خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

شیر برقی بالابر هیدرولیک

برای استعلام قیمت، تماس بگیرید.

تماس با ما
شیر برقی بالابر هیدرولیک
  • شیر برقی بالابر هیدرولیک
  • ارسال به سراسر ایران

  • پشتیبانی از ۹ الی ۲۱

  • کمترین هزینه ممکن

  • امکان خرید ۲۴ ساعته

  • پرداخت نقد

  • نقد و بررسی
  • مشخصات فنی
  • نظرات کاربران
  • پرسش و پاسخ

فهرست مطالب

شیر برقی هیدرولیک بالابر 

به جهت جا به جایی انسان ها و یا تجهیزات در میان طبقات ساختمانی، سیستم های متنوع بالابر ابداع و تولید شده اند. از آسانسور های کششی تا سیستم های بالابر هیدرولیکی و دیگر انواع آسانسور ها. برای جا به جایی در طبقات کم و فضا های محدود، بالابر های هیدرولیکی گزینه های بهتری به نسبت دیگر انواع در جمع آسانسور ها می باشند. عدم نیاز به چاه آسانسور، فضای کابین کوچک، عدم نیاز به اتاقک آسانسور، امنیت بالا، مصرف انرژی کم و... از جمله مزایایی است که باعث شده است تا نگاه بسیاری به سمت استفاده از انواع آسانسور های هیدرولیکی کشیده شود. البته آسانسور های هیدرولیکی از اجزای گوناگونی تشکیل شده اند و در سیستم کاری خود از تجهیزات پیچیده و مدرنی بهره می ‌برند. در این مقاله قصد داریم تا بیان مفصلی از شیر برقی هیدرولیک  بالابر داشته باشیم. تجهیزی بسیار مهم در کارکرد آسانسور های هیدرولیکی. تجهیزی که می تواند حرکتی نرم و روان همراه با دقتی بالا را در آسانسور های هیدرولیکی تامین نماید. 

شیر برقی هیدرولیک آسانسوری آلمانی

اما قبل از آنکه در ماجرای تحلیل شیر برقی هیدرولیکی  بالابر وارد شویم، اندکی در باب شناخت بالابر های هیدرولیکی صحبتی خواهیم داشت تا همراه با یک نگاه دقیق ‌تر وارد جزئیات شیر برقی بالابر هیدرولیک و الزامات حاکم بر آن بشویم.

بالابر هیدرولیک چیست و از چه تجهیزاتی بهره می‌ برد؟

وقتی صحبت از سیستم های هیدرولیک در میان است، تمام ایده ‌ها در ایجاد یک سیستم سیلندر پیستونی ختم می شود. سیستمی که همراه با جا به جایی پیستون در سیلندر اقدام به حرکت فضا های مورد نظر ما خواهد داشت. در انواع سیستم های هیدرولیکی فشار روغن است که نیروهای بالایی را به جهت جابجایی بار های سنگین تولید میکند. این نیروها توسط یک پمپ قدرتمند هیدرولیکی تامین می شود. روغن همراه با قدرت آمده از پمپ در مسیر شیلنگ هایی راهی سیلندر های هیدرولیکی شده و نیروی بسیاری را در فضای این سیلندر ها تخلیه میکند. نیرویی که می تواند بار های بسیار سنگین را جا به جا کند. در نهایت برای بازگشت پیستون نیز عکس این اتفاق خواهد افتاد. این ماجرا را می ‌توانید در سیستم بالابر کامیون ‌های حمل بار شاهد باشید و البته در آسانسورهای هیدرولیکی.

در یک تفکر ساده می توان با کمک نیروی بالای هیدرولیک اقدام به ساخت بالابر های هیدرولیک نمود. بالابر های هیدرولیکی از یک کابین که توسط یک سیستم سیلندری جا به جا می شود، تشکیل شده است. سیلندر های بالابر هیدرولیکی با استفاده از نیروی فشار روغن، عملیات جا به جایی کابین را به انجام می رسانند. فشار روغن در این سیستم ها توسط یک پمپ قدرتمند تامین خواهد شد. در نهایت باید تجهیزی تعریف شود که بتواند به نوعی مسیر پمپاژ روغن در محفظه ی پیستون و باالعکس، خروج این روغن را تحت کنترل داشته باشد.

بالابر هیدرولیک

شیر برقی بالابر هیدرولیک، همان تجهیز کنترلی است که می تواند به نوعی همراه با کنترل بر میزان و شدت روغن وارد شده در محفظه ی پیستون، سرعت و مقدار جا به جایی کابین آسانسور های هیدرولیکی را تحت کنترل درآورد. این وظیفه در شیر برقی بالابر هیدرولیک باعث خواهد شد تا این تجهیز عملا به مهمترین قسمت در اجزای گوناگون آسانسور هیدرولیکی تبدیل شود. از این رو است که در ساخت تا نصب انواع بالابر های هیدرولیکی همواره نگاه ویژه ای به شیر برقی بالابر هیدرولیک وجود دارد. کیفیت در ساخت شیر برقی بالابر هیدرولیک حرف اول را می زند. از طرفی بهتر است شیر برقی بالابر هیدرولیک از امکان ایجاد شرایط گوناگون در حرکت کابین برخوردار باشد.

اصول کار در شیر برقی بالابر هیدرولیک

شیر برقی بالابر هیدرولیک یک عضو از خانواده ی بسیار بزرگ شیر برقی ها می باشد. تجهیزات ساده ‌ای که می ‌توانند همراه با نیروی برق، کنترل ساده ‌ای بر انواع نیرو های هیدرولیک داشته باشند.

در یک شیر برقی ساده مانند همین شیر برقی بالابر هیدرولیک که موضوع صحبت ما می باشد، یک بوبین همراه با یک فضای چندگانه از اتصالات تعریف شده است. برق می ‌تواند بوبین را تحریک نموده و تحریک بوبین فضای کاری شیر برقی را جا به جا می کند. در این حالت می توان از شیر برقی دو تا چندین حالت کاری را به وجود آورد. حالت هایی که با وجود و یا عدم وجود برق، جریانات متنوعی در مسیر باد و یا روغن ایجاد می کنند.

اجزای تشکیل دهنده بالابر های هیدرولیک

بالابر های هیدرولیک از اجزای گوناگونی تشکیل شده اند. اجزایی که به نوعی با یکدیگر در ارتباط بوده و در نهایت همراه با نیروی قدرتمند هیدرولیکی می‌ توانند کابین حمل انسان و یا تجهیزات دیگر را در میان طبقات جا به جا سازند.

  •         جک هیدرولیک: مهمترین قسمت در بالابر های هیدرولیکی می باشد که در انواع تک مرحله ای و چند مرحله ای تولید می شود. برای دسترسی به طبقات بیشتر غالباً جک هیدرولیک بالابر ها را به شکل تلسکوپی طراحی می‌ کنند.
  •         سیلندر: بخش خارجی جک ها را تشکیل می ‌دهد. فضایی که در آن پیستون به حرکت در می آید. روغن ها در تامین نیروی هیدرولیکی در فضای داخل پیستون جمع می ‌شوند و می ‌توانند نیروی به حرکت در آمدن جک را تولید نمایند.
  •         پاوریونیت: توانایی حرکت کابین در بالابر های هیدرولیکی از واحد پاوریونیت ناشی می شود. در این واحد همراه با یک ساختار جمع و جور شده موتور پمپ و دیگر تجهیزات وابسته قرار گرفته است. معمولاً در پاورپک های بالابر هیدرولیک از پمپ هیدرولیک اسکرو و لیفت موتور استفاده می شود.
  •         لوله های انتقال روغن: قدرت پمپ هیدرولیک همراه با روغن در فضای سیلندر ها پخش خواهد شد. این قدرت توسط لوله هایی محکم اما منعطف جا به جا می شود.
  •         گروه شیر ها در بالابر های هیدرولیک: از شیر های اطمینان تا شیر برقی بالابر هیدرولیک در این جمع قرار می گیرند. البته بسته به نوع بالابر و حساسیت های حاکم بر طراحی آنها می توانید شاهد انواع گوناگون از شیر ها با اهداف متنوع باشید.

بلوک بالابری بالابر هیدرولیک

اهمیت شیر برقی بالابر هیدرولیک

آن چیزی که می‌ تواند جا به جایی کابین در بالابر های هیدرولیکی را به درستی و همراه با امنیت و کیفیت بالا تأمین نماید، کنترل دقیق بر جریان و فشار روغن است. تنظیم سرعت کابین، محل قرارگیری کابین و دقت در توقف ها، کنترل و جا به جایی در میان طبقات از جمله مواردی است که همراه با کنترل جریان و فشار روغن تامین خواهد شد. این کنترل تنها از مسیر نصب یک شیر برقی بالابر هیدرولیک صورت خواهد گرفت.

از این رو همراه با نصب یک شیر برقی بالابر هیدرولیک باکیفیت و دارای کارایی مطلوب، می توان انتظار حرکتی نرم و ایمن در کابین آسانسور هیدرولیک را داشته باشید. حرکتی که همراه با دقت مطلوب در توقف ها و سهولت در استفاده خواهد بود.

بالابر هیدرولیکی

شیر برقی بالابر هیدرولیک چه مزایایی دارد؟

شاید بتوان با کمک برخی از شیر های غیر استاندارد و یا تعریف نشده برای آسانسور های هیدرولیکی، اقدام به راه ‌اندازی این تجهیزات نمود؛ اما در نهایت نمی ‌توان کیفیت مطلوب و راحتی مورد نظر را از آسانسور هیدرولیکی به دست آورد. در نظر داشته باشید که جک های هیدرولیکی کاربرد های بسیار متنوعی دارند و می‌ توانیم در فضا های گوناگون صنعتی تا خانگی شاهد استفاده متنوعی از آنها باشیم.

از آنجا که برای تمامی موارد استفاده از سیستم های هیدرولیکی، شیر های هیدرولیکی تعریف شده است، شاید این طور به نظر آید که ضرورتی در استفاده ی شیر برقی بالابر هیدرولیک مخصوص برای آسانسور های هیدرولیکی وجود ندارد. به گونه ای که می توان با استفاده از انواع ساده تر و یا غیر تخصصی، این سیستم های بالابر را راه اندازی کرد؛ اما استفاده از شیر برقی  بالابر هیدرولیک، مزایایی دارد که در ادامه به تشریح آنها می پردازیم.

-         ایجاد حرکت نرم در ابتدا و انتهای مسیر: برای یک آسانسور، خصوصا آسانسور ها با هدف جا به جایی انسان ها، حرکتی بدون ایجاد تنش الزامی است. تنش ها در آسانسور ها غالباً در ابتدا و انتهای حرکت خواهند بود. برای داشتن حرکتی ملایم در کارکرد آسانسور هیدرولیکی بهتر است که از شیر برقی بالابر هیدرولیکی مخصوص و باکیفیت استفاده شود. انواع شیر برقی بالابر هیدرولیک که می توانند در دبی های متنوع حرکت کابین را تحت کنترل داشته باشند، در نهایت حرکت نرم و روانتری را تولید خواهند کرد.

-         عدم افت کابین: دقت در محل توقف کابین امری حیاتی در آسانسور ها می باشد. این دقت، در حد چند سانتی متر تجاوز نمی کند. از این رو نمی‌ توان به هر شیر برقی تعریف شده برای کارکرد جک های هیدرولیک اعتماد نمود. چرا که تامین دقت در توقف چیزی است که تنها برای شیر برقی بالابر هیدرولیک استاندارد طراحی شده است.

-         تامین دبی متغیر: اگر چه کارکرد سیستم های هیدرولیک در انواع صنایع دیده می شود، اما عموما تمامی آنها از یک سرعت ثابت در خروجی روغن بهره می ‌برند. تعریف ایجاد سرعت متغیر، ماجرایی است که تنها در آسانسور های هیدرولیک شاهد آن هستیم. این سرعت های متغیر با استفاده از دبی متغیر در شیر برقی بالابر هیدرولیک تامین می ‌شود. البته قیمت شیر برقی بالابر هیدرولیک تاثیر بسیاری از این فاکتور می پذیرد. به گونه ای که در انواع چند حالته که می تواند سرعت های گوناگون در حرکت کابین داشته باشد، شاهد رشد تصاعدی قیمت شیر برقی بالابر هیدرولیک هستیم.

  •         کارکرد بهتر موتور: شرایط کار در یک آسانسور هیدرولیک بسیار متفاوت از دیگر کاربرد های سیستم های هیدرولیکی است. استفاده از شیر های غیر تخصصی باعث ایجاد فشار بسیار بالایی بر موتور پمپ هیدرولیک می باشد.
  •         طراحی جمع و جور: شیر برقی بالابر هیدرولیک را با هدف تامین کنترل بر بالابر ها طراحی کرده ‌اند و در این طراحی متوجه ی حجم های محدود در فضا های ساختمانی هستند. از این رو عموما تمام شیر ها با کارکرد در آسانسور های هیدرولیکی برعکس انواع دیگر از شیر های هیدرولیکی، طراحی کمپکت و جمع و جوری دارند.

بلوک بالابری 20 لیتری

انواع شیر برقی بالابر هیدرولیک

اگر قصد دسته بندی انواع شیر برقی بالابری را از لحاظ نوع کاربری داشته باشیم می توانیم این شیر ها را به 2 دسته زیر تقسیم کنیم.

بلوک بالابری

1-    شیر برقی بالابری (بلوک بالابری):این شیر ها در بازار بالابر هیدرولیک ایران به بلوکه بالابری معروف است که نوع 20 لیتری آن بسیار پر کاربرد است. در این نوع سیستم با روشن شدن موتور یا لیفت موتور روغن از خروجی پمپ به ورودی بلوکه بالابری وارد شده سپس در ادامه وارد جک بالابر می شود. در این نوع شیر ها که از نوع پاپتی می باشد با خاموش شدن سیستم پاپت شیر مسیر روغن را مسدود می کند و مانع تخلیه روغن می شود. درصد نشتی این نوع شیر ها تقریباً صفر درصد است.

ساختمان شیر برقی بالابری (بلوک بالابری): بلوک بالابری دارای 4 پورت می باشد.

  •         پورت P: پورتی است که مستقیماً به پمپ هیدرولیک پاورپک متصل می شود.
  •         پورت T: این پورت، پورت تخلیه است که هنگام تخلیه روغن را به تانک ارسال می کند.
  •         پورت M: پورت مانومتر پورتی است که گیج فشار به آن متصل می شود.
  •         پورت A: پورت مصرف کننده است که به جک بالابر هیدرولیک متصل می شود.

بلوک بالابری 20 لیتری

اجزای بلوک بالابری

شیر بلوک بالابری علاوه بر 4 پورت یاد شده از 3 جزء دیگر هم تشکیل شده است.

  •         پیچ تنظیم فشار: با استفاده از این پیچ فشار را تنظیم کرده و با افزایش فشار خروجی روغن نیروی جک هیدرولیک بالابر هم بیشتر می شود.
  •         پیچ فلو کنترل: با استفاده از این پیچ سرعت کابین بالابر هیدرولیک را در هنگام پایین آمدن تنظیم کرده تا از بروز شوک های حرکتی جلوگیری به عمل آید.
  •         پیچ اضطراری: با استفاده از این پیچ در هنگامی که بالابر در بالا واقع شده و برق هم قطع است، بالابر را می توان به پایین حرکت داد.

بوبین: بوبین های شیر برقی بالابری در دو نوع 220 ولتی و 24 ولتی تولید می شود و در هنگامی که برق به آن وارد می شود می توان جک و در نتیجه بالابر را که بالا رفته است به پایین منتقل کرد.

بلوک بالابری 20 لیتری 24 ولتی

نکته: در بسیاری از سیستم های هیدرولیکی بالابر ها استفاده از شیر برقی کنترل جهت هیدرولیک 4/2 رایج شده است که در کنار این شیر یک شیر رلیف ولو و یک شیر فلو کنترل استفاده می شود. عیب این نوع شیر که از نوع اسپولی است این است که به مرور این نوع شیر دچار نشتی شده و باعث پایین آمدن کابین بالابر هیدرولیک می شود. در نتیجه به علت پایین آمدن ایمنی سیستم استفاده این نوع شیر توصیه نمی شود.

   شیر برقی آسانسور هیدرولیک

معروفترین شیر برقی آسانسور های هیدرولیکی که در ایران استفاده می شود، شیر برقی بلین آلمان است که انواع 2 بوبین و چهار بوبین آن پر مصرف می باشد. در معرفی محصول شیر برقی بلین آلمان مفصل به این شیر خواهیم پرداخت.

شیر برقی آسانسور هیدرولیک آلمانی اصلی

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر

      مرتب‌سازی محصولات:

    • پیش‌فرض
    • ارزان‌ترین
    • گران‌ترین
    • جدید‌ترین
    • پرفروش‌ترین
    • پربازدیدترین
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5