خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

ماله پروانه ای چیست؟

تصویر شماتیک دستگاه ماله پروانه ای

فهرست مطالب

ماله پروانه ای چیست؟

ماله پروانه ای یکی از پرکاربردترین و رایج ترین دستگاه ها برای پیمانکاران، سازنده های ساختمان و افرادی است که قصد عملیات بتن ریزی دارند. این دستگاه که با نام های ماله برقی و ماله موتوری نیز در بازار شناخته می شود، جهت تسطیح، صاف کردن، صیقلی و پرداخت نهایی سطح بتن با مساحت زیاد به کار می رود. که در سه سایز اصلی ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ در بازار موجود می باشد. در ادامه بر روی قیمت انواع ماله پروانه ای بحث نموده و یک راهنمای خرید ماله در اختیار شما قرار خواهیم داد. 

تصویر شماتیک دستگاه ماله پروانه ای

ماله کشی

ماله کشی معمولا به عنوان آخرین مرحله کاری در بتن ریزی شناخته می گردد که بعد از شمشه کشی سطح انجام می گیرد و در حقیقت عمل پرداخت نهایی سطح را انجام می دهد.

ماله کشی روی بتن با استفاده از دستگاه ماله پروانه ای

قیمت ماله پروانه ای

از عوامل موثر و تعیین کننده قیمت ماله پروانه ای می توان به مواردی همچون سایز شاسی ماله، برند و نوع موتور دستگاه اشاره نمود. شما همواره می توانید جهت اطلاع از قیمت ماله پروانه ای و همچنین بهره گیری از مشاوره رایگان کارشناسان فروش، با ما از طریق شماره ۰۲۶۳۳۵۱۰۳۳۰ در تماس باشید.

انواع ماله پروانه ای

به طور کلی از لحاظ کاربری دو نوع متفاوت ماله پروانه وجود دارد: ۱-  ماله پروانه ای با راهبری از عقب ۲- ماله پروانه ای سرنشین دار

ماله پروانه ای با راهبری از عقب (ماله پروانه ای دستی)

ماله پروانه ای دستی بنزینی سایز ۹۰

عمومی ترین و پراستفاده ترین نوع ماله پروانه ای است که در کارهای ساختمانی و بتن ریزی در حجم متوسط از آن استفاده می گردد. نیروی محرک دستگاه معمولا توسط یک موتور بنزینی تامین می گردد.

کاربردهای ماله پروانه ای با راهبری از عقب

۱- پرداخت راه های عبوری خانه ها

۲- طبقات با اندازه متوسط تجاری و کف انبارها

کاربردهای دستگاه ماله پروانه ای دستی

۳- پی خانه ها

روش کار با دستگاه ماله پروانه ای

۴- کف پل ها

۵- ساخت دیوارهای بتنی

ساخت کف های بتنی با دستگاه ماله پروانه ای دستی

مشخصات یک ماله پروانه ای دستی مناسب

  1.  به راحتی و بدون تلاش و آموزش زیاد می توان با آن کار کرد.
  2.  سطح بتنی را به صورت صاف، صیقلی، سخت و بادوام در می آورد.
  3.  دسترسی راحت به تیغه ها
  4.  سهولت در تنظیم تیغه ها
  5.  دارای دسته جهت تنظیم ارتفاع دستگاه
  6.  تعادل بهینه برای رسیدن به پرداختی نرم

ماله پروانه ای سرنشین دار

این نوع از دستگاه ها برای سطوح با مساحت زیاد و  بتن ریزی های تجاری در حجم های کاری وسیع و با نرخ خروجی بالا مانند فرودگاه ها و نمایشگاه ها که استفاده از ماله پروانه ای با راهبر در آن ها ممکن نبوده و وزن بالای دستگاه جهت صاف کردن سطح موردنیاز بسیار حائز اهیمت است، استفاده می گردد.

ماله پروانه ای سرنشین دار سایز ۷۵

ماله پروانه ای سرنشین دار برای اکثر مشتری ها و مصرف کنندگان حرفه ای کاربرد دارد و به دلیل قیمت بالا یک دستگاه معمولی به حساب نمی آید.

با این وجود تمامی نکات ایمنی، تمیزکاری و تعمیر و نگهداری در دستگاه های ماله پروانه ای با راهبر و سرنشین دار یکسان است.

تصویر شماتیک دستگاه ماله پروانه ای سرنشین دار

مشخصات یک ماله پروانه ای سرنشین دار مناسب:

۱- تناسب وزن ماشین نسبت به قدرت موتور

۲- سیستم رانندگی مناسب

کار با دستگاه ماله پروانه ای سرنشین دار

۳- دسترسی راحت به تیغه ها جهت تعویض یا تنظیم

۴- پیچ تنظیم ارتفاع دستگاه

اجزای دستگاه ماله پروانه ای

دستگاه های ماله پروانه ای از دو قسمت اصلی تشکیل گردیده است:

۱- شاسی ماله پروانه ای

شاسی دستگاه ماله پروانه ای سایز ۹۰

قسمت اصلی دستگاه که وظیفه انتقال قدرت از موتور به تیغه ها و نگه داشتن موتور را بر عهده دارد. جنس، دقت و تراز بودن شاسی از عوامل تعیین کننده کیفیت آن می باشد.

۲- موتور ماله پروانه ای

موتور ماله پروانه ای بنزینی

به طور کلی انتخاب مناسب موتور جهت ماله پروانه ای به منبع تغذیه موجود و در دسترس و همچنین منطقه ای که قرار است دستگاه را استفاده کنیم بستگی دارد.

انواع ماله موتوری بر حسب نوع موتور

ماله موتوری ها ا بر اساس موتور مورد استفاده در آن ها به دو دسته : ۱- ماله پروانه ای با موتور بنزینی یا دیزل (ماله موتوری) ۲- ماله پروانه ای با الکتروموتور (ماله برقی) تقسیم می گردند.

۱- ماله بنزینی

ماله بنزینی با موتور هوندا چهارزمانه

یکی از مناسب ترین و پرکاربردترین موتورها جهت استفاده در دستگاه ماله موتوری، موتور بنزینی می باشد. موتور بنزینی علاوه بر تامین قدرت مناسب جهت چرخاندن پروانه دستگاه دارای ضریب اطمینان بالا بوده و قابلیت کار کردن با دستگاه در مناطق مختلف کاری را ممکن می سازد. موتورهای بنزینی به کار رفته در ماله پروانه ای مشابه دستگاه هایی همچون کمپکتورها و کاترهای آسفالت بر می باشند.

۲- ماله برقی

ماله پروانه ای برقی

نیروی تامین شده جهت به حرکت آوردن موتور از طریق برق بوده اما به دلیل نیاز مبرم به جریان الکتریکی و همچنین دردسرها و خطرهای  به وجود آمده توسط سیم دستگاه و خطر سایش، اتصالی و برق گرفتگی استفاده از ماله پروانه ای با موتور برقی توصیه نمی گردد.

لیست قیمت ماله موتوری

قیمت ماله موتوری تا حد زیادی بستگی به برند دستگاه، کیفیت شاسی و موتور مورد استفاده در دستگاه دارد. چنان چه قصد دارید از قیمت ماله پروانه ای ها، برندهای مختلف آن و همچنین مشاوره رایگان کارشناسان فروش بهره مند شوید، با ما از طریق شماره ۰۲۶۳۳۵۱۰۳۳۰ تماس حاصل فرمایید. 

ماله موتوری بنزینی سایز ۹۰

سایزهای مختلف دستگاه ماله پروانه ای

دستگاه ماله پروانه ای در سه سایز شاسی با اندازه های 60، 90 و 120 تولید و به بازار عرضه می گردند.

ماله موتوری سایز ۹۰ به دلیل ابعاد و وزن مناسب پرکاربردترین و رایج ترین دستگاه مورد استفاده است. سایز ۶۰ کوچک و جهت کاربری های خاص، فضاهای کاری محدود، کار در داخل راهروها یا در کنار موانع استفاده می گردد. سایز ۱۲۰ به علت بزرگی، سنگینی و سختی راهبری توسط اپراتور چندان پرکاربرد نیست و در فضاهای کاری وسیع که نیاز به وزن، کارآیی راندمان بالاتر و سطوح با کیفیت بسیار بالا نیاز است مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع سایزهای دستگاه ماله پروانه ای

به این نکته توجه داشته باشید که بیشترین فروش ماله پروانه ای در سایز ۹۰ انجام گرفته و این سایز ماله جز کاربردی ترین سایز ها به شمار می آید. 

دلایل پر استفاده بودن ماله موتوری سایز ۹۰:

مناسب و استاندارد بودن سایز دستگاه (نه خیلی کوچک که سرعت بتن ریزی پایین آید، نه خیلی بزرگ و دست و پا گیر که مانع کار شود)

وزن مناسب دستگاه ماله برای کار در اکثر پروژه های بتن ریزی، بدین صورت که به راحتی می توان آن را حمل و نقل نبود. همچنین راهبری آن بر روی سطح بتن به سهولت انجام می گیرد. 

سهولت در کار و عدم نیاز به اپراتور حرفه ای نسبت به مدل ماله ۱۲۰ سانتی متر

انواع سایزهای مختلف ماله موتوری بنزینی

مهمترین ویژگی های یک ماله پروانه ای خوب چیست؟

مهمترین ویژگی در یک ماله موتوری، توانایی آن برای کارکردن به صورت نرم و بالانس بودن و متعادل بودن آن است.  با پیدا کردن یک روش ساده، از تراز بودن تیغه ها اطمینان حاصل پیدا کنید و همچنین مطمئن شوید که آنها خارج از سنتر نیستند در غیر این صورت باید جای آن ها را تنظیم کنید.

نحوه تنظیم تیغه ماله روی دستگاه ماله پروانه ای

تیغه ماله پروانه ای

جهت صاف کردن، مسطح کردن و  صیقلی کردن سطح بتن از تیغه ها و سینی های مختلف در ماله پروانه ای استفاده می کنیم. به این مورد توجه داشته باشید که  هدف اصلی شما حین بتن ریزی پرداخت کاری و ایجاد یک سطح صاف و بدون نقص است، مناسب ترین انتخاب انجام کار با تیغه ماله پروانه ای می باشد.  تیغه های ماله سطح بتن را به صورت پرداخت کامل در می آیند و از این جهت نسبت به سینی ماله پروانه متمایز می گردند. 

تیغه ماله پروانه ای ساخته شده از ورق ضدسایش

انواع سایزهای سینی ماله پروانه ای

انواع سینی و تیغه ماله موتوری:

به طور کلی سه مدل تیغه ماله جهت کارآیی های مختلف بر روی دستگاه ماله پروانه ای نصب می گردد که هرکدام وظیفه ای جداگانه ای را بر عهده دارند و در زمان مشخصی به کار گرفته می شوند.

سینی ماله پروانه ای

۱-  تیغه ماله جهت تسطیح بتن

تیغه های تسطیح: در ابتدای کار و جهت تسطیح و صاف کردن سطح بتن به کار می روند، همچنین سینی تسطیح می تواند جایگزین تیغه های تسطیح گردد.

تیغه ماله پروانه ای جهت مسطح نمودن بتن

۲- تیغه ماله موتوری جهت صیقل(پرداخت)

تیغه های صیقل: برای دو یا چند پاس جهت پرداخت نهایی به کار می روند.

تیغه ماله جهت پرداخت سطح بتن

۳- تیغه ماله ترکیبی

این مدل از تیغه ماله دوطرفه بوده، بدین صورت که یک طرف جهت تسطیح و یک طرف جهت صیقل به کار می رود.

تیغه ماله پروانه ای ترکیبی جهت صیقل و پرداخت

معمولا پیمانکارانی که قصد دارند کار دقیق تری انجام دهند از دو تیغه استفاده می کنند. کار با تیغه های تسطیح شروع گردیده و با تیغه های صیقل دنبال خواهد گردید، همچنین مورد استفاده تیغه های ترکیبی در کارهای کوچک و با حجم کاری پایین می باشد. به کار بردن دو نوع تیغه باعث کاهش هزینه ها خواهد گردید.

کار با تیغه ماله پروانه ای روی سطح بتن

نحوه تنظیم تیغه ماله پروانه ای:

جهت انجام عملیات تسطیح و صیقل، زاویه تیغه بسیار حائز اهمیت است.در اینجا می توانیم ببینیم که در ابتدا تیغه زاویه ندارد و کاملا صاف است.  در شروع پاس اول با بالا قرار دادن تیغه تا حدی (مگر اینکه از تیغه یک تیغه قدیمی به کار برده باشیم) و با جابجایی پی در پی دستگاه، زاویه تیغه را تا اندازه ای افزایش دهید. (حداکثر زاویه نباید بیش از ۱ اینچ، ۲٫۵ سانتی متر باشد.)

برای انجام عملیات تسطیح، تیغه باید کاملا مسطح باشد تا از پاره شدن یا کندن سطح بتن جلوگیری گردد. در طول پاس اول، تیغه های قدیمی را به دلیل انحنای جزئی آن به دلیل سایش می توان به کار برد. اگر در پاس اول از یک تیغه جدید استفاده می کنید، باید کمی به آن انحنا بدهید. در هر پاس متوالی زاویه افزایش پیدا کرده تا فشار بیشتری روی سطح سخت شده اعمال گردد. افزایش فشار تیغه سطحی متراکم و بادوام ایجاد می کند.

زمانی که تیغه ماله بیش از حد کج شده و یا در زاویه ای بیش از اندازه بزرگ قرار می گیرد، ممکن است هنگام کار با دستگاه خطوطی بر روی شعاع های ایجاد شده توسط دستگاه ببینید. در صورتی که این اتفاق افتاد، شیب را کاهش دهید و کار را دنبال کنید تا سطح هموار و مسطح شود. پس از کار با دستگاه ممکن است شیب دوباره کمی افزایش یابد. زمانی شیب بیش از حد است که لبه جلو تیغه با سطح بتن فاصله ای بیش از ۱ اینچ داشته باشد.

روش کار با دستگاه ماله پروانه ای

مهمترین عامل در هنگام کار با ماله پروانه ای، انتخاب زمان درست جهت انجام عملیات می باشد. اپراتور بعد از عمل بتن ریزی باید منتظر بماند تا بتن نرم به اندازه ای سفت گردد که بتواند وزن دستگاه و اپراتور را تحمل و همچنین از فرو رفتن آن ها جلوگیری نماید. چنانچه قصد دارید در مورد نحوه انتخاب زمان درست ماله کشی اطلاعات مناسبی کسب کنید با کارشناسان نیکاکورپ از طریق شماره ۰۲۶۳۳۵۱۰۳۳۰ در ارتباط باشید.

کار با دستگاه ماله پروانه ای در عملیات پروانه ای

اگر سطح بتن بیش از حد نرم باشد، دستگاه سطح را پاره خواهد نمود، همچنین اگر سطح بیش از حد سفت و سخت گردیده باشد عمل ماله کشی تاثیری روی سطح نخواهد داشت.

یک راهنمایی مفید جهت زمان مناسب ماله کشی، زمانی است که اپراتور می تواند روی سطح بتن بایستد و جای پای او حدود ۳ میلیمتر روی سطح باقی بماند.

بتن ریزی با ماله پروانه ای

به طور کلی عمل ماله کشی در دو پاس انجام می گیرد: ۱- تسطیح ۲- صیقل

پاس اول، پاس تسطیح نام دارد. در این مرحله ماله پروانه ای با تیغه و سینی تسطیح نصب می گردد. ماله کشی از بالای سطح شروع گردیده و از یک طرف حجم بتن ریخته شده به سمت دیگر حرکت می کند، با حرکت اپراتور رو به عقب جای پای اپراتور از روی سطح بتن پاک می گردد.

بتن ریزی با استفاده از دستگاه ماله پروانه ای بنزینی

عمل تسطیح همیشه باید در پاس اولیه انجام گرفته و سرعت حرکت باید آهسته و یکنواخت باشد.

روش کار روی سطح بتن با دستگاه ماله موتوری

هنگامی که یک حفره وجود دارد، دستگاه را طبق جهت سمت چپ تصویر به راه بیاندازید. این عمل بتن را به داخل حفره می کشاند. هنگامی که بتن بیش از حد بالا می رود (که در سمت راست تصویر دیده می شود) و در حقیقت برآمدگی ایجاد می شود، ماله را در جهتی که بتن را به سمت آن حرکت می دهد به کار بیاندازید.

نکات کلیدی بتن ریزی با ماله پروانه ای

۱- بیش از حد روی بتن کار نکنید، سعی کنید سطوح مشترک ایجاد کنید که همدیگر را پوشش بدهند.

۲- هنگام تسطیح دستگاه را با حداقل سرعت به راه بیاندازید و آن را در حال حرکت نگه دارید.

۳- در هنگام هدایت دستگاه در یک نقطه نایستید و یا جهت رو به صورت ناگهانی تغییر ندهید.

موارد حائز اهمیت در ماله کشی

۱- نظارت باید در تمام مراحل ماله کشی انجام گیرد تا مطمئن شویم تمامی مساحت بتن توسط دستگاه پوشش داده شده است. در قسمت هایی همچون لبه ها، مفاصل، اطراف ستون ها و دیوارها، ماله کشی دستی باید قبل از تسطیح انجام گیرد. مطمئن شوید که پستی و بلندی های خیلی بزرگ روی سطح بتن ریخته شده وجود ندارد. (ماله پروانه ای توانایی در برگیری پست و بلندی های بزرگ را ندارند.)

۲- زمانی که پستی و بلندی ها بزرگ و در حقیقت نقاط بحرانی وجود دارد شمشه های دستی جهت تسطیح و هموار کردن نقاط به کار می روند. این ابزار دستی (با پهنا حدودی ۳ الی ۵ متر) مواد اضافی را در مرحله تسطیح از بین می برد و کار را جهت انجام عملیات ماله کشی آسان می نماید.

کار با شمشه دستی روی سطح بتن

۳- شرایط آب و هوایی بسیار حائز اهمیت است. یک روز گرم و خشک با باد کم، بهترین شرایط برای انجام عملیات ماله کشی و یک روز مرطوب سرد بدترین و نامناسب ترین شرایط می باشد.

۴- هیچ جایگزینی برای کیفیت بتن وجود ندارد اما نظارت دقیق در آماده سازی مقطع، تراکم صحیح، تسطیح سطح به درستی و محافظت از آن، و صبر و تامل جهت انجام مرحله پرداخت بسیار حائز اهمیت است.

۵- تنها با استفاده از ابزارهای مناسب ، می توان به یک محصول با کیفیت رسید.

آموزش کف سازی با ماله موتوری

نکات ایمنی جهت استفاده از دستگاه ماله

رعایت نکات ایمنی بسیار توصیه می گردد و باید روی این امر جدی و سختگیر بود تا از به وجود آمدن حوادث غیرمترقبه جلوگیری گردد. اجرای موارد زیر ضرروری است:

۱- وجود گاردهای سه گانه حلقه، کلیدهای قطع موتور  و محافظ الکتریکی در محل بسیار حائز اهمیت بوده و توصیه می گردد.

۲- در هنگام استفاده از دستگاه پوشیدن عینک ایمنی، محافظ گوش و چکمه های دارای محافظ فولادی در قسمت انگشتی الزامی می باشد.

رعایت نکات ایمنی حین کار با ماله موتوری

۳- جهت تعویض و یا تعمیر تیغه ها، دستگاه را خاموش و حتما از دستکش چرمی استفاده نمایید.

خاموش کردن دستگاه ماله پروانه ای حین تعویض تیغه ماله

۴- در هنگام استفاده از دستگاه و زمانی که دارید گوشه ها را ماله کشی می کنید جهت جلوگیری از کج شدن و انحراف دستگاه، حفاظت از محیط زیست، ایمنی و جلوگیری از بین رفتن بتن، سرعت دستگاه را کاهش دهید.

۵- هیچوقت سعی نکنید دستگاه را با یک دست کنترل کنید، همیشه جهت کنترل و راهبری آن از دو دست استفاده نموده، زیرا به دلیل سرعت و قدرت بالای دستگاه در صورت در رفتن آن از دست اپراتور، امکان به وجود آمدن حوادث ناگوار وجود خواهد داشت.

۶- در هنگام حمل و نقل ماله پروانه ای با موتور بنزینی یا دیزل در فواصل طولانی اطمینان حاصل کنید که مخزن سوخت خالی است و در صورت پر بودن مخزن آن را خالی کنید تا از به وجود آمدن حوادث جلوگیری نمایید.

تعمیر و نگهداری ماله موتوری

  • در هنگامی که با دستگاه کار نمی کنید آن را تمیز و عاری از هرگونه بتن نموده و در محیطی خشک،مناسب و بر روی تخته ای چوبی نگهداری نمایید.

نحوه حفظ و نگهداری دستگاه ماله پروانه ای

  • قبل از به کارگیری دستگاه بازوها رو گریسکاری نموده، فیلتر هوا را چک کنید، میزان روغن دستگاه را بررسی نموده، تسمه را چک کرده که دچار آسیب نبوده و میزان کشش مناسبی داشته باشد و همچنین دستگاه را روزانه از لحاظ بصری جهت عدم آسیب، سایش، پیچ و مهره های شل  و غیره بررسی کنید.
  • بعد از حدودا ۵۰ ساعت استفاده، شیر سوخت موتور را تنظیم و خوبی کارکرد تسمه دستگاه را چک نمایید.
  • بعد از حدودا ۱۰۰ ساعت استفاده شما باید روغن دستگاه را تعویض و فیلتر روغن را جایگزین نمایید.
  • تقربیا بعد از ۳۰۰ ساعت استفاده شما باید فیلتر سوخت و شمع ها را تعویض کنید (البته در ماله پروانه ای با موتورهای الکتریکی لازم نیست).
  • بسیار حائز اهمیت است که هر روز به محض اتمام کار با دستگاه تمامی بتن رو از سطوح دستگاه پاک نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت نیکاکورپ مراجعه نمایید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر