خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نوسان برق دلیل اصلی سوختگی دینام بالابر!

فهرست مطالب

بالابر ساختمانی از ابزارهای بسیار پر کاربرد در صنعت ساختمان می باشد، که همانند سایر لوازم برقی گاهی اوقات دچار خرابی می گردد. خرابی این نوع وسیله دلایل مختلف و متفاوتی را می تواند شامل شودبا ظهور بالابرهای ساختمانی در عرصه ساخت و ساز ساختمان ها به ویژه ساختمان های چندین طبقه، کار ساختمان سازی برای کارکنان این عرصه بسیار راحت تر گشت و آن ها توانستند با سرعت و سهولت بیشتری روند ساخت و ساز خود را به پیش ببرند.

با توجه به وجود مزیت ها و ویژگی هایی که بالابرهای ساختمانی دارند؛ امروزه از این وسیله بسیار مفید در ساختمان سازی بسیار زیاد استفاده می شود تا بتوان به راحتی و در کسری از ثانیه ملات های ساختمانی و سایر وسایل و مصالح دیگر را از یک طبقه به طبقات بالاتر انتقال داد.

اما با توجه به این مسئله که بالابر مصالح بر با بهره گیری از نیروی برق کار می کند؛ می بایست در حفظ و نگهداری این وسایل دقت نظر داشت و احتیاط های لازم را در حین استفاده از این وسیله مدنظر قرار داد تا در نهایت برای هیچ یک از کارکنان ساختمانی و سایر افراد مشکلی را به وجود نیاورد.

بنابراین بالابرها هم پیامدهای خاص خود را دارند که بایستی به آن دقت نظر داشت. یکی از مشکلاتی که برای این وسایل ساختمانی ممکن است رخ دهد؛ خطر سوختگی دینام است که نوسان برق می تواند یکی از اصلی ترین دلایل سوختگی دینام بالابر ساختمانی به شمار آید که در ادامه بیشتر در خصوص آن صحبت خواهد شد.

آشنایی با قطعات موجود در بالابر ساختمانی

یک بالابر به طور کلی از قطعات بسیار زیادی تشکیل شده است که عبارتند از:

1-    موتور

2-    گیربکس

3-    قرقره

4-    سیم بکسل

5-    جعبه

6-    پایه ها

7-    باکت

8-    ریل

9-    کلید

که هر یک از این اجزاء و قطعات در کنار یکدیگر عملکرد مفیدی را از بالابرها به جا می گذارند. اما در صورت بروز هر گونه مشکل و اختلال فنی در عملکرد، دیگر نمی توان انتظار کارکرد مفیدی از بالابرها داشت.موتور آنها در این بین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد که حتما می بایست احتیاط های لازم را در این راستا مدنظر قرار داد تا کمتر وسیله مفید خود را در صنعت ساختمانی در معرض بروز مشکل و ایراد فنی قرار  دهید.

از بین رفتن یا عدم کارایی بر حسب زمان و یا خطر برق گرفتگی و مشکلات در پی آن به طور کلی می تواند برای شما هزینه بر باشد. به همین سبب است که بایستی با این قطعات و کارکرد هر یک از آن ها در وهله نخست آشنا باشید تا به محض بروز هر گونه مشکلی بتوانید مراتب را به جهت تعمیر یا تعویض آن صورت بخشید.

دلایل اصلی خرابی بالابر ساختمانی کدامند؟

دلایل خرابی بالابر ساختمانی می توان به خرابی گیربکس اشاره نمود. گیربکس‌های بالابر حمل مصالح نیز مثل  سایر وسایل ممکن است بعد از مدت ها کار و عیب و خرابی مواجه شوند.از مهم ترین علت های خرابی این وسیله، عدم توجه به نکات ضروری و فاکتورهای فنی و مهندسی در هنگام خرید می باشد. بعضی از مدل های گیربکس در بازار دارای کیفیت مناسبی نمی باشند و در صورت  مصرف  ممکن است چرخ ‌دنده ها، پوسته و یا سایر اتصالات مانند یاتاقان دچار شکستگی گردند. به همین علت توجه به کیفیت و خرید از محل معتبر را همواره به خریداران توصیه می نماییم.

چه اقداماتی انجام دهیم و چگونه زمان بهره برداری از تجهیزات را بهبود بدهیم

الکتروموتورها در محیط های صنعتی در همه جا کاربرد دارد و به طور فزاینده ای در حال پیچیده و تخصصی تر شدن می باشند. حفظ موتورهای در حال کار، در پیک عملکرد کاری خود، یک چالش جدی می باشد. ضروری است که به یاد داشته باشیم مشکلات مرتبط با موتور و درایو به یک علت خاص محدود نمی شود . مشکلات الکتریکی و مکانیکی هر دو می توانند موجب خرابی موتور شود. مجهز شدن به دانش درست در این زمینه به معنای تفاوت بین از کار افتادگی های پر هزینه و بهبود زمان بهره برداری از سرمایه ها می باشد. شکست عایق سیم پیچ ها و فرسودگی یاتاقان ها دو عامل اصلی و عمده خرابی موتورها محسوب می شوند، اما این وضعیت ها دلایل مختلفی دارند.

سوختگی دینام بالابر از جمله مشکلات شایع آن ها

یکی از مشکلات شایعی که ممکن است پس از مدت زمانی بلای جان شما  به شمار آمده و سبب از کار افتادگی این وسایل شود؛ سوختگی ناشی از بالابرهای ساختمانی می باشد که علل و عوامل بسیار زیادی ممکن است سبب بروز چنین اختلالی گردد.

این که چرا به طور کلی دینام این دستگاه ها در عملیات ساختمانی  ممکن است خراب می شود و در معرض نابودی قرار می گیرد؛ خود یکی از سوالات پیش رو می باشد که به طور کلی سه عامل وجود دارند که بهتر است آن ها را رعایت کنیم تا دینام بالابر ساختمانی ما در معرض خرابی واقع نگردد. این عوامل عبارتند از:

1-    استفاده از کابل برق استاندارد که به کلید بالابر متصل می گردد.

2-    بهره مند شدن از طول استاندارد کابل برق که برای موتورهای چینی 25 و برای موتورهای ایرانی 35 متر می باشد.

3-    رعایت وزن متناسب با قدرت دینام

هر یک از این عوامل می تواند دلیلی بر خرابی دینام به شمار آید.

نوسان برق دلیل اصلی سوختگی دینام بالابر

در کنار عواملی که می بایست به عنوان نکات ایمنی در بالابرها رعایت کنیم؛ در نظر داشته باشید که اگر قطر سیم کابل کم باشد یا طول آن خیلی زیاد باشد؛ سبب افت ولتاژ می شود که بروز چنین رخدادی سبب عدم تأمین جریان لازم برای الکتروموتور می شود و همین مسئله در نهایت سبب سوختگی دینام می شود.به همین دلیل است که همواره توصیه می شود به هر یک از این عوامل در بالابرهای ساختمانی خود توجه و عنایت داشته باشید.

استفاده از کابل های نامرغوب و غیر استاندارد هم ممکن است از جمله دلایلی باشد که در نهایت شاهد سوختگی دینام بالابر و اعمال هزینه خواهیم بود. به طور کلی در یک کلام می توان اذعان داشت که در بین دلائلی که ممکن است برای دینام این ابزارآلات ساختمانی مشکل ایجاد کنند؛ نوسان جریان برق به عنوان اصلی ترین دلیل سوختگی دینام به شمار می آید.

با توجه به این مسئله که جریان برق و برق گرفتگی می تواند به عنوان یک خطر بزرگی برای شما به حساب آید؛ بهتر است همواره هنگام استفاده از این گونه از وسایل، احتیاط لازم را به خرج داده و با احتیاط از این وسیله مفید در صنعت ساخت و ساز ساختمانی بهره بگیرید تا نوسانات جریان برق برای شما مسئله ساز نشده و خطر مالی یا جانی را برای شما و دستگاه مورد نظرتان در پی نداشته باشد.

حفاظت و مراقبت از بالابرهای ساختمانی

بالابرهای ساختمانی از جمله وسایلی می باشند که با استفاده از جریان برق کار می کنند. به همین دلیل است که بهتر است هنگام استفاده از این وسیله احتیاط های لازم را مدنظر قرار داده تا نه برای شما مشکل ساز بوده و نه نوسانات برق منجر به سوختگی دینام و از کار افتادن این قطعه و در نهایت عدم کارکرد و کارایی بالابرهای ساختمانی نگردد.

به همین منظور بهتر است همواره سرویس های دوره ای آن ها را مسئله ای جدی در نظر داشته و احتیاط های لازم را در خصوص استفاده از این وسیله مدنظر قرار دهید تا در گیر و دار هزینه های ناشی از تعمیر و تعویض قطعات دستگاه گرفتار نشوید.

ضمن اینکه بهتر است در همان ابتدای امر هنگام خرید بالابرها تمامی قطعات موجود در آن را بررسی نمایید و از سلامت کابل و استاندارد بودن آن در کنار سایر قطعات موجود در این دستگاه اطمینان حاصل کنید تا در نهایت از خرید خویش راضی و خرسند گشته و پس از مدت زمانی استفاده مجبور به تعمیر و تعویض قطعات دستگاه خود نشوید.

انواع سوختگی سیم پیچ

  • سوختگی کلی

در تعمیر الکتروموتور، این پدیده  ممکن است دلایل زیادی مانند عدم روانکاری مناسب، شرایط نگهداری غیر استاندارد و تحمیل بار های غیر مجاز بر الکتروموتور داشته باشد.

  • دو فاز شدن یا از دست دادن یک فاز

در تعمیرات الکتروموتور، در این حالت یک فاز از مدار فعالیت الکتروموتور حذف می گردد و در نتیجه بار متعلق به فاز سوخته شده به دو فاز دیگر تحمیل می شود و موجب زیاد شدن حرارت و در نهایت سوختگی سیم لاکی درون ساختار سیم پیچی را در پی دارد.

  • نصف سیم پیچی بسوزد:

 این سوختگی زمانی رخ می دهد  که از 2 کنتاکتور استفاده شود و یکی از کنتاکتورها مشکل داشته باشد.

دلیل افزایش دمای موتور آسانسور یا بالابر پس از روشن شدن چیست

این احتمال وجود دارد که موتور نیم سوز شده باشد. موتورهای نیم سوز شده نسبت به موتورهای بی عیب جریان الکتریکی بسیار بالاتری دریافت می نمایند. در سیم پیچ های اصلی و کمکی امکان اتصال حلقه و یا اتصال کلاف به کلاف وجود دارد. در نتیجه مسیر جریان الکتریکی کوتاه شده، بنابراین برای گردش میدان مغناطیسی مناسب و کافی ایجاد نمی گردد که این امر منجر به افزایش بیش از حد دمای موتور نیز خواهد شد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر