خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

راهنمای خرید کاتر برش آسفالت

کاتر بتن بر

فهرست مطالب

دستگاه کاتر آسفالت بر که به آن دستگاه برش آسفالت یا برش بتن نیز گفته می شود، یکی از کاربردی ترین تجهیزات در عملیات عمرانی و راه‌سازی است. جهت بازسازی قسمت‌های آسیب‌دیده آسفالت و بتن از این دستگاه استفاده می‌شود. 

علاوه بر این، در پروژه های عمرانی دیگری مانند لوله گذاری، کابل کشی و برش آسفالت نیز از دستگاه کاتر استفاده گسترده‌ای می‌گردد.

کاتر آسفالت بر

نکات مهم هنگام خرید کاتر برش آسفالت

مانند هر ابزار دیگری، به هنگام خرید کاتر برش آسفالت نیز باید به نکات متعددی توجه داشت. به عنوان مثال توجه به توان موتور دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین دستگاه باید دارای قاب محافظ برای موتور باشد، تا در هنگام کار کردن از ارتعاش و لرزش جلوگیری شود.

 کیفیت تیغه‌ی دستگاه و آسفالت بر یا بتن بر بودن آن نیز بسیار حائز اهمیت است. ضخامت ورق شاسی دستگاه، برند و کشور سازنده‌ و توجه به آب پاش در دستگاه، نیز جز مواردی است که در هنگام خرید کاتر آسفالت باید به آن توجه داشته باشید. 

کاتر برش آسفالت

توجه به عمق برش مدنظر

یکی از نکات مهم قابل توجه در هنگام خرید دستگاه مذکور، در نظر گرفتن عمق برش مدنظر است. به خاطر داشته باشید که عمق برش یک دستگاه کاتر آسفالت بر برابر با یک سوم قطر تیغه‌ی آن است. پس برای ایجاد برش با عمق بیشتر، به تیغه‌هایی با قطر بیشتر نیاز دارید.  به عنوان مثال کاترهای با شاسی معمولی می‌تواند برشی با عمق حداکثر 15 سانتی متر ایجاد کند. 

برند شاسی دستگاه کاتر 

برند شاسی دستگاه، کیفیت و ضخامت آن جز موارد مهمی است که در هنگام خرید باید به آن توجه نمود. از معروفترین برندهای شاسی کاتر می‌توان به برند هوپت ساخت کشور سنگاپور، برند کوپاز ساخت کشور کره، شاسی تایو ساخت کشور مالزی و کاترهایی ساخت کشور چین و برندهای ایرانی همچون کاتر تهران کاتر و خلیج فارس اشاره نمود. در انتخاب انواع شاسی های کاتر شاید در نگاه اول گمان کنید که فرقی با هم ندارند اما اینطور نیست. شاید مشخصات ظاهری یکسان باشند، اما استحکام و ویژگی‌های مثبت یا منفی آن‌ها حین کار خود را نشان می‌دهند. 

موتور دستگاه کاتر و برند آن

یکی از مهم‌ترین قسمت های دستگاه کاتر، موتور محرک آن است.. موتور دستگاه که بر روی شاسی قرار گرفته است، از میان سه مدل بنزینی و دیزلی و برقی انتخاب می‌شود. در این قسمت به مقایسه این سه مدل پرداخته‌ایم.

مقایسه موتور دستگاه های کاتر
انواع کاترکاتر آسفالت بر برقیکاتر آسفالت بر بنزینیکاتر آسفالت بر دیزلی
میزان آلودگی صوتیکممتوسطزیاد
قدرت موتور دستگاهکممتوسطزیاد
آلودگی محیط زیستکممتوسطزیاد
قدرت برشمتوسطزیادخیلی زیاد
حجم پروژهپروژه های کوچکپروژه های متوسط و وسیعپروژه های وسیع

توجه به آب پاش دستگاه

از آن جایی که تیغه کاتر از جنس فلز است، در حین برش و اصطکاک بالا گرم شده و دمای زیادی ایجاد می‌کند. از همین جهت باید در حین کار‌‌، خنک‌کاری شود.

 در مدل های دستی و قدیمی کاتر، این امر به صورت دستی انجام می‌شد. اما امروزه و با پیشرفت دستگاه‌های کاتر، آبپاشی بر روی دستگاه تعبیه گردیده است که عملیات خنک‌کاری تیغه را به صورت خودکار انجام می‌دهد. 

همچنین یک مخزن آب پاش بر روی دستگاه تعبیه گردیده است که تا 30 لیتر ظرفیت دارد و آب موردنیاز جهت خنک کاری تیغه دستگاه را تامین می‌کند.  

ضخامت ورق شاسی دستگاه

یکی دیگر از عوامل مهم مورد توجه در هنگام خرید این دستگاه، توجه به ضخامت ورق شاسی دستگاه است. در کف شاسی دستگاه یک ورق فلزی وجود دارد که مقاومت دستگاه حین کار را تعیین می‌کند. از این رو کیفیت و ضخامت این ورق باید بالا باشد، به طور معمول ضخامت ورق در دستگاه را 2 میلیمتر در نظر می‌گیرند. 

خط نشان دستگاه کاتر

در جلوی دستگاه برش بتن یک اهرم فلزی وجود دارد که به کاربر کمک می‌کند تا در حین کار با دستگاه، از مسیر مشخص منحرف نشود و در امتداد یک خط حرکت کند. در دستگاه‌های قدیمی خط نشان در دستگاه وجود نداشت و مسیر حرکت به صورت چشمی و تجربی انتخاب می‌شد که با دردسرهای زیادی همراه بود. 

کاتر برش آسفالت

 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر