خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

سرویس و نگهداری موتور برق

فهرست مطالب

موتور برق از جمله دستگاه‌های پرکاربرد و مفیدی هستند که برای فراهم کردن انرژی برق برای خانه تا مناطق دورافتاده و محروم از انرژی برق، مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر شما بهترین مدل را تهیه نمایید در صورت بی توجهی به وضعیت دستگاه و دستور‌العمل‌ها، هزینه‌ تعمیرات زیادی برای شما در بر خواهد داشت. در این مطلب قصد داریم مهمترین موارد مربوط به سرویس و نگهداری در رابطه با موتور برق را برای شما بیان نماییم.

سرویس و نگهداری موتور برق

 برای اینکه بتوانید همیشه از مزیت‌های حداکثری مولد برق استفاده نمایید، نیاز است قسمت‌های مختلف دستگاه را به صورت دوره‌ای چک نمایید تا دستگاه بدون مشکل کار نماید.

در زیر این موارد مهم را آورده‌ایم تا به شما در این امر کمک نماییم:

مطالعه دفترچه راهنمای دستگاه

به همراه همه موتور برق‌ها دفترچه راهنمایی می‌باشد که اطلاعات مفیدی از جمله زمان تعویض فیلتر هوا، شمع و روغن دستگاه ذکر شده است. این دفترچه می‌تواند بهترین مرجع برای شما باشد، بنابراین حتما آن را مطالعه نمایید.

موتور برق و دفترچه راهنمای آن

چک کردن فیلتر هوا

یکی از مهترین قسمت‌هایی که باید چک شود، فیلتر هوا می‌باشد. در صورت کثیف بودن این قسمت، دستگاه به درستی کار نمی‌کند.

 شما می‌توانید فیلتر هوا را با بنزین یا محلول‌های مخصوص، شست و شو داده و مجدد استفاده نمایید. به این نکته توجه نمایید عمر مفید فیلتر هوا 6 ماه می‌باشد و بعد این مدت باید تعویض گردد.

شخص در حال بررسی فیلتر هوای موتور برق کیفی

چک کردن شمع

یکی دیگر از قسمت‌های مهم که نیاز به چک کردن دارد، شمع می‌باشد. در صورت دوده زدن نیاز است که به وسیله یک سمباده نرم این دوده را برطرف نمایید. همچنین تعویض شمع به صورت سالیانه انجا می‌پذیرد.

شمع موتور بنزینی

چک کردن اتصالات مکانیکی و برقی 

به صورت دوره‌ای سیم‌کشی‌های موتور برق را چک نمایید اگر قسمتی از سیم دچار پوسیدگی و یا زدگی بود، حتما تعویض گردد.

همچنین به مرور زمان اتصالات مکانیکی به خاطر کارکرد دستگاه  باز ‌می‌شود. به صورت ماهیانه این اتصالات را چک نمایید و در صورت نیاز آچارکشی شود.

مکان قرار گرفتن دستگاه

محل قرارگیری مولد برق باید صاف باشد. در صورت قرار دادن دستگاه در مکانی دارای شیب، روغن به یک سمت برمی‌گردد و باعث آسیب به موتور می‌شود. 

مسئله بعدی که باید در نظر بگیرید محیط اطراف دستگاه می‌باشد که باید خشک باشد و همچنین برای کارکرد ایده‌آل، تهویه مناسب داشته باشد.

موتور برق داخل کانوپی

تعویض کردن روغن

بر این اصل تاکید می‌کنیم مهم‌ترین نکته در سرویس و نگهداری موتور برق، تعویض به موقع روغن می‌باشد. تایم استاندارد تعویض روغن، هر 50 ساعت کاری می‌باشد. مورد دیگر اینکه اگر دستگاه نو خریداری کردین، روغن اول را بعد از دو ساعت کارکرد تعویض نمایید، علت این امر خروج براده‌ها و کثیفی ها بهمراه روغن اول می‌باشد. 

انبار کردن موتور برق

زمانی‌که با دستگاه برای مدت زمان طولانی کار ندارید، و می‌خواهید به اصطلاح موتور برق را انبار نمایید، باید روغن و بنزین را تخلیه نمایید. علت این امر این است که ماهیت بنزین بعد از سه ماه تغییر می‌کند و روغن نیز خاصیت خود را از دست می‌دهد. یکی از علت‌های شایع روشن نشدن دستگاه بعد از چند ماه، باقی ماندن روغن در مولد برق می‌باشد.

مورد دیگر که باید توجه نمایید سیم‌های سر باطری را باز نمایید، تا باطری شما در زمان انبار بودن، خراب نشود.

در آخر مولد برق را داخل یک کاور مناسب قرار بدهید.

نگهداری موتور برق داخل انبار

 

  • نحوه تعویض روغن موتور برق به چه شکل می‌باشد؟

    روغن دستگاه را از طریق باز کردن پیچ تخلیه که پایین‌تر از گیج روغن داخل کارتر روغن قرار دارد، تخلیه می‌نماییم. حتما ظرف مناسبی در زیر کارتر روغن قرار دهید که آلودگی رخ ندهد.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر