خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

پمپ پره ای با دبی متغیر

پمپ پره ای

فهرست مطالب

تمامی پمپ ها از نظر نوع جابجایی سیال به دو دسته جابجایی مثبت و جابجایی غیر مثبت دسته بندی می شوند. پمپ های هیدرولیک از نوع جابجایی مثبت بوده به طوری که در این پمپ ها با هر بار چرخش محور پمپ، مقدار مشخصی از روغن هیدرولیک به سمت سیستم ارسال می شود. در بین انواع پمپ هیدرولیک، پمپ هیدرولیک پره ای یا همان پمپ هیدرولیک تیغه ای یکی از پر مصرف ترین نوع پمپ های هیدرولیک در هیدرولیک صنعتی و هیدرولیک راهسازی می باشد.  پمپ های جابجایی مثبت پره ای که با عنوان های پمپ هیدرولیک کارتریجی از آن نام برده می شود از از نظر نوع جابجایی به دو دسته پمپ پره ای با جابجایی ثابت و پمپ پره ای با دبی متغیر تقسیم بندی می شوند.

در مقاله "پمپ کارتریجی چیست؟"نحوه عملکرد پمپ پره ای با جابجایی ثابت بیان شد که از نمونه های معروف این نوع پمپ ها پمپ هیدرولیک پره ای مشهد، پمپ هیدرولیک پره ای دنیسون پارکر و پمپ پره ای ویکرز می باشد. حال در این مقاله قصد داریم نحوه عملکرد و مشخصات این مدل از پمپ های هیدرولیک پره ای و برند هایی که در حال حاضر از این نوع پمپ در بازار موجود است را بیان کنیم.

پمپ پره ای با دبی متغیر 

پمپ های هیدرولیک پیستونی و پره ای در هیدرولیک می تواند هم از نوع دبی ثابت بوده و هم از نوع دبی متغیر که معروف ترین و با کیفیت ترین پمپ پیستونی هیدرولیک و پمپ هیدرولیک پره ای دبی متغیر، پمپ پیستونی رکسروت وپمپ پره ای  این کمپانی می باشد. همان گونه که در شکل زیر مشاهده می شود، پمپ هیدرولیک پره ای مجهز به سیستم جبران کننده فشار نشان داده شده است. در این پمپ که از نوع غیر متعادل است، رینگ نسبت به روتور جابجا می شود و اندازه خارج از مرکزی تغییر می کند. چنان چه فشار در خروجی تا حدی افزایش یابد، رینگ بادامکی در نتیجه اعمال نیروی پیستون هیدرولیکی در مقابل نیروی جبران کننده فنر به سمت چپ حرکت کند، (فنر جمع می شود) میزان خروج از مرکزی آن نیز کاهش می یابد . در ضمن به ازاء فشار صفر در خروجی، حداکثر خروج از مرکز به وجود خواهد آمد.

پمپ پره ای
 

در اثر افزایش پیوسته فشار خروجی، میزان خروج از مرکز کاهش یافته تا در نهایت به صفر خواهد رسید که این امر باعث قطع کامل جریان خروجی پمپ شده و جریان در خروجی به صفر می رسد و ضمن جلوگیری از اتلاف توان، از میزان گرم شدن سیال نیز می کاهد. در شکل زیر اجزای تشکیل دهنده یک پمپ پره ای با دبی متغیر نشان داده شده است.

اجزای پمپ پره ای با دبی متغیر

کدام برند های پمپ پره ای با دبی متغیر در حال حاضر در بازار ایران موجود است؟

در حال حاضر پمپ هیدرولیک پره ای با دبی متغیر رکسروت آلمان و برند های مختلف چینی نظیر رکستور Rextour در بازار موجود بوده که نوع چینی آن بیشترین کاربرد و استفاده را دارد که در ادامه هر دو مدل از این پمپ ها را معرفی می کنیم.

پمپ پره ای با دبی متغیر رکسروت

پمپ هیدرولیک پره ای جابجایی متغیر رکسروت با مدل PV7 در بازار شناخته می شود. پمپ PV7 رکسروت در سایز های 10,14,20 و 25 سی سی تولید شده و می تواند تا فشار 100 بار را تحمل کند. جهت دوران این پمپ راستگرد است و شفت پمپ از نوع تک خار می باشد. این پمپ یک رگلاتور فشار دارد که می توان فشار را از 25 الی 100 بار تنظیم کرد.

پمپ پره ای دبی متغیر رکسروت
 

پمپ پره ای با دبی متغیر چینی

پمپ هیدرولیک پره ای دبی متغیر چینی با کد های فنی VP-12, VP-15,VP-20,VP-30,VP-40 شناخته می شود که با دبی خروجی 12 الی 40 لیتر بر دقیقه تولید می شوند. این پمپ ها حد اکثر فشاری که تحمل می کنند 70 بار است رگلاتور فشاری که بر روی پمپ نصب شده است در دو مدل تنظیمی 8 الی 35 باری و 30 الی 70 باری موجود است. این مدل از پمپ های دبی متغیر علاوه بر نوع تک در مدل دو طبقه هم تولید می شود که با کد فنی VPP-20/20, VPP-30/30, VPP-40/40 شناخته می شود.

پمپ پره ای بادبی متغیر چینی

جمع بندی مقاله پمپ پره ای با دبی متغیر

پمپ های هیدرولیک پره ای با دبی متغیر استفاده بسیار کمتری نسبت به پمپ های پره ای با دبی ثابت دارند. بیشترین استفاده این پمپ ها در هیدرولیک صنعتی و سیستم های فشار پایین است. از آنجایی که نوع چینی آن نسبت به نوع اروپایی قیمت مناسب تری دارد، پمپ های دبی متغیر سری VP نسبت به مدل های اروپایی بیشترین کاربرد را دارند. در صورت نیاز به مشاوره رایگان جهت خرید انواع پمپ های هیدرولیک پره ای می توانید با کارشناس واحد هیدرولیک شرکت نیکا و با شماره تلفن 09352387930 تماس حاصل نمایید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر