خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

راهنمای خرید قطره چکان آبیاری

قطره چکان آبیاری

فهرست مطالب

هنگام استفاده از سیستم آبیاری قطره ای، برای انتخاب قطره چکان مدل های زیادی وجود دارد. برای بهترین انتخاب برای پروژه آبیاری، شما باید چندین فاکتور را در نظر بگیرید.  که می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قطره چکان انتخابی از نوع PC باشد (مستقل از فشار) یا وابسته به فشار
  • آب سیستم  از چه نوعی است. کثیف است یا  سخت. ( آب سخت :این نوع آب حاوی درصد بالایی از مواد معدنی است)
  • پستی و بلندی و تغییرات ارتفاع در زمین

در این مقاله قصد داریم هر یک از فاکتورهایی که ذکر شد و سایر عوامل اثر گذار را به تفصیل بررسی کنیم.

قطره چکان مستقل از فشار یا وابسته به فشار؟

قطره چکان آبیاری

قطره چکانمستقل از فشار که با عنوان قطره چکان PC  (Pressure compensating) شناخته می شود، بدون در نظر گرفتن تغییرات فشار در سرتاسر سیستم آبیاری مقدار آب ثابتی را به طور منظم به هر گیاه می رساند در صورتی که اگر قطره چکان معمولی که وابسته به تغییرات فشار سیستم است را استفاده کنید گیاهان شما مقدار آب یکسانی را دریافت نمی کنند.

چه چیزی باعث افزایش یا کاهش فشار در سیستم آبیاری می شود؟ در جواب این سوال باید به مواردی نظیر طولانی بودن لوله آبیاری، مناسب نبودن سایز لوله با توجه به ظرفیت آب عبوری که با واحد گالن بر ساعت بیان میشود و تغییرات ارتفاع زمین آبیاری. حال با توجه به این عوامل که باعث تغییرات فشار در سیستم آبیاری شما می شود به طوری که اگر طول لوله آبیاری شما زیاد است یا سیستم آبیاری شما بر روی زمینی که پستی و بلندی های زیادی دارد نصب شده است به شما پیشنهاد می کنیم از دریپر PC استفاده کنید.

آب سیستم شما از چه نوعی است. کثیف یا سخت؟

اگر آب سیستم شما از چاه، حوضچه، بشکه ذخیره آب باران و یا سایر منابع جمع آموری و وارد سیستم می شود ما به شما توصیه می کنیم حتماً از قطره چکانی که می توان درپوش آن را باز و آن را تمیز کرد استفاده کنید. همچنین در سیستم هایی که آب آن دارای املاح زیادی است که به اصطلاح به آن آب سخت می گویند از قطره چکانی که می توان آن را تمیز کرد استفاده کنید. در این گونه سیستم های املاح موجود در آب ته نشین شده و جمع می شود. شما با استفاده از این نوع قطره چکان می توانید به راحتی آن را باز کرده و تمیز کنید. اما اگر در این شرایط از قطره چکانی که قابلیت باز شدن درپوش و تمیز کردن آن وجود ندارد استفاده کنید، سیستم و قطره چکان های شما دچار گرفتگی شده و باید کل قطره چکان ها را تعویض نمایید و هیچ راه حل دیگری وجود ندارد. کارشناسان شرکت نیکاکورپ در این شرایط محصولات زیر را جهت خرید به شما پیشنهاد می کنند:

قطره چکان آکسیوس

قطره چکان نتافیم

قطره چکان یورودریپ

قطره چکان ایریتک

 

 

شیب و ناهمواری زمین

وجود شیب و پستی و بلندی در زمین می تواند باعث تغییرات فشار آب در سیستم شود. همین عامل می تواند باعث تغییرات دبی خروجی هر قطره چکان شود. این عامل، عامل نگران کننده ای نمی تواند باشد اما اگر قصد آبرسانی به گیاهانتان در بستر یک زمین شیب دار دارید و خواهان رساندن مقدار آب مساوی به همه گیاهان هستید انتخاب قطره چکان PC بهترین گزینه است.

قطره چکان برای گلدان های آویز

قطره چکان برای آبیاری گلدان های آویزان

هر نوع قطره چکانی را برای این کار می توانید استفاده کنید اما باید چند نکته را در نظر بگیرید. اولین نکته این است که شما باید قطره چکان را بر روی گلدان قرار دهید. به همین خاطر شما باید به جای لوله اسپاگتی (ماکارونی) از یک لوله رایزر سفت استفاده کنید. نکته دیگر این است که در این نوع گلدان ها آب سریعاً تخلیه شده و قطره چکان باید مقدار آب لازم را تامین کند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم از قطره چکان تنظیم شونده استفاده کنید.

جمع بندی مقاله راهنمای خرید قطره چکان کشاورزی

  • در انتخاب قطره چکان حتماً قطره چکانی را انتخاب کنید که قابلیت تمیز کردن داشته باشد چون در غیر این صورت هزینه های جایگزینی قطره چکان های جدید به هزینه های اجرای سیستم آبیاریتان اضافه می شود.
  • قطره چکان را حتماً از مراکز و فروشگاه های معتبر تهیه کنید زیرا به کار بردن قطره چکان های تقلبی و بی کیفیت باعث آبرسانی نا منظم گیاهان و همچنین افزایش هزینه ها می شود.
  • قطره چکان ها با دبی های 2 الی 24 لیتر بر ساعت تولید می شوند. قبل از خرید حتماً با یک متخصص برای انتخاب قطره چکان با دبی متناسب با گیاهانتان مشورت کنید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر