خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

پمپ های هیدرولیک پره ای

پمپ هیدرولیک پره ای

فهرست مطالب

پمپ هیدرولیک پره ای همچنین به پمپ هیدرولیک تیغه ای و یا پمپ کارتریجیبازارهای صنعتی و همچنین بازار صنعت کشور عزیزمان ایران معروف می باشد و در زمینه های مختلف دارای کاربری است. با ما در این مقاله همراه باشید تا با معرفی کامل پمپ هیدرولیک پره ای ویژگی ها و مسائل مربوط به این دستگاه بپردازیم :

پمپ هیدرولیک پره ای

معرفی پمپ هیدرولیک پره ای

پمپ هیدرولیک پره ای از اجزای زیادی تشکیل می گردد که مهمترین آنها محفظه روتور، شفت پمپ و تیغه های موجود در پمپ هیدرولیک پره ای می باشد. پمپ هیدرولیک پره‌ای از نظر دبی خروجی نیز طبقه بندی می گردد و به دو دسته دبی متغیر و دبی ثابت تقسیم می شود. پمپ هیدرولیک پره‌ای که همچنان پمپ کارتریجی نیز می‌گویند دارای ویژگی‌های می باشد که از جمله ویژگی ها صدای کم تولید شده این پمپ است که در مقایسه با پمپ های دنده ای بسیار اندک می باشد. پمپ هیدرولیک پره ای این امکان را دارد تا کارتریج پمپ در زمان نیاز تعویض و کارتریج جدید جایگزین آن گردد. مکانیسم عمل در پمپ هیدرولیک پره ای با استفاده از نیروی گریز از مرکز می باشد. در پمپ هیدرولیک پره ای پره های (تیغه ها) موجود قادر به لغزش به طرف داخل و خارج می باشند. در ساختمان و طراحی پمپ هیدرولیک پره ای یک روتور که از نوع شکاف دار می باشد وجود دارد که تیغه های موجود در پمپ درون آن قرار می گیرد. پمپ هیدرولیک پره ای در مقایسه با انواع دیگر پمپ ها، قیمت بسیار مناسب و معقولی داشته و همچنین زیاد جاگیر نبوده و دارای یک طراحی بسیار جمع و جور و کامپکت می باشد.

پمپ های هیدرولیک پره ای

ساختمان پمپ هیدرولیک پره ای

یک پمپ هیدرولیک پره ای از دو قسمت اصلی تشکیل شده که قسمت اول آن به روتور دیگری متصل می باشد. راه های موجود درپمپ هیدرولیک پره ای در قسمت های تعیین شده درون شیار های روتور قرار می گیرد و به صورت لغزشی بر روی یکدیگر دوران می کنند. روتور نیز با استفاده از خارهای مناسب به شفت پمپ هیدرولیک پره ای اتصال پیدا می کند و با آن می چرخد و به عبارتی با استفاده از نیروی گریز از مرکز به وجود آمده پره ها به دیواره بدنه پمپ هیدرولیک پره ای چسبیده می شوند. از آنجایی که روتور پمپ نسبت به بدنه پمپ خارج از مرکز به حساب می آید یک فضای خالی در هنگام چرخش به وجود آمده و در نتیجه این امر مکشی است که به واسطه آن روغن هیدرولیک به سمت قسمت خروجی پمپ هدایت می شود.

اجزای پمپ هیدرولیک پره ای

عملکرد پمپ هیدرولیک پره ای

فرآیند انجام کار برای پمپ هیدرولیکی پره ای بسیار آسان و ساده می باشد. با استفاده از چرخش شفت موجود در پمپ هیدرولیک پره‌ای که به دستگاه الکتروموتور متصل شده است نیروی گریز از مرکز به وجود می آید. بر اثر نیروی گریز از مرکز به وجود آمده تیغه های موجود در پمپ هیدرولیک پره ای در مکان مخصوص خود جای گرفته‌اند و به سمت خارج و یا همان محفظه کارتریج پمپ هیدرولیک پره ای به حرکت درآمده و با سطح رینگ در تماس قرار می‌گیرند. در ابتدای مکانیزم عملکرد و شروع حرکت و در جایی که بین روتور و رینگ بادامکی موجود در پمپ هیدرولیک پره ای افزایش پیدا می کند از فشار موجود کاسته شده و به حجم افزوده می گردد و در نتیجه مایع موجود در مخزن به سمت قسمت ورودی پمپ مکش شروع به حرکت می کند. در ادامه مکانیزم عملکرد و همچنین ادامه حرکت محور پمپ تیغه های موجود در دستگاه به آهستگی به دلیل برخوردی که با سطح رینگ بادامکی دارد به محل تعیین شده خودشان یعنی داخل شیار برگشته و به علت اینکه حجم ایجاد شده به سمت کاهش می‌رود، روغن موجود به سمت قسمت خروجی دستگاه ارسال می گردد. پمپ هیدرولیک پره ای در موارد زیادی دارای کاربرد می باشد اما مواردی نیز وجود دارد که استفاده از این نوع پمپ به هیچ وجه توصیه نمی گردد از جمله مهمترین آن ها مواردی است که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • استفاده از پمپ هیدرولیک پره ای در زمانی که ماده سیال خاصیت ساییدگی و خوردگی دارد اصلا توصیه نمی گردد.
  • استفاده از پمپ هیدرولیک پره ای زمانی که سیال دارای ویسکوزیته بالایی است اصلاً توصیه نمی گردد.
  • استفاده از پمپ هیدرولیک پره ای زمانی که نیاز به فشار کار بسیار بالایی است اصلاً مناسب نیست.

ساختمان پمپ هیدرولیک پره ای

مدل های مختلف پمپ هیدرولیک پره ای

مدل پمپ هیدرولیک پره ای از نظر طراحی و ساختمان خود به دو دسته متعادل و نامتعادل طبقه بندی می گردد. در پمپ های هیدرولیک از نوع متقارن به دلیل ساختمان و طراحی که برای این پمپ ها در نظر گرفته شده و شکل بیضوی که پوسته این نوع پمپ هیدرولیک پره ای دارد قسمت های ورودی و خروجی پمپ هیدرولیک پره ای به صورت کاملا دقیق روبروی هم قرار گرفته اند و نتیجه این امر ایجاد یک تعادل کامل هیدرولیکی می باشد. این تعادل هیدرولیکی کامل باعث می‌شود تا هیچ گونه بار و فشار اضافی بر یاتاقان های موجود در پمپ وارد نگردد و همچنین می توان از این پمپ برای به کارگیری در فعالیت هایی که به فشار بالایی نیاز است استفاده کرد. البته این نکته را باید بگویم که پمپ هیدرولیک پره ای متقارن نمی توانند دارای دبی متغیر باشد. یکی از مهمترین معضلات و معایبی که پمپ های هیدرولیک پره ای از نوع متعادل با آن دست و پنجه نرم می‌کنند استهلاک و خرابی پمپ هیدرولیک پره ای به علت از بین نرفتن و خنثی نشدن فشارهایی که از دو طرف به آن وارد می شود می باشد.

پمپ هیدرولیک پره ای دو طبقه

نکاتی در مورد شرایط نگهداری و افزایش طول عمر پمپ هیدرولیک پره ای

پمپ هیدرولیک پره ای به علت استفاده گسترده که در مصارف مختلف صنعتی و عمومی دارد به عنوان یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین نوع پمپ های هیدرولیک به حساب می آید اما برای آنکه این دستگاه طول عمر بیشتری داشته باشد باید به یک سری نکات توجه کنیم که ما در زیر به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد:

  •         همیشه باید به تمیزی دستگاه در حین انجام فعالیت توجه ویژه داشته باشید و از هرگونه ورود آلودگی و یا ذرات خارجی به درون هیدرولیک پره ای جلوگیری نمایید.
  •         بهتر است همیشه ابزار و تجهیزات لازم برای انجام فرآیند تهیه شوند و به صورت کاملاً برنامه‌ ریزی شده در جایی که دسترسی به آن آسان است قرار بگیرند.
  •         استفاده از دوره های روغنکاری و گریس کاری جهت هرچه روان تر شدن دستگاه به طول عمر دستگاه کمک شایانی خواهد کرد.
  •         بهتر است در هنگام معاینه و بررسی و یا عیب یابی دستگاه از تماس هر گونه شیء تیز و فلزی به قسمت های داخلی دستگاه و قطعات موجود در پمپ هیدرولیک پره ای خودداری کرد تا هیچ گونه صدمه و آسیب احتمالی به دستگاه وارد نشود.
  •         قبل از اینکه بخواهیم برای مونتاژ مجدد قطعات پمپ هیدرولیک پره ای اقدام کنیم باید با استفاده از ابزار نشانه گذاری مناسب مانند سنبه نشان محل جاگذاری و قرارگیری قطعات مختلف پمپ به صورت کاملاً اصولی و حساب شده علامت گذاری کنیم تا در زمانی که بخواهیم برای مونتاژ اقدام نماییم هیچ گونه مشکلی به وجود نیاید.
  •         زمانی که می خواهیم برای مونتاژ مجدد پمپ اقدام نماییم اولین قدم که برمی داریم این است که مسیر چرخش شفت پمپ را به صورت دقیق مشخص میکنیم سپس قطعات و تجهیزاتی که به پمپ متصل می گردند را به صورت کامل و دقیق و حساب شده در جای خودشان قرار میدهیم و اگر بخواهیم در این زمینه مثالی بزنیم می توان به مواردی مانند فلنج های ورودی و خروجی و یا مغزی ها اشاره کنیم.
  •         پمپ هیدرولیک پره ای معمولاً دارای یک شفت است که این شفت برای چرخش در یک جهت طراحی شده است که این چرخش می‌تواند به‌ صورت ساعتگرد و یا پادساعتگرد باشد و برای مشخص کردن جهت گردش شفت پمپ باید از روبروی شفت به پمپ نگاه کنیم.
  •         قبل از آنکه پمپ بخواهد شروع به کار نماید بهتر است پیچ های پمپ را به خوبی سفت کرده و با استفاده از یک کارواش، پمپ به خوبی شست و شو شود در صورتی که پمپ دارای آلودگی بسیار زیادی می باشد بهتر است از مواد پاک کننده مناسب برای تمیز کاری استفاده کنیم. یکی از بهترین پاک کننده ها برای تمیز کاری پمپ مواد نفتی مانند گازوئیل می باشد.
  •         در زمانی که میخواهیم برای روانکاری و روغن کاری پمپ هیدرولیک پره ای اقدام نماییم بهتر است تا سرعت چرخش پمپ در دور پایین باشد. دلیل این امر این است که چرخ دنده های موجود در پمپ تحت تاثیر دو نیرو می باشند که یکی از این نیروها و نیروهای فشاری ناشی از فشار سیستم و دیگری نیروی تماس دندانه ها با یکدیگر می باشد. نیروی های فشاری که بر روی تور وارد می گردد از نوع نامتعادل هستند که در نهایت این نیرو به بلبرینگ شفت انتقال پیدا میکند در نهایت پیشنهاد می شود که برای انجام روغن کاری برای روانکاری بلبرینگهای پمپ بهتر است تا سرعت چرخش پمپ در پایین‌ترین دور ممکن باشد.
  •         هر پمپ هیدرولیک یک پلاک مخصوص به خود دارد و بهتر است به اطلاعات موجود در روی این پلاک برای راه اندازی و یا نگهداری و تعمیر پمپ توجه نماییم.

قیمت پمپ هیدرولیک پره ای

پمپ هیدرولیک پره ای در انواع مختلف توسط شرکت ها و برندهای گوناگونی عرضه و روانه بازار می گردد. با کیفیت ترین پمپ هایی که توسط شرکت‌های اروپایی و آمریکایی روانه بازار می‌گردند، ویکرز انگلیس و دنیسون فرانسه می باشد که این پمپ ها با نمونه های مشابه ایرانی خود چیزی در حدود 3 الی 5 برابر قیمت بالاتری دارند. در حال حاضر پمپ های ایرانی بسیار با کیفیتی نیز در بازار عرضه می‌ شوند که تقریباً کیفیت و کارایی و دوام مشابه نمونه‌های خارجی خود را ارائه می دهند و در عین حال نیز قیمت بسیار پایین تری دارند.

پمپ هیدرولیک پره ای ویکرز

عیب یابی پمپ هیدرولیک پره ای (تعمیر پمپ هیدرولیک پره ای)

 در ادامه قصد داریم به مهمترین ایرادات و مشکلات به وجود آمده در پمپ هیدرولیک پره ای بپردازیم و همچنین راه حل های پیشنهادی کارآمد را نیز ارائه نمایم:

  •  از مهمترین مشکلاتی که در زمان فعالیت هیدرولیک پره ای به وجود می آید این است که پمپ دبی خروجی ندارد. علت به وجود آمدن چنین مشکلی نشت هوا به درون پمپ و یا اینکه در جهت دوران خود دوران می کند و همچنین می تواند ویسکوزیته بالای روغن موجود در پمپ باشد از دیگر عوامل ایجاد این مشکل ایجاد ایراد در فشار شکن پمپ و یا ایجاد گرفتگی در شلنگ مکش پمپ می باشد. برای حل این مشکل اول از همه بهتر از جهت دوران پمپ به صورت دقیق مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد و همچنین ادامه ساخت ها و فیلترهای موجود در پمپ به خوبی مورد بازبینی قرار گرفته و در صورت وجود هر گونه ذرات خارجی و کثیفی مورد تمیزکاری قرار گیرد همچنین در صورتی که ویسکوزیته روغن بالاست باید نسبت به تخلیه روغن و جایگزینی یک ویسکوزیته مناسب اقدام نمود. همچنین در صورتی که در پمپ هیدرولیک پره ای پدیده نشت هوا رخ داده است باید تمامی اتصالات و ورودی‌ها به خوبی چک شده و در صورت هرگونه شلی و لقی برطرف گردند. و در آخر اگر مشکل از فشار شکن پمپ باشد نیاز است تا پمپ را از فشار شکن جدا کرده و شیر فشار شکن را با استفاده از یک مایع تمیز کننده به خوبی شستشو داده و تمیز کنیم.

مشکل دیگری که در هنگام فعالیت پمپ هیدرولیک پره ای به وجود می آید این است که پره از خود سر و صدای زیادی تولید می کند. از مهمترین علل به وجود آمدن چنین مشکلی ایجاد لقی در اتصالات و یا ایجاد گرفتگی در ورودی پمپ و یا اینکه سرعت دوران پمپ بسیار کم و بسیار سریع می باشد. راه هایی که برای از بین رفتن این مشکل پیشنهاد می شود این است که ابتدا تمامی صافی ها و همچنین کیفیت روغن موجود در پمپ به خوبی چپگرد در صورت نیاز نسبت به تعویض روغن و یا تمیزکاری صافی اقدام گردد. همچنین در صورتی که پمپ آب دارای دور بسیار کند است باید به کاتالوگ موجود در الکتروموتور مراجعه نموده و با استفاده از آن نسبت به فعالیت پمپ اقدام نمود. همچنین برای اطمینان از درست بودن و وصل بودن تمامی اتصالات باید آب بند شفت و سایر اتصالات و قطعات به خوبی مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد و در صورت مشاهده شدن هرگونه شلی و لقی و یا اشکال در قطعات نسبت به تعمیر و یا تعویض و یا فیکس کردن آنها اقدام گردد.

تعمیر پمپ هیدرولیک کارتریجی

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر