خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نقش قطره چکان کشاورزی در آبیاری قطره ای

فهرست مطالب

مساله ی کم آبی برای کشور ما و همه ­ی کشورهای کم آب به یک مساله ­ی جدی و بحرانی تبدیل شده است. این موضوع، کشاورزان را در حیطه ی کاری خود بسیار درگیر و نگران کرده است. عده ای در مناطق کم آب از این موضوع رنج میبرند. البته راه حل هایی به این منظور ارائه داده شده است. قطره چکان کشاورزی یکی ابزارهایی است که استفاده از آن می تواند بسیاری از نگرانی های کشاورزان را برطرف کند. قطره چکان کشاورزی قطعه ی کوچکی است که نقش مهمی را در زمینه ی کشاورزی  و آبیاری قطره ای ایفا میکند. قطره چکان ها برای استفاده به لوله های فرعی نصب میگردند. آب با فشاری برابر 1 وارد آب چکان میشود و در آنجا به فشار صفر میرسد. این ابزار کوچک کار بسیار بزرگی را انجام میدهد. آب دهی و کود دهی گیاهان و درختان را انجام میدهد. حتما که انتخاب قطره چکان کشاورزی موضوع بسیار مهمی برای کشاورزان مهم خواهد بود و نیاز است که با مشورت و تحقیق قطره چکان کشاورزی مناسب و با کیفیتی را انتخاب نمایند تا دچار مشکل نشوند.

 

نقش قطره چکان کشاورزی در آبیاری قطره ای

آبیاری قطره ای برای زمین های کشاورزی سود بسیاری دارد. لوله های کم فشار و باریکی وجود دارند که آب از شبکه ی آنها پخش میگردد. وسیله ای که آب از آن خارج میشود و باعث آبیاری زمین زراعی میشود قطره چکان کشاورزی نام دارد. قطره چکان کشاورزی فشار موجود در شبکه ی لوله ها را کاهش میدهد و موجب میگردد که دبی تخلیه تا حدود یک لیتر بر ساعت کاهش پیدا کند. آبیاری قطره ای باعث میشود که هزینه بهره برداری کاهش پیدا کند. سیستم آبیاری قطره ای نسبت به دیگر سیستم های آبیاری به آب کمتری نیاز دارد. مثلا این سیستم نصف آب مصرفی برای آبیاری بارانی یا سطحی را مصرف میکند. رشد علف های هرز دغدغه ی اکثر کشاورزان در زمین های زراعی است و مزاحمت زیادی برای آنها دارد. و خیلی وقت گیر است. در آبیاری قطره ای به دلیل اینکه سطح خاک خیس نمی شود علف های هرز هم رشد شان کاهش پیدا می کند. در نتیجه این مورد باعث می شود که کشاورزان مصرف مواد شیمیایی برای کنترل علف های هرز را کاهش بدهند. همچنین دیگر نیاز نیست که کارگری جهت جمع آوری  علف های هرز استخدام کند. یک مساله ی دیگری که باعث می شود رشد بیشتری در زمینه ی کشاورزی ایجاد شود این است که میتوان کودها را در آب آبیاری تزریق کرد. در این صورت نیاز به نیروی جدید برای همکاری نیست و کوددهی به راحتی انجام می شود. کودهای محلول در بازار افزایش یافته است و از طریق سیستم قطره ای استفاده میگردد. طبیعتا اگر قطره چکان با کیفیت پایین خریداری شود بعد از مدتی گرفتگی آن باعث دردسر میشود و این اصلا خوب نیست. برای همین اگر بخواهیم از این مشکل جلوگیری کنیم باید قبل از اینکه آب را داخل سیستم قطره چکان کشاورزی بریزیم آن را تصفیه کنیم. مخصوصا که اگر آب مورد استفاده برای آبیاری آب رودخانه ای باشد، ولی اگر آب مورد استفاده زیرزمینی باشد باید از مواد شیمیایی که اثرات متفاوتی هم دارند به آب آبیاری قطره ای اضافه کرد.

انواع قطره چکان کشاورزی برای آبیاری

در دنیای کشاورزی قطره چکان ها نقش های اساسی را ایفا میکنند. هم از لحاظ صرفه جویی در آب و هزینه، هم سبک کردن بار کشاورزان زحمت کش. برای این کا دو نوع قطره چکان استفاده میشود. یکی دریپرهای تنظیم شونده و دیگری دریپرهای خود تنظیم. اولین نوع که از اسم شان هم مشخص است تنظیم توسط دست انجام میگیرد. مصرف کنندگان با استفاده از پیچی که روی قطره چکان است آن را تنظیم میکنند. یک ویژگی خوبی که دارد این است که اگر فشار آب کم باشد به راحتی با تنظیم دریپرها  میتوان فشار آب را کنترل کرد، از طرفی این دریپرها هزینه ی چندانی ندارند و ارزان هستند. نوع دوم هم که به صورت اتوماتیک هستند. هر کدام از این قطره چکان ها  بر اساس عددی که رویشان نوشته میشود مشخص میشوند. مثلا اگر روی قطره چکان  نوشته شود 4 لیتر بر ساعت فقط 4 لیتر در هر  ساعت آب از خود عبور میدهد. مزیتی که دارند این است که برای تنظیم کردن نیاز نیست وقت زیادی صرف شود. اکثرا برای زمین های بزرگ کشاورزی استفاده از این دریپرها توصیه میشود.

کاربرد قطره چکان نتافیم در دنیای کشاورزی

قطره چکان کشاورزی با انواع مختلف وارد بازار میشود. کشاورزان میتوانند قطره چکان دلخواه خود را بر اساس نیازهایشان انتخاب نموده و استفاده کنند. آبیاری دقیق اقتصاد کشاورزی را تغییر میدهد. یعنی  نتیجه ی حاصل شده و هزینه برای کشاورز مهم است.

برند نتافیم از خیلی سالها پیش محصولات خود را با کیفیت بسیار بالا وارد بازار کرده است. اولین اختراع قطره چکان از طرف شرکت نتافم بوده است که افتخار بزرگی برای این برند است.  این شرکت که شناخته شده است بر اساس سوابقی که دارد تولیداتی به بازار عرضه کرده است که موجب رضایت مصرف کنندگان بوده است. این شرکت یکی از تولید کنندگان ابزارها و قطره چکان کشاورزی در جهان است.کسانی که از این قطره چکان کشاورزی استفاده کرده اند به خوبی میدانند که محصولات این شرکت با استفاده از بهترین مواد ساخته شده اند. همین مساله باعث شده است که طول عمر قطره چکان ها بیشتر باشد و زود از بین نرود. این ویژگی میتواند نقطه ی قوت قطره چکان نتافیم باشد. یک مساله ای که میتواند برای کشاورزان و استفاده کننده گان نگران کننده باشد این است که به مرور زمان احتمال دارد رسوب باعث گرفتگی  قطره چکان کشاورزی بشود. خبر خوشحال کننده این است که این نوع قطره چکان ها خود شوینده هستند و به صورت خودکار فشار آب را تنظیم میکنند و  هیچ آثاری از رسوب باقی نمی ماند.

مزایای قطره چکان کشاورزی نتافیم

اینکه یک شرکتی بتواند هم اولین اختراع را به اسم خود ثبت کند و هم محصول با کیفیت تولید کند اعتبار بزرگی برای خود در زمینه ی تولید کسب می کند. این افتخار نصیب  قطره چکان کشاورزی نتافیم نیز شده است.

این محصول از طرح پیچیده ای استفاده نکرده است و به راحتی نصب میشود و نیازی به استفاده از ابزار های مختلفی ندارد.

همانطور که گفته شد نیازی به تنظیم فشار نیست و خود میتواند تنظیم کننده باشد. چون به سیستم جبران کننده ی فشار هم مجهز هستند. از خاصیت یکطرفه بودن تبعیت میکند و مانع از ورود آلودگی می شود.

حسن دیگری که قطره چکان کشاورزی نتافیم دارد این است که در برابر نور خورشید مقاوم است. و از خاصیت آنتی یو وی بهره برده است.

همچنین این محصول میتواند تعداد درختان بیشتری را آبیاری کند. قطره چکان نتافیم در چهار مدل ارائه شده اند که عبارتنداز: قطره چکان 4 لیتری، قطره چکان 8 لیتری، قطره چکان 12 لیتری، قطره چکان 16 لیتری.

کارآرایی قطره چکان ایریتک در زمینه ی کشاورزی

قطره چکان ایریتک یکی از انواع قطره چکان هایی است که کاربرد بیشتری در زمینه ی آبیاری قطره ای دارد. دبی خروجی این قطره چکان ها ثابت است و توسط دیافراگمی که در داخل خود دارند فشار آب را کنترل می کنند. در واقع میتوان گفت یکی از محاسن این قطره چکان کشاورزی توانایی در کنترل فشار آب است. این قطره چکان آبیاری در شرکت ایریتک ایتالیا تولید می شود. سرعت حرکت آب در این محصول بالا است و همین امر باعث میشود که هیچ اثری از ذرات رسوب باقی نماند و مانع گرفتگی قطره چکان بشود. همچنین نیاز نیست که قطره چکان ها را باز کرده و جهت کنترل گرفتگی و شست و شو  بررسی کنند.

قطره چکان کشاورزی ایریتک ساخته شده از تکنو پلیمر های سخت است. علت اینکه طول عمر این نوع قطره ها چکان ها زیاد میشود داشتن جنس خوب و با کیفیت است. داشتن طول عمر برای یک محصول ضروری است و شرکت سازنده این محصول با استفاده از مواد درست و با کیفیت این نیاز را برآورده کرده است.مقاومت این قطره چکان کشاورزی در مقابل نور خورشید ،سرما و استفاده از کودهای شیمیایی بیشتر است. این محصول در دبی های 2 لیتر، 4 لیتر و 8 لیتر در ساعت ساخته میشوند همچنین دبی خروجی براساس رنگ بندی قطره چکان مشخص می باشند. این شرکت 2 نوع خروجی  برای این قطره چکان در نظر گرفته است. یکی خروچی چندمنظوره و دیگری خروجی پیکان دار. خروجی چند منظوره میتواند برای لوله ماکارونی با قطر داخلی 4 میلی متر به منیفولدهای یک ، دو و چهار راهی وصل شود. اگر منیفولد را روی خروجی قطره چکان کشاورزی ایریتک نصب کنیم میتوانیم قطره چکان را توسط لوله ماکارونی به لترال متصل کنیم. اکثرا از این شیوه در گلخانه ها برای آبیاری گیاهان و گلدان ها استفاده میشود. استفاده از این قطره چکان ها هم میتواند از مصرف بیش از حد آب جلوگیری کند هم میتواند باعث صرفه جویی در هزینه باشد.

انواع قطره چکان کشاورزی ایریتک

این قطره چکان در سه نوع به بازار ارائه میشود که عبارت اند از: NORMAL ، PC و PCSD. قطره چکان کشاورزی ایریتک از نوع PC یا همان جبران کننده   فشار باعث میشود تا قطره چکان در برابر تغییرات فشار ثابت نگه داشته شود. همچنین در جاهایی که ارتفاع یکسان نیست و متفاوت است و اینکه لترال با طول خیلی طولانی به کاربرده شده است ، این نوع از قطره چکان کشاورزیباعث یکنواختی توزیع آب میشود.قطره چکان PCSD به عنوان ضد چکه کاربرد دارد. آن زمانی که فشار روی قطره چکان ها به کمتر از 0.2 بار میرسد تمامی آنها بسته میشود و مانع از تخلیه ی کامل آب داخل قطره چکان میگردد. از طرفی زمانی که سیستم شروع به کار میکند فشار به 0.48 بار میرسد جریان در قطره چکان ها بلافاصله برقرار میشود، در این حالت به صورت همزمان قطره چکان ها به یکنواختی توزیع آب کمک میکنند. قطره چکان NORMAL   ویژگی تنظیم فشار و یا ضدچکه  را در خود ندارد.

کاربرد قطره چکان کشاورزی آکسیوس

یکی دیگر از انواع قطره چکان کشاورزی، قطره چکان آکسیوس است. این قطره چکان از تولیدات شرکت پالاپلاست یونان می باشد.  کاربرد قطره چکان ها بسیار مهم است باید بر اساس نیاز و در جای خود و براساس زمین های زراعی از قطره چکان استفاده کرد. این قطره چکان ها برای گلخانه ها، باغ ها و گلدان ها مناسب است و حتی برای آبیاری قطره ای بوته ها نیز از این محصول استفاده میکنند. اگر زمانی زمین شیب داری نیاز به آبیاری داشت و یا طول زمین بیشتر بود استفاده از قطره چکان کشاورزیآکسیوس پیشنهاد میشود. تجربه نشان داده که این محصول میتواند کنترل کاملی روی مصرف آب داشته باشد که این امر هم هزینه ها را کاهش میدهد هم موجب میشود که در مصرف آب صرفه جویی شود. در واقع مهم ترین کار و مفید ترین کار  را برای  مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند انجام می دهد. همین ویژگی رضایت بسیاری از کشاورزان را در پی دارد.

از دیگر خصوصیات این قطره چکان را اگر بخواهیم بازگو کنیم به بحث در مورد دبی های خروجی آن میپردازیم. دبی خروجی این قطره چکان کشاورزیبه سه دسته تقسیم میشود که عبارت اند از: دبی خروجی دو لیتر بر ساعت به رنگ بنفش، دبی خروجی چهار لیتر بر ساعت به رنگ خاکستری و دبی خروجی هشت لیتر بر ساعت به رنگ آبی. یک مساله ای که به چشم میخورد و در دو قطره چکان قبلی هم در موردش بحث شد داشتن سیستم کنترل و جبران فشار و کنترل یکنواختی جریان آب است. ناگفته نماند که فشار و کارکرد این قطره چکان کشاورزی 0.5  الی 4  بار می باشد. این محصول یک امتیاز بالایی که دارد این است که دارای دیافراگم سیلیکونی است. تولید کننده این شرکت این قطره چکان را با کیفیت بالا به بازار ارئه میدهد و هیچ نگرانی بابت نارضایتی از طرف استفاده کنندگان وجود ندارد. در برابر گرفتگی بسیار مقاوم است و از سیستم خود شوینده بهره میبرد حتی میتوان در پوش آن را باز و بسته کرد و زمانی اگر نیاز بود تمیز کاری لازم را انجام داد.

کاربرد قطره چکان کشاورزی  یورودریپ

این قطره چکان محصولی است از شرکت یورودریپ یونان.  قطره چکان کشاورزی یورودریپ برای آبیاری باغ ها، گلخانه ها و فضای سبز استفاده میشود. قطره چکان های با کیفیت دارای یک ویژگی مشترک هستند که باعث شده است اعتبار شرکت خود را حفظ کنند و آن موضوع خودشویندگی است. این ویژگی باعث میشود که رسوب باعث گرفتگی قطره چکان نشود از طرفی هزینه ی نگهداری سیستم آبیاری  را هم کاهش میدهد. همانند دیگر قطره چکان های با کیفیت که در موردشان بحث کردیم دارای سیستم جبران فشار است. که باعث میشود محدوده فشار بین نیم تا 4 بار دبی خروجی ثابتی داشته باشد.  این قطره چکان کشاورزی در رقابت با قطره چکان نتافیم است. این مساله واضح است که اگر قطره چکانی تولید بشود اما از کیفیت کافی برخوردار نباشد قطعا استفاده از آن سودمند نخواهد بود. قطره چکان کشاورزی با  مواد بی کیفیت باعث آسیب به سیستم کاری میشود و چون عملکردی خوبی نداشته  آبیاری درست انجام نمی شود و به زمین های زراعی آسیب میزند. 

در این مقاله چهار برند از قطره چکان ها را معرفی کردیم که خوشبختانه امروز همه ی آنها با کیفیت بالا تولید شده و در بازار تولید به فروش میرسد. 

انتخاب  قطره چکان کشاورزی مناسب در سیستم آبیاری

شاید استفاده از قطره چکان برای افراد عادی مساله ی مهم نبودی و هیچ زمان هم تجربه ای از آن نداشته اند. برای کشاورزان و کسانی که استفاده از قطره چکان کشاورزی برایشان اهمیت ویژه ای دارند در تلاش هستند تا از محصول با کیفیت برای زمین های کشاورزی و باغ های خود استفاده کنند. برای همین در سیستم آبیاری انتخاب قطره چکان مناسب بسیار حساس است. مثلا کسانی که باغ دارند و قصد آبیاری آن را دارند مجبور هستند مطالعه  ای  در زمینه انتخاب قطره  چکان داشته باشند تا دچار مشکل نشوند. اگر قصد آبیاری باغ ها را دارید بهتر است از قطره چکان های چند دهانه ای استفاده کنید. چون در این صورت آب با فشار بیشتر از چند دهانه ی خروجی قطره چکان به پای درختان میرسد و باعث میشود تا آب کافی به همه ی درختان میوه برسد. به هرکدام از این دهانه ها یک لوله وصل شده است که میتواند آب را به فاصله های دور هم برساند. با یک یا دو قطره چکان میتوان به راحتی آبیاری یک درخت را انجام داد. قطره چکان دکمه ای به خاطر نصب آسان و قیمت پایین مورد استفاده زیادی قرار میگیرد. لوله های فرعی آبرسانی را سوراخ میکنند و این قطره چکان ها در آن سوراخ ها قرار میدهند.

برخی از ویژگی هایی که باید هنگام خرید توجه کرد بادوام بودن قطره چکان است. خرید از شرکت های معتبر و قابل اعتماد باعث میشود خیالمان از هر لحاظ راحت باشد. چون همانند دیگر اجناس قطره چکان های تقلبی، با کیفیت پایین وارد  بازار میشود. صد البته که اگر به این موارد توجه نشود باعث میشود مشکلات بسیار زیادی برای خریدار پیش بیاید. استفاده از قطره چکان بی کیفیت هزینه های اضافی در پی دارد ، باعث میشود آبرسانی کافی به درختان و محصولات نرسد که این مساله خود به تنهایی ضرر های بسیاری به محصولات کشاورزان وارد میکند. همچنین قطره چکانی که با کیفیت نامناسب تولید شده و دوام کمتری دارد مطمعنا باعث گرفتگی میشود و این برای همه ی کشاورزان و استفاده کنندگان ناخوشایند هست گاها مجبور میشوند دوباره قطره چکان تهیه کنند که باعث بالا رفتن هزینه ها میشود. پس حتما باید توجه داشت که شرکت تولید کننده و برند خریداری شده معتبر باشد.

قطره چکان کشاورزی مناسب برای آبیاری

معمولا قطره چکان ها براساس شرایط آب، خاک و گیاه انتخاب میشوند. مثلا اگر قرار باشد برای یک مکان کوچک قطره چکان خریداری شود نیاز به حساسیت بیشتری در انتخاب نیست . هزینه ی تعویض قطره چکان خود یک مشکل بزرگی است و باید قطره چکانی انتخاب کنیم که این مشکل را پیش نیاورد. معمولا قطره چکان هایی انتخاب میشوند که دبی خروجی ، بحث فاصله و طراحی خوب و درست در آن رعایت شده باشد. قطره چکان های دارای سیستم خودشویندگی یکی دیگر از ویژگی هایی هست که در اولولیت خرید کشاورزان و باغداران قرار گرفته است.

تاثیر دمای آب آبیاری در دبی قطره چکان کشاورزی

روش آبیاری قطره ای اهمیت بیشتری یافته است و برای همین باید نکات علمی و اصولی را برای انجام این کار رعایت کرد تا نتیجه ی درستی گرفت. دبی قطره چکان کشاورزی حساس است. دمای آب آبیاری، فشار آب، ضریب تغییرات ساخت و گرفتگی تاثیر بسیار زیادی روی دبی قطره چکان دارد دارد. اگر آب به طور یکنواخت پخش شود موجب گرفتگی فیزیکی، شمیایی و بیولوژیک دبی قطره چکان کشاروزیمی شود. به ازای هر واحد افزایش دمای آب، دبی قطره چکان هایی با جریان ارام بین 68 تا 6/8 درجه سانتیگراد افزایش می یابد. بدین ترتیب دبی های قطره چکان ها تحت تاثیر دمای آب آبیاری قرار میگیرد. اگر جریان آب در قطره چکان ها آرام باشد، حساسیت دبی قطره چکان کشاورزی به آب آبیاری بیشتر میشود. برای اینکه آب داخل قطره چکان ها در معرض نور خورشید قرار نگیرند توصیه میشود در مناطق گرم، لوله های فرعی را در زیر درختان و یا در زیر سطح خاک قرار دهند.

فاکتور های تاثیر گذار بر روی قیمت قطره چکان کشاورزی

یکی از فاکتورهای تاثیر گذار بر قیمت میتواند کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در قطره چکان ها باشد. زیرا پلیمر استفاده شده در کیفیت نهایی قطعه بسیار مهم و حیاتی است. بدیهی است که داشتن جنس خوب تاثیر بسیار زیادی روی قیمت قطره چکان کشاورزی دارد. بسیاری از شرکت های تولید کننده که در این مقاله به چهار برند اشاره کردیم سعی بر این داشته اند که با تهیه ی مواد اولیه ی مناسب و مقاوم بتوانند تولید خوبی داشته باشند و جنس خوب با قیمت مناسب به بازار عرضه کنند. اکثر کارخانه هایی که دریپر با کیفیت پایین تولید میکنند به خاطر این است که در نظر داشتن با هزینه ی کم بتوانند جنس تولید کنند و همین مساله باعث میشود که از نظر کیفی با مشکل مواجه بشوند. پیچیدگی یا سادگی مکانیزم قطره چکان ها و تحمل فشار و بار از جانب سیال مقدار دبی عبوری از قطره چکان با قیمت تمام شده محصول رابطه مستقیم دارد. یک عامل تاثیر گذار اندازه قطره چکان ها بر حسب اینچ است. 

دریپرهای نتافیم با قیمت های مناسب وارد بازار میشوند و به  دلیل داشتن جبران کننده فشار و خود شویندگی مداوم، بین مصرف کنندگان از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. ناگفته نماند که شرکت تولید کننده و مقدار تیراژ تولیدی کارخانه از عامل تاثیر گذار در این حوزه میباشد. زیرا هر چقدر شرکت معتبر باشد ممکن است به علت ارزش بالای شرکت در بورس محصولات را گرانتر از شرکت های بی نام و نشان به بازار عرضه کند و مقدار  تیراژ کارخانه هرچه بیشتر باشد در سیر نزولی قیمت تاثیر گذار می باشد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر