خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

ماله موتوری تجهیزی برای تراز کردن سطوح بزرگ

ماله موتوری تجهیزی برای تراز کردن سطوح بزرگ

فهرست مطالب

ماله موتوری، تجهیزی برای تراز کردن سطوح بزرگ

تقریباً همه با اصطلاح ماله و ماله کشی آشنا هستیم و خوب می دانیم که ماله تجهیزی است برای صاف کردن سطوح در ساختمان سازی. از ایام قدیم که به جهت زیبا سازی فضا های ساختمانی، سعی بر آن بوده تا سطوح دیوارکشی و یا کف بنا را با استفاده از مصالحی مانند گل بپوشانند، یک دست شدن در کنار صاف بودن این عملیات، اولین و شاید آخرین هدف بوده است. بدین جهت تجهیزی اختراع شد که با عنوان ماله از آن یاد می کردند. حالا که در دنیای امروز سطح ساختمان ها را از کف گرفته تا دیوار ها گاها با استفاده از مصالحی مقاوم با نام بتن می پوشانند، ماله کش نیز رنگ و بوی مدرن تری بر خودش گرفته است. ماله موتوری وسیله ‌ای است که می تواند در فضا هایی که کف بنا را با بتن پر می کنند، بسیار کارآمد باشد.

نیاز به ساخت تجهیزی موتوری برای عملیات ماله کشی از آنجا آمده است که انسان امروز اقدام به بتن ریزی سطوح بسیار بزرگ از بنا های بسیار وسیع را نمود و این سطح از بتن ریزی همراه با نیاز به کیفیت بالا در صاف بودن، دقت در تراز و سرعت بالای اجرای عملیات بود که نیاز به ساخت ماله موتوری را ایجاد کرده است.

تراز کردن سطوح بزرگ

از این رو ماله موتوری که گاهاً با عنوان ماله پروانه ای نیز می شناسند، به یکی از پرکاربردترین دستگاه ‌ها در بدنه ساخت و ساز های بزرگ تبدیل شده است. تقریبا تمام کاربرد ماله موتوری در عملیات های بتن ریزی می باشد. البته به این منظور انواع ماله موتوری طراحی و تولید می شود و شرکت های گوناگون در عرصه ی تولید این تجهیز توانمند شده اند. از این رو قصد داریم تا با دقتی مختصر در باب ماله موتوری اندکی در باب قیمت ماله پروانه ای تا ماله پروانه ای مناسب صحبتی داشته باشیم تا بتوان به نوعی از چند و چون این تجهیز پرکاربرد اطلاعات خوب و منطقی داشته باشیم.

آشنایی با ساختار مکانیکی ماله موتوری

هر تجهیزی که به جهت کارکرد نیاز به نصب موتور داشته باشد، لزوما نیازمند به وجود قطعات عمده ‌ای خواهد شد. ماله موتوری نیز به عنوان یک تجهیز موتوردار به گونه ‌ای طراحی شده است که بتواند همراه با حمل موتور به راحتی از عهده ی ماله کشی سطوح بتن ریزی شده بر آید. در هر دستگاه ماله موتوری این تجهیزات را می توان یافت:

-         شاسی ماله پروانه ای

-         موتور ماله پروانه ای

-         تیغه ماله موتوری

-         سینی ماله موتوری

شاسی ماله موتوری عموماً از اتصال لوله ها و یا سیم هایی محکم در یک فضای قفسی شکل ساخته می‌ شود، به گونه ‌ای که تمامی تجهیزات از موتور گرفته تا تیغه و تجهیزات کنترل و حتی در برخی از گونه ‌ها وجود یک صندلی به جهت استقرار اپراتور بر روی شاسی قرار خواهد گرفت.

تراز کردن سطوح بزرگ

موتور ماله موتوری عموما از نوع موتور های الکتریکی است که با کمک باتری های قابل شارژ شونده به حرکت در می ‌آیند. البته در موارد بزرگ از این دستگاه می توانید شاهد حضور موتور های احتراق داخلی نیز باشید.

کاربرد های متعارف در استفاده از ماله موتوری

شاید در نگاه اول عمده کارکرد ماله موتوری در صاف کردن سطوح بتن ریزی شده باشد؛ اما می توان از این دستگاه برای امور متنوع تری نیز استفاده نمود. مواردی مانند:

  •         صاف نمودن و یکدست کردن سطوح بتن ریزی شده
  •         اصلاح لبه های باقیمانده در کار با بهره گیری از دستگاه شمشه
  •         انجام عملیات متراکم سازی بتن
  •         کف سازی در فضا های بزرگ ساختمانی مانند انواع سالن های ورزشی، نمایشگاه ها، پارک ها و...
  •         زیبا سازی سطح بتن با خرد کردن سنگ و شن در سطح آن و انجام عملیات صیقل سازی
  •         رفع ترک های بتن
  •         رفع ناهمواری ها و پستی و بلندی ها و در نهایت تراز کردن سطح بتن

البته هر یک از این کاربرد ها می ‌تواند در موازات هدف اصلی که صاف نمودن سطوح بتن ریزی شده می باشد، تعریف بشوند.

تراز کردن سطوح بزرگ

آشنایی با انواع ماله موتوری

منظور از انواع در این دسته ‌بندی، نحوه ی هدایت تا کارکرد ماله موتوری می باشد. از این رو، ماله موتوری ها در دو گونه دسته بندی می شوند:

*        ماله موتوری دستی

*        ماله موتوری نفربر

ماله موتوری دستی: 

همان طور که از نام این مدل انتظار داریم، کنترل و هدایت این دستگاه با کمک نیروی انسانی می باشد. یعنی یک اپراتور که با استفاده از یک دسته ی تعبیه شده در دستگاه آن را جا به جا می کند. حجم کم، قدرت پایین، سرعت بالا در کار و هدایت اپراتوری از جمله ویژگی‌ های بارز این دستگاه می باشد. یک ماله پروانه ای مناسب با شرایط هدایت دستی باید به گونه ای باشد که بتواند با کمترین نیرو بیشترین کارایی را داشته باشد.

عمده کاربرد ماله موتوری دستی به جهت بتن ریزی پروژه های کوچک تا متوسط مانند پیاده‌ رو ها، پارکینگ ها، مجتمع های مسکونی و... می باشد.

تراز کردن سطوح بزرگ

 نصب یک صندلی بر شاسی دستگاه ماله موتوری و ایجاد کنترل ماشین بر در این تجهیز، به خلق انواع ماله موتوری نفربر منجر خواهد شد. این نوع از ماله موتوری ها از ابعاد بسیار بزرگتری به نسبت نوع دستی آن برخوردار هستند. در عین حال از قدرت بالاتر، پاسخگویی در سطوح بیشتر در کنار سرعت بالا در یکدست نمودن سطوح بسیار بزرگ بتن ریزی شده نیز برخوردار هستند.

ماله پروانه ای مناسب با شرایط حمل نفر به گونه ای است که به راحتی تحت هدایت قرار می گیرد. البته قیمت ماله پروانه ای با امکان حمل اپراتور به مراتب بالاتر از نوع دستی خواهد بود. قیمت ماله پروانه ای بسته به نوع موتور، حجم و کارایی می تواند بسیار متغییر باشد. از این رو است که به جهت تراز کردن سطوح وسیع استفاده از انواع بزرگتر با قیمت ماله پروانه ای بالاتر در کنار کارایی بیشتر جوابگو خواهد بود.

تراز کردن سطوح بزرگ

عمده کاربرد ماله موتوری نفربر در مواردی است که سطح بتن ریزی بسیار بزرگ می باشد. به گونه ای که استفاده از ماله موتوری دستی به آن جهت که اپراتور همراه ماله بر سطوح قدم خواهد نهاد، امکان پذیر نخواهد بود.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر