خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

طرز کار ویبره بتن به چه صورت است؟

فهرست مطالب

طرز کار ویبره بتن

ویبره بتن یکی از ابزار مهم در انجام امور ساختمانی است که شاید چندان توسط عامه شناسایی نشده باشد و مردم عادی آشنایی چندانی با آن نداشته باشند. همین موضوع دستمایه این شد تا با هدف قرار دادن ویبره بتن ، یادداشتی نگارش کنیم و این وسیله کاربردی را بیشتر و بهتر معرفی کنیم.

تلاش ما بر این است تا با ارائه محتوایی جامع در مورد ویبره بتن ، هم به زبانی ساده این وسیله را تشریح کنیم و هم در عین حال اطلاعاتی مناسب متخصصان این حیطه. پس اگر شما نیز خواهان بدست آوردن اطلاعاتی در مورد ویبره بتن هستید تا انتهای این یادداشت با ما همراه باشید.

ویبره بتن چه کاربردی دارد؟

در تمام حیطه‌ها، هر ابزار خاصی به منظور برآورده ساختن نیاز خاصی طراحی شده و تولید خواهد شد. دنیای ساختمان‌سازی نیز از این قاعده مستثنی نیست و هر ابزاری در این حیطه، نیاز خاصی را هدف قرار داده است.

ویبره بتن اما یکی از ابزارهای ساخته شده در جهت رفع نیازهای فنی در حین بتن‌ریزی است. ماهیت بتن به شکلی است که هنگام تخلیه، به علت حالت خمیری خاصی که دارد، ممکن است با هوا ترکیب شده یا به هر علتی هوا زیر آن محبوس شود.

هنگامی که شما یک سطح وسیع را به بتن پوشش می‌دهد، این اصلاً چیز عجیبی نیست که با حباب‌های محبوس هوا در سطح بتن روبرو شوید. البته باید گفت که حباب‌های هوا تنها در سطح ایجاد نشده و گاهاً ممکن است در لایه‌های میانی نیز دیده شوند.

در این بین ویبره بتن کمک می‌کند تا این حباب‌های هوای حبس شده آزاد شده، به سطح بتن آمده و به کلی از آن خارج شوند. حال این پرسش مطرح خواهد شد که ویبره بتن بر چه اساس و با تکیه بر چه تکنیکی حباب‌های هوا را از بتن ریخته شده خارج می‌کند؟ اما اجازه دهید تا پیش از پرداختن به این موضوع، به این پرسش بپردازیم که از اساس چرا باید این حباب‌ها را با ویبره بتن از خمیر بتن خارج کنیم؟

در صورت استفاده نکردن از ویبره بتن ، چه مشکلاتی ایجاد خواهد شد؟

همانطور که گفته شد، هدف از به کار گرفتن ویبره بتن ، خارج کردن حباب‌ها از خمیر بتن است اما به چه علت باید این حباب‌ها را از بتن خارج کنیم. به اختصار باید گفت که در صورت باقی‌ماندن حباب‌های هوا در خمیر بتن، بتن متخلخل شده و مقاومت آن کاهش پیدا می‌کند.

در صورت آشنایی کافی با دانش مقاومت مصالح، متوجه خواهید شد که وجود منافذ و سوراخ‌های خالی در بدنه بتن پس از خشک شدن، به چه شکل برهم‌نهی نیروها را دچار مشکل کرده و در عمل بتن شما دچار ضعف در مقاومت خواهد شد. پس به منظور اجتناب از ضعف قوای بتن، استفاده از ویبره بتن یا سایر وسایل مشابه آن الزامی است.

اساس کار ویبره بتن چیست؟

تا به اینجا حتماً متوجه شدید که کاربرد ویبره بتن چیست اما حال نوبت آن است به این موضوع بپردازیم که ویبره بتن ، به چه شکل وظیفه خود را به انجام می‌رساند. یکی از راه‌حل‌ها (و شاید تنها راه‌حل) برای خارج کردن حباب‌های هوا از خمیر بتن، لرزش و در اصطلاح همان ویبره است.

ویبره و لرزش با تکان‌های مداوم در لایه‌های مختلف بتن، باعث خروج هوا از آن خواهند شد. دقیقاً به همین علت است که این وسیله کاربردی ویبره بتن نام دارد. پس اساس کار ویبره بتن ایجاد لرزش‌هایی با فرکانس بالا و در عین حال قوی در لایه‌های خمیر بتن است.

 

نحوه کار با ویبره بتن

ویبره بتن در انواع و برندهای مختلفی در دسترس است اما تمام آن‌ها یک سیستم داشته و به یک نحوه عمل می‌کنند. در تمام ویبره بتن ‌ها با یک موتور، که معمولاً در بخش دسته ویبره بتن جایگذاری می‌شود، لرزش یا همان ویبره را ایجاد می‌کنند.

این لرزش ایجاد شده در موتور ویبراتور، توسط یک قطعه شیلنگ مانند، که به آن شیلنگ ویبراتور گفته می‌شود به بتن منتقل خواهد شد. سر شیلنگ ویبراتور بتنکه معمولاً از جنس آلیاژهای فلزی مقاوم است در خمیر بتن قرار گرفته و این لرزش را به آن منتقل می‌کند.

دقت داشته باشید که چون بتن تازه ریخته شده و در اصلاح هنوز خیس است، نفوذ پذیری داشته و می‌توان سر شیلنگ ویبراتوررا در آن فرو برد.

اجزای ویبره بتن

اساساً دو دسته ویبره بتن داریم: بنزینی و برقی. در ویبراتور بنزینی معمولاً موتور ویبراتورکه وظیفه ایجاد لرزش را دارد بسیار بزرگ بوده و با قرارگیری در یک چارچوب اغلب فلزی، به شکل ثابت در مجاورت قرار گرفته و متحرک نیست. شیلنگ ویبراتورنیز به این موتور بزرگ وصل شده و لرزش‌های موتور ویبراتوررا به سطح بتن منتقل می‌کند. اما در ویبره بتن ‌های برقی اساس کار متفاوت است.

این دسته از محصولات معمولاً سبک‌تر بوده و دارای بخش مجزای به عنوان موتور نیستند بلکه موتور الکتریکی که با برق کار می‌کند و به مراتب کوچک‌تر است در دسته ویبره بتن قرار دارد. در ویبراتور برقی نیز کارکرد شیلنگ به همین شکل است.

این تفاوت بین ویبراتور برقی و بنزینی باعث می‌شود که کار با نوع اول آسان‌تر باشد اما قدرت در نوع دوم بیشتر است. همانطور که گفته شد اکثر اجزای شیلنگ ویبراتوردر هر دو نوع ویبره بتن یکسان است.

هرچند پرداختن به تمام اجزای شیلنگ ویبراتور بتندر حوصله متن نیست اما باید گفت که مهم‌ترین بخش آن، سری گریز از مرکز است. سَریِ گریز از مرکز که دقیقاً بخش انتهایی شیلنگ ویبراتوراست، با وزن نامتعادلی که دارد، ویبره وارد شده از موتور ویبراتوررا تشدید کرده و کمک می‌کند تا لرزش وارده به بتن تقویت شود.

ویبراتور برقی و بنزینی

در بخش قبلی به طور ضمنی به تفاوت این دو در اجزا پرداخته شد اما از نظر عملکرد و کاربری باید گفت که ویبراتور برقی با ویبراتور بنزینی تفوت‌های خاصی دارد. کار با ویبراتور برقی به علت وزن کمتر و قابلیت تحرک، به علت نداشتن موتور مجزا از دسته،  بسیار آسان‌تر است.

این در حالی است که ویبراتور بنزینی شاید از نظر کاربری قدری با محدودیت تحرک درست به گریبان باشد اما در شرایط برابر معمولاً قدرت بیشتری دارد. در کنار این مسئله هزینه نگهداری و تعمیر ویبراتور برقی به علت داشتن اجزای کمتر، بسیار کمتر بوده و مقرون به صرفه‌تر است.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر