خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

فیلتر ورسک (veresk)

برای استعلام قیمت، تماس بگیرید.

تماس با ما
فیلتر دیسکی ورسک
  • فیلتر دیسکی ورسک
  • ارسال به سراسر ایران

  • پشتیبانی از ۹ الی ۲۱

  • کمترین هزینه ممکن

  • امکان خرید ۲۴ ساعته

  • پرداخت نقد

  • نقد و بررسی
  • مشخصات فنی
  • نظرات کاربران
  • پرسش و پاسخ

فهرست مطالب

انواع فیلتر دیسکی ورسک، از آشنایی تا کاربرد

آبیاری قطره ای یک الگوی مدرن و کاملاً موثر در بهبود زمین های کشاورزی است. با کمک سیستم های نوین آبیاری قطره ای توانسته ‌ایم با مدیریت منابع، مانع از هدررفت حجم بسیاری از آب بشویم. به شکلی که با ایجاد یک الگوی ساختار یافته از قطره چکان ها می توانیم آب را به حالتی پیوسته و محاسبه شده در پای گیاهان بچکانیم. قطره چکان ها حلقه کلیدی در آبیاری قطره ‌ای هستند.

در عین حال این قطعه ساده کاملاً مستعد انسداد و از کار افتادن می باشد. لذا باید آب جاری شده در سیستم آبیاری قطره ای عاری از هر گونه آلایندگی ها و ذرات جامد باشد. برای این منظور از انواع فیلترهای کشاورزی مانند فیلتر دیسکی ورسک استفاده می شود.

انواع فیلتر دیسکی ورسک، از آشنایی تا کاربرد

فیلتر دیسکی ورسک یک محصول تخصصی است که با هدف حضور در فضاهای کشاورزی برای پاکیزه نگهداشتن آب در زمین های زراعی ابداع شده است. فیلتر دیسکی ورسک ساخته شده است تا بتوانیم انواع ذرات جامد و معلق در آب را حذف کرده تا در نهایت جریان آبی کاملاً زلال و یکدست را برای شبکه آبیاری قطره ‌ای فراهم کنیم.

در اجرای سیستم آبیاری قطره ‌ای قرار است حجم گسترده ‌ای از آب را به شکل شبکه ای از لوله ها در اختیار تعداد بسیار زیاد از قطره چکان ها قرار بدهیم. هر قطره چکان در پای یک گیاه زراعت شده نصب می شود و وظیفه دارد تا جریانی پیوسته از آب را، آن هم در شرایطی اندک با توجه به نیاز گیاه در اختیار آن بگذارد. در یک محیط زراعی شاید از هزاران قطره چکان استفاده بشود.

قطره چکان ها به شکل سری در امتداد لوله های انتقال آب نصب می شوند. هر گونه آلایندگی و یا حضور ذرات جامد مانند گل و لای، جلبک ها و سنگریزه ها در آب، مستعد انسداد قطره چکان ها هستند. مجرای عبور آب در قطره چکان ها بسیار باریک است و آلایندگی ‌های آب خیلی راحت در این مجرای کوچک رسوب می کنند.

آنگاه است که در اندک زمانی، بخش بزرگی از قطره چکان های ما از دور اجرایی عملیات آبپاش قطره ای خارج می ‌شود. نصب فیلتر دیسکی ورسک و محصولات مشابه برای مدیریت بهتر در سیستم آبیاری قطره ای می باشد.

یک فیلتر آبیاری ورسک در ابتدای حلقه سیستم آبیاری قطره ای و یا هر نوع شبکه آبرسانی دیگری نصب خواهد شد. حجم گسترده آب از داخل این فیلتر عبور خواهد کرد تا در نهایت عاری از هر گونه ذرات جامد مانند گل و لای و شن ریزه ها در اختیار شبکه آبیاری قطره ای برای محیط زراعی و یا هر فضای آبرسانی دیگری قرار بگیرد. انواع فیلتر دیسکی ورسک که با هدف تامین نیازهای کشاورزی طراحی شده ‌اند، به قرار زیر می باشند.

  • فیلتر دیسکی  اینچی ورسک
  • فیلتر پلیمری دیسکی  اینچی ورسک
  • فیلتر دیسکی ۲ اینچ ورسک از نوع جک دار
  • فیلتر دیسکی ۳ اینچ ورسک از نوع جک دار
  • فیلتر دیسکی 4 اینچ ورسک با طراحی جک اتومات

در ادامه به تشریح فنی تا جنبه ‌های کاربردی هر کدام از این مدل ها می پردازیم.

نگاهی بر مشخصات فنی انواع فیلتر دیسکی ورسک

مسئله آبیاری در محیط زراعتی یک چالش همیشگی است. در این بین آبیاری قطره ای کاملاً متکی بر سلامت قطره چکان ها می باشد. لذا بهره مندی از فیلترهای نوین آبیاری با هدف ممانعت از رسوب قطره چکان ها امری ضروری خواهد شد. در این بین تمام آب باید از داخل فیلترها عبور کند. از آنجا که فضاهای زراعی کاملاً متنوع و گاهاً بسیار متفاوت هستند، نیاز به تامین آب ماجرایی کاملا متنوع خواهد شد.

در برخی از زمین ‌های کشاورزی حجم بسیار گسترده از آب در جریان است و در برخی دیگر فضای توزیع آب بسیار محدود خواهد شد. شرط کلیدی در فیلتر کردن آب، تناسب حجم آب با ظرفیت فیلتر دیسکی نصب شده است. به این ترتیب انواع فیلتر دیسکی ورسک با هدف پوشش شرایط متنوع آبیاری در فضاهای گسترده زراعی طراحی شده ‌اند. این مدل ها به قرار زیر هستند.

نگاهی بر مشخصات فنی انواع فیلتر دیسکی ورسک

فیلتر پلیمری 3/4 دیسکی اینچ ورسک

در کوچکترین فیلتر آبیاری ورسک از مدخل‌ ها با قطر   اینچ استفاده شده است. لذا این فیلتر را باید در جمع مدل های کم ظرفیت قرار بدهیم. فیلتر ورسک مورد نظر از بدنه یکپارچه پلیمری ساخته شده است. محفظه فیلتراسیون، یک حجم کوچک پلیمری است که به طور کامل استوانه فیلتر سازی را در در خود جای می دهد.

کافی است این بخش انتهایی را از بدنه فیلتر دیسکی ورسک جدا کنید تا به راحتی قابلیت تعویض استوانه فیلتراسیون و یا شستشوی آن را داشته باشید. این فیلتر آبیاری ورسک با درجه فیلتراسیون ۱۲۰ میکرون طراحی شده است. در این مدل از یک فیلتر با ارتفاع ۹ سانتیمتری استفاده شده است.

این مدل را با نام مینی فیلتر دیسکی ورسک نیز می شناسند و برای تکمیل سیستم های آبیاری کوچک در فضاهای محدود کشاورزی به کار برده می شود. عمده کاربرد این فیلتر آبیاری ورسک برای تکمیل آبرسانی محیط ‌های گلخانه ‌ای، باغ ها و بوستان های شخصی و خانگی و یا حضور در محیط بوستان های شهری می باشد.

در عین حال قابلیت کاربردی در یک مزرعه کوچک را دارد. از طرفی می ‌توان از این مدل فیلتر دیسکی ورسک برای ایجاد یک طبقه فیلتراسیون اضافی در امتداد شبکه ‌های بزرگ آبیاری نیز استفاده کرد.

در عین حال ظرفیت کم با مدخل‌ های کوچک این فیلتر دیسکی ورسک، آن را برای مصارف خانگی نیز مناسب کرده است. اگر در شهری و یا روستایی خانه دارید که احتمال حضور ذرات جامد در آب مصرفی خود را می ‌دهید، استفاده از این فیلتر دیسکی ورسک برای حذف آلایندگی ‌ها و هر چه زلال تر کردن آب پیشنهاد می ‌شود. البته فیلتر مذکور تنها قادر به حذف ذرات معلق در آب است و ماجرای پاکیزه کردن آب صحبت دیگری است.

فیلتر دیسکی 1 و 1/2 اینچی ورسک

این مدل، یک فیلتر دیسکی ورسک با ظرفیت آبدهی محدود است که در دسته مدل های مناسب برای مصارف شهری و تامین آب محیط های کوچک زراعی می باشد. فیلتر دیسکی ورسک در این مدل از مدخل ‌های ورودی و خروجی با سایز 1.5 اینچی استفاده می کند. فیلتر با بدنه یکپارچه پلیمری طراحی شده است و طرح ساخت آن شکل و حالتی کاملا جمع و جور دارد.

در این مدل از فیلتر دیسکی نیز از درجه فیلتراسیون ۱۲۰ میکرونی استفاده شده است. لذا قابلیت کامل در حذف تمامی ذرات جامد و ناخالصی ها را از داخل آب دارد. سایز 1.5 اینچی این فیلتر برای حضور در مصارف خانگی بهترین است. زیرا در عموم بناهای عمرانی مانند آپارتمان ها، نهادهای تجاری و اداری، از لوله های آب با سایزهای 1.5 اینچی استفاده می شود.

در عین حال حجم آبدهی این مدل برای تامین نیاز فضاهای گلخانه ‌ای نیز کاملا ایده آل می باشد. اما بهتر است همچنان در فضای کاربرد کشاورزی از انواع فیلتر دیسکی ورسک بمانیم. چرا که این مدل قابلیت تامین آب در شبکه متوسطی از آبیاری قطره ای را دارد. در عین حال می تواند به عنوان یک طبقه تکمیلی در امتداد فیلترهای اصلی برای بهبود آب در لوله های توزیع، آن هم در پای گیاهان مورد استفاده قرار بگیرد.

فیلتر دیسکی 1 و 1/2 اینچی ورسک

فیلتر دیسکی ۲ اینچ ورسک

با معرفی فیلتر دیسکی ۲ اینچ ورسک، در جمع مدل های کاملاً حرفه ‌ای که دیگر مخصوص محیط مزرعه طراحی شده اند، آشنا خواهیم شد. برای این فیلتر دیسکی ورسک از مدخل ‌های ۲ اینچی به جهت ورود و خروج آب استفاده شده است.

فیلتر از بدنه یکپارچه پلیمری ساخته شده و بخش فیلتراسیون در سمت بالای آن مستقر می باشد. فیلتر با ارتفاع ۷۵ سانتیمتری طراحی شده است. در عین حال این فیلتر دیسکی ورسک قادر است تا آب را با درجه مش 1۲۰ میکرون پاکسازی کند.

الگوی طراحی این مدل از فیلتر دیسکی ورسک کاملاً متفاوت با نمونه‌ های دیگر است. در مدل ‌های قبلی طراحی به شکلی است که قرار است مجموعه فیلتر را بر لوله‌ های انتقال آب سوار کنیم؛ اما در طراحی فیلتر دیسکی ۲ اینچ ورسک، این لوله ها هستند که بر بدنه فیلتر سوار می شوند.

زیرا در این مدل، جک هایی برای استقرار آن بر کف زمین پیش بینی شده است. فیلتر دیسکی ۲ اینچ ورسک ابعاد بزرگی دارد. پس مجبور هستیم که آن را بر پایه ای که می تواند سطح زمین زراعی تا سکویی آماده شده باشد، مستقر سازیم.

برای آنکه بدنه فیلتر به شکل مستقیم بر سطح تکیه گاه قرار نگیرد، در بخش زیرین این فیلتر توری ورسک از دو زائده جک مانند تعبیه کرده اند. به این ترتیب به راحتی می توانیم کل فیلتر را بر تکیه گاهی که تعریف شده است سوار کنیم. در این حالت لوله ‌های ۲ اینچی به دو سمت ورودی و خروجی فیلتر دیسکی ورسک متصل می شوند.

عمده فروش فیلتر دیسکی ورسک برای حضور در فضاهای متوسط کشاورزی و گلخانه ای است. این مدل توانایی عبور حجم قابل توجهی از آب را دارد و می ‌تواند به شکلی گسترده آن را از حضور ناخالصی ‌ها پاکیزه سازد.

در عین حال گاها شاهد فروش فیلتر دیسکی ورسک آن هم در مدل ۲ اینچی برای مصارف شهری هستیم. البته وقتی قرار است به تأمین آب یک واحد بزرگ مسکونی و یا یک بنای تجاری و اداری بیاندیشیم، می ‌توانیم از این مدل با ظرفیت کافی استفاده کنیم.

فیلتر دیسکی ۳ اینچ ورسک

در طراحی فیلترهای آبیاری، هر چه قطر مدخل ‌های ورودی و خروجی آب را بزرگتر می کنید، قاعدتاً در حال تهیه ظرفیت بالاتری از فیلتراسیون آب هستید. مانند الگوی طراحی شده برای فیلتر دیسکی ۳ اینچ ورسک که دیگر قابلیت عبور حجم کاملا گسترده ‌ای از آب را دارد و برای حضور در محیط های بزرگ کشاورزی بهترین است. عمده فروش فیلتر دیسکی 3 اینچ ورسک برای تامین نیازهای زراعی می باشد.

در طرح ساخت این مدل ازفیلتر دیسکی ورسک نیز از بدنه ای یکپارچه پلیمری استفاده شده است. البته برای هر چه استقرار بهتر پوشش عمودی فیلتر در بخش بالایی دستگاه از یک بست فلزی نیز استفاده شده است. این بست فلزی در هر چه محکم تر بسته شدن پوشش پلاستیکی فیلتر و آب بندی آن موثر می باشد.

فیلتر دیسکی ۳ اینچ ورسک

در این مدل از یک فیلتر استوانه‌ ای با ارتفاع ۷۵ سانتیمتری استفاده شده است. فیلتر الگوی طراحی کاملاً حرفه ‌ای دارد و قادر است تا درجه فیلتراسیون ۱۲۰ میکرون را تامین نماید. این مدل نیز با الگوی طراحی جک دار ساخته شده است. لذا می توانید با تعریف یک تکیه گاه مناسب، فیلتر دیسکی ۳ اینچ ورسک را مستقر ساخته و لوله های انتقال آب را به آن متصل کنید. این فیلتر برای تعریف حلقه اصلی در فیلتراسیون آب برای فضاهای کشاورزی مناسب است.

فیلتر دیسکی 4 اینچ جک دار ورسک

بزرگترین مدل با قابلیت عبور بالاترین حجم آب در انواع فیلتر دیسکی ورسک، یک مدل با تعریف مدخل ‌های ۴ اینچی است. اگر تبدیل سایز داشته باشیم، در هر دو سمت ورودی و خروجی این مدل از لوله ها با قطر ۱۰ سانتیمتری حضور خواهند داشت. لذا به خوبی می توانید درک درستی از قابلیت آبدهی فیلتر مذکور و توانمندی بالای فیلتراسیون آن داشته باشید.

فیلتر دیسکی ۴ اینچ جک دار ورسک با طرح ساختی کاملاً حرفه ای طراحی شده است. از بدنه با سایز بسیار بزرگی برخوردار است. لذا برای نصب آن در محیط مزرعه حتماً باید تکیه گاه های مناسبی را تهیه کرده باشید. در عین حال این فیلتر نیز از یک بدنه تمام پلیمری ساخته شده است.

بخش فیلتراسیون از دو فیلتر استوانه ای با ارتفاع ۷۵ سانتیمتری استفاده می کند. فیلترهای استوانه ‌ای مذکور به مانند تمامی مدل ‌های قبلی با درجه فیلتراسیون ۱۲۰ میکرونی طراحی شده اند.

البته در طراحی این مدل از فیلتر دیسکی ورسک، دو طبقه فیلتراسیون به شکل کاملا مجزا از هم وجود دارد. از آنجا که حجم آب ورودی به داخل فیلتر دیسکی ۴ اینچ ورسک بسیار زیاد است، قاعدتاً نمی‌ توان با بهره ‌مندی از یک طبقه فیلتراسیون، حجم گسترده آب را پاسخگو شد.

برای این منظور از دو بخش مجزا که در دو طرف بدنه فیلتر دیسکی ورسک سوار هستند، استفاده شده است. هر کدام از این دو بخش صاحب یک فیلتر استوانه ای بوده و قابلیت پاکسازی نیمی از حجم آب در فیلتر ۴ اینچی را دارند.

نگاهی بر ماهیت طراحی فیلتر دیسکی

انواع فیلتر دیسکی ورسک با هدف استفاده در فعالیت های آبرسانی، اعم از نیازهای کشاورزی تا مصارف خانگی طراحی شده ‌اند. این فیلترها قادر هستند تا هر گونه ناخالصی را از داخل آب پاکسازی کنند. اما بحث کلیدی در نحوه کارکرد آنها می باشد. به عنوان یک مصرف کننده نهایی از انواع فیلتر دیسکی ورسک وقتی می توانید جنبه های کاربردی از آن را نهایی سازید که نگرش کلی از اصول طراحی تا قاعده کارکرد آنها داشته باشید.

نگاهی بر ماهیت طراحی فیلتر دیسکی

تمام ماهیت طراحی یک فیلتر دیسکی در بخش فیلتراسیون استوانه ‌ای شکل آن خلاصه شده است. این بخش از روی هم قرار گرفتن دیسک های شیب دار پلاستیکی بر روی هم ساخته شده است. هر دیسک پلاستیکی دارای شیارهای فوق ‌العاده باریکی می باشد. در عین حال وقتی این دیسک ها بر روی هم قرار می ‌گیرند، هر کدام از این شیارهای باریک تبدیل به یک مجرای بسیار نازک برای عبور آب خواهند شد.

در نهایت هر چه سطح دیسک پلاستیکی بیشتر باشد، تعداد مجراهای نازک عبوری آب نیز بیشتر خواهد شد. در نتیجه ظرفیت پاکسازی آب افزایش پیدا خواهد کرد. از طرفی هر چه بر تعداد طبقه این دیسک ها که روی هم سوار هستند، بیافزایید، قابلیت پاکسازی حجم بالاتری از آب را دارید. به این ترتیب ابعاد فیلتر دیسکی که با کنار هم قرار گرفتن صفحه های شیاردار ساخته شده است، معرف ظرفیت فیلتراسیون آب می باشد.

مانند طرح ساخت فیلتر دیسکی ورسک که با بزرگتر شدن سایز لوله های ورودی و خروجی از محفظه فیلتراسیون بزرگتری استفاده می کند. شیارهای باریک در صفحه های پلاستیکی وظیفه دارند تا ذرات ریز را در خود نگه دارند. این ذرات ریز در میان این شیارها باقی می مانند.

الگوی طراحی عموم فیلترهای دیسکی مانند آنچه در طرح ساخت فیلتر دیسکی ورسک شاهد هستیم، به شکلی است که برای پاکسازی بخش فیلتراسیون نیاز به تعویض و یا جداسازی بخش های دستگاه نداریم. بلکه کافی است جهت حرکت آب را در داخل فضای فیلتر معکوس سازیم. به این ترتیب تمامی ذرات مانده در میان شیارهای فیلتر دیسکی از آن خارج خواهد شد.

در حین نصب و لوله کشی هر فیلتر دیسکی، یک بخش لوله کشی با بازخورد آب به داخل فضای فیلتر گنجانده می شود. این بخش تنها در هنگام اجرای عملیات اسمز معکوس با هدف شستشوی فضای داخلی فیلتر دیسکی کارایی دارد.

نکات مثبت در کار با فیلترهای دیسکی

طرح ساخت تمامی فیلترهای دیسکی کم و بیش یکسان است. در این بین هنر برند سازنده در چگونگی تنظیم دیسک ها، الگوی طراحی شیارها و استفاده از متریال های مرغوب است که نوع و سطح کیفی کار فیلتراسیون را مشخص خواهد کرد. از این رو انواع فیلتر دیسکی ورسک از جمله محصولات با درجه کیفی مناسب در سطح بازار هستند.

اگر قصد استفاده از چنین تجهیزاتی را دارید، قطعا قابلیت فیلتراسیون رده بالایی را تامین خواهید کرد. زیرا استفاده از فیلترهای دیسکی مزایایی دارند که به قرار زیر می باشند.

نصب آسان:

یک فیلتر دیسکی را به شکل یک مجموعه کامل و مونتاژ شده تهیه خواهید کرد. این مجموعه عاری از هر گونه پیچیدگی در آن نصب خواهد شد. کافی است یک تکیه گاه مناسب را از قبل پیش ‌بینی کرده باشید و از لوله ها با سایزهای هماهنگ در محل پروژه تهیه کرده باشید. فیلتر دیسکی ورسک در مدل های متنوع با رعایت سایز استاندارد فضاهای زراعی طراحی شده است. قابلیت جک دار بودن در مدل های رده بالا باعث نصب ساده آن می شود.

اپراتوری آسان:

کار با فیلترهای دیسکی خیلی ساده است. کار کردن با آنها پس از نصب شدن، تقریباً ماجرای خاصی ندارد. فقط کافی است با گذشت مدت زمانی خاص با توجه به سطح آلایندگی آب، فرآیند اسمز معکوس برای پاکسازی فیلتر را انجام بدهید. در عین حال اگر نیاز به تعویض و یا شستشوی خارج از محفظه فیلتر را دارید، محفظه پلاستیکی محافظ آن، به راحتی از روی بدنه دستگاه فیلتر جدا خواهد شد.

نکات مثبت در کار با فیلترهای دیسکی

بازده بالا:

برگ برنده در استفاده از فیلترهای دیسکی، بازده بالای آنها می باشد. این فیلترها قابلیت حذف کامل ذرات معلق را از داخل آب دارند. کافی است از تعداد مناسب با ظرفیت کافی از فیلترهای دیسکی در ابتدای شبکه آبرسانی استفاده کنید تا حجم گسترده ‌ای از آب را به شکلی کاملاً موثر پاکسازی نمایید. انواع فیلتر دیسکی ورسک با درجه فیلتراسیون ۱۲۰ میکرونی طراحی شده اند. لذا در حذف کامل ذرات جامد آب توانمندی بالایی دارند.

مانع از افت فشار آب می شوند:

فیلتراسیون، یک مرحله میانی در عبور آب است که کاملاً مستعد افت فشار می باشد. حضور هر نوع فیلتری قطعاً باعث کاهش فشار آب خواهد شد. اما فیلترهای دیسکی کمتر از دیگر نمونه ها در کاهش فشار آب تأثیرگذار هستند. در عین حال اگر از تعداد مناسب با ظرفیت کافی استفاده شده باشند، قطعاً کمترین افت فشار آب اتفاق خواهد افتاد.

مقاومت در برابر زنگ زدگی:

یکی از برتری های طرح ساخت فیلترهای دیسکی، پیاده سازی آنها با استفاده از پلیمر می باشد. این فیلترهای پلیمری در مقابل زنگ زدگی آب کاملاً مقاوم هستند. چنین طرح ساختی را در الگوی طراحی عموم فیلترهای دیسکی ورسک نیز شاهد هستیم. زیرا تمامی مدل ها با بدنه های پلیمری ساخته شده اند و می ‌توانند تا سالیان متمادی در مقابل اثرات تخریبی آب مقاومت کنند.

قیمت تمام شده در اجرای فیلتراسیون دیسکی کاملاً اقتصادی است:

یکی از ویژگی های جالب توجه در اجرای شبکه های فیلتراسیون، با بهره ‌مندی از عموم فیلترهای دیسکی، ارزان قیمت بودن کلیت سیستم است. این فیلترها الگوی طراحی تقریباً ساده ‌ای دارند. لذا وقتی عاری از پیچیدگی هستند، چندان هم گران قیمت نمی باشند.

البته قیمت فیلتر دیسکی به ظرفیت و مقدار قدرت فیلتراسیون آن بستگی دارد. طبعاً در مدل ها با قابلیت فیلتراسیون قدرتمند، شاهد افزایش قیمت فیلتر دیسکی هستیم. اما برای عموم فعالیت های زراعی، مدل های معمولی که قیمت مناسبی دارند، کفایت می کند.

ویژگی های برجسته در طراحی فیلتر دیسکی ورسک

در کنار بهره مندی از مزیت های جالب توجه در کار با فیلترهای دیسکی، محصولات معرفی شده برند ورسک، مشخصه های قابل توجهی دارند. ویژگی هایی که در مقام مزیت برای این محصولات معرفی می شوند و هر کدام از آنها می توانند دلیل کافی بر کارایی قابل توجه انواع فیلتر دیسکی ورسک باشند. در ویژگی های برجسته این محصولات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1-    تمام محصولات در رده فیلتر دیسکی ورسک از بهترین مواد پلیمری ساخته شده اند. تمامی این محصولات دارای بدنه های یکپارچه پلیمری هستند. دلیل بهره مندی از بدنه های یکپارچه پلیمری، ایجاد مقاومت در مقابل اثر زنگ زدگی آب و یا تحمل ترکیبات شیمیایی در محیط مزرعه و حتی مقاومت در مقابل تابش مستقیم آفتاب می باشد. با این همه جنس پلیمر انتخاب شده برای طراحی فیلتر توری ورسک از کیفیت خوبی برخوردار است و می ‌تواند جدا از تامین مقاومت بالا، برای افزایش طول عمر مفید آن نیز تاثیرگذار باشد.

2-    دیسک های شیاردار در فیلتر دیسکی ورسک سطح فیلتراسیون بسیار مناسبی دارند. زیرا الگوی طراحی آنها متکی بر ایجاد شیارهای زاویه دار می باشد. این شیارهای زاویه دار مسیر انتقال ساده ‌تری برای آب را فراهم می کنند و در عین حال قابلیت عبور دبی بالاتری را دارند. از طرفی در ته نشین شدن ذرات جامد کاملاً موثر می باشند.

ویژگی های برجسته در طراحی فیلتر دیسکی ورسک

3-    انواع فیلتر دیسکی ورسک قابلیت تحمل آب ها با درجات اسیدی کم را دارند. لذا از آنها می توان در انتقال آب های زیرزمینی و یا آنها که به هر دلیلی از کنار زمین ها با منابع معدنی عبور می کنند، استفاده کرد. در عین حال اگر نیاز به کوددهی از طریق کودهای محلول در آب باشد، این فیلترها کارایی مناسبی دارند.

4-    استفاده از فیلتر دیسکی ورسک در کاهش هزینه نگهداری از سیستم های آبیاری قطره ای تاثیرگذار است. اگر چه در مدل های متنوع شاهد رنج تقریباً قابل توجه از قیمت فیلتر دیسکی ورسک هستیم؛ اما استفاده از این محصولات با توجه به طول عمر بالا و درجات فیلتراسیون کامل، مانع از انسداد دیپرهای آبیاری خواهد شد. به این ترتیب در درازمدت تاثیر چشمگیری بر کاهش هزینه های جاری مزرعه دارند.

فیلتر دیسکی و آبیاری قطره ای

امروزه بهره مندی از روش آبیاری قطره ای تبدیل به یک جریان فراگیر شده است. حالا شاهد سطح بزرگی از زمین ‌های کشاورزی هستیم که به نوعی از طریق نصب و اجرای آبیاری قطره ای در حال مدیریت منابع آب و حصول کیفیت بهتر در کشاورزی هستند.

در این بین یک کشاورز کاربلد قطعاً از تأثیر فیلترهای دیسکی در کیفیت نهایی کار برای آبیاری قطره ای اطلاع دارد. زیرا می داند که نصب فیلتر دیسکی مناسب تا چه اندازه در تداوم عملکرد مناسب دریپرها تاثیرگذار است.

گاها شاهد نارضایتی کشاورزان از عملکرد مطلوب سیستم ‌های آبیاری قطره ای هستیم. این کشاورزان از ضعیف بودن جریان آبیاری در سیستم آبیاری قطره ای گلایه مند هستند. از نگاه ایشان سیستم، کارایی کافی و البته مطمئن در توزیع یکنواخت آب را ندارد.

وقتی در سطح زمین کشاورزی این عزیزان حاضر می ‌شویم، می ‌بینیم که درصد بالایی از قطره چکان ها یا کاملاً مسدود هستند و یا اینکه تحت تأثیر رسوبی سنگین، عملا قابلیت کافی در ایجاد یک جریان پیوسته از آب را ندارند. کاملا مشخص است که در زمین کشاورزی این عزیزان یک حلقه کلیدی اما ساده فراموش شده است. آن هم حلقه فیلتراسیون آب می باشد.

نقش فیلتر دیسکی در پاکسازی آب از ذرات جامد، گل و لای و دیگر ناخالصی ها می باشد. به این ترتیب اطمینان داریم که تنها یک آب کاملا پاکیزه در سطح قطره چکان ها جاری شده است. در این بین ممکن است برخی از کشاورزان به استفاده از توری ها برای فیلتر کردن آب کفایت کرده باشند. توری ها در حذف ذرات جامد با ابعاد بزرگ مناسب هستند؛ اما مشکل دریپرها در رسوب ذرات بسیار ریز می باشد.

یک ذره با قطر چند میکرون قطعاً توسط یک توری فیلتر نمی شود. در عین حال این ذره آنچنان کوچک است که تاثیری در عملکرد دریپر ندارد؛ اما از آنجا که ناخالصی وزن داری در حجم آب است، مستعد ته نشین شدن در مجرای دریپر می باشد. ته نشین شدن های متوالی همین ذرات بسیار کوچک است که در اندک زمانی باعث انسداد کامل مجرای عبور آب در دریپرها خواهد شد.

فیلترهای دیسکی قابلیت حذف همین ذرات بسیار ریز را دارند. لذا لازم است همراه با نصب توری ها در ابتدای حلقه آبرسانی مزارع قرار بگیرند. توری ها ذرات بزرگ و فیلترهای دیسکی ذرات بسیار کوچک را از حجم آب عبوری جدا می کنند.

فیلتر دیسکی و آبیاری قطره ای

قاعده نصب فیلتر دیسکی ورسک

هر فیلتر دیسکی از یک مدخل ورودی و یک مدخل خروجی آب تشکیل شده است. در نصب هر فیلتر دیسکی باید جهت ورود و خروج آب را رعایت کنیم. بخش ورودی محل اتصال به لوله با آب تصفیه نشده است. در بخش خروجی قرار است که آب تصفیه شده در اختیار ما قرار بگیرد. در بدنه فیلتر آبیاری ورسک جهت فلش گونه ای تعریف شده است. این جهت نحوه اتصال فیلتر در دو سمت ورودی و خروجی را مشخص می کند.

دقت کنید که اگر سمت مدخل ورودی و یا خروجی فیلتر دیسکی را اشتباه بسته باشید، عملیات اسمز معکوس که باعث شستشوی فیلتر است صورت می گیرد. در این حالت عملاً هیچ گونه فیلتراسیونی اتفاق نخواهد افتاد. اتصال در جهت درست دلیل بر پاکسازی آب است. فیلترهای کوچک که سبک وزن هستند و می توانند مصارف خانگی داشته باشند، به شکل یک بخش ساده بدون نیاز به تعریف پایه قابلیت نصب شدن بر سیستم را دارند.

اما مدل های بزرگ مانند فیلتر دیسکی ۲ اینچ ورسک و یا فیلتر دیسکی ۳ اینچ ورسک، حجم و وزن قابل توجهی دارند. این فیلترها به شکل جک دار ساخته شده ‌اند و باید بر محلی ثابت مستقر شوند. لذا در نصب انواع بزرگ از فیلتر دیسکی ورسک باید مقدمات ایجاد یک تکیه‌ گاه مناسب را تأمین کرده باشید.

نحوه شستشوی فیلتر دیسکی ورسک

کار فیلتر دیسکی ورسک در جداسازی ذرات کوچک از داخل آب می باشد. این ذرات در داخل شیارهای دیسکی فیلتر می ‌مانند و تا آنها را شستشو ندهید، از آن خارج نمی شوند. البته اگر در نحوه نگهداری از فیلتر دیسکی ورسک کوتاهی کنید و نخواهید تا سطح صفحه های دیسکی شکل را از این ذرات معلق پاکسازی کنید، قطعاً با مسدود شدن شیارها، حجم آب خروجی از داخل فیلتر کم خواهد شد.

برای شستشوی فیلترهای بزرگ جثه از عملیات اسمز معکوس استفاده می کنند. کافی است جریان آبی معکوس در جهت ورود و خروج برای فیلتر دیسکی ورسک تدارک ببینید تا عملیات تقریباً مناسبی از شستشوی صفحات تامین بشود. اما اگر نخواهید شستشوی کاملتر و بسیار موثرتری داشته باشید، باید بخش فیلتر استوانه ای که محل قرار گیری صفحات شیاردار بر روی هم می باشند را جدا کنید.

این فیلتر استوانه ای شکل در داخل پوشش پلاستیکی قرار گرفته است. وقتی پوشش را بر می ‌دارید، خود فیلتر به راحتی جدا خواهد شد. فیلتر یک نوار پیوسته از صفحات پلاستیکی شیاردار است که بر روی هم قرار گرفته ‌اند و در انتها توسط یک مهره نگهدارنده سفت شده اند. وقتی مهره را باز می ‌کنید، صفحات از روی هم کنار می روند. تمام صفحات به شکل دایره های هم محوری هستند که توسط یک اتصال مرکزی در کنار هم قرار گرفته اند.

نحوه شستشوی فیلتر دیسکی ورسک

وقتی مهره انتهای فیلتر را باز می کنید، صفحه ها از هم جدا شده، مقدمات شستشوی کامل آنها فراهم می شود. کافی است دوباره صفحه ها را بر روی هم قرار بدهید و مهره انتهایی را ببندید. فیلتر پاکیزه و عاری از هر گونه ناخالصی در اختیار شما قرار دارد.

اصول شبکه سازی در فیلترهای دیسکی

در تعریف کلی فیلترهای دیسکی قاعدتاً می دانید که هر چه سایز مدخل های آن بزرگتر باشد، قابلیت عبور دبی بالاتری از آب را دارد. مانند فیلتر دیسکی ۲ اینچ ورسک و یا مدل های ۳ و ۴ اینچی که همگی با قابلیت عبور حجم بالایی از آب طراحی شده ‌اند. اما اگر نیاز به تصفیه کردن مقدار زیادی از آب باشد، قطعاً نمی توانیم بر عملکرد یک فیلتر تنها بسنده کنیم. در این حالت باید شبکه ‌ای از فیلترها را در کنار هم قرار بدهیم.

برای این منظور دو خط تغذیه حجیم تعریف می ‌شود که بسته به ظرفیت کلی سیستم، تقسیم بر ظرفیت آبدهی هر فیلتر، دارای اتصالاتی برای سوار شدن فیلترها هستند. هر چه حجم عبور آب بالاتر باشد، باید از تعداد فیلترهای بیشتری استفاده کنیم. به این ترتیب شبکه کاملا موازی از فیلترهایی که در یک سمت به بخش توزیع آب کثیف و در سمت دیگر به بخش جمع ‌آوری آب تمیز متصل هستند، برخوردار هستیم.

با این نوع چیدمان قادر هستیم تا برای هر سطح دبی در انتقال آب، با ایجاد تعداد فیلترهای موازی شده، شرایط کاربردی و کاملاً موثری را ایجاد کنیم. یکی از نکات مهم در فیلتراسیون درست آب برای مصارف کشاورزی و شهری، محاسبه درست تعداد فیلتر مورد نیاز می باشد.

نکات کلیدی در کار با فیلتر دیسکی ورسک

1-    در هنگام شستشوی فیلتر دیسکی ورسک باید شیر ورودی و خروجی صافی ها بسته باشد. در این هنگام نباید هیچ گونه آبی وارد فضای فیلتراسیون شود.

2-    در هنگام عملیات شستشو که به شکل اسمز معکوس انجام می شود، باید شیر تخلیه انتهایی نصب شده در فیلتر دیسکی ورسک را باز کنید. زیرا آب به سختی قابلیت حرکت معکوس دارد. در صورت عدم تخلیه، باعث ایجاد فشار بالا و گاهاً ترکیدن درپوش فیلتر خواهید شد.

3-    برای شستشوی خارجی دیسک ها بهتر است از مخلوط آب و شوینده در دمای ۳۵ الی ۴۰ درجه سانتیگراد استفاده کنید. بهتر است دیسک های باز شده را برای مدت ۱۵ دقیقه در این مخلوط نگه داشته، سپس با کمک یک برس نرم، سطح هر دیسک را بشوئید.

4-    در نصب مجدد فیلترها در محفظه فیلتر دیسکی ورسک از حضور واشر در بخش ابتدایی و انتهایی آن اطمینان داشته باشید. دقت کنید که هیچ سنگریزه ‌ای در فضای داخلی و یا خارجی واشر گیر نکرده باشد.

5-    اگر قرار است عملیات فیلتراسیون آب که جلبک های زیادی دارد را انجام بدهید، مرحله شستشو را در بازه زمانی های کوتاه تری تنظیم کنید. حضور جلبک باعث انسداد سریعتر شیارها در فیلتر دستگاه خواهد شد.

نکات کلیدی در کار با فیلتر دیسکی ورسک

سخن پایانی در خرید فیلتر دیسکی ورسک

شرکت ورسک یک کمپانی ایرانی است که نزدیک به دو دهه است در عرصه طراحی تا تولید محصولات آبیاری فعالیت گسترده ‌ای دارد. این شرکت در ابتدا با هدف واردات محصولات آبیاری به جهت تامین نیاز مدرن کشاورزان ایرانی فعالیت خود را آغاز کرده است؛ اما در امتداد این حرکت تجاری همراه با کسب دانش و مهارت های کافی از سال ۱۳۹۱ پای در عرصه تولید محصولات آبیاری گذاشته است.

این کمپانی از سال ۱۳۹۳ اقدام به تولید بومی شده از تمامی تجهیزات مورد نیاز برای یک سیستم آبیاری قطره ای نمود. از لوله های مخصوص تا دریپرهای متنوع و البته فیلترهای دیسکی که در کنار هم یک مجموعه آبیاری قطره ای موثر را تشکیل داده باشند. در حال حاضر محصولات این کمپانی از جایگاه برجسته در سطح بازار برخوردار هستند و می توانند به عنوان یک رقیب جدی برای محصولات مطرح خارجی معرفی شوند.

انواع فیلتر دیسکی ورسک در امتداد مهارت این کمپانی برای طراحی سیستم های آبیاری قطره ای ساخته شده است. لذا اگر قصد راه اندازی یک سیستم آبیاری قطره ای را دارید، نمونه های طراحی شده برای فیلتر دیسک ورسک کاملا ایده آل می باشند. در عین حال این محصولات قابلیت استفاده برای فیلتر کردن آب خانگی را نیز دارند.

به هر صورت اگر در لیست قیمت فیلتر ورسک دقیق شوید، این محصولات را در یک فضای کاملاً رقابتی با دیگر برندهای مطرح بازار پیدا خواهید کرد. کیفیت در کنار راندمان مطلوب برای پاکسازی آب، مهمترین مشخصه فیلترهای این برند داخلی است. محصولی که به خوبی می تواند حجم آبی پاکیزه را در اختیار دریپرهای کشاورزی و دیگر اهداف از توزیع آب قرار دهد.

سخن پایانی در خرید فیلتر دیسکی ورسک

    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر

        مرتب‌سازی محصولات:

      • پیش‌فرض
      • ارزان‌ترین
      • گران‌ترین
      • جدید‌ترین
      • پرفروش‌ترین
      • پربازدیدترین
      • 1
      • 2
      • 3
      • 4
      • 5