خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

چرا بتن را می لرزانیم؟

موتور ویبراتور بتن

فهرست مطالب

دلیل اصلی لرزاندن بتن، تثبیت و تقویت آن است. هدف اصلی ارتعاش بتن، فشرده سازی آن و رسیدن به حداکثر تراکم ممکن برای بتن است. به صورت تقریبی حدود 5 تا 8 درصد حجم بتن تازه ریخته شده را حباب های هوا اشغال می کند. حباب های هوا فضاهای بین ذرات بتن را اشغال نموده و باعث اختلال در کارآیی آن می گردند.

ارتعاش بتن به واسطه شیلنگ ویبراتور و موتور ویبراتور

یکی از روش ها برای از بین بردن حباب های موجود در بتن، کاهش مقدار آب موجود در بتن می باشد. اما این روش از کارآیی بتن بسیار می کاهد، به همین دلیل بهترین و تنها روش مناسب که بر روی خواص بتن تاثیر چندانی نذاشته و حباب های موجود در آن را از بین می برند، ایجاد ارتعاش و لرزاندن بتن توسط شیلنگ ویبره بتن می باشد.

نکته: لرزش و ایجاد ارتعاش توسط ویبراتور در بتن تنها در بتن مرطوبی که به تازگی ریخته شده و در حقیقت توانایی جاری شدن و به جریان افتادن را دارد، تاثیرگذار است. در صورتی که بتن خود را گرفته باشد، عملیات ویبره نمودن بتن تاثیری نخواهد داشت.

ارتعاش و لرزاندن بتن ایستادگی ذرات را بسیار بیشتر نموده و از لیز خوردن ذرات بر روی هم جلوگیری به عمل می آورد و این امر باعث ایجاد بتنی مستحکم و با مقاومت داخلی بالا می گردد. همچنین ارتعاش در بتن باعث نظم دهی مجدد ذرات گردیده و فواصل مولکول های داخلی بتن را کم می نماید، در حقیقت با بیرون رفتن هوای بین ذرات بتن استحکام داخلی آن افزایش پیدا می نماید، اما این نکته را مدنظر داشته باشید که به هیچ وجه نمی توان صد در صد حباب های موجود در بتن را از بین برد.

نکات مهم در ویبره نمودن بتن:

در هنگام ارتعاش در بتن باید اطمینان حاصل نمود که لرزش به طور یکنواخت و همسان به کل توده بتن اعمال می شود. اگر لرزش به طور یکنواخت به بتن اعمال نگردد، قسمت هایی از بتن فشرده گردیده و قسمتی از بتن به حالت فشرده نشده و با ذرات درشت دانه باقی خواهند ماند، که این امر از مقاومت بتن به شدت می کاهد.

مورد اصلی دیگر توجه به زمانی است که شیلنگ ویبراتور باید در داخل بتن بماند. بیش از حد ماندن شیلنگ ویبره در داخل بتن باعث جداسازی، خرد شدن دانه ها و گسستگی بتن ویبره شده گردیده و از مقاومت آن به شدت می کاهد. پس در مدت زمانی که شیلنگ ویبره را در داخل بتن نگه دارید بسیار توجه نمایید. به طور معمول زمان مناسب برای نگه داشتن شیلنگ ویبره بتن داخل بتن، حدود 5 ثانیه می باشد.

انواع ویبراتورهای بتن:

موتور ویبراتور بتن در انواع برقی، بنزینی و دیزل در بازار موجود بوده که بر اساس حجم پروژه، اندازه ذرات، دانه بندی بتن، دسترسی یا عدم دسترسی به برق و همچنین کیفیتی که از بتن نهایی انتظار داریم بایدنوع موتور ویبراتور موردنظر را انتخاب کنید.

موتور ویبراتور بتن

شیلنگ ویبراتورهای بتن نیز در انواع مکانیکی، برقی، بادی، دریلی، پرتابل، دوشی و کانورتوری موجود بوده که پرکاربردترین و باقدمت ترین نوع شیلنگ ویبره بتن، شیلنگ ویبراتور مکانیکی می باشد. جهت آشنایی با انواع شیلنگ ویبراتور به مقاله انواع ویبراتور بتن کدامند مراجعه نمایید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر