خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نحوه تعویض زنجیر اره موتوری

فهرست مطالب

نحوه تعویض زنجیر اره موتوری:

زنجیر اره موتوری طول عمر مشخصی داشته و یک قسمت مصرفی از دستگاه اره موتوری محسوب می گردد. زمانی که زنجیر اره پیچ و تاب خورده و عملیات برش را به درستی انجام نمی دهد، زمان تعویض زنجیر اره رسیده است. به این مهم توجه داشته باشید که یک زنجیر معیوب، علاوه بر سختی در عملیات برش سبب هدر رفتن زمان، هزینه و آسیب به دستگاه اره موتوری می گردد.

تعویض زنجیر اره موتوری کاری است که توسط خود اپراتور می توان انجام پذیرد و دستورالعمل های لازم با توجه به مدل اره موتوری که قدیمی باشد یا جدید وجود دارد.

مراحل تعویض زنجیر اره موتوری:

1- در هنگام تعویض زنجیر اره موتوری حتما از دستکش ایمنی استفاده شود.

زنجیر اره موتوری دارای قسمت های تیز و برنده می باشد که هنگام تعویض خطر آسیب به دستان اپراتور را افزایش می دهد، به همین دلیل برای کم کردن ریسک آسیب دیدگی، از دستکش ایمنی استفاده کنید.

2- ترمز اره زنجیری را آزاد نموده و مطمئن شوید که درگیر نیست.

برای آنکه مطمئن شوید ترمز آزاد است، زنجیر بین شصت و انگشت سبابه گرفته و به موازات ساطور حرکت دهید، اگر زنجیر حرکت نمود نشان از آزاد بودن ترمز است. یکی از دلایل مهم تست آزاد بودن ترمز اره، راحتی کار تعویض صفحه کناری اره موتوری می باشد که اگر ترمز درگیر باشد این امر بسیار مشکل خواهد بود.

3- باز کردن پیچ های اره موتوری با پیچ گوشتی:

این پیچ ها در بر روی دسته اره موتوری و روی یک طرف ساطور اره موتوری قرار دارد و بوسیله یک پیچ گوشتی در جهت ساعتگرد باز می شود. فقط به این نکته توجه داشته باشید که هنگام باز کردن این پیچ ها فشار زیادی نیاورید تا آسیبی به دستگاه اره و پیچ ها وارد نشود.

4- به وسیله آچار صفحه کناری اره زنجیری را بردارید:

برای باز کردن صفحه کناری اره، باید دو مهره ای که صفحه را نگه داشته باز کنید. پس از باز کردن مهره ها برای آنکه گم نشوند، آن ها در ظرفی قرار می دهیم، همچنین به این مورد توجه داشته باشید که مهره ها در جهت ساعتگرد باز می شوند، پس از آن صفحه کناری اره را خارج می کنیم.

5- کشیدن ساطور اره موتوری (چرخ زنجیر):    

بعد از آنکه صفحه کناری اره زنجیری را خارج نمودیم، ساطور را کشیده تا زنجیر اره شل شود، سپس می توانیم آن را آزاد و خارج نماییم.

6- خارج کردن زنجیر از ساطور:

زنجیر اره موتوری را بین انگشت شصت و سبابه بگیرید و با کشیدن زنجیر، آن را از روی ساطور خارج کنیم، سپس انتهای زنجیر که نزدیک به دسته است از دور کلاچ خارج می نماییم و زنجیر را در می آوریم.

نکته: زنجیر اره موتوری بسیار تیز و برنده بوده از همین جهت هنگام تعویض زنجیر با وجود آنکه دستکش به دست دارید، احتیاط فراوان نمایید.

حال پس از خارج نمودن زنجیر قدیمی نوبت به جایگزینی زنجیر جدید می گردد، مراحل قرار دادن زنجیر نو به صورت زیر می باشد:

1- قرار دادن زنجیر اره موتوری دور کلاچ و ساطور:

به این مورد توجه داشته باشید که زنجیر از قسمت درست بر روی ساطور نصب شود، به هیچ وجه زنجیر نباید از قسمت برنده بر روی ساطور قرار گیرد.

2- قرار دادن صفحه کناری اره زنجیری:

صفحه را در جای ابتدایی خود قرار بدهید و مهره ها را یکی پس از دیگری به وسیله آچار محکم کنید.

3- قرار دادن پیچ های تنظیم اره موتوری:

با قرار دادن پیچ و محکم نمودن آن، زنجیر سفت می شود. زنجیر را به اندازه ای سفت نمایید تا در هنگام کشش زنجیر، فاصله کمی میزان زنجیر و ساطور ایجاد گردد. اگر پیچ تنظیم به اندازه محکم شده باشد، در صورت کشش زنجیر در امتداد ساطور، باید به صورت آزادانه حرکت نماید.

4- محکم کردن مهره های اره زنجیری:

پس از تنظیم زنجیر اره موتوری از نظر کشش و سفتی، به وسیله آچار مهره ها را سفت کنید.

5- تست نمودن اره موتوری:

پس از سفت کردن مهره ها، نوبت به تست اره موتوری می رسد تا درستی نصب زنجیر مشخص گردد. ابتدا اره موتوری را روشن نموده و اجازه دهید چند ثانیه ای کار کند، سپس آن را خاموش نمایید و این مورد را چک نمایید که زنجیر به طور کامل چرب و روغنی است، اگر اینطور نبود ممکن است در سیستم روغنکاری مشکلی وجود داشته باشد.

برای تست کامل اره زنجیری شروع به برش درخت یا الواری با آن نمایید، اگر در هنگام بریدن فشار زیادی وارد می شود نشان از آن است که مشکلی در دستگاه وجود دارد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر