی نقاط مخصوصا ناحیه عقب باشید و سعی کنید عقب عقب راه نروید.
  •         در استفاده از اره زنجیری از هر دو دست هر دو دسته را بگیرید تا از دستتان رها نشود.
  •  

اره زنجیری

مراحل نگه داری و سرویس رسانی به اره زنجیری

اره زنجیری همانند بقیه وسایلی که درطول شبانه روز از آن ها استفاده می کنیم، نیازمند سرویس دهی، تعمیر و نگه داری می باشد. مراحلی که باید برای این زمینه بگذرانیم به شرح زیر است.

تمیزکاری:

 برای داشتن یک اره زنجیری آماده باید هر چند وقت یکبار به تمیزکاری آن بپردازید.

فیلتر هوا را بررسی کنید اگر نیاز به رسیدگی داشت آن را با بنزین بشویید؛ البته این کار با مخلوط اب و صابون هم انجام می شود.

پیچ و مهره ی وسیله را بررسی کنید در صورت سفت نبودن آن ها شروع به سفت کردن آن ها بکنید.

در آخر اره را به طور کامل بررسی کنید و اگر جایی نیلز به تعمیر یا نظافت داشت حتما اقدام کنید.

بررسی ترمز:

 مطمئن شوید که ترمز به خوبی کار می کند و اطراف آن را به خوبی تمیز کنید.

بررسی موتور:

بخش های مهمی که باید در موتور به آن ها توجه داشته باشید شامل فیلتر هوا، فیلتر سوخت، مخزن سوخت و شمع های موتور اره زنجیری می باشد که هر کدام باید یررسی شود و از صحت عملکرد آن ها اطمینان کسب کرد.

بررسی تیغه راهنما و زنجیره:

  •         ابتدا زنجیره را باز کرده و از سلامت تیغه ها اطمینان کسب کنید سپس در صورت سالم بودن  شروع کنید به تمیز کردن شیار های میان تیغه و اطراف آن ها.
  •         به گردش چرخ زنجیر دقت کنید و در صورت وجود مشکل، آن را بر طرف کنید.
  •         کشیدگی زنجیر دستگاه را تنظیم کنید تا دستگاه آسیب نبیند.
  •         اگر وسیله نیاز به گریس کاری داشت حتما انجام دهید.

بررسی وضعیت برندگی زنجیر: تیز کردن زنجیر اره در صورتی لازم می شود که خاک اره دارای ذرات بسیار ریز باشد یا وسیله در زمان طولانی مورد استفاده قرار می گیرد و به نیروی زیادی جهت برش نیاز داشته باشد. تیز کردن زنجیر اره زنجیری بوسیله دستگاه ها و سوهان های مخصوصی انجام می شود که شما می توانید با مراجعه به کارگاه های موجود در این زمینه زنجیر اره خود را تیز کنید.

تنظیم محدود کننده عمق: بهتر است بعد از 3 الی 4 دفعه تیز کردن زنجیر اره محدودکننده عمق را بررسی کنی. برای بررسی محدود کننده عمق از سوهان تخت و راهنمای تنظیم کننده ی عمق استفاده کنید.

چگونه اره زنجیری را روشن کنیم

برای روشن کردن اره موتوری و برقی  بهتر است این دستگاه را روی زمین بگذارید و به دیگران در این باره هشدار بدهید و مراحل یکی پس از دیگری طی کنید.

ابتدا از ترمز شدن زنجیر اره مطمئن شوید و بعد اره را روی زمین قرار دهید.

دست چپ را روی دسته بالایی و پای راست را در داخل دسته عقب بگذارید.

کلید خاموش کن را در وضعیت ON و کلید ساسات را در وضعیت CHOKE قرار دهید.

در آخر طناب استارت را بکشید و کلید ساسات را در وضعیت اولیه قرار دهید.

قیمت اره زنجیری

براساس لیست فروش قیمت اره موتوری در بازار می توان جایگاه گران ترین اره های موتوری را به اره زنجیری با موتور بنزینی داد و در درجه بعدی اره زنجیری برقی را قرار می گیرد که به دو نوع شارژی یا اتصال مستقیم به برق وجود دارد. قیمت اره های زنجیری براساس برندی که از آن خریداری می کنید متفاوت است و باید علاوه کارکردی که دستگاه برای شما دارد به برندی که انتخاب می کنید دقت کنید. از دیگر اره هایی که اسامی آن ها در بالا ذکر شد بسته به برندی که خریداری می کنید به طور میانگین قیمت ها بین اره های برقی و بنزینی است و آنچنان تفاوتی نمی کند. برای اطمینان بیشتردر مورد قیمت اره زنجیری، بهتر است چند سایت فروش ابزارآلات مکانیکی را بررسی کنید تا متوجه شوید چه برندی و چه نوع موتوری، هزینه بیشتر یا کمتری دارند.

اره زنجیری

نکات لازم در خرید اره زنجیری

بعضی گمان می کنند که استفاده از یک ابزار گران قیمت می تواند کمک بزرگی در انجام کارهایشان می باشد ولی این گونه افراد بهتر است بدانند که وسیله ای بیشترین کمک را می کند که کاربرد بیشتری داشته باشد و این ممکن است با یک ابزار ساده و دستی هم امکان پذیر باشد برای همین باید  در هنگام خرید یک اره زنجیری مناسب به مواردی همچون طول تیغه یا ساطور اره، نوع موتور و قدرت آن، نکات ایمنی دستگاه، شرایط بدنی فردی که می خواهد با دستگاه کار کند را مد نظر قرار داد.موارد گوناگون که در بالا ذکر شد مسائل مهمی هستند که عدم وجه به آن ها پشیمانی آینده را به دنبال دارد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر