خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

معرفی ویبراتور برقی بتن

موتور ویبراتور

فهرست مطالب

موتور ویبراتور یک وسیله صنعتی است که در بتن ریزی انواع مختلف ساخت و سازها و سازه های مختلف کاربری دارد. در حالت کلی ویبراتور برقی دستگاهی است که با استفاده از ارتعاش و لرزه های که در شیلنگ ویبراتور و پوکر به کار رفته در آن ایجاد می کند، باعث از بین رفتن حباب های درون بتن و یا همان هواگیری بتن در سازه های مختلف می گردد. در حالت کلی ویبراتور مورد استفاده در بتن ریزی برای انجام هواگیری صحیح بتن در انواع مختلف عرضه و تولید می گردد، که از مهمترین آنها می‌توان به ویبراتور بنزینی، ویبراتور برقی، ویبراتور دریلی، ویبراتور موتوری و غیره اشاره نمود. یکی از پرکاربردترین انواع موتور ویبراتور، ویبراتور برقی می باشد.

همچنین برای ساخت انواع مختلف ویبراتور از دو نوع موتور استفاده می گردد که یکی از آنها از نوع موتور الکتریکی و دیگری از موتور بنزینی می باشد. همانطور که مشخص است این دو نوع موتور با استفاده از جریان الکتریسیته و بنزین فعالیت محول شده خود را انجام می دهند.

اهمیت استفاده از دستگاه ویبراتور بتن چیست؟

بتن تازه ریخته شده در یک محل مخصوصا اگر حجم زیادی داشته باشد ۵ تا ۲۰ درصد هوا دارد. این حباب ها تراکم بتن را کم می کنند و همین حباب ها باعث می شود تا بتن از نظر پایداری و مقاومت کاهش پیدا کند و نفوذپذیری آن بالا رود. در نتیجه آن کاهش دوام محصولات بتنی می شود. به همین دلیل از ویبراتور بتن استفاده می کنند تا این هوا خارج شود و مقاومت آن افزایش یابد.

موتور ویبراتور
 

 در نتیجه نیرویی که به وسیله موتور ویبراتور برقی تولید شده که از نوع نیروی دورانی است به شیلنگ ویبراتور منتقل شده و باعث ایجاد ارتعاش و لرزش در شلنگ ویبراتور می گردد. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا با معرفی کامل ویبراتور برقی و موضوعات پیرامون آن بپردازیم:

انواع موتور ویبراتور

برای ساخت انواع مختلف ویبراتور از مدل های مختلف موتوری که در نقش قوای محرکه عمل می کند، استفاده می گردد که در زیر لیست مهمترین آنها اشاره خواهد شد:

موتور ویبره برقی:

در پروژه ها و یا محل هایی که امکان استفاده از جریان الکتریسیته می باشد، می توان از الکتروموتورها و یا همان موتور ویبره برقی جهت تامین نیروی مورد نیاز ویبراتور بتن استفاده نمود. برای تامین نیروی مورد نیاز یک ویبراتور برقی که دارای یک شیلنگ ویبراتور با باطومی به طول ۲ اینچ می باشد از یک الکتروموتور و یا موتور الکتریکی که می تواند سه اسب بخار قدرت تولید نماید استفاده می گردد. بازه دور الکتروموتورهای مختلف چیزی در حدود ۱۰۰۰ و ۳۰۰۰ دور می باشد که به طور معمول ویبره برقی بتن به صورت 3000 دور انتخاب می گردد.

موتور ویبره بنزینی و یا موتور احتراقی

موتور ویبره بنزینی و یا موتور احتراقی که به عنوان مولد حرکت انواع مختلف ویبراتور مورد استفاده قرار می‌گیرد از نوع چهار زمانه هستند و همچنین این دستگاه ها یک مخزن روغن جداگانه نیز به همراه خود دارند. وظیفه تامین سوخت موتور بنزینی بر عهده کاربراتور سوزنی می باشد و این وسیله که با استفاده از آن به راه اندازی موتور ویبراتور بتن اقدام می گردد، هندل دستگاه می باشد بر روی اینگونه موتورها یک دکمه خاموش کن و همچنین تجهیزاتی مانند ساسات و گاز دستی تعبیه می گردد.

 

موتور ویبره بنزینی

 معمولاً درون این موتورها گرمای زیادی تولید شده و برای بدنه موتور بنزینی معمولاً از آلیاژ آلومینیوم که می‌تواند مقاومت بسیار خوب در برابر حرارت از خود نشان دهد و همچنین با توجه به وزن سبک آن موضوع حمل و نقل را آسان تر می کند استفاده می گردد و نوع این موتورها نیز اکثرا از نوع تک سیلندر دو سوپاپ می باشد. به عنوان مثال برای یک ویبراتور برقی که شیلنگ ویبراتور آن دارای یک باطومی به طول 2 اینچ می باشد، نیاز است که یک موتور بنزینی که چیزی در حدود 5/5 الی 5/6 اسب بخار توانایی تولید قدرت دارد مورد استفاده قرار گیرد.

اجزای به کار رفته در ویبراتور برقی بتن کدام است؟

یک موتور برقی از قطعات مختلفی تشکیل می گردد که در ادامه به لیست مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد: دوشاخ  ویبراتور برقی یکی از قطعات به کار رفته در ویبراتور برقی است که به عنوان محل اتصال کوپلینگ شلنگ ویبراتور به حساب می آید. یکی از قطعات به کار رفته در ویبراتور برقی گلدون می باشد که به عنوان گردگیر و یا همان محافظ برروی کوپلینگ و دوشاخه ویبراتور قرار گرفته و از آنها در مقابل عوامل خارجی و گرد و غبار به خوبی محافظت می کند. یکی دیگر از اجزای مهم تشکیل دهنده ویبراتور برقی شاسی می باشد که خود دارای دو نوع ثابت و گردون می باشد.

 

موتور ویبره بنزینی

در موتور برقی که شاسی آنها از نوع ثابت است یک چهارچوب فلزی وجود دارد که موتور ویبراتور برقی در قسمت کف شاسی ثابت به صورت کاملاً محاسبه شده و اصولی پیچ و فیکس می گردد. در صورتی که شاسی استفاده شده در ویبراتور برقی از نوع گردون باشد، موتور دستگاه بر روی یک صفحه گردون قرار گرفته و پیچ می شود. از مهمترین مزایای استفاده از شاسی گردون در ویبراتور برقی این است که شیلنگ ویبراتور این امکان را پیدا می‌کند که به صورت کامل و تحت ۳۶۰ درجه زاویه در اطراف ویبراتور برقی چرخش نماید و فعالیت داشته باشد.

ویبراتور بادی برقی

از مهمترین کاربردهای ارائه شده توسط ویبراتور بادی برقی، جهت نصب روی قالب های بتن می توان اشاره کرد. با اتصال ویبراتور بادی برقی به قالب های بتن به هوا گیری و ایجاد لرزش درون بتن می‌پردازند. ویبراتور بادی برقی در مدل های مختلف که هر کدام قابلیت ایجاد توان های مختلفی دارند تولید و عرضه می گردد.

انواع ویبراتور برقی

ویبراتور برقی همچنین به لرزاننده برقی نیز مشهور است. در حالت کلی ویبراتور برقی دستگاهی است که با استفاده از آن و همچنین با به کارگیری نیروی الکتریسیته به ایجاد لرزش در بتن و همچنین امر هواگیری بتن اقدام می نمایند. ویبراتور برقی در انواع مختلف و همچنین تیپ های مختلفی روانه بازار می گردد که هر کدام قدرت های مختص به خود را ارائه می دهند و از انواع آن می توان به موتور ویبره برقی در دو مدل پایه ثابت و پایه متحرک، شلنگ ویبراتور برقی و شلنگ ویبراتور دریلی اشاره نمود.

 

موتور ویبره بنزینی

در این میان ویبره بدنه نیز نوعی از ویبراتور برقی است که در انواع مختلف 750، 1000، 1500، 3000 دور ارائه می گردد و همچنین می تواند قدرت ضربه زنی در بین ۱۰ کیلوگرم الی ۱۰ هزار کیلوگرم را ارائه نماید. همچنین شرکت‌های مختلف ایرانی، چینی، ترکیه ای و شرکت های معتبر اروپایی به تولید انواع مختلف ویبراتور برقی می پردازند که هر کدام دارای کاربرد ها و مزیت های مخصوص به خود می باشد. در زمانی که به قدرت ضربه زنی کمی در پروژه بتن ریزی احتیاج باشد از یک ویبراتور برقی تک فاز و در زمانی که قدرت ضربه بزنی بالایی در سازه مورد نظر و هواگیری بتن احتیاج باشد از یک موتور ویبره برقی سه فاز استفاده می گردد.

 

انواع ویبراتور برقی

موارد کاربرد ویبراتور برقی

یک موتور برقی با استفاده از موتور مورد استفاده خود به ایجاد لرزش و ارتعاش لازم در بتن مورد نظر پرداخته تا تمامی خلل و فرج و هوای اضافی میان بتن از بین رفته و در نتیجه امر سطح صاف و صیقلی در بتن پدید آید و همچنین مقاومت بتن مورد نظر تا حدود زیادی افزایش پیدا ‌کند.

از مهمترین کاربرد هایی که ویبراتور برقی در آن ها نمود پیدا می کند در پروژه های تونل مترو و انواع مختلف تونل های شهری و غیر شهری، در زمان ساخت پل های هوایی و یا ایجاد دیوارهای رمپ و لوپ ها و همچنین در زمان بتن ریزی انواع مختلف سد ها و پروژه های ساختمانی می باشد.

نکات لازم که در هنگام استفاده از ویبراتور برقی باید به آنها توجه نمایید!

ویبراتور برقی نیز مانند هر وسیله دیگر مورد استفاده در صنایع و مصارف مختلف دارای یک سری نکات و اصول نگهداری می باشد که در صورتی که آنها به صورت دقیق و اصولی توجه نماییم، طول عمر دستگاه افزایش یافته و همچنین هزینه های تعمیر و نگهداری دستگاه نیز به صورت چشمگیری کاهش پیدا می کند. در ادامه لیست مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد:

درحالت کلی بهتر است ویبراتور برقی چیزی در حدود ۵ الی ۱۵ ثانیه کار کرده و بعد از آن استراحت کوتاهی داشته باشد اما برای مشخص شدن مدت دقیق‌تر استفاده، بهتر است به ظاهر شدن شیره بتن روی سطح بتن و همچنین تغییر کردن صدای لرزاننده توجه داشته باشیم و بر اساس آن زمان استفاده از ویبراتور برقی را تعیین نماییم. در صورتی که مدت زمان استفاده از دستگاه و ایجاد لرزش کم باشد،‌ سنگدانه های موجود در بتن شروع به حرکت می‌کند اما بتن زمان کافی برای پخش شدن و حل شدن پیدا نمی کند، که این موضوع باعث ایجاد اختلال در بتن شده و کاهش مقاومت بتن را نیز در پی خواهد داشت و در نتیجه سطح صاف و صیقلی در بتن به وجود نمی آید.

همچنین در صورتی که دستگاه برای مدت زیادی در بتن ایجاد ارتعاش و لرزش نماید، شیره بتن در حجم زیادی به سطح بدن انتقال پیدا میکند و باعث پاشیدگی در بتن و همچنین مواردی مانند ایجاد ترک در بتن می شود که در نتیجه استحکام بتن تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده و از کیفیت آن کاسته می شود.

 

ویبراتور برقی

برای آنکه تمام خلل و فرج و حباب ها و همچنین هوای اضافی موجود در بتن حذف شده و از بین بروند و همچنین برای آن که از اضافه شدن هوا درون بتن جلوگیری نماییم لازم است تا بتن دارای ضخامت کمی باشد. ولی باید توجه داشته باشیم که مقدار این ضخمات نباید از یک و نیم سانت کمتر گردد و همچنین میزان ضخامت لایه بتن نباید از چیزی در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیمتر بیشتر شود چرا که استفاده از ویبراتور برقی یا ویبراتور بنزین و شیلنگ آن در عمق بیشتر از این مقدار مقدور نیست و نتیجه کار خوب و مورد پسند نمی گردد.

شلنگ ویبره بتن لازم است که به صورت کاملا اصولی و برنامه‌ ریزی شده در حالت عمودی و در فواصل مساوی و یکنواخت به داخل بتن هدایت گردد و به هیچ وجه نباید شلنگ ویبراتور به صورت مایل و یا افقی درون بتن قرار گیرد.

همچنین باید ویبراتور با فواصلی به صورت مساوی و یکنواخت به درون بطن هدایت گردد و این فواصل بر اساس شعاعی که لرزاننده یا ویبراتور برقی توانایی ایجاد لرزش در بتن را دارد تعیین شود. باید به این موضوع توجه کنیم تا فاصله ایجاد شده به صورت تعیین گردند که هر کدام بتوانند در حدود چند سانت از فواصل اطراف خود را تحت پوشش و ایجاد ارتعاش و لرزش قرار دهند.

 

موتور ویبره بنزینی

برای آنکه عمل هواگیری و از بین بردن خلل و فرج موجود در بتن به صورت صحیح و اصولی انجام بپذیرد، لازم است ویبراتور برقی با سرعت زیادی در بتن وارد گردد و به صورت ملایم با جهت حرکت بالا به پایین حرکت نماید و با استفاده از سرعتی ملایم خارج شود.

ما زمانی که ویبراتور برقی را با سرعت بالایی هدایت می کنیم، بتن به طرف بالا آمده و همچنین با خروج آهسته ویبراتور برقی از بتن هوایی که در بالای قسمت ویبراتور برقی قرار دارد به صورت کاملاً حساب شده و اصولی به سمت بالا برگشت داده شده و باعث می‌شود تا ملات بتن به صورت یکنواخت و مساوی در سطح مورد نظر پخش گردد. همچنین در صورتی که بتن دارای ملات سفتی باشد، برای پخش شدن بهتر ملات از میله ویبراتور استفاده می گردد.

شیلنگ ویبراتور برقی لازم است به صورت عمود و به گونه ای که بتواند چند سانتی متر از لایه درونی بتن که هنوز به صورت کامل سفت نشده است را تحت پوشش خود قرار دهد. در حالت کلی باید به فواصلی شیلنگ ویبراتور برقی در بتن فرو می رود توجه ویژه داشته باشید و سعی کنید که این فواصل به صورت مساوی و یکنواخت باشند، تا در نتیجه بتن ایجاد شده دارای دوام و استحکام بالایی باشد.

همچنین در صورتی که ویبراتور برقی به صورت غیر عمودی و با زاویه و به صورت غیر اصولی و نا منظم و در فواصل غیر مساوی درون بتن فرو رود، بتن دچار پاشیدگی شده و در نتیجه از استحکام و دوام کافی برخوردار نبوده و همچنین هواگیری بتون نیز به صورت کامل و اصولی صورت نمی پذیرد.

 

موتور ویبره بنزینی

تنظیم فرکانس ویبراتور بتن

یکی از مهمترین پارامترهایی که تاثیر بسزایی در به وجود آمدن یک بتن یکپارچه و یکدست و بدون هیچگونه هوای اضافی و خلل و فرج دارد، تنظیم دقیق فرکانس ویبراتور بتن می باشد. در صورتی که فرکانس و قدرت موتور ویبراتور به اندازه کافی نباشد عمل ایجاد لرزش و هواگیری در بتن به درستی انجام نشده و ویبراتور نمی تواند تاثیر بسزایی در سطح بتن ایجاد نماید و همچنین در صورتی که فرکانس تولید شده توسط موتور در حد کافی نباشد عملکرد اپراتورو یا عامل انسانی نیز تحت الشعاع قرار گرفته و تا حدود زیادی کاهش پیدا می کند.

همچنین در مقابل در صورتی که فرکانس تولید شده توسط موتور دارای میزان بالایی باشد، هوای اضافی در بتن ایجاد شده و در نتیجه استحکام و مقاومت بتن سیر نزولی پیدا خواهد کرد و عمل هواگیری به درستی صورت نپذیرفته و نتیجه کار رضایت بخش نخواهد بود.

مزایای ویبراتور بتن دوشی چیست؟

از ویبراتورهای دوشی به دلیل سبک و کم حجم بودنشان استقبال خوبی شده است. در این مدل مشکلاتی مثل نیاز داشتم به بنزین و روغن و یا یافتن محل مناسب برای قرار دادن موتور وجود ندارد و تنها چیز مورد نیاز یک منبع برق تک فاز می باشد.

چون این دستگاه وزن کمی دارد شما دیرتر خسته می شوید و جابه جایی آن بسیار آسان است. استفاده از این ویبراتور روی کیفیت بتن ریخته شده نیز تاثیر می گذارد مخصوصا برای جایی مثل سقف که بتن آن بعد از ریختن متراکم نمی شود کمک زیادی می کند.

قیمت ویبراتور برقی

موتور برقی در انواع مختلف و برندهای مختلفی در بازار یافت می گردد و قیمت هر کدام از آنها متفاوت از دیگری می باشد. در حال حاضر شرکت ها و برندهای مختلف ایرانی، چینی، ایتالیایی، ترکیه و غیره به عرضه و تولید انواع مختلف ویبراتور برقی در بازه های قیمتی مختلف اقدام نموده اند که شما از طریق تماس با کارشناسان فروش شرکت نیکا می توانید از قیمت انواع موتور ویبره آگاهی پیدا کنید و از مشاوره فنی رایگان آن ها بهره مند گردید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر