خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

ویبراتور برقی چیست؟

فهرست مطالب

ویبراتور برقی چیست؟ و چه مزایایی دارد؟

سازه های بتنی را به داشتن استحکام بالا به واسطه استفاده از بتن های مسلح می شناسند. یقیناً ترکیب بتن با فولاد می تواند چنان استحکامی داشته باشد که به راحتی هر سازه ای را در ردیف مقاوم ترین ها در نوع خود قرار دهد. لکن این استحکام به خودی خود ایجاد نخواهد شد. مهارت های بالایی از ساخت بتن تا عملیات بتن ریزی دخیل است که می ‌تواند این استحکام نهایی را تأمین سازد. در این بین یکی از فاکتور های اصلی در ایجاد استحکام سطح بالا در ساختار بتن، یکدستی و نبود خلل و فرج هایی در بطن آن می ‌باشد. این یکدستی از طریق ابزاری ساده اما کارآمد با نام موتور ویبراتور تامین می ‌شود. اگر چه ویبراتور در مقام ساخت از تنوع بالایی برخوردار است؛ اما در این گفتار قصد معرفی تا آشنایی با ویبراتور برقی را داریم.

ویبراتور برقی چگونه تجهیزی است؟

مطمئنا تاکنون برای شما پیش آمده است که به جهت جا دادن برخی از مواد پودری شکل، مثل آرد یا برنج، ظرف مورد نظر را تکانی بدهید تا به قول خودتان جا باز کند. شما با تکان دادن های خود در واقع فضای خالی مانده در اعماق آرد یا شکر و... را از بطن آن خارج می سازید. به همین سادگی فضای بیشتری را خلق خواهید کرد.

ویبراتور بتن نیز در اصل همین کار را انجام می ‌دهد. بتن را می ‌لرزاند تا حباب های مانده در آن را خارج سازد. از ویبراتور برقی تا مدل‌ های ویبره دریلی و بنزینی، فرقی نمی ‌کنند، همه آنها با هدف ایجاد لرزش های عمیق و شدید در بطن بتن است که مورد استفاده قرار می گیرند.

شیلنگ ویبراتور چیست؟

شیلنگ ویبراتور یک شیلنگ بلند است. شیلنگی که در انتهای آن، جسمی به نام پوکر تعبیه شده است. این پوکر می تواند نیرو های گردشی را به نیرو های لرزشی تبدیل کند. ویبره های شدید و فرکانس بالای انواع ویبراتور از طریق همین پوکر تامین می ‌شود؛ اما سوال اصلی اینجاست. کدام نیروی گردشی است که قرار است پوکر را تبدیل به لرزش های شدید کند؟ این نیروی گردشی از کجا آمده است؟ و چگونه در مسیر شیلنگ منتقل می ‌شود؟

ساختار انواع ویبراتور بتن

در اصل هر مجموعه ویبراتور برقی، بنزینی و یا دیزل از دو بخش اصلی تشکیل شده است، مولد و شیلنگ. مولد همان موتوری است که می ‌تواند نیرو های گردشی را تامین سازد. مانند ویبراتور برقی که از یک موتور الکتریکی به عنوان مولد استفاده می ‌کند. این مولد ها می ‌توانند همراه با تأمین قدرت ‌های بالایی باشند. انواع بنزینی و یا دیزلی و حتی هیدرولیکی از آن نمونه هستند. گاها هم پیش می آید که نیاز به برخورداری از یک سیستم ویبراتور سیار داشته باشیم. پس مولد های کوچک و قابل حمل می‌ خواهیم. انواع موتور ویبراتور دریلی که همراه با یک موتور الکتریکی با تأمین برق شارژ شونده هستند، هدف ما را تامین خواهند کرد. البته می توان انواع دریلی را در جمع ویبراتور برقی قرار داد. در کل آنچه در کارکرد مجموعه ویبراتور اهمیت دارد، تامین ‌نیروی گردشی است تا از طریق یک کابل پهن و منعطف تعبیه شده در داخل شیلنگ به سمت پوکر هدایت شود.

اما همین تامین ‌نیروی گردشی است که انواع ویبراتور را خلق می‌ کند. از ویبراتور برقی تا بنزینی و... ؛ ولی آیا نیاز به این اندازه تنوع در ساخت ویبراتور می باشد؟ خب، هر ابداعی در اثر نیازی خلق می ‌شود. پس ظاهراً نیازی وجود داشته که در ساخت ویبراتور ها تا این اندازه تنوع در نظر می گیرند.

از قابلیت حمل و نقل داشتن تا تعیین قدرت های بسیار بالا، بهره گیری از نیروی برق تا استفاده در فضا های فاقد امکانات شهری، کار در محیط های مسقف تا انجام عملیات های بزرگ ساختمانی و... شرایط متنوع کار را نشان می ‌دهند. شرایطی که هر کدام نیاز هایی دارند. این نیاز ها است که انواع مولد ‌ها برای ویبراتور را خلق می ‌کنند. در این بین ویبراتور برقی از کاربرد های وسیع تری برخوردار است. یقیناً کاربرد های قابل توجه از ویبره برقی بتن به دلایل راحتی استفاده ای است که دارد. به هر صورت در فضای بازار، آنها که در مسیر فروش ویبراتور برقی هستند، در این حجم از محبوبیت تا کارایی این گونه از ویبراتور، صحه می گذارند.

اگر چه قیمت ویبراتور برقی می تواند یکی از دلایل اصلی این سطح از محبوبیت باشد؛ اما در هنگام خرید ویبراتور برقی غالبا اهل فن که باشید، کمتر متوجه قیمت ویبراتور برقی خواهید بود. چرا که هرگز نمی خواهید کیفیت نهایی کار را فدای این چنین کمیت ‌هایی کنید.

جمع بندی خرید ویبراتور برقی:

توضیحات مفصلی که در باب آشنایی با ویبراتور و انواع آن مطرح کردیم، بیان مختصری بود تا مقدمه ای باشد برای ورود به آشنایی با ویبراتور برقی. به هر صورت انواع گونه ها در ویبره برقی در لیست محبوب ترین های این تجهیز است و بسیاری در سطح بازار با هدف خرید ویبراتور برقی همواره در تکاپوی کسب اطلاعات کامل تری هستند.

یکی از مزیت های بزرگ در حین ساخت و ساز، می تواند بهره مندی از امکانات شهری مانند نیروی برق باشد. وقتی نیروی برق به راحتی در بطن کارگاه ساختمانی تامین می ‌شود، می‌ توان طیف گسترده‌ ای از ماشین آلات تا ابزار های ساختمان سازی را همراه آن نمود. ویبراتور بتن نیز خارج از این تعریف نیست. بسیاری از اهل فن، مایل هستند تا ویبراتور بتن را از نوع برقی آن انتخاب کنند. چون نیروی برق، نیروی ارزان قیمتی است، شرایط تامین آن اگر در کارگاه وجود داشته باشد، آسان است. فقط کافی است کابلی را در فضا های داخل کارگاه بگسترانید. از سوی دیگر هرگز نگران تمام شدن سوخت هایی مانند بنزین و گازوئیل نیستید.

البته در بسیاری از کارگاه ‌ها، نیروی برق مورد نیاز را از طریق یک موتور برقی مجزا تأمین می ‌نمایند. به این ترتیب کاملاً مستقل از برق شهری فعالیت ‌های خود را سر و سامان می دهند. در این حالت این موتور برق است که نیروی گردشی ویبراتور برقی را تامین خواهد نمود. جدا از این بحث های متداول در تشریح ویبراتور برقی، این تجهیز به جهت انجام عملیات ویبره زنی در فضا های محدود و کوچک بتن ریزی شده بسیار مناسب است. ویبراتور برقی بتن توانایی تامین قدرت های بسیار بالا را ندارد. بدین جهت نمی توان از آنها در عملیات ‌های بزرگ ساختمان سازی با حجم بتن ریزی بسیار حجیم استفاده کرد.

شیلنگ های مورد استفاده در انواع ویبره برقی بتن عموماً از نوع دو اینچ و یا کوچکتر هستند که طول آنها بیش از 6 متر نخواهد شد. این محدودیت در قطر و ارتفاع شیلنگ بر اثر ضعف کلی موتور های برقی در تامین قدرت های بالا می باشند؛ اما فاکتور های دیگری نیز در مسیر فروش ویبراتور برقی آن هم تا این حجم بالا تاثیرگذار است.

ویبراتور برقی به مانند انواع بنزینی و یا دیزلی همراه با تولید صدای بسیار بالایی نیست. از این رو در محیط های مسکونی بسیار مورد قبول هستند. از طرفی آلودگی محیطی ندارند، پس می توان به راحتی از آنها در محیط های مسقف استفاده کرد. ویبراتور برقی یک گونه میانی در جمع انواع ویبراتور می باشد. گونه‌ ای که می تواند پاسخگوی بسیاری از فضا های ساخت و ساز باشد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر