خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

ویبراتور دستی (برقی) بتن چیست؟

ویبراتور دستی (برقی) بتن چیست؟

فهرست مطالب

شیلنگ ویبراتور یکی از مهم ترین قطعات دستگاه ویبره بتن به حساب می آید که به جرات می توان آن را با اهمیت ترین جزء از این وسیله مرتعش محسوب کرد. ویبراتور برقی با تولید ارتعاش باعث ازبین رفتن هوای محبوس بتن شده و چگالی و تراکم بتن را برای ایجاد استحکام ایده آل، افزایش می دهد. ویبراتور برقی که به آن ویبره دستی نیز می گویند یکی از انواع ویبره بتن محسوب می شود. برای آشنایی بیشتر با ویژگی ها، قیمت و نکات لازم در استفاده از این قطعه پراهمیت توجه شما را به متن زیرجلب می کنیم.

علت استفاده از شیلنگ ویبراتور برقی(دستی) چیست؟

دلایل مختلفی برای استفاده از شیلنگ ویبراتور برقی وجود دارد که می توان به جلوگیری از ترک خوردگی عمق وسطح بتن، یکدست شدن سطح و متراکم شدن سطح بتن، ایجاد چسبندگی میان بتن و آرماتور های موجود در آن، جلوگیری از یخ زدگی بتن به علت وجود آب تلفیق نشده با بتن و ... اشاره کرد. این مرحله باعث آماده شدن بتن برای مرحله بعدی پدازش بتن یعنی شمشه کشی می شود.  برای اینکه این مرحله بدون مشکل به مرحله اجرا برسد لازم است به نکاتی توجه کرد که به زودی اشاره ای به آن خواهد شد.

آشنایی با ویبراتور دستی یا همان ویبراتور برقی

ویبراتور دستی که نام دیگر ویبراتور برقی یا ویبراتور کیفی می باشد که با قدرت بالا،  وزن کم و سیستم پیشرفته حفاظت از موتور گزینه مناسبی برای انجام عملیات ویبره بتن استفاده می شود. این وسیله با شیلنگ هایی در سایز های مختلف 6 تا 9 متر وجود دارد که قابل استفاده در انواع ویبراتور برقی یا همان دستی می باشد. این وسیله نیرویی که از الکتروموتور خود می گیرد را به فنری در آن قسمت منتقل کرده که فنر هم باعث انتقال نیرو به کوپر یا همان سرشیلنگ می شود. لرزش ایجاد شده در پوکر سبب لرزاندن شیلنگ ویبراتور برقی بتن خواهد شد که زمینه را برای خارج کردن هوای محبوس در بتن و بالا بردن تراکم آن فراهم می کند.

انواع شیلنگ ویبراتور بتن

انواع مختلفی از شیلنگ های ویبراتور وجود دارد که می توان به شیلنگ ویبراتور پرتابل، بنزینی، دوشی، کانورتوری، بادی، برقی، دریلی و مکانیکی است که هر کدام در موارد خاصی کاربرد دارند. شما می توانید شیلنگ ویبراتور را در سایز های مختلف 1-5/1-2-5/2-3 اینچ پیدا کنید. از لحاظ سطحی که در مورد شیلنگ ویبراتور استفاده می شود دسته بندی متفاوتی از این وسیله می شود که می توان به شیلنگ ویبراتور داخلی، سطحی و بدنه اشاره کرد.

شیلنگ ویبراتور داخلی: این نوع شیلنگ ویبره بتن در داخل بتن تا عمق مشخصی وارد شده و باعث خارج شدن هوای محبوس در بتن می شود.

شیلنگ ویبراتور بدنه: به آن شیلنگ ویبره قالب بتن نیز می گویند، این شیلنگ به دیواره خارجی قالب بتن متصل شده و بدن اتصال مستقیم با بتن کار خود را انجام می دهد.

شیلنگ ویبراتور سطحی: به آن شیلنگ ویبراتور کف پوش نیز می گویند که با تولید ارتعاش در سطح بتن آن را از وجود هوای اضافی در سطح رهایی می بخشد. این نوع شیلنگ ویبره تنها در صورتی موثر است که عمق بتن حداکثر 20سانتی متر باشد.

مزایای استفاده از شیلنگ ویبراتور برقی(دستی)

این دسته شیلنگ ها که نیرو محرکه خود را از  برق تکفاز می گیرد، دارای انعطاف پذیری ایده آلی می باشدو کار کردن با آن بسیار ساده، راحت و بدون مزاحمت است. وزن کم این وسیله باعث جابجایی راحت آن می شود. دیگر ویژگی های این وسیله به صورت موردی در متن زیر اورده شده است:

1-    در بحث تعویض کوپلینگ یا سر شیلنگ، میتوان به راحتی این کار را با چرخاندن کوپلینگ انجام داد.

2-    پوشش محافظی که روی این وسیله قرار دارد از ورود گرد و غبار و آب به داخل شیلنگ ویبراتور برقی جلوگیری می کند.

3-    نیاز به تعمیر و نگه داری کمی نسبت به انواع دیگر دارد.

4-    طول دراز شیلنگ ویبراتور دستی باعث شده که در موارد با وسعت زیاد هم تا حدودی بتوان از آن استفاده کرد.

مشخصات فنی شیلنگ ویبراتور برقی (دستی)

شیلنگ ویبراتور برقی از سه قسمت تشکیل شده است که این سه قسمت شامل: شیلنگ، پوکر، و روکش های موجود بر روی سطح شیلنگ می باشد.

شیلنگی که برای ویبره کردن بتن مورد استفاده قرار می گیرد دارای طول های مختلف در بازه 1تا 6 متر بوده که بسته به نوع حجم پروژه مورد استفاده قرار می گیرد.

پوکر یا همان سرشیلنگ، نام قسمتی است که شیلنگ و شاسی ویبراتور برقی به هم متصل می شوند. این قسمت و بلبرینگ های آن باید دارای استحکام بالایی باشند تا در صورت قرار گرفتن در معرض چرخش و لرزش فرسوده نشود.

قسمت آخری که در رابطه با شیلنگ ویبراتور برقی باید بررسی کرد بدنه شیلنگ می باشد؛ این قسمت به دو شکل بانداژی و پیوسته تولید می شود که روش بانداژی آن مقاومت و استحکام کمتری نسبت به نوع یکپارچه آن دارد. در بعضی برند سیم کشی هایی در زیر لایه های سطحی وجود دارد که این خود باعث افزایش مقاومت شیلنگ ویبراتور برقی می شود.

کدام شیلنگ ویبره را انتخاب کنیم؟

همان طور که می دانید هر پروژه ای دارای وسعت و آرماتور بندی مخصوص به خود می باشد که نیاز است برای هر کدام از شیلنگ های ویبراتور مخصوص به خود استفاده کنیم و همان طور که گفته شد شیلنگ های ویبراتور در انواع مکانیکی، دریلی، بادی، دوشی پرتابل و کانورتوری وجود دارد. برای مثال از شیلنگ ویبره دریلی بیشتر در پروژه های کوچک استفاده می شود یا از نوع بادی آن در پروژه هایی که کمپرسور باد وجود دارد استفاده می شود.

  •         توجه به حجم پروژه از مواردی است که باید در هنگام انتخاب شیلنگ ویبراتور مورد توجه قرار بدهید.
  •         در زمان خرید شیلنگ ویبره بتن به استحکام و کیفیت قسمت پوکر توجه کنید و میزان انعطاف پذیری آن را مورد توجه خود قرار دهید زیرا به دلیل فرسودگی سریع شیلنگ ویبراتور برقی به کیفیت این محصول امری حیاتی محسوب می شود.
  •         قطر شیلنگ ویبراتور برقی را بر اساس قطر آرماتور های موجود در بتن انتخاب کنید معمولا شیلنگ ویبراتور 5/1 اینچ از پرکاربرد ترین  قطر شیلنگ ویبراتور محسوب می شود.
  •         در هنگام خرید شیلنگ ویبراتور برقی به گارانتی و خدمات پس از فروش آن دقت لازم را به عمل بیاورید.

روش های ویبره کردن بتن

از آنجایی که استفاده از  از ویبراتور ئاخلی مستلزم تجربه و مهارت های عملی است باید از بهترین و موثرترین شیوه های موجود بهره گرفت. توجه به اسلامپ بتن، قدرت ویبره موتور ویبره، قطر آرماتور ها و؛ همین طور نکات ایمنی مانند کلاه ایمنی، دستکش، عینک و... از مواردی هستند که باید قبل از استفاده از شیلنگ ویبره بتن به آن ها توجه کرد. پس از اتصال سرشیلنگ به محل اتصال آن بر روی موتور، استفاده از شیلنگ ویبره را شروع کنید. شیلنگ ویبراتور برقی در سه نوع قالبی، سطحی، داخلی تولید و استفاده می شود که در بین این سه نوع داخلی آن پر استفاه ترین شیلنگ ویبراتو برقی می باشد شیلنگ ویبراتور در مدلهای مختلف برقی، بادی و مکانیکی تولید می شود. نکات زیادی وجود دارد که باید در هنگام ویبره کردن بتن مورد توجه قرار بگیرد؛ برای نمونه به موارد زیر توجه کنید. همان طور که می دانید روش های زیادی برای خارج کردن هوای محبوس در بتن وجود دارد از جمله آن به روش دستی و مکانیکی آن می توان اشاره کرد. از تراکم دستی در کار های کوچک و محدود که امکان استفاده از وسیله مکانیکی یا الکتریکی آن وجود ندارد از ابزار هایی استفاده می کنند که  بتواند از لابه لای  آرماتور ها عبور کرده و هوا محبوس در بتنی با اسلامپ بیش از 50 میلی متر را خارج کند.از روش دستی در جایی که ضخامت بتن خیلی کم باشد به شکلی که دیگر نتوان هوای محبوس  در آن را با ابزار های مکانیکی و الکتریکی خارج کرد نیز استفاده می شود.

نکات لازم در استفاده از شیلنگ ویبراتور برقی

در روش مکانیکی و الکتریکی از وسایل با موتور های مکانیکی و الکریکی استفاده می شود که بوسیله یک شیلنگ ارتعاش تولید شده را به بتن منتقل می کند. شخص اپراتور با وارد و خارج کردن شیلنگ ویبراتور کار خود را انجام می دهد. فواصلی که برای ویبره کردن انتخاب می کنید باید به شکلی باشد که با یک قطر حدقلی تمام مناطق موجود بر روی بتن را ویبره کند؛ همچنین در پایین بردن شیلنگ ویبره باید توجه داشته باشید که این وسیله را به صورت عمودی وارد کرده تا عمق مورد نظر برسانید و به آرامی آن را بیرون بکشید تا هوای محبوس در بتن در کمال ممکن خارج شود. در بحث مدت زمانی که لازم است شیلنگ ویبراتور برقی را داخل بتن بگذارید در حدود 10 ثانیه است؛ با این وجود مدت زمان گذشته باید طوری باشد که هوای محبوس از آن خارج شود. اگر این بازه زمانی بیش از مقداری باشد که گفته شد باعث آب آوردن در سطح بتن می شود که از استحکام بتن می کاهد و اگر از مدت زمان لازم کمتر باشد، هوای محبوس دربتن به طور کامل خارج نشده و این هم استحکام بتن را کم می کند. و نکته پایانی در استفاده از شیلنگ ویبره بتن این است که نباید این وسیله به شکل افقی در عمق بتن حرکت دهید چرا که این فعل، عمر مفید شیلنگ ویبراتور برقی را کاهش می دهد.

قیمت شیلنگ ویبره دستی(برقی)

قیمت ویبراتور برقی و شیلنگ آن به عوامل مختلفی وابسته است که می توان به جنس، اندازه، و نوع برندی سازنده شیلنگ ویبره بتن را نام برد. قیمت ویبره بتن برقی هم به نوع موتور، برند سازنده و ثابت یا متحرک بودن آن بستگی دارد. همان طور که گفته شد برای انتخاب بهترین موتور ویبره باید به حجم پروژه توجه کنید برای مثال استفاده از موتور ویبره برقی یا بادی نیازمند وجود پریز برق یا کمپروسور هوا می باشد و این موارد هستند که قیمت وسیله شما چه قدر می باشد. شما می توانید برای تهیه شیلنگ و موتور دستی به سایت ما مراجعه کرده و در صورت انتخاب وسیله مورد نظر آن را به سبد خرید خود اضافه کنید تا در اسرع وقت برای شما ارسل گردد.

تعمیر و نگه داری شیلنگ ویبراتور برقی

از مهم ترین دلایل خرابی شیلنگ ویبراتور برقی می توان به ضربه زدن به پوکر در هنگام استفاده از آن، پیچ و تاب برداشتن بیش از حد شیلنگ، تمیز نکردن موتور دستگاه از بتن های موجود بر روی آن، استفاده از موتور هایی با دور بسیار بالا و... اشاره کرد که لازم است برای پیش گیری از این صدمات به موارد زیر توجه کرد.

  •         قبل از اینکه به بررسی شیلنگ ویبره بتن بپردازید لازم است از خاموش بودن موتور ویبراتور برقی مطمئن شوید.
  •         از موتور های فرسوده و نیازمند تعمیر برای شیلنگ ویبره اسفاده نکنید زیرا این کار عمر مفید این وسیله را به شدت کاهش می دهد.
  •         سعی کنید که شیلنگ ویبره را به صورت افقی در بتن حرکت ندهید.
  •         بعد از استفاده از شیلنگ ویبراتور، شروع به تمیز کاری وشستشوی این قطعه کنید تا از فرسایش آن جلوگیری کنید.
  •         در هر 300 ساعت کاری قسمت پوکر شیلنگ ویبره بتن را تمیز کاری کنید.
  •         در صورت وجود آسیب بر روی شیلنگ ویبره اقدام به تعویض این قطعه کنید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

نکات ایمنی لازم در استفاده از شیلنگ ویبراتور برقی

 شیلنگ ویبراتور برقی همانند دیگر وسایل مورد استفاده در پردازش بتن، نیازمند نکات ایمنی خاص خود می باشد که توجه به آن ها باعث افزایش طول عمر و بازده وسیله مورد نظر می شود.

  •         عمق بتن ریزی باید دو سوم طول قسمتی باشد که در بتن فرو می رود؛ اگر ضخامت بتن  از این مقدار بیشتر باشد هوای محبوس در بتن به طو کامل از آن خارج نمی شود.
  •         در هنگام استفاده از شیلنگ ویبراتور برقی، اپراتور باید به گونه ای بایستد که احتمال لیز خوردن بر روی آرماتور ها  به حداقل برسد.
  •         اگر در ارتفاع از شیلنگ ویبره استفاده می کنید توجه به نکات ایمنی همچون استفاده از کمربند ایمنی و سلامت داربست ها می تواند از خطرات احتمالی جلوگیری کند.
  •         در هنگام استفاده از شیلنگ  ویبراتور باید مراقب واژگونی دستگاه نیز بود چرا که احتمال آسیب به دستگاه و اپراتور وجود دارد.
  •         در بازه های زمانی مشخص اپراتور باید برای بررسی سلامت خود به پزشک مراجعه کند تا دچار خطرات ارتوپدی نشود؛ علت این قضیه در ارتعاش تولد شده در ویبره بتن  وجود دارد که باعث ایجاد مشکلات مفصلی و استخوانی می شود.

خصوصیات بتن کامل ویبره شده

  •         بتن بعد از استفاده از شیلنگ ویبره سطحی صاف دارد و اصطلاحا کرمو نمی باشد.
  •         بتنی که به درستی ویبره شده باشد سطحی براق و درخشان دارد.
  •         صدایی که از شیلنگ ویبره بلند می شوند نقطه تمایز مناسبی برای تشخیص بتن ویبره شده و بتن ویبره نشده دارد. صدای بتن خوب ویبره شده، یکدست شدن و بدون صدای نابهنجار بتن می شود.
  •         بتنی که خوب ویبره شده است به اصطلاح نه آب آروده است که نشان از ویبره بیش از حد است و نه سطحی نابهنجار دارد که نشان از ویبره کم بتن است.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر