خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نحوه تشخیص درست کار کردن پمپ هیدرولیک

عیب یابی پمپ هیدرولیک

فهرست مطالب

چگونه بدانیم که یک پمپ هیدرولیک به خوبی کار می کند؟

چندین آزمایش مختلف را می توان بر روی یک پمپ هیدرولیک انجام داد تا با مشخص شدن شاخص های عملکرد درست پمپ، از شرایط پمپ هیدرولیک مطلع شویم. دمای پوسته پمپ، میزان روغن مخزن روغن و میزان آمپر مصرفی الکتروموتور جزء چک لیست هایی می باشد که باید به طور مرتب و بازه های زمانی منظم آنها را چک کرد تا با استفده از این موارد سایش و یا عدم سایش اجزای داخلی پمپ هیدرولیک مشخص شود.

عیب یابی پمپ هیدرولیک
 

در صورتی که اجزای داخلی پمپ هیدرولیک ساییده شود، تلرانس و لقی بین قطعات افزایش یافته و با افزایش نشتی داخلی محفظه پمپ بسیار داغ شده به طوری که این میزان حرارت با استفاده از دست قابل لمس نمی باشد. با این حال، داغ شدن پوسته پمپ و کم بودن روغن مخزن روغن تنها عاملی نیست که بتوان از آن نتیجه گرفت که اجزای پمپ دچار ساییدگی شده اند.

در پمپ های دبی متغییری که دچار نشتی شده اند، روغن از گذرگاه هایی بسایر باریک عبور کرده و به مخزن می رود. در این حالت فشار در محفظه افزایش یافته و در نهایت آب بندهای شفت پمپ را از بین می برد. از این رو می توان نتیجه گرفت، افزایش دبی روغن برگشتی به مخزن از دیگر نشانه های ساییدگی اجزای پمپ است. بنابراین می توان نتیجه گرفت اندازه گیری منظم و دوره ای دبی خروجی پمپ از موثرترین روش هایی است که می توان به وضعیت سالم بودن پمپ پی برد.

همان طور که اشاره شد افزایش نشتی داخلی و کاهش دبی خروجی تنها عامل سایش اجزای پمپ نیست. از عوامل دیگری که می توان به سایش پمپ پی برد این است که میزان آمپر مصرفی الکتروموتور کاهش می یابد.

مطمئناً دو سوال زیر پیش خواهد آمد:

1-    دمای مناسب و طبیعی یک پمپ هیدرولیک چند درجه است؟

2-    استاندارد دبی برگشتی به مخزن یا میزان آمپر مصرفی استاندارد الکتروموتور چقدر است؟

در پاسخ به این سوالات می توان با استفاده از راهنمایی ها و دستورالعملهایی که در کاتالوگ های شرکت سازنده ماشین آلات موجود است به یک جواب کلی و پارامترهای قابل قبول دست پیدا کرد اما باید به این نکته توجه کرد که اگر پارامترهایی برای یک دستگاه قابل قبول است ممکن است برای دستگاه و ماشینی دیگر متفاوت باشد.

نحوه تشخیص هملرد درست پمپ هیدرولیک

در حالی که تمامی این موارد و چک لیست ها باید به طور منظم و با برنامه زمانی مشخص چک شده تا بعد ها بتوان از آن به عنوان یک مرجع جهت اطلاع یافتن از شرایط پمپ استفاده کرد اما در اکثر کارگاه ها و کارخانجات صنعتی این موارد ثبت نمی شوند. شما می توانید نتایج ثبت شده در دوره های زمانی مختلف را با هم مقایسه کنید و در صورتی که پمپی نو را جایگزین پمپ قبلی می کنید به این نکته توجه کنید که همه آثاری که نشان دهنده خرابی پمپ هیدرولیک بوده برطرف شود. البته این نکته شایان ذکر است و باید به آن توجه کرد که تعویض و جایگزینی پمپ هیدرولیک علاوه بر هزینه خرید پمپ نو، هزینه توقف خط تولید و ضررهای ناشی از آن را هم در پی دارد.

حتی یک پمپ هیدرولیکی که دارای عیب است تا حدی روغن را تا زمانیکه بر سر راه خود مقاومتی نباشد تحویل سیستم می دهد اما این فقط یک پمپ سالم است که می تواند میزان دبی استاندارد را تحویل سیستمی که تحت فشار است دهد. میزان دبی خروجی به راحتی با استفاده از شیر فشارشکنی که در خروجی پمپ نصب می شود اندازه گیری می شود. شاید خرید یک دبی سنج اقتصادی و مقرون به صرفه بنظر نرسد اما می توان با نصب یک دبی سنج در مدار، به صورت دائم میزان دبی که از طریق رلیف ولو به مخزن تخلیه می شود را چک کرد تا از درست کار کردن پمپ و سیستم اطمینان حاصل کرد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر