خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نحوه کار با کاتر برش آسفالت

فهرست مطالب

اصول کارکرد حرفه ای با کاتر آسفالت بر

در جمع ابزار های گوناگون، هستند ابزار هایی که همراه با یک نیروی قدرتمند موتوری در استفاده از تیغه های سخت می توانند در قلب انواع متریال های سخت و سنگین نفوذ کنند. دریل ها نمونه های آشنای این ابزار ها هستند. انواع چکش های تخریب، اره های موتوری، هیلتی ها و البته کاتر آسفالت بر. در این مقاله می خواهیم در باب کارکرد صحیح و اصولی از دستگاه کاتر آسفالت بر صحبتی داشته باشیم.

اهمیت پرداختن به این موضوع یعنی کارکرد صحیح با دستگاه کاتر آسفالت بر از آن جهت است که این تجهیزات در همراهی با یک تیغه ی سفت و تیز و موتوری قدرتمند که آن را به گردش در می آورد، فعالیت خود را به انجام می ‌رسانند. هر ابزاری که می تواند این چنین برش ‌هایی قدرتمند تولید کند، یقینا می تواند مستعد شرایط خطرناک کاری باشد.

البته در ساخت تا اصول کارکرد کاتر آسفالت بر هیچ خطری متوجه اپراتور نخواهد بود؛ اما در صورت عدم رعایت اصول ایمنی، نحوه کارکرد صحیح با دستگاه و یا عدم آشنایی با این تجهیز، جدا از ایجاد خطرات جانی، می تواند موجبات خرابی خود دستگاه نیز بشود. پس بهتر است در کارکرد با انواع کاتر آسفالت بر متوجه ی نحوه کارکرد صحیح آن باشید. در این مقاله قصد تشریح این کارکرد صحیح را داریم. با ما همراه باشید تا بهتر بتوانید همراه دستگاه کاتر آسفالت بر برش های خود را زده باشید.

کاتر آسفالت بر چیست؟

برای برش دقیق سطوح سخت ساختمانی، مانند بتن ها و یا آسفالت ها، کاتر برش آسفالت را ساخته ‌اند. اصولاً تخریب سازه های ساختمانی و یا راه های آسفالتی همراه با طیف گسترده ای از تجهیزات امکان ‌پذیر است؛ اما بسیاری پیش می آید که بخواهیم با هدف نصب تجهیزات در اعماق خاک و یا عبور تاسیسات و فاضلاب اقدام به برش آسفالت و یا سطوح بتنی داشته باشیم. برای این منظور نیاز به یک برش دقیق و تمیز داریم. به گونه ‌ای که جز منطقه ی مورد برش ما، مکانی دیگر از آسفالت و یا بتن آسیب نبیند.

دستگاه کاتر برش بتن یک تیغه گردان بسیار برنده است که توسط یک موتور قدرتمند غالباً بنزینی به گردش درآمده و می ‌تواند برش های دقیق و منظم بر سطوح سخت مانند آسفالت و بتن ایجاد کند.

اهمیت سطح روغن در کارکرد صحیح موتور های بنزینی

همان طور که اشاره کردیم، قلب تپنده ی کاتر بتن بر یک موتور بنزینی و گاها گازوئیلی خواهد بود. این موتور به مانند هر موتور احتراق داخلی دیگر کار می کند و در زمان فعالیت خود نیاز به روغن برای خنک سازی تا روانکاری دارد. نبود روغن و یا کم بودن آن می تواند به راحتی باعث خراب شدن موتور در کاتر بتن بر باشد.

همان طور که قبل از هر مسافرت طولانی همیشه از وجود روغن در سطح مطلوب و باکیفیت خوب در مخزن روغن خودروی خود اطمینان کسب می کنید، در هنگام کار با کاتر برش آسفالت نیز باید متوجه ی وجود روغن باکیفیت مطلوب و سطح منطقی باشید. هر موتور بنزینی در مدت زمانی تعریف شده از کارکرد خود، نیاز به تعویض روغن دارد. موتور کاتر برش آسفالت را متمایز از موتور خودروی خود به کار نگیرید. متوجه دوره‌ های کار آن باشید. از آنجا که کاتر آسفالت بر به مانند خودرو کیلومتر شمار ندارد تا به شکل حدودی مقدار کارکرد خود را نشان دهد، توجه به دوره های تعویض روغن یک ماجرای درگیر با هنر ابزار دوستی شما خواهد بود.

¨     مخزن سوخت پر باشد: کاتر آسفالت بر این توانایی را ندارد که در حین کارکرد و با تمام شدن سوخت راهی یک پمپ بنزین شود و به راحتی مخزن خود را پر از بنزین کند. خیلی سخت خواهد بود اگر در حین کار در میانه ی یک فعالیت ساختمانی و یا راه سازی، کاتر آسفالت بر، به خاطر نبود سوخت از کار بیفتد. قبل از روشن کردن این دستگاه، جدا از بازدید همیشگی روغن، از وجود حجم منطقی سوخت مطمئن باشید.

¨     نصب تیغه مخصوص برش: کاتر آسفالت بر را طوری طراحی کرده اند که به راحتی بتوان تیغه های برش آن را تعویض نمود. این تعویض تیغه ها با دو هدف صورت می‌ گیرد.

-         کند شدن تیغه قبلی: برش آسفالت و یا هر سطح سخت دیگری، تیغه را به سرعت اسیر فرسایش خواهد کرد. از این رو منطقی است که شرایط تعویض تیغه در دستگاه کاتر آسفالت بر وجود داشته باشد.

-         تغییر شرایط کاری: از آسفالت تا بتن، کاتر آسفالت بر توانایی برش را خواهد داشت. از این رو است که گاهاً از این دستگاه با نام هایی همچون کاتر برش آسفالت و یا کاتر برش بتن یاد می‌ کنند. از برش آسفالت تا برش بتن، تیغه های متنوع با طراحی های گوناگون تعریف شده است. نمی ‌توان همراه با یک تیغه مخصوص آسفالت انتظار دستگاه برش بتن را داشت. از این رو شرایط تعویض تیغه می تواند دست ما را برای تغییر محیط کاری کاتر آسفالت بر گذارد

اما این تعویض تیغه باید با دقت و نظارت کامل صورت گیرد. در کاتر آسفالت بر، تیغه در یک قالب محافظ قرار گرفته است. برای تعویض تیغه باید این قالب را باز کنید، تیغه ی مخصوص برش آسفالت و یا بتن را بین دو واشر قرار داده و سپس پیچ را کاملاً سفت کرده و قاب را ببندید. اطمینان در رعایت اصولی تعویض تیغه است که می ‌تواند کارکرد دستگاه برش آسفالت را ایمن سازد.

¨     از سلامت تسمه ها اطمینان حاصل کنید: در کاتر آسفالت بر، نیروی محرک تیغه ها از طریق یک یا چند تسمه توسط موتور های بنزینی و گازوئیلی تامین می شود. این تسمه ها در حین کارکرد، تحت فشار بسیار بالایی قرار دارند و به راحتی دچار فرسایش خواهند شد. از طرفی سفت بودن بیش از حد آنها باعث تحمل فشار بالا بر موتور و شل شدن بیش از حد آنها موجب عدم انتقال صحیح نیرو ها خواهد بود. از سالم بودن تا کارکرد صحیح و مطمئن تسمه ها اطمینان لازم را کسب نمایید تا در حین کار با کاتر آسفالت بر، علاوه بر تامین شرایط مطلوب کاری موتور، از انتقال حداکثر قدرت موتور بهره مند باشید.

¨     اطمینان از وجود آب کافی در مخزن آب دستگاه کاتر آسفالت بر: بریدن سطوح سفتی مانند آسفالت و یا بتن توسط دستگاه برش آسفالت، همراه با حرارت بسیار بالا برای تیغه می باشد. حتماً در کار با یک اره ساده متوجه ی داغ شدن بسیار زیاد تیغه هستید. در دستگاه برش آسفالت که سرعت بالاتری در مواجهه با متریال بسیار سخت تری وجود دارد، افزایش دمای سطح تیغه با شدت بیشتری اتفاق خواهد افتاد. در دستگاه برش آسفالت برای خنک سازی سطح تیغه، پیش ‌بینی ‌هایی صورت گرفته شده است. طراحان برای این منظور از یک جریان آب که به طور یکنواخت سطح تیغه را خنک خواهد کرد، استفاده می ‌کنند. در هنگام راه اندازی کاتر آسفالت بر نسبت به وجود آب در این مخزن اطمینان لازم را داشته باشید تا در حین کار با خرابی و یا شکستگی تیغه مواجه نشوید. یکی دیگر از نکات اصلی در هنگام تهیه کردن کاتر آسفالت بر، برخورداری دستگاه از خنک کن دوطرفه ی تیغه می باشد. به این صورت که آب از هر دو طرف بر تیغه ریخته شود تا بتواند هر دو سر تیغه را همزمان خنک سازد.

¨     تنظیم کردن خط نشان در راستای تیغه: کاتر آسفالت بر آن سمتی را برش خواهد داد که خط نشان دستگاه در آن جهت تنظیم شده باشد. اگر خط نشان در راستای تیغه دستگاه برش بتن نباشد، احتمال شکستگی تیغه وجود دارد. پس قبل از راه اندازی دستگاه برش بتن، حتما خط نشان دستگاه را تنظیم کنید.

¨     تنظیم ارتفاع، متناسب با عمقی که می ‌خواهید برش بخورد: کاتر آسفالت بر قابلیت برگشت ندارد. یک بار برش می دهد و تمام. پس باید در همان برش اول عمق مورد نظر شما را برداشته باشد. این عمق قابل تنظیم است. متناسب با سطح کار و توانمندی کاتر آسفالت بر عمق مورد نظر خود را تنظیم کنید تا در نهایت برش مطلوب و مورد نظر شما تأمین شود. عمق های متنوع در برش همراه با تیغه های متنوع صورت می‌ گیرد. شما نمی توانید برای هر عمقی از هر قطر تیغه ای استفاده کنید. اصولاً عمق برش، کمی کمتر از نصف قطر تیغه می باشد. از این رو برای برش های تا ۱۰ سانتیمتر باید از تیغه های ۳۵ سانتیمتری و برای عمق های تا ۱۷ سانتیمتر از تیغه های ۴۵ سانتیمتری بهره مند باشید.

تا اینجای مقاله با برخی از الزامات، مقدمات و در نهایت تامین امکانات به جهت راه اندازی دستگاه کاتر آسفالت بر آشنا شدید. اینکه این دستگاه چه چیز هایی می خواهد؟ چه تنظیماتی را طلب می ‌کند؟ و در نهایت چه الزاماتی بر آن حاکم است؟ اما راه اندازی کاتر آسفالت بر به راحتی راه اندازی یک خودرو نیست. هر چند موتور تپنده آن یک موتور بنزینی است. راه ‌اندازی آن مراحل مشخصی دارد که تا حدودی شبیه به سیستم های موتوری قدیمی در خودرو ها هستند. از اینجا به بعد این مقاله، با نحوه کارکرد صحیح دستگاه، از روشن کردن تا برش اصولی آشنا خواهید شد.

مراحل روشن کردن موتور کاتر آسفالت بر

موتور در کاتر آسفالت بر، یک موتور بنزینی است. از این رو جدا از خطرات احتمالی، مراحل روشن کردن خاص خودش را دارد. در ابتدای امر، دکمه پاور در حالت روشن قرار خواهد گرفت. پس از آن، شیر بنزین که در اختیار اپراتور است باز خواهد شد. ساسات در حالت فعال قرار خواهد گرفت. اهرم گاز به شکل نیمه ‌فعال جلو خواهد آمد و در نهایت هندل کشیده خواهد شد.

پس از کشیده شدن هندل، موتور روشن خواهد شد؛ اما اندکی فضای کارکرد خفگی مانند بر آن حاکماست. بعد از گذشت حدود ۱۰ ثانیه ساسات را می ‌بندند تا موتور به حالت نرمال فعالیت خود را ادامه دهد.

برش اصولی در کارکرد کاتر آسفالت بر

همان طور که از نام کاتر آسفالت بر بر می آید، هدف نهایی این ابزار در ایجاد برش هایی عمیق و یکدست در اعماق آسفالت و یا بتن می باشد؛ اما این برش اصولی دارد که رعایت آنها تضمین کیفیت کار تا سلامت دستگاه خواهد بود.

نمی ‌توان هر برشی را از همان ابتدای کار تامین نمود. مثلاً برای برش های خیلی عمیق که می ‌تواند بیش از ۱۵ سانتیمتر باشد، احتمالاً اگر از همان ابتدا بخواهید ارتفاع را بر 15 سانتیمتر بگیرید و با هدف تامین برشی به این عمیقی دستگاه کاتر آسفالت بر را روشن کنید، با یک تیغه شکسته شده و یا یک دستگاه به شدت مستهلک و یا آسیب دیده شده مواجه خواهید شد.

عمق برش ها باید به صورت مرحله ‌ای باشد و برای هر مرحله غالبا ارتفاع ۵ سانتی متر را در نظر می ‌گیرند. از این رو برای برش ۱۵ سانتیمتر، الزاماً باید سه بار مسیر برش را توسط دستگاه طی کنید و هر بار ۵ سانتیمتر را بردارید.

مراحل پایانی کار با دستگاه کاتر آسفالت بر را از یاد نبرید

خیلی ‌ها از دستگاه تا پایان کار مراقبت می ‌کنند و وقتی کار تمام شد، انگار وظایف آنها هم تمام شده است. این افراد قطعاً از اصول حرفه ‌ای کارکرد تجهیزات تا نگهداری از آنها چیزی نمی ‌دانند. مراقب باشید تا از این دست افراد نباشید.

تیغه در پایان کار نباید در بطن دستگاه کاتر آسفالت بر بماند. این ماندن باعث آسیب تیغه خواهد شد. آب نیز باید از مخزن دستگاه به طور کامل تخلیه شود تا موجب زنگ زدگی دستگاه نشود. روغنکاری اصولی، بازدید تسمه ها، اطمینان از عدم شل شدگی در قسمت های مختلف دستگاه و در نهایت جا به جایی درست و اصولی دستگاه از الزامات انتهای کار با دستگاه کاتر آسفالت بر می باشد.

اگر دستگاه شما در حین کار می لرزد، احتمال آنکه سوراخ تیغه از شفت کاتر بیشتر باشد، بسیار زیاد است. این گشاد شدن سوراخ تیغه باعث لنگ زدن آن خواهد شد. لنگ زدن تیغه در نهایت باعث عدم برش مطلوب با عمق و عرض مورد نظر است. از طرفی با شکستگی زودهنگام تیغه همراه می باشد. در هنگام کار با کاتر آسفالت بر همواره در نظر داشته باشید که با یک دستگاه قدرتمند و در عین حال بسیار حساس و شکننده رو به رو هستید. هر گونه بی احتیاطی می تواند باعث شکستگی تیغه و یا آسیب جدی برای شما و اطرافیان باشد. از این رو بدون آگاهی و کسب مهارت های لازم هرگز به استفاده از این ابزار قدرتمند مایل نشوید. در زمان کسب مهارت نیز رعایت نکات ایمنی الزامی خواهد بود.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر