خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

پیکور یا چکش برقی چیست ؟

چکش برقی

فهرست مطالب

اصطلاحات و ابزارهای متنوعی در عملیات تخریب سازه‌ها و ساختمان‌های بتنی به کار برده می‌شود. پیکور نیز از جمله این اصطلاحات است که در واقع اشاره به ابزارهای تخریب بتن و سنگ دارد. پیکور‌ها بر اساس نیروی مصرفی و کاربردهایی که می‌توانند داشته باشند، دسته بندی شده‌اند.چکش برقی بتن کن نوعی ابزار دو کاره به حساب می آید. زیرا از آن به عنوان یک دریل خوب و قوی برای سوراخ کردن سطوح سفتی همچون بتن، سنگ، آجر و… استفاده می گردد. در کنار این که برای تخریب‌های بسیار سبک نیز به کار برده می شوند. به طور مثال، از این دستگاه برای سوراخ کردن بتن جهت عبور تاسیسات یا قرار گیری میلگرد و سیم در داخل آن بهره می گیرند

امروزه در بسیاری از موارد، برای ساخت سازه های جدید باید سازه های قدیمی را تخریب کنند که با پیشرفت علم و فناوری ابزار آلات مختلفی در زمینه تخریب به وجود امده که یکی از آن ها پیکور یا چکش برقی می باشد . لازم به ذکر است که پیکور در ایران بیشتر به چکش برقی اطلاق می شود و مردم نیز بیشتر پیکور برقی را به نام چکش برقی می شناسند، ما در این مقاله از وب سایت نیکا کورپ، به بررسی پیکور یا چکش برقی می پردازیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چه نیازی به این ابزار داریم؟


ممکن است کم و بیش با استفاده از این ابزار آشنا باشید. این دستگاه ها برای از بین بردن یا حفاری دستگاه های بزرگ ، در جرم و حجم بزرگ استفاده می شوند. به عنوان مثال ، اگرچه انسان ها مجبور بودند از تبر ، چکش و بیل برای حفر تونل در دل کوه ها برای ساخت جاده در گذشته استفاده کنند ، اما امروزه دیگر این امکان وجود ندارد.


زیرا در زندگی مدرن ، میزان فعالیت های انسانی ، تونل ، راه سازی و سایر فعالیت ها بسیار بیشتر از گذشته شده است. علاوه بر این ، در دوران مدرن ، مردم تمایل دارند همه این کارها را با بالاترین سرعت و بهترین کیفیت انجام دهند. در این مورد ، او برخی از دستگاه ها را اختراع کرد و سعی کرد با کمک فن آوری های مختلف به همه اهداف فوق برسد.


ابزارهایی مانند چکش و پیکور برای کاهش مشکلات انسانی توسعه یافته اند. این ابزار با کمترین سرعت ممکن به اهداف انسانی می رسد و در پروژه های مختلف ساختمانی کمک بزرگی کرده است. به تدریج ، تکنولوژی ساخت این ابزارها برای سهولت استفاده از آنها تغییر کرد. اما سوال این است که چگونه می توان این دستگاه ها را تهیه کرد؟پاسخ این است که ابزارهای مخرب مختلفی را می توان از مراکز اختصاصی اجاره یا خریداری کرد. لازم به ذکر است که استفاده از آنها نیز به مهارت و دانش کافی در این زمینه نیاز دارد. 

تقسیم بندی چکش برقی

کلمه پیکور از نام لاتین تیشه سنگ شکن وارد زبان فارسی شده و در حقیقت نام ابزار تخریب بتن و سنگ است که با نیرو و منبع تغذیه های متفاوتی از جمله بنزین، برق، باد، هیدرولیک و انواع پیکورهای هیدرولیکی که روی ماشین آلات سنگین از جمله بیل مکانیکی نصب می شود. 

این دستگاه به چند دسته مختلف تقسیم می شود که هر کدام از آن ها مزایا و کارایی خاص خود را دارد. چکش تخریب ‌ها براساس وزن و منبع تغذیه خود دسته بندی می‌ شوند که منبع تغذیه آن‌ ها می ‌تواند به صورت زیر باشد :

  • بادی
  • برقی
  • بنزینی

لازم به ذکر است که از میان چکش های تخریب نوع برقی آن ها از همه پرکاربرد تر می باشد.

از دسته های مختلف چکش برقی می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • بیل مکانیکی
  • مینی لودر
  • پیکور های بادی
  • بتن کن ها و ...

در زیر به توضیح هر کدام از انواع پیکور به تفصیل می پردازیم.

پیکور هیدرولیکی یا بیل مکانیکی:

باید بیان شود که پیکور هیدرولیکی  یا همان بیل مکانیکی، قطعه ای از دستگاه های راهسازی است و یکی از کار آمد ترین قطعات در ساخت و ساز راه ها و حفاری معادن می باشد. حال به مته ای که برای تخریب سطوح مقاوم به‌کار می‌رود و بر روی بیل مکانیکی نصب می‌شود چکش هیدرولیکی یا پیکور می‌گویند. چکش هیدرولیکی همیشه به صورت لوازم جانبی برای ماشین آلات راه سازی از جمله بیل مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

این نوع از دستگاه پیکور در رده نیمه سنگین و سنگین وزن دسته بندی می شوند. وزن آن ها از 900 کیلوگرم شروع و تا حدود 4 تن هم می رسد. برای تخریب بتن و سنگ استفاده می شوند و برای این کار بهترین و مقرون به صرفه ترین روش تخریب است. موارد کاربرد آن بیشتر به صورت زیر می باشد :

  • تخریب سنگ در معادن و راهسازی
  • ایجاد تونل و حفاری معادن
  • تخریب کلی ساختمان

لازم به ذکر است که با استفاده از این دستگاه می توان تقریبا فونداسیون یک ساختمان را تخریب کرد، بنابراین در کارهای عمرانی از این نوع چکش استفاده های زیادی می شود.

چکش برقی

پیکور مینی لودر و مینی بیل:

به مته ای که برای تخریب سطوح مقاوم به ‌کار می ‌رود و بر روی مینی لودر ها و یا مینی بیل های مکانیکی نصب می ‌شود، پیکور مینی لودر یا مینی بیل می ‌گویند. چکش تخریب هیدرولیکی یا پیکور مینی لودر در انواع مختلفی در بازار موجود است. اما پیکور مورد استفاده در مینی لودر های بابکت در رده پیکورهای سبک می باشد که از وزن ۱۲۰ کیلوگرم تا ۶۰۰ کیلوگرم بر روی مینی لودر ها و مینی بیل ها قابل نصب و استفاده است. تخریب با پیکور مینی لودر و یا مینی بیل به دلیل کوچکی سایز دستگاه بیشتر برای مصارف شهری و در کارگاه های ساختمانی استفاده می شود.

همان گونه که بیان شد، این چکش تخریب هیلتی را در رده سبک قرار می دهند و استفاده های بسیاری از آن ها می شود اما تخریب با هیلتی مینی پیکور و مینی بیل به خاطر سایز کوچک آن ها فقط در مصارف شهری می باشد و می توان از آن در کارگاه های کوچک نیز استفاده نمود. از موارد استفاده دیگر آن می توان به صورت زیر اشاره نمود :

  • تخریب آسفالت
  • تخریب سنگ
  • تخریب بتن
  • تخریب ساختمان های کوچک
  • تخریب دیوار های آجری

لازم به ذکر است که این نوع از پیکور کاربرد های بسیار مشابهی با چکش تخریب دارد.

پیکور های بادی:

این نوع همان چکش تخریب پنوماتیک است. در این ابزار از هوای فشرده برای ایجاد ضربه به سازه مورد نظر استفاده می شود. این هوای فشرده را نیز کمپرسور تولید می نماید. به همین دلیل است که باید حتما به کمپرسور متصل باشد و در غیر این صورت بلا استفاده می شود. این نوع چکش تخریب بادی در وزن های مختلف از 2 تا 42 کیلوگرم ساخته می شوند و به علت سبکی می توان از نیروی انسانی نیز برای کار با آن استفاده نمود. پیکور های بادی بر خلاف باور عموم، مزایای بسیاری دارد که در زیر به آن ها اشاره می شود :

  • پیکور بادی تنها بوسیله باد کمپرسور کار می کند و فشار ۸ الی ۱۰ بار ( Bar ) نیاز می باشد
  • پیکور بادی قدرت چندین برابر چکش های برقی را دارد و مناسب برای حمل توسط کارگر می باشد
  •   پیکور بادی دستی تعبیه شده برای تخریب هر جهت افقی و عمودی
  •  انواع قلم پیکور در سایز ها و اندازه های مختلف در بازار موجود است

موارد استفاده از پیکور بادی چیست؟

این نوع چکش تخریب بادی بیشتر برای مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرد که در محل نیروی برق وجود نداشته باشد. مانند:

  • معدن ها
  • راهسازی ها
  • مکان هایی که به علت وجود آب استفاده از نیروی برق خطر آفرین است مثل حفر چاه

نکته بسیار مهم درباره چکش های بادی این است که از این نوع چکش تخریب برای تخریب بتن های مسلح نیز استفاده می شود.در گذشته به علت عدم وجود چکش برقی قدرتمند در کارگاه ها حتی در صورتی که برق وجود داشت از این نوع کمپرسور بادی برای کار تخریب استفاده می شده است. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن چکش تخریب برقی باز هم استفاده از این نوع بسیار رایج است و رقابت نزدیکی بین این دو گروه از ابزار تخریب وجود دارد.

چکش تخریب برقی

پیکور برقی یا بتن کن ها یا همان هیلتی

پیکور برقی یا بتن کن ‌ها یکی از پر کاربرد ترین و متنوع ترین ابزار های برقی ساختمانی به شمار می‌ روند .به طور کلی بتن ‌کن ‌ها براساس دو مورد مهم زیر تقسیم بندی می شوند :

  • وزن بتن کن
  • نوع مته بتن کن

 طراحی ‌و وزن‌ های متفاوتی از بتن‌کن‌ ها براساس نوع کاربرد مورد انتظار اپراتور از آن ‌ها، در بازار وجود دارد که کمترین وزن برای این دستگاه 2 کیلوگرم و بیشترین آن 12 کیلوگرم می باشد. بتن کن‌ ها بر اساس مته مورد استفاده در دستگاه نیز به دو دسته زیر تقسیم می شوند :

  • چهارشیار
  • پنج شیار

لازم به ذکر است که اصطلاح بتن کن برای ابزار های برقی دو کاره به کار می رود. این دستگاه ها هم برای دریل کاری و ایجاد سوراخ در بتن و سنگ و آجر کاربرد دارند و هم در تخریب های بسیار سبک از آن استفاده می شود و تخریب را به خوبی انجام می دهند. موارد استفاده از بتن کن های دو کاره بیشتر برای موارد زیر است :

  • ایجاد سوراخ جهت کاشت میلگرد و بولت
  • سوراخ کاری جهت عبور تاسیسات و نصب

تقسیم بندی بتن کن ها

بتن کن های دو کاره در دو گره تقسیم می شوند.

  • بتن کن های دو کاره 4 شیار که در وزن های 3 تا 7 کیلوگرم قابل استفاده هستند.
  • بتن کن های دو کاره 5 شیار که در وزن های 4 تا 11 کیلوگرم قابل استفاده هستند.

فراموش نکنید که از بتن کن ها در دو حالت چرخشی و ضربه ای می توان استفاده نمود. زیرا هم سر قلم به آن می خورد و هم سر مته . در صورت استفاده از سر قلم از این نوع می توان به عنوان چکش تخریب استفاده نمود و در صورت استفاده از سر مته می توان به عنوان سوراخ کاری از آن استفاده کرد.

اما کار اصلی این گروه از بتن کن ها دو کاره فقط ایجاد سوراخ در بتن و آجر و سنگ است. در صورت استفاده به عنوان چکش تخریب عمر مفید دستگاه شما کم شده و آسیب می بیند. در این صورت شما متحمل هزینه های گزاف تعمیر و تعویض قطعات خواهید شد.ذکر این نکته هم بسیار ضروری است که برای تخریب هر نوع مصالحی از چکش تخریب مناسب برای آن استفاده نمایید تا دچار پرداخت هزینه های اضافی نشوید.

مزایای بتن کن پنج شیار نسبت به چهار شیار:

  • دریل بتن کن های پنج شیار دارای مته گیر هستند. این نوع این توانایی را دارند که در حین تخریب و حفاری ضربه های قدرتمندی نیز وارد می کنند.
  • این ابزار دارای سیستم میرایی لرزش است. نحوه کار این سیستم به این گونه است که باعث دفع لرزش هنگام انجام کار می شود. این ویژگی به کاربر کمک می کند تا بدون ایجاد خستگی عملیات تخریب را به انجام رساند.
  • سیستم ابزار گیر این دستگاه عموما شش گوش است. این سیستم تکنولوژی بسیار پیشرفته ای است که سنگین ترین و سخت ترین عملیات سوراخ کاری را به راحتی انجام می دهد. هنگام کار و سوراخ کاری در بتن از این نوع سیستم سعی کنید استفاده شود زیرا این نوع بسیار کارآمد تر از نوع سیستم چهار شیار است.

تخریب زمین با بتن کن

انواع پیکور یا چکش برقی

چکش های برقی انواع مختلفی دارند که در زیر به آن ها اشاره می شود:

  • هیلتی چکش برقی7 کیلویی:

 از این نوع چکش تخریب بیشتر برای تخریب سبک و ظریف استفاده می شود. این نوع در رده چکش برقی کوچک قرار دارد و برای تخریب سرامیک، دیوار، تخریب یا مضرس گچ و خاک، کندن چاه و امور سبک استفاده می شود.

  • هیلتی چکش تخریب برقی 10 کیلویی:

 این نوع کمی از نوع قبل پر کار تر است و می تواند برای تخریب سنگ نما آجر، بلوک هبلکس، حفر چاه و خاک مورد استفاده قرار گیرد.

  • هیلتی چکش برقی15،16،17 کیلویی:

برای تخریب نیمه سنگین و سنگین از این نوع چکش تخریب استفاده می شود. تخریب هایی مانند تخریب دیوار بتنی، تخریب کف سازی سنگ و سرامیک واحد های آپارتمانی، تخریب سقف جهت بازشو نمودن آن و هر نوع تخریبی به جز تخریب های سبک و ظریف از این نوع چکش تخریب می توان استفاده نمود.

  • چکش برقی 30 تا 32 کیلویی:

هنگامی که لازم است بتن با حجم بالا و مقاومت زیاد را تخریب نمود لازم است که از این نوع پیکور برقی استفاده کرد. موارد کاربرد این نوع چکش تخریب در تخریب فونداسیون، تخریب سقف تیرچه بلوک، عرشه های فلزی، سقف های کامپوزیت، بتن مسلح و غیر مسلح ، سقف متال دک، سقف دال بتنی است.

 این نوع از پیکور با پیکور بادی قابل رقابت است. از مزایای دیگر این نوع از چکش برقی می توان به موارد زیر اشاره نمود :

 1) حمل و نقل بسیار آسان

2) قیمت ارزان تر

3) سادگی در کار

پیکور جهت تخریب فوندانسیون

فرق پیکور و هیلتی:

همان گونه که بیان شد، پیکور یا چکش برقی ابزاری است که دارای انواع مختلفی می باشد و کاربرد رایج آن در تخریب های نسبتا گسترده و بزرگ سطوح سخت مخصوصا سطوح بتنی و آسفالت است. اما تفاوت اصلی این دو ابزار در این است که دریل بتن کن برای تخریب های محدود و گاه نیمه وسیع مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد اصلی آن در سوراخ کاری و برش و حفاری سازه ها به منظور نصب و تعمیر می باشد، حال باید بیان شود که کاربرد اصلی پیکور تخریب سازه به صورت یک جا و ضربه است و دقت و ظرافت برای برشکاری و سوراخ کاری را نداشته و به همین دلیل است که اندازه و سایز های بزرگتری دارد.

چکش تخریب pm

همانطور که می دانید چکش تخریب ها در سایز های مختلفی موجود هستند و اصولا با مقدار وزن انتخاب و خریداری میشوند. چکش تخریب از از وزن های حدود 5 کیلوگرم وجود دارند تا حدود 15 کیلوگرم وجود دارند و البته تا وزن های 30 و 32 کیلوگرمی نیز هستند .

این نوع چکش که می توان هم در سوراخ کاری و هم در تخریب های کوچک از آن استفاده نمود با کیفیت مرغوب تولید و به بازار عرضه شده است. قیمت چکش تخریب pm با توجه به شرکت تولید کننده و نوع مدل آن متفاوت است. این نوع چکش تخریب بر اساس تعداد ضربات وارد شده در دقیقه به محل مورد نظر و کیفیت کار قیمت گذاری می شوند.

فروش چکش تخریب

همان گونه که در بالا گفته شد چکش تخریب به انواع مختلفی دسته بندی می شوند. هر نوع از این چکش تخریب بر اساس ویژگی ها و کشور سازنده آن قیمت های متفاوتی دارند. قیمت چکش تخریب نسبت به نوع کارکرد و همینطور سبکی وزن آن تعیین می شود. هم چنین قیمت چکش تخریب به نوع موتور که چه نوع سوختی مصرف می کند نیز بستگی دارد.

 موتور این دستگاه ممکن است بنزینی، برقی، و یا بادی باشد که هر کدام از این چکش ها قیمت های متفاوتی در بازار دارند.  قیمت هیلتی تخریب نیز به نوع کارکرد آن بستگی مستقیم دارد. قیمت هیلتی را نیز بر اساس نوع موتور و شرکت سازنده و وزن آن تعیین می کنند.  امروزه بسیاری از شرکت ها در زمینه تولید این گونه از ابزارآلات  اقدام نموده اند و بسیاری از برندها به بازار عرضه شده است. باید هنگام خرید این گونه از محصولات بسیار دقت نمود تا جنس مرغوب و مناسب برای کار خود را تهیه کنید.

اگر شما در زمینه خرید چکش تخریب دچار تردید هستید و نمی دانید که کدام یک از این ابزار ها مناسب کار شما می باشند، می توانید با مراجعه به سایت فروشگاهی نیکا کورپ از مشاوره با همکاران ما استفاده نموده و چکش مورد نیاز خود را خریداری نمایید. نکته مهم در زمینه خرید چکش تخریب این است که همیشه از فروشگاه های معتبر در این زمینه این کار را انجام دهید. با مراجعه به سایت نیکا کورپ می توانید لیست قیمت چکش تخریب را ببینید و نسبت به خرید نوع مورد نظر خود اقدام فرمایید.

هیلتی برقی 16 کیلویی

  


کاربردهای پیکور

  • در مصارف شهری کاربرد مربوط به راهسازی، خیابان سازی، تعمیرات پیاده رو‌ها و خیابان، کارهای عمرانی و ساختمانی، کندن زمین‌ های سخت برای تعمیرات مسیرهای آب و فاضلاب و خطوط زیر زمینی برق و مخابرات می شود.
  • در معادن بزرگ برای خارج کردن ابتدا از مواد منفجره استفاده می نمایند تا صخره‌های بزرگ را به قطعات ریز تری تبدیل نمایند و بعد از آن با استفاده از پیکور هیدرولیکی که بر بیل سوار می شوند آن قطعات را هم به تکه‌های کوچک‌ تری نیز  تقسیم می نمایند.
  • از شایع ترین کاربردهای چکش، خرد کردن صخره‌های بزرگ، کندن صخره از کوه، تخریب سازه‌های بتنی، آسفالت جاده ‌ها همچنین کار‌های مرتبط با حفاری تونل و به‌طور کلی انجام عملیات تخریبی می باشد.به طور کلی می توان گفت تخریب سطوح و احجام سنگی یا بتنی را که به دلایلی نمی‌ توان با مواد منفجره و یا کمپرسور آن‌ها را تخریب کرد از این روش استفاده می شود.

فرق پیکور و هیلتی

تفاوت اصلی این دو ابزار در این می باشد که دریل بتن کن برای تخریب های محدود و گاه نیمه وسیع مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده شایع از آن ها در سوراخکاری و برش و حفاری سازه ها به منظور نصب و تعمیر می باشد، این در حالی هست که کاربرد اصلی پیکور تنها و تنها تخریب سازه به صورت یک جا و ضربه می باشد و دقت و ظرافت برای برشکاری و سوراخکاری ندارد و دقیق به همین خاطر است که سایز های بزرگتری دارد.

پیکور چگونه کار می کند؟


پس از پاسخ به این سوال که پیکور چیست و از چه نوعی است ، کار سختی نیست. بسته به نوع انرژی مصرفی ، پیکور کمی متفاوت عمل می کند. در هر صورت ، پیکور هوای فشرده را در سیلندر ایجاد می کند و با بالا و پایین بردن پیستون در سیلندر ، بتن یا سطح مورد نظر را از بین می برد. موتور الکتریکی دستگاه نیروی لازم برای حرکت پیستون به بالا و پایین را ایجاد می کند. در پیکور ، این نیرو با ورود هوای فشرده از کمپرسور به تجهیزات ایجاد می شود ، در حالی که در بنزین پیکور ، این نیرو توسط موتور بنزینی تولید می شود.


جمع بندی مقاله پیکور یا چکش برقی چیست


پیکور چیست و چگونه کار می‌کند از جمله پرسش‌ هایی هستند که سعی شد در این مقاله به آن‌ها پاسخ داده شود. پیکور با توجه به توان و مصرف انرژی انواع مختلفی دارد و هر نوع کاربرد خاص خود را در صنعت ساختمان دارد. اگرچه شباهت هایی در نحوه عملکرد انواع پیکورهای بادی، برقی و هیدرولیکی وجود دارد ، اما تفاوت های ظریفی وجود دارد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر