خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

ماله هلیکوپتری چیست؟

کار با دستگاه ماله هلیکوپتری روی بتن

فهرست مطالب

ماله پروانه ای، ماشینی برای صاف نمودن سطوح بزرگ بتنی

بتن یکی از اساسی ترین مصالح ساختمانی است. سازه های گوناگونی می توانند همراه با سختی های بتنی ایجاد شوند. اسکلت های بتنی، استراکچر ها، پی های ساختمانی، دیوار های مسلح و البته سطوح بزرگ ساختمانی. شاید بتوان بتن را اصلی ترین عنصر در ایجاد سازه‌ های مستحکم نامید؛ اما به یقین می ‌توان این ماده را یکی از بهترین متریال ها برای ساختن سطوح بزرگ و مسطح انتخاب کرد.

موارد کاربرد ماله هلیکوپتری:

مواردی مانند کف سالن های ورزشی، محوطه سازی، حیاط های بزرگ ساختمانی و یا صنعتی، کف انبار ها، فضا های بزرگ در ساختار های شهری، از جمله عمده موارد استفاده از مصالح بتن با هدف کف سازی می باشد. به این منظور تجهیزات بسیاری مورد استفاده قرار می ‌گیرد. یکی از مهمترین آنها تجهیزی است که با هدف صاف نمودن سطح بتن در زمان بعد از بتن ریزی طراحی شده است. ماله پروانه ای که با نام هایی دیگر مانند ماله هلیکوپتری و ماله برقی نیز شناخته می ‌شود. تجهیزی که در عملیات های بتن ریزی با هدف صاف کردن سطوح بتنی و پرداخت رویه ی آن مورد بهره ‌برداری قرار می ‌گیرد.

کار با دستگاه ماله هلیکوپتری روی بتن

البته می توان برای سطوح کوچک ساختمانی، مثلاً کف یک اتاق و یا سالن با ابعاد کوچک و شاید حیاط و حتی پیاده رو ها در ساختار شهری از تجهیزات قدیمی و کاملاً دستی مانند انواع ماله به جهت صاف نمودن سطح بتن استفاده کرد؛ اما برای سطوح بزرگ بتن ریزی شده، در حالیکه دیگر نمی توان بر ابعاد ابزار های دستی تکیه نمود، چاره ‌ای جز این نیست که دست بر دامان خلاقیت ها باشیم تا تجهیزی مثل ماله پروانه ای برای این منظور بسازیم. تجهیزی که امروزه کاملا در جریان عملیات های بتن ریزی مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با ساختار ماله هلیکوپتری

ماله پروانه ای با همان تفکر کلاسیک در صاف نمودن سطوح سیمانی تا بتنی طراحی شده است، استفاده از یک ماله برای صاف نمودن سطوح بتن ریزی شده. با این تفاوت که در ماله پروانه ای نیروی به حرکت در آمدن ماله بر سطح بتن توسط یک موتور الکتریکی و گاهاً بنزینی تامین می ‌شود.

هر ماله پروانه ای با یک پروانه که بسیار شبیه به پروانه های هلیکوپتر می باشد، مورد استفاده قرار می گیرد و گردش این ماله بر سطح بتن باعث صاف شدن آن می گردد. اصولا یک ماله پروانه ای از یک موتور برقی و یا بنزینی در کنار یک پروانه ی مخصوص همراه با یک شاسی فلزی تشکیل شده است. پروانه در ماله هیلکوپتری از گارد بسیار محکمی به جهت ایمنی برخوردار است. از طرفی بسته به نوع کنترل ماله پروانه ای می توان شاهد انواع سیستم های دستی تا ماشینی در این تجهیز باشیم.

بتن ریزی با ماله هلیکوپتری

انواع ماله پروانه ای

ماله پروانه ای را براساس نوع کارکرد و نحوه ی استفاده ی اپراتور در دو دسته بندی قرار می ‌دهند:

-         ماله پروانه ای دستی

-         ماله پروانه ای سرنشین دار

در انواع ماله پروانه ای دستی همان طور که از نام آن پیدا است، قسمتی از فعالیت تجهیز به صورت دستی انجام می ‌شود. در این نوع از ماله هلیکوپتری، اپراتور مسئول جا به جایی آن است. به گونه ‌ای که در کنار ماله پروانه ای، آن را با کمک نیروی دست بر سطح بتن جا به جا می کند. ماله هلیکوپتری های دستی عموماً انواع کوچک این ابزار ها را شامل می شوند. قدرت پایینی دارند و در ظرفیت پایین اقدام به صاف نمودن سطوح بتنی می نمایند. این نوع از ماله پروانه ای ها عموماً با نیروی برق کار می کنند.

در انواع ماله پروانه ای های سرنشین دار که از ابعاد بسیار بزرگی برخوردار هستند، این امکان ایجاد شده است تا اپراتور به عنوان یک سرنشین همراه با تجهیزات کنترلی اقدام به جا به جایی ماله هلکوپتری نماید. در این نوع از ماله هلکوپتری می توانید شاهد یک سیستم موتوری در کنار سیستم ماله ی گردان تجهیز باشید. سیستمی که می تواند مال پروانه ای را به حرکت درآورد. انواع سرنشین ‌دار ماله پروانه عموما از ابعاد به نسبت بزرگی برخوردار هستند. به گونه ای که می توانند نیروی بسیار بالایی را تولید کنند. از طرفی ابعاد و قدرت بالای این تجهیز باعث افزایش ظرفیت کاری آن شده است. البته قیمت ماله هلیکوپتری با امکان حمل سرنشین به مراتب بالاتر از انواع دستی آن می باشد. در انواع دستی نیز می توان شاهد تنوع بالا در قیمت ماله هلیکوپتری باشید. به هر صورت فروش ماله هلیکوپتری در انواع گوناگون آن در سطح بازار رونق خوبی پیدا کرده است و این استقبال می تواند از کاربردی بودن این تجهیز آمده باشد.

ماله پروانه ای سرنشین دار سایز 75

از آنجا که انواع سرنشین‌ دار به جهت استفاده در پروژه های بسیار بزرگ بتن ریزی طراحی شده اند و همراه با سرنشین خود در قلب سطوح بتن ریزی شده فعالیت می ‌کنند، نمی ‌توانند کابل های مزاحم برقی را همراه خود سازند. از این رو عموما انواع سرنشین ‌دار این تجهیز از یک سیستم موتوری بنزینی و حتی گازوئیلی بهره می ‌برند.

استفاده از ماله هیلکوپتری چه مزایایی دارد؟

  •        جلوگیری از ایجاد ترک در سطوح بتن ریزی شده: همان طور که می دانید، یکی از عمده مشکلات در فعالیت های بتن ریزی، ایجاد ترک ها در سطح بتن در زمان پس از اتمام عملیات می باشد. این موضوع عموماً به علت عدم پخش یکنواخت بتن ایجاد می‌ شود. اگر سطح بتن ریزی شده توسط یک ماله پروانه پرداخت شود، احتمال ایجاد ترک های عمیق در آن به شدت کاهش می یابد.
  •  
  •        توزیع یکنواخت بتن: بتن در ابتدای عملیات سیالی، با گرانروی بسیار بالایی می باشد. از این رو به این سادگی ها و با استفاده از ابزار های دستی به راحتی نمی ‌توان بتن را به صورت یکنواخت پخش نمود. ماله پروانه ای با کمک نیروی قدرتمندی که دارد، می‌ تواند در توزیع یکنواخت بتن تاثیرات بسیار مطلوبی بگذارد.

توزیع یکنواخت بتن با ماله پروانه ای سرنشین دار

  •        بهبود سطوح بتن برای برای کف سازی های نهایی: بسیاری از سطوح بتنی در مراحل نهایی کف سازی با دیگر مصالح مانند انواع سنگ و کاشی پوشیده می ‌شوند. برای بهتر شدن کار در مراحل نهایی کف سازی بهتر است از یک سطح بتنی صیقل خورده بهره ‌مند باشیم. ماله پروانه ای می تواند این سطح صیقلی را برای این اهداف نهایی فراهم سازد.

همچین جهت اطلاعات بیشتر در زمینه دستگاه ماله پروانه ای توصیه می کنیم مقاله ماله پروانه ای چیست را یکبار به طور کامل مطالعه نمایید تا با طرز کار و کاربردهای دستگاه ماله کاملا آشنا شوید. 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر