خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

فرق خلاطه و بتونیر در چیست؟

فرق خلاطه و بتونیر در چیست؟

فهرست مطالب

می توان اشاره داشت که برای ساختن بتن در حجم کم از بتونیر یا ملات ساز استفاده می گردد و برای بتن ریزی در حد متوسط مثلاً حدود ۳۰ متر مکعب در روز از این دستگاه ساخت بتن استفاده می شود. بتن هرگز نباید با روش دستی ساخته شود و برای ساخت آن باید از دستگاه های ویژه ایی مانند بتونیر یا خلاطه استفاده شود. در این دستگاه پیمانه کردن مصالح توسط نیروی انسانی انجام می گیرد و به همین دلیل بایستی دقت لازم و آموزش کافی انجام گیرد.

دستگاه بتونیر یا ملات ساز یا میکسر بتن و یا مخلوط کن بتن با ظرفیت های مختلف ۱۲۰ الی ۱۰۰۰ لیتر، کوپله با موتور بنزینی، دیزلی یا الکتروموتور برقی تک فاز و سه فاز، ساده و گیربکس دار و در انواع دوچرخ و چهارچرخ در بازار وجود دارد که شما می توانید بر اساس نیاز کارگاه از این بتونیر ها بهره ببرید. لازم به ذکر می باشد که  موتور گرداننده دیگ بتونیر می تواند برقی، بنزینی و دیزلی باشد و سرعت گردش دیگ بتونیر بر حسب دور در دقیقه از ۱۷ تا ۱۳ rpm متغیر است. بدین شکل که در بتونیر با حجم بیشتر سرعت چرخش دیگ بتونیر کاهش می یابد. در این مقاله از وب سایت نیکا کورپ به بررسی فرق خلاطه و بتونیر می پردازیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

فرق خلاطه و میکسر بتن در چیست؟

در زمان فروش ماشین آلات ساختمانی گاها با سوالات بسیاری مواجه می شویم. سوالاتی که گاها همراه با یک درک نادرست از نوع محصول حاصل شده است. مانند سوال رایج فرق خلاطه با بتونیر که بار ها پرسیده می شود. تقریبا این سوال را می توان در ذهن تمام کسانیکه در تکاپوی خرید میکسر بتن هستند، پیدا کنید.لذا ضرورت دارد تا برای یکبار هم که شده این سوال را پاسخی کامل داده باشیم تا خریداران میکسر بتن در سطح بازار های فروش ماشین آلات ساختمانی دچار ابهام نباشند.

خلاطه یا بتونیر

تفاوت های زبانی در نام یک ماشین

میکسر بتن یک دستگاه بسیار آشنا و در عین حال بسیار پرکاربرد در سطح فضا های ساخت و ساز می باشد. وظیفه میکسر بتن در یک کلام، ساخت بتن در درجات مرغوب آن است. این دستگاه همراه با یک مخزن حجیم که دائما در حال گردش خواهد بود، مواد اولیه در طرح اختلاط بتن را در هم ریخته و در نهایت بتن مورد نظر را خواهد ساخت.

نکته در آن است که یک دستگاه در هر فرهنگی نامی جداگانه پیدا می کند. مانند میکسر بتن که در زبان عربی با نام خلاطه شناخته می شود. در واقع نام میکسر بتن نیز از یک اصطلاح انگلیسی آمده است. یعنی تجهیزی که قرار است متریال های مقدماتی در ساخت بتن را در هم میکس کند. لذا می توان این دستگاه را با عنوان همزن بتن نیز نامید.

از آنجا که میکسر در ترجمه تحت الفظی همراه با زبان عربی معنی مخلوط کردن پیدا می کند، نام میکسر بتن در آن زبان با عنوان خلاطه انتخاب شده است. به این ترتیب اگر در سطح کشور های عرب زبان در تکاپوی خرید میکسر بتن باشید، لاجرم باید از نام خلاطه برای آن استفاده کنید.

اما چرا این نام عربی، سر از فضا های ساختمان سازی ایرانی درآورده است؟ چرایی این ماجرا در استان های جنوبی کشور است. جاییکه مردمان عرب زبان ایرانی حضور دارند. برای آنها هم میکسر بتن نامی جز خلاطه نخواهد داشت.

به همین ترتیب به مرور زمان این نام در سطح فضا های ساخت و ساز نزد پیمانکاران دست به دست شده است؛ اما برخی در نهایت فکر می کنند که خلاطه چیزی متفاوت از میکسر بتن می باشد. لذا در هنگام خرید بار ها با جملاتی مانند قیمت خلاطه، قیمت همزن بتن، قیمت بتونیر و در نهایت تفاوت بتونیر با خلاطه مواجه می شویم.

خلاطه 400 لیتری دنده کمر

آیا نام خلاطه برای تمام بتونیر ها صادق است؟

در مقدمه مقاله اشاره کردیم که اصولا تفاوتی میان خلاطه و میکسر بتن وجود ندارد. لذا در جواب سوالی که می خواهد تفاوت میکسر بتن با خلاطه را تشریح کند، پاسخ صریحی وجود نخواهد داشت.اما با این وجود برخی از خریداران و یا فروشندگان به اشتباه و یا به اصطلاح خودشان می خواهند تفاوت هایی میان خلاطه و بتونیر در نظر آورند. از نگاه آنها اصولا خلاطه همان میکسر بتن است؛ اما در حجم های کم.به این ترتیب ممکن است به اشتباه این راهنمایی ها را انتشار دهند که خلاطه شامل همزن بتن در حجم های اندک خواهد شد. در حالیکه میکسر بتن به انواع حجیم و سنگین وزن از دستگاه اطلاق می شود.

اما لازم است تا این دیدگاه اشتباه را سر و سامانی داده باشیم. اصولا نام خلاطه مترادف با میکسر بتن از انواع کم حجم نمی باشد، هر چند در سطح بازار به تعداد بسیار از این عنوان یاد می شود. در نگاه اصولی هر نوع میکسر بتن با هر حجم و ظرفیت در کار معادل همان خلاطه در زبان عربی است. پس نام خلاطه را می توان برای تمام ظرفیت ها در میکسر بتن در نظر گرفت.

خلاطه از مدل دنده کمر

آیا نوع موتور در تعیین نام میکسر بتن تاثیرگذار است؟

یکی دیگر از موارد اشتباه در سطح بازار برای آنکه بخواهند تفاوت میکسر بتن با خلاطه را مطرح کنند، قید به نوع موتور دستگاه دارند. در این نظر هر میکسر بتن که با موتور های برقی کار می کند، در جمع خلاطه قرار خواهد گرفت.

این نگرش نیز در سطح بازار برای خرید و فروش میکسر بتن یک اشتباه رایج است. در هر صورت نمی توان انواع بنزینی و یا دیزلی را در تعریف خلاطه قرار نداد و یا اینکه بخواهیم مدل های برقی را در جایگاهی جز انواع بتونیر دسته بندی نماییم.

آیا خلاطه همان بتن ریز است؟

یکی دیگر از وجه تفاوت ها که میان میکسر بتن با خلاطه در نظر می گیرند آن است که انواع همزن بتن با هدف اختلاط در تعریف میکسر بتن جای می گیرند و در مقابل گونه ها با سبک طراحی بتن ریزی در تعریف خلاطه قرار خواهند گرفت.برای آنکه در سطح بازار گیج نشوید و در نهایت بتوانید آن چیزی که می خواهید را پیدا کنید، بهتر است تا درک درستی از این دو اصطلاح داشته باشید. اینکه همزن بتن چیست و چه تفاوت هایی با بتن ریز دارد.

همزن بتن در واقع همان دستگاه میکسر بتن آشنایی است که بار ها در سطح فضا های ساخت و ساز دیده اید. در این دستگاه یک مخزن بزرگ حول محوری در گردش می باشد و نیروی این گردش را از طریق موتور هایی بنزینی و یا برقی و گاها دیزلی تامین خواهد کرد.

خلاطه 250 لیتری دنده کمر با موتور 2 اسب

اما برخی از همزن های بتن این ویژگی را دارند که با شکل بتن ریز مورد استفاده قرار گیرند. در این طرح دیگر نیازی نیست تا تلاشی برای انتقال بتن از میکسر بتن تا فضای تحت بتن ریزی داشته باشید. بتن ریز ها انواع میکسر بتن هستند که قابلیت جا به جایی در فضا های ساخت و ساز را پیدا کرده اند. به این نوع از میکسر بتن در سطح بازار به اصطلاح خلاطه گفته می شود.

در نهایت نمی توان در ساختار تا طراحی تفاوتی میان خلاطه و بتونیر در نظر گرفت. به این ترتیب اگر در سطح بازار هستید و خواستید تا یک دستگاه میکسر بتن تهیه کنید، مراقب باشید که در همراهی با نام خلاطه دچار اشتباه نباشید و این دو نام را برای دو دستگاه متفاوت در نظر بگیرید.اگر چه می توان انواع خلاطه را گونه هایی از همزن بتن در نظر گرفت که قابلیت جا به جایی در ارتفاع پیدا کرده اند و با عنوان بتن ریز در سطح فضا های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند.

البته در سطح بازار و یا فضا های ساخت و ساز نمی توان از آنچه به عنوان عرف پذیرفته شده است صرف نظر کرد. معمولا در نگاه عرف از میکسر برقی با عنوان خلاطه یاد می شود. با این تعریف قیمت خلاطه بسیار کمتر از دستگاهی مانند میکسر بتن خواهد شد.

چرا که قیمت بتونیر با موتور های بنزینی یقینا بیشتر از یک میکسر برقی است. لکن جدا از مبحث موتور ها و تاثیر آنها در قیمت همزن بتن بهتر است تا این دیدگاه عرف شده را خیلی جدی نگیریم. چرا که اساسا تفاوت بتونیر با خلاطه مفهوم خاصی ندارد.این دو دستگاه در نهایت یک چیز هستند و با تامین یک هدف مشخص که ساخت بتن استاندارد می باشد طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

بتن ریزی با خلاطه:

با استفاده از دستگاه خلاطه بتن می توان بتن ریزی را نیز انجام داد. معمولا خلاطه بتن در اکثر زمان ها برای کارهای تولید بتن ریزی ستون و بتن ریزی برای کف و دستگاه های بلوک زنی استفاده می شود که در این شرایط بتن از همدیگر کاملا متفاوت می باشد و مثلا بتونیر برای بتن دستگاه بلوک زنی  یک طرح اختلاط دارد و برای بتن ریزی به کف یک مدل طرح اختلاط کاملا متفاوت دارد.

لازم به ذکر می باشد، بتنی که برای دستگاه بلوک زن یا به عبارتی تولید بلوک با خلاطه ساخته می شود، باید خشک باشد و هم چنین معمولا جهت تولید کیفیت بالا باید از مواد های ریز دانه استفاده کرد البته برای محکم بودن بلوک ، مواد ریز دانه مناسب نمی باشند!

معمولا در تولید بتن توسط خلاطه بتن یا بتونیر، به صورت زیر عمل می کنیم:

  • ابتدا اب داخل خلاطه اضافه می کنیم
  • بعد از آن سیمان به داخل خلاطه می ریزیم ( طبق طرح اختلاط بتن و منتظر می شویم تا سیمان با اب به صورت کامل میکس شوند )
  • پس از این که به صورت کامل مواد میکس شدند، شروع به افزودن ماسه می کنیم تا زمانی که بتن آماده شود.

جمع بندی مقاله تفاوت خلاطه با بتونیر:

در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعاتی درباره میکسر بتن و خلاطه در اختیار شما قرار دهیم تا شما به هنگام خرید این دستگاه بتوانید نکات مهمی را تشخیص دهید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت نیکا کورپ مراجعه کرده و با کارشناسان این مجموعه مشورت نمایید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر