خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نحوه انتخاب موتور برق مناسب

توان مصرفی محصولات مختلف جهت روشن کردن با موتور برق

فهرست مطالب

انرژی برق در زندگی امروزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بسیاری از وسایل با انرژی الکتریکی کار می کنند و گذزان زندگی بدون آن دچار اختلال می شود. برای مثال ممکن است بر اثر یک طوفان بزرگ برق ساکنین منطقه قطع شود و یا در مناطقی به برق دسترسی نداشته باشید. در این مواقع شما می توانید از انرژی برق دستگاه موتور برق بهره مند شوید. در این مقاله سعی شده است در مورد موضوع نحوه انتخاب موتور برق متناسب با نیاز شما بحث و نتیجه گیری شود.

نیاز شما به چه موتور برقی است؟

برای آنکه بتوانید موتور برق با توان مناسب انتخاب کنید بستگی به آن دارد که شما بدانید چه دستگاه هایی با چه توان هایی دارید و بعد بدانید توان شروع به کار آن دستگاه چه مقدار می باشد.(حداکثر توان) برخی از دستگاه ها مانند یخچال، پنکه سقفی، تهویه هوا و ... جزء این وسایل می باشد و هر وسیله ای که دارای یک الکتروموتور باشد یک توان شروع به کار دارد.

چگونه یک موتور برق انتخاب کنیم؟

پس از آنکه دریافتید توان دستگاه های شما چه مقدار است، شما برای خرید موتور برق آماده هستید. برای خرید یک موتور برق در زمان خرید زمان کارکرد مناسب، دارا بودن خروجی برق کافی، قابلیت حمل و نوع سیم کشی آن از فاکتور هایی است که باید توجه کنید.

مقدار توان موتور برق مورد نیاز شما

در این قسمت روش 4 مرحله ای برای تعیین مقدار توان کورد نیاز شرح داده شده است.

1-    دستگاه هایی که می خواهید برای به کار انداختن آنها، از موتور برق استفاده کنید مشخص کنید.

2-    مقدار توان مصرفی دستگاه ها معمولاً روی پلاک آن درج شده است و همچنین اگر دستگاهی دارای الکتروموتور (موتور القایی) است، توان شروع به کار آن را یادداشت و ثبت کنید.

3-    توان های مصرفی وسایل را با هم جمع کنید تا توان موتور برق مشخص شود. در صورت داشتن دستگاه هایی با موتور القایی مرحله بعد را نیز انجام دهید.

4-    در پایان توان دستگاه هایی که برای شروع به کار کردن نیازمند توان مصرفی بالاتری است با توان های مصرفی وسایل در مرحله قبل جمع کرده تا موتور برق با توان مناسب مشخص گردد.

توان مصرفی محصولات مختلف جهت روشن کردن با موتور برق

مدت زمان کارکرد موتور برق

اکثر موتور برق های بنزینی می توانند تا 16 ساعت کار کنند. هر چه مقدار ساعت کارکرد طولانی باشد به سوختگیری کمتری نیاز است. موتور برقی که بتواند با حجم نصف مخزن 10 ساعت کار کند می تواند بهترین گزینه باشد.

مشخص کردن تعداد خروجی موتور برق مورد نیاز شما

مطمئن شوید موتور برقی که انتخاب می کنید دارای تعداد خروجی مورد نیاز شما می باشد. همچنین این خروجی ها می بایست دارای آمپر متناسب با دستگاه های شما می باشد. برای مثال برای دستگاه کوره یا سیستم خنک کننده شما به موتور برقی با خروجی 30 آمپر نیاز پیدا می کنید.

موتور برق ۳ کیلووات بنزینی

قابلیت حمل موتور برق

موتور برق ها معمولاً دارای وزن بالایی می باشند. بنابراین سعی کنید دنبال موتور برقی باشید که دارای چرخ یا دسته تاشو باشد تا حمل و نقل این دستگاه آسان شود.

جابجایی موتوربرق بنزینی توسط فرد

نوع سیم کشی موتور برق

موتور برق هایی وجود دارد که دارای سیم کشی قوی می باشد که شما می توانید حداکثر 4 دستگاه را توسط موتور برق راه اندازی کنید و همچنین نیاز به سیم رابط دیگر نخواهید داشت.

نکات ایمنی در هنگام استفاده از موتور برق

موتور برق مثل هر دستگاه دیگری دارای دستورالعمل های ایمنی و استانداردهایی می باشد که با رعایت کردن آن ها سلامت خود و خانواده خود را تضمین می کند.

1-    موتور برق را در فضاهای بسته یا حتی فضاهایی با تهویه مناسب، راه اندازی نکنید. به علت انتشار گاز مونوکسید کربن که گازی سمی و بدون بو می باشد توصیه می شود حتماً در فضای باز از موتور برق استفاده کنید.

2-    در هنگام سوختگیری دقت کنید که روی لباس خود نریزید و پس از اتمام سوختگیری دست های خود را بشویید.

3-    موتور برق را در محیطی خشک نگهداری کنید و در زیر آن پالتی قرار دهید تا با رطوبت محیط فاصله داشته باشد.

4-    کابل موتور برق را مستقیماً داخل پریز دیوار وارد نکنید چون ممکن است باعث نوسان برق یا حتی آتش سوزی شود.

جمع بندی و نتیجه گیری انتخاب موتور برق مورد نیاز شما

در نهایت شما می توانید با دانستن توان مصرفی دستگاه ها موتور برق مناسب که نیاز خانواده شما را تامین می کند را انتخاب کنید. شما باید بدانید که موتور برق های مختلفی با ساعت کارکرد، آمپر وسیم کشی مختلف وجود دارد که شما با توجه به نیاز خود  بهترین دستگاه را انتخاب کنید. همچنین ازشما نمی توان به عنوان شخصی خبره در انتخاب موتور برق انتظار داشت ولی شما می توانید با دانستن اطلاعاتی در مورد موتور برق انتخاب درست کنید.برای مثال علاوه بر مطالب گفته شده در قسمت های بالا باید بدانید که موتور برق یک توان اسمی دارد که با نماد KVA شناخته می شود و ضریب تبدیل بین این دو توان 0.8 می باشد.برای مثال موتور برقی با توان 6.5KVA دارای توان خروجی 5.2KW می باشد.

پس از خرید موتور برق حتما دفترچه راهنمای آن مطالعه شود و توجه داشته باشید که از موتور برق به عنوان برق اضطراری استفاده می شود و در زندگی روزمره زمانی که انرژی برق در دسترس می باشد از آن استفاده نکنید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر