خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

ماله برقی چیست؟

فهرست مطالب

ماله برقی چیست؟

ماله برقی نوعی ماله پروانه‌ای می باشد که در صنعت ساختمان‌سازی اهمیت بسیاری دارد. اما این امر به چه دلیل است و از ماله برقی به چه منظور استفاده می شود؟

در این مقاله قصد داریم شما را با ماله‌ی برقی بیشتر آشنا کنیم و نکاتی در مورد استفاده از آن ارائه دهیم.

ماله‌ی پروانه‌ای دستگاهی است که پس از انجام عملیات بتن‌ریزی به منظور حفظ استحکام بتن، صاف کردن سطح بتن‌ریزی شده، صیقل دادن به آن، اصلاح کردن ناهمواری‌های موجود و متراکم کردن سطح کار، مورد استفادۀ ساختمان‌سازان قرار می گیرد.

ماله برقینیز نوعی از این دستگاه پرکاربرد می باشد که موتور آن به کمک نیروی برق کار می کند. اما چه ویژگی سبب محبوبیت ماله برقیشده است؟

کاربرد ماله برقی

ماله پروانه‌ای برقینوعی دستگاه ساختمان‌سازی محسوب می شود که برای ایجاد کردن سطوح صاف پس از عملیات بتن‌ریزی مورد استفاده قرار می گیرد. برای سطوح وسیع‌تر، این دستگاه بسیار ضروری است؛ زیرا بازده کار را بالا می برد و باعث می شود تا در زمان صرفه‌جویی شود.

اکثر سطوح بتنی نیاز دارند تا یکدست و صاف باشند، و این مرحله‌ی پایانی تقریباً سخت‌ترین و پردقت‌ترین مرحله در عملیات بتن‌ریزی می باشد. بسیاری ماله‌های دستی را به منظور صاف کردن سطوح بتنی در ابعاد کوچک به کار می برند، اما ماله برقی قادر است عملیات صاف‌سازی بتن را در هر ابعادی بهتر از هر دستگاه دیگری انجام دهد.

همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، یکی از انواع ماله پروانه‌ای، ماله برقی می باشد که موتور آن با برق کار می کند. اما محبوب‌ترین نوع ماله پروانه‌ای، ماله پروانه‌ای بنزینی می باشد. سطوح بتنی در ابعاد کوچک توسط ماله‌های کوچک به راحتی صاف و یکدست می شوند؛ به طوری که با چرخش تیغه‌های ماله برقی یا بنزینی، بتن به ثبات مورد نظر رسیده و سطحی صاف ایجاد می شود.

مناسب‌ترین زمان برای استفاده از ماله برقی، هنگامی است که بتن به استحکام قابل قبولی رسیده است و هنگام قدم زدن بر روی آن، اثری واضح ایجاد نمی شود. برخی پروژه‌های کوچک، به کاربر این اجازه را می دهد که بدون وارد شدن به محوطه بتن‌ریزی شده، عملیات صاف کردن سطح را به راحتی و با استفاده از ماله برقی انجام دهد.

انواع ماله‌های برقی

ماله برقی دارای دو نوع مجزا از نظر نحوه‌ی استفاده می باشد. این دو نوع عبارتند از ماله برقی دستی و ماله برقی نفربر. ماله موتوری دستی دارای دسته‌ای مخصوص است که اپراتور با استفاده از آن دستگاه را در امتداد سطح بتن‌ریزی شده هدایت می کند.

این نوع ماله برقی مناسب پروژه‌های بتنی کوچک تا متوسط می باشد. استفاده از این نوع ماله در پروژه‌هایی مانند پمپ بنزین و پیاده‌رو، بسیار رایج می باشد. همچنین به دلیل اینکه ماله برقیدستی نسبت به نوع نفربر آن سبک‌تر و حمل آن نیز آسان‌تر است، این نوع ماله محبوبیت بیشتری در میان کاربران دارد.

نوع دوم ماله برقی، یعنی ماله برقی نفربر، به این صورت هدایت می شود که اپراتور با نشستن بر صندلی تعبیه شده روی ماله، دستگاه را روی سطح بتنی حرکت می دهد. با توجه به بزرگ بودن تیغه‌های این نوع ماله برقی، از آن در پروژه‌های بزرگ همچون نمایشگاه‌ها و فرودگاه‌ها استفاده می شود.

 

ماله برقی و خطر برق‌ گرفتگی

پیش‌تر به اینکه ماله پروانه‌ای بنزینی نسبت به ماله برقی محبوبیت بیشتری دارد، اشاره کردیم. این امر به چند دلیل می تواند باشد. عمده‌ترین خطر هنگام کار با ماله برقی، با توجه به اینکه با نیروی برق کار می کند، برق‌گرفتگی می باشد.

به همین دلیل افراد بسیاری در انتخاب این نوع ماله دچار تردید می شوند. سطح تقریباً خیس بتن و همچنین یک شکاف کوچک در سیم ماله برقی، می تواند خسارات و حوادث جبران‌ناپذیری به وجود آورد.

به همین ترتیب، اکثر کاربران مدل بنزینی آن را بر می گزینند تا از این خطر جلوگیری شود. همچنین در بسیاری از پروژه‌ها دسترسی به برق شهری دشوار بوده و استفاده از ماله برقیرا ناممکن می سازد.

در مقابل، ماله پروانه‌ای بنزینیرا می توانید در هر جا، فارغ از شرایط پروژه، به راحتی و بدون کمترین نگرانی به کار ببرید. فقط کافیست سوخت آن را تأمین کرده و بدون هیچ دغدغه‌ای به صاف کردن سطح بتنی موردنظر بپردازید.

نکاتی در مورد قیمت ماله برقی بتن

قیمت ماله برقی بتنبه عوامل بسیاری بستگی دارد. نوع دستگاه، بزرگی تیغه‌ها، کشور سازنده، کیفیت دستگاه و همچنین ظرفیت کاری آن از این جمله‌اند. کاربران نیز با توجه به نیاز و گستردگی سطح موردنظر، از بین مدل‌های مختلف بهترین را بر می گزینند.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر