خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

هدف ساخت ستون ریز

دستگاه ستون ریز ساختمانی

فهرست مطالب

امروزه سرعت و کیفیت حرف اول را در ساختمان‌سازی می‌زند. و این سرعت و کیفیت ساخت تنها با بکارگیری از تجهیزات مدرن ساختمانسازی میسر می‌گردد. ستون‌ریز یا همان بتن‌ریز ستون نیز یکی از همین دستگاه‌هاست که با هدف افزایش سرعت عمل و یکپارچگی در بتن‌ریزی ستون‌های ساختمان طراحی شده است و امروزه جایگزین روش‌های دستی گردیده است.

هدف از تولید ستون‌ریز

 ستون ریزها تجهیزاتی با طراحی ساده اما با ریزکاری‌های فراوان حین تولید هستند، که سرعت عمل فعالیت‌های حساس ساختمان سازی را ارتقا می‌بخشند. این دستگاه‌ها در دو تیپ ثابت و گردان و در هر دو مدل تک فاز و سه فاز با هدف‌های مختلف طراحی شده اند که برای کارهای عادی ساختمانسازی و یا حضور در فضاهای کارخانه ایده‌آل هستند.

دستگاه ستون ریز ریلی

تفاوت ساخت ستون ریز ثابت و گردان

انواع ستون ریز دارای شاسی‌های ریلی و گردان هستند. ستون ریز شاسی ریل، طراحی مثلثی شکلی دارد که در آن از ریل‌های نصب شده بر این شاسی برای جابجایی باکت حمله بتن استفاده می‌کنند. باکت بر روی این ریل توسط سیم بکسل کشیده شده تا در بالاترین نقطه بتن را داخل دهانه قالب ستون تخلیه نماید. اما برای ستون ریز‌های گردان از الگوی شاسی جرثقیلی استفاده شده است.

مشخصات فنی در ساخت ستون‌ریز

  • هر دستگاه ستون ریز دارای سیستم الکتروگیربکسی است. این سیستم به یک وینچ بزرگ فولادین متصل است که در عملکردی چپگرد و راستگرد برای حمل باکت استفاده شود. 
  • در ساخت انواع ستون‌ریز از الکتروموتورهای 3 اسب بخار با سرعت ۱۴۰۰ دور و سیم‌پیچ مس و در مدل‌های تکفاز و سه فاز استفاده می‌شود تا قدرت عملیاتی کامل در عموم فضاهای بتن ریزی را داشته باشند.
  • در تولید و ساخت ستون ریز از گیربکس VF86 با خاصیت قفل‌شوندگی استفاده گردیده تا امکان سقوط واگن یا برگشت بار از بین برود. 
  • سیم بکسل مورد استفاده در ساخت ستون‌ریز از نمونه 8 آن هم از نمونه نتاب انتخاب شده تا امکان بریده شدن، رها شدن و یا چرخیدن واگن حین عملیات بالا بردن مصالح به صورت کامل از بین برود. ضریب اطمینان سیم بکسل‌های نتاب بسیار بالاتر از نمونه معمولی است. 
  • در مراحل ساخت ستون‌ریز ریلی ورق واگن را از ورق با ضخامت 1.5 میلیمتر انتخاب نموده تا امکان کج شدن بدنه یا پاره شدن واگن از بین برود. همچنین حین تولید، ظرفیت واگن را با توجه به قدرت موتور و گیربکس به میزان 1 فرغون در نظر می‌گیرند.
  • ارتفاع ستون ریز مهمترین مولفه بررسی قابلیت‌های کاربردی این تجهیز صنعتی است و از این جهت دستگاه را در سه مدل با ارتفاع ستون‌ریزی 3، 4.20 و 6 متر طراحی می‌نمایند.
  • سیستم حمل و نقل دستگاه ستون ریز نیز جز چالش‌های مهم حین ساخت بوده که در دو مدل دو چرخ پیکانی و دو چرخ صنعتی جهت حمل و نقل و جابجایی آسان تولید می‌گردند.
دستگاه ستون ریز ثابت

مهمترین نکات در طراحی و ساخت ستون‌ریز ریلی

  • یکی از مهمترین مواردی که در مراحل تولید و ساخت ستون‌ریز باید توجه نمود سرعت نصب و دمونتاژ دستگاه است. به جهت بزرگی دستگاه و بلندی ریل آن، دستگاه داخل اکثر ماشین‌ها جا نشده و امکان حمل و نقل به صورت یک تکه در اکثر پروژه‌ها وجود ندارد. از این جهت باید به صورتی طراحی و ساخته شوند که به راحتی مونتاژ و دمونتاژ گردند. 
  • سرعت استاندارد در ساخت ستون‌ریزها به میزان جابجایی 15 متر سیم بکسل در هر دقیقه است، تا هم به سرعت واگن را جابجا کند و هم خطری برای اپراتور دستگاه ایجاد ننماید. در صورت افزایش سرعت به بیشتر از این میزان، دستگاه خطرات جانی برای اپراتور به همراه خواهد داشت.
  • روش تخلیه و بارگیری نیز جز موارد مهم است که در هنگام ساخت ستون‌ریز باید به آن توجه کامل نمود. روش بارگیری در اکثر ستون ریزها ریلی به شکل دستی و در پای دستگاه مادامیکه باکت در پایین ترین نقطه است، انجام می‌شود. اما عملیات تخلیه بتن در بالاترین نقطه به شکل کاملاً خودکار و با دقت مناسب انجام می‌شود. 
دستگاه ستون ریز آماده برای راه اندازی در کارگاه ساختمانی
  • آیا امکان نصب واگن با ظرفیت‌های بالاتر روی دستگاه ستون ریز وجود دارد؟

    خیر. معمولا واگن استاندارد دستگاه ستون ریز یک فرغون ظرفیت داشته و نصب مقادیر بزرگ‌تر می‌تواند خطرآفرین باشد.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر