خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

سیستم خنک کننده در گلخانه

پد گلخانه

فهرست مطالب

دمای گلخانه هایی که به سیستم خنک کننده مجهز نیستند در طول تابستان می تواند به بیش از 100 درجه فارنهایت برسد. چنین درجه حرارت بالایی باعث کاهش کیفیت محصولات و همچنین کاهش بازده کارگران می شود. سیستم پد و فن گلخانه که یک نوع سیستم خنک کننده تبخیری می باشد یکی از رایج ترین شیوه ها جهت خنک کاری درون گلخانه ها است. جهت خنک کاری می توان از سیستم های تهویه مطبوع یا سیستم تبرید استفاده کرد اما هزینه نصب و اجرای چنین سیستم هایی بسیار بالا می باشد.

یا سیستم تبرید استفاده کرد اما هزینه نصب و اجرای چنین سیستم هایی بسیار بالا می باشد.از سایبان توری برای کاهش هزینه های سرمایش گلخانه استفاده کنیدامروزه خنک سازی فضای گلخانه در فصل گرم دشوارتر و پیچیده تر از گرم کردن فضای گلخانه در فصل سرد است. وقتی هوا گرم شد ، گلخانه واقعاً غیرقابل تحمل شد. تابش شید و دمای بالای آن باعث گرم شدن ، تخریب ، افزایش آفات ، سوزاندن و از بین بردن گیاهان و جلوگیری از رشد محصولات در گلخانه می شود. به منظور از بین بردن چنین آسیب ها و تهدیدهایی ، صاحبان گلخانه ها باید اقدامات حفاظتی اشعه ماوراء بنفش را ایجاد کرده و گرمای تولید شده در گلخانه را به ویژه در تابستان کاهش دهند. فن آوری های زیادی برای خنک سازی گلخانه ها وجود دارد ، اما ارزان ترین و پرکاربردترین روش برای بهینه سازی گلخانه ها و کاهش دمای آنها استفاده از گلخانه توری یا سایبان توری است.

سیستم خنک کننده گلخانه

سیستم خنک کننده تبخیری، سیستمی است که در آن فرآیند کاهش دمای هوا با استفاده از تبخیر آب و ورود آن به جریان هوا انجام می گیرد. در هنگام تبخیر آب، انرژی هوا از بین می رود که این خود سبب می شود که دمای هوا کاهش یابد. دو نوع دما در سیستم خنک کننده تبخیری دارای اهمیت است: 1- دمای هوای خشک 2- دمای حباب تر

دمای هوای خشک دمایی است که معمولاً از آن با عنوان دمای هوا یاد می شود. این دما توسط یک دما سنج که در معرض هوای خشک به دور از رطوبت قرار دارد به طور منظم اندازه گیری شده و با واحدهایی نظیر سانتی گراد و کلوین نشان داده می شود. همچنین دمای حباب تر پایین ترین درجه حرارت قابل استحصال از طریق تبخیر آب است. این دما همان دمایی است است که در زمان مرطوب بودن پوست هنگامی که در معرض جریان هوا قرار گرفته است احساس می کنیم. برخلاف دمای هوای خشک، دمای حباب تر نشان دهنده میزان رطوبت موجود در هوا می باشد. دمای حباب تر با چک کردن دمای هوا از طریق ایستگاه های محلی آب و هوا تعیین شده یا می توان برای اندازه گیری این دما از یک سایکرومتر یا رطوبت سنج الکترونیکی استفاده کرد. بهترین زمان برای اندازه گیری دمای حباب تر جهت محاسبه میزان کارآیی سیستم خنک کننده تبخیری در بعد از ظهر است. این زمان، زمانی است که دمای هوای خشک به علت تابش نور خورشید به اوج خود می رسد.

سیستم فن و پد در گلخانه

سیستم پد و فن گلخانه شامل موارد زیر است:

  • یک فن اگزاست که در انتهای گلخانه بر روی دیوار نصب می شود.
  • یک پمپ آب که وظیفه سیرکوله کردن آب را بر عهده دارد.
  • پد سلولزی (شکل زیر) که در جهت مخالف با فن اگزاست و بر روی دیواره گلخانه روبروی فن نصب می شود.

پد گلخانه

اگر در گلخانه هنگامی که فن ها در حال کار هستند همه دریچه ها و در ها بسته شوند، هوا از طریق پد های مرطوب کشیده شده و آب تبخیر می شود. در این سیستم به ازای هر گالن آبی که تبخیر می شود، 8100 BTU انرژی گرمایی در طول فرآیند تبدیل مایع به بخار از هوا جذب می شود. این جذب انرژی باعث کاهش و افت دمای هوای درون گلخانه می شود. در سیستم پد و فن، دمای هوا پس از عبور از طریق پد ها به پایین ترین حد خود می رسد.

عوامل موثر در سیستم پد و فن گلخانه

شرایط عملیاتی

در هنگام استفاده از این سیستم از بسته بودن تمامی در ها و دریچه های هوا مطمئن شوید. اگر هر گونه شکافی در گلخانه وجود دارد حتماً آن را بسته و آب بندی کنید. در غیر این صورت هوا از طریق این منافذ وارد گلخانه کشیده می شود نه از طریق پد سلولزی  در سیستم پد و فن گلخانه، بازده سیستم مستقیماً به مقدار هوای در حال حرکت از طریق پد ها بستگی دارد.

محل گلخانه 

موقعیت و محل قرار گیری گلخانه نسبت به ساختمان ها و سازه های مختلف می تواند کارآیی این سیستم را در زمان وزش باد های تابستانی تحت تاثیر قرار دهد. همچنین آرایش و مکان قرار گیری فن ها و پد ها باید با توجه به مکان و جهت قرار گیری گلخانه تعیین شود.

پد سلولزی گلخانه

نوع جنس پد خنک کننده

بیشترین ماده مورد استفاده برای ساخت پد خنک کننده با استفاده از مواد سلولزی موج دار (کاغذ کرافت) صورت می گیرد که به مواد مرطوب آغشته شده است و با استفاده از نمک های نامحلول مقاومت آن در برابر پوسیدگی افزایش یافته است. مرغوب ترین نوع این پد ها با کاغذ کرافت فنلاندی ساخته می شود که قیمت نسبتاً بالایی دارند اما با نگهداری اصولی و صحیح از پد پروسه خنک کاری هوا به نحو احسنت انجام می گیرد. نگهداری مناسب از این پد ها می تواند به عمر کاری حداقل 10 ساله آنها منجر شود. همچنین در گذشته استفاده از پد های آسپن رایج بود که امروزه استفاده بسیار کمتری دارند. عیب بزرگ پد های آسپن حساسیت بسیار بالای پد در مقابل آلودگی و تجمع جلبک است که منجر به جمع شدن و پوسیدگی و در نهایت عمر کاری پایین پد می شود.

توری سایبان ارزان ترین راه برای خنک کردن گلخانه

اولین گام در خنک سازی فضای گلخانه مسدود کردن و جلوگیری از ورود تابش شید به گلخانه است سایه زدن توری یکی از مناسب ترین ابزارها است. سایبان توری برای جلوگیری از ورود اشعه ماوراء بنفش به گلخانه و آسیب رساندن به گیاهان ایجاد سایه می کند و محیط مناسبی برای رشد گیاهان حساس ایجاد می کند.

میزان سایه زنی توری گلخانه چقدر است؟

سایبان های توری به دلیل درصد سایه بندی آنها شناخته شده است. درصد سایه میزان پوشش و کاهش نور توسط توری است. به عنوان مثال ، یک سایه زن توری با 30٪ درصد سایه می تواند از ورود 30٪ از نور شید به گلخانه جلوگیری کند.

درصد سایه اندازی توری گلخانه چیست؟

توری سایبان بسته به آب و هوای منطقه ای که گلخانه در آن قرار دارد و نوع و تعداد گیاهانی که در نظر داریم در گلخانه رشد کنیم دارای سه تراکم 30٪ ، 50٪ و 80٪ است. نیاز. برای جذب کننده نور شید ، ما باید درصد چگالی مناسب را انتخاب کنیم.


فروش توری گلخانه به چه صورت است؟

توری گلخانه در سه مدل با تراکم 30٪ ، 50٪ و 80٪ ، به صورت رول 50 متری با عرض 2 ، 4 ، 6 ، 8 و 10 متر ، ساخته شده از پلی اتیلن موجود است.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر